Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Een positief bericht over ganzen, via het Haarlems dagblad uit Fitis, het orgaan van Vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland: http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article13236243.ece/Enthousiasme-over-toename-ganzenpopulatie-in-duinen-
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op januari 02, 2012, 22:04:25 PM
Een positief bericht over ganzen, via het Haarlems dagblad uit Fitis, het orgaan van Vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland: http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article13236243.ece/Enthousiasme-over-toename-ganzenpopulatie-in-duinen-

Ik begrijp niet waarom ze enthousiast zijn over de toename van de ganzen.  Ik word gek van die lawaaibeesten. Nijlganzen, Grauwe ganzen, Canadese ganzen en de Brandganzen komen ook nog wel. En maar tetteren, tateren en toeteren. De Nachtegalen zijn bijna niet meer te verstaan door die krengen.
En over Schiphol gesproken: ze moeten met hun laagvliegende filevliegtuigen eens wegblijven boven rustgebieden want je kan potjandorie die ganzen niet eens meer verstaan!
Wat mij betreft ius dus de beste oplossing om die ganzen naar Schiphol te lokken. Dan is het duin van de ganzen én van de vliegtuigen af. Eindelijk rust!

Herman van der Meer

Margreet Kwh

Herman, ik heb het oorspronkelijke artikel er eens op nageslagen, getiteld: Broedvogelinventarisaties in het zuidwesten van de Kennemerduinen 1990-2011. De journalist heeft het wat uit het verband getrokken door de koppeling met de ganzen van Schiphol. Het artikel gaat namelijk niet alleen over de ganzen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op januari 03, 2012, 00:35:26 AM
Herman, ik heb het oorspronkelijke artikel er eens op nageslagen, getiteld: Broedvogelinventarisaties in het zuidwesten van de Kennemerduinen 1990-2011. De journalist heeft het wat uit het verband getrokken door de koppeling met de ganzen van Schiphol. Het artikel gaat namelijk niet alleen over de ganzen.

Ja, uit het krantenschrijfsel was me al duidelijk dat het niet alleen over ganzen gaat.
Herman van der Meer

arnoud.vandenberg

HPM zegt:

Ik begrijp niet waarom ze enthousiast zijn over de toename van de ganzen.  Ik word gek van die lawaaibeesten. Nijlganzen, Grauwe ganzen, Canadese ganzen en de Brandganzen komen ook nog wel. En maar tetteren, tateren en toeteren. De Nachtegalen zijn bijna niet meer te verstaan door die krengen.

Zelf ben ik al een leven lang enthousiast met vogelgeluiden bezig en ik moet zeggen dat ik een heel andere mening heb over ganzengeluiden dan HPM. De rijke variatie bij Grauwe Gans zouden een uitdaging moeten vormen voor iedereen die zich bezighoudt met de determinatie van 'grijze ganzen' (waartoe bijvoorbeeld ook rietganzen behoren). De geluiden van de andere genoemde soorten zijn denk ik minder interessant maar ik zou ze niet onder het label 'lawaai' willen rangschikken. In feite vind ik de roepen van overvliegende Brand- en Canadese Ganzen indrukwekkend, vooral 's nachts, gewoon 'heel mooi' eigenlijk. En ik heb eigenlijk nog nooit vogels gehoord, ook ganzen niet, die erin slaagden een keihard zingende Nachtegaal te overstemmen.

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op januari 03, 2012, 16:35:47 PM
HPM zegt:

Ik begrijp niet waarom ze enthousiast zijn over de toename van de ganzen.  Ik word gek van die lawaaibeesten. Nijlganzen, Grauwe ganzen, Canadese ganzen en de Brandganzen komen ook nog wel. En maar tetteren, tateren en toeteren. De Nachtegalen zijn bijna niet meer te verstaan door die krengen.

Zelf ben ik al een leven lang enthousiast met vogelgeluiden bezig en ik moet zeggen dat ik een heel andere mening heb over ganzengeluiden dan HPM. De rijke variatie bij Grauwe Gans zouden een uitdaging moeten vormen voor iedereen die zich bezighoudt met de determinatie van 'grijze ganzen' (waartoe bijvoorbeeld ook rietganzen behoren). De geluiden van de andere genoemde soorten zijn denk ik minder interessant maar ik zou ze niet onder het label 'lawaai' willen rangschikken. In feite vind ik de roepen van overvliegende Brand- en Canadese Ganzen indrukwekkend, vooral 's nachts, gewoon 'heel mooi' eigenlijk. En ik heb eigenlijk nog nooit vogels gehoord, ook ganzen niet, die erin slaagden een keihard zingende Nachtegaal te overstemmen.

Je moet wat ik schreef niet zo zwaar opvatten want ik heb het hier en daar een beetje aangedikt. Op zichzelf heb ik geen hekel aan ganzengeluid en voor overvliegende ganzen wil ik nog wel eens mijn bed uit komen, maar ik had het niet over overvliegende ganzen maar over de ganzen die tegenwoordig in grote aantallen ook in het broedseizoen in de duinen (en polders) zitten. Die overstemmen wel degelijk Nachtegalen. Hier een mooie geluidsopname van Grauwe ganzen in Meijendel. http://waarneming.nl/sound/7/7407.mp3 Op zo'n moment geniet ik daar van maar het zijn er wel maar twee van de vele. In Meijendel broeden zo'n 75 paar Grauwe en zo'n 25 paar Canadezen. Aan het geluid daarvan valt niet te ontkomen.
In het veenweidegebied kan je ook geen weidevogels meer horen zonder al die verwilderde lawaaiganzen. En daar komt dan die vliegtuigterreur nog eens bij. Die dingen schijnen altijd in kolonne pal boven mijn hoofd  zo laag mogelijk te moeiten draaien. Om dol van te worden soms. Ik neem aan dat je het wat betreft het vliegtuiglawaai toch wel met me eens zal zijn.
Van mij mogen die ganzen blijven hoor, maar dan moeten ze er wel een behoorlijke uitlaat opzetten.
Overigens vervloek ik de Nachtegalen ook wel eens vanwege hun volume maar die horen hier dus die kan ik moeilijk iets kwalijk nemen.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: Timo Roeke op oktober 06, 2011, 21:09:11 PM
Genten die als kuiken zijn mishandeld of misbruikt, hebben later als zij volwassen zijn ook de neiging om andere kuikens te mishandelen of te misbruiken. De vicieuze cirkel van geweld, die bekend is van mensen, blijkt ook te bestaan in een wilde zeevogelpopulatie. Dat concluderen Amerikaanse biologen van de Wake Forest University die gedurende drie broedseizoenen een kolonie nascagenten (Sula granti) op Española Island in de Galápagosarchipel onderzochten. De resultaten verschijnen deze week in het Amerikaanse wetenschappelijke ornithologenblad The Auk.

De kuikens in de kolonie (één per nest) worden vaak alleen op het nest achtergelaten als hun ouders uitvliegen op zoek naar voedsel. Soms werden zij dan aangevallen door andere volwassen vogels. Die bijten in hun kop, pikken hen, of proberen met het kuiken te paren. De aanvallen, soms tot bloedens toe, veroorzaken flinke stress bij de kuikens. De onderzoekers maten zeer hoge niveaus van het stresshormoon corticosteron in het bloed van de gemolesteerde kuikens.

Dit blijkt een levenslang effect op de persoonlijkheid van de vogel te hebben. Door de vogels te merken met pootringen achterhaalden de onderzoekers dat de slachtoffers van het geweld enkele jaren later ook zelf daders worden. Bij de nascagenten zijn dat in verhouding meer vrouwtjes dan mannetjes.

De vicieuze cirkel van geweld kan in principe overspringen naar andere soorten, schrijven de onderzoekers. Gewelddadige nascagenten belagen af en toe ook de kuikens in naburige kolonies van de blauwvoetgenten (Sula nebouxii). In één kolonie blauwvoetgenten hebben de biologen al vastgesteld dat kindermishandeling voorkomt.

© 2011, NRC Handelsblad


Over een heel wat aantal jaren dus alle vogels gewelddadig...Kunnen we een life versie van die enge film krijgen waarin vogels mensen aanvallen  8)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Ik zit naar Nederland van boven te kijken, ze lieten zien hoe een Grote Mantelmeeuw zich beweegt, echt prachtig om te zien. Die meeuw had zn jongen op Texel zitten, vloog via Hoorn naar Amsterdam, krioelt daar rond om te eten, dan via Zaandam naar zee, daar een tijdje een visserboot volgen en dan langs de kust weer terug naar de jongen, kleine 400 km.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

#579
Citaat van: Theovanv op januari 03, 2012, 22:53:40 PM
Ik zit naar Nederland van boven te kijken, ze lieten zien hoe een Grote Mantelmeeuw zich beweegt, echt prachtig om te zien. Die meeuw had zn jongen op Texel zitten, vloog via Hoorn naar Amsterdam, krioelt daar rond om te eten, dan via Zaandam naar zee, daar een tijdje een visserboot volgen en dan langs de kust weer terug naar de jongen, kleine 400 km.
Beter luisteren. Was een Kleine Mantelmeeuw.
Zie ook dit (engelstalig) rapport over het betreffende onderzoek.
Staan ook mooie afbeeldingen in!

http://www.noordzeeloket.nl/ihm/Images/Eindrapport%20Texel_tcm25-4899.pdf
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com




Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Dorine op januari 04, 2012, 12:38:59 PM
http://www.nu.nl/buitenland/2707047/utrecht-mag-nijlganzen-laten-vergassen.html
Ik wens ze veel succes... Ik ben verbaasd als ze meer dan 100 Nijlganzen vangen per jaar...
Nijlganzen zijn niet massaal te vangen. Vooronderzoek gebeurt dus ook niet grondig.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Dorine

Nee, van dit soort berichten word ik ook niet vrolijk,
maar toch ben ik blij dat de Raad van Staten bleef bij het verbod op de brand, grauwe en Canadese ganzen.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Guus Peterse

Wat me wel verbaast is dat de nijlgans wel vergast mag worden omdat die hier niet inheems is, en dat dat voor de canadese gans dan weer niet geldt. Ik weet wel dat de canadese gans officieel geldt als wilde vogel in Nederland, maar je zou toch zeggen dat als ze zich een beetje hebben laten informeren, ook de RvS zou moeten weten dat dat voor 99% van de canadese ganzen niet opgaat.
Daarnaast: vergassen mag dus niet. Mag schieten nog wel? Is het feit dat een vogel inheems is, reden om hem niet te mogen vergassen maar wel te mogen schieten? Of moet daarover een nieuw proces worden aangespannen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

#586
Citaat van: guusp op januari 04, 2012, 15:17:28 PM
Wat me wel verbaast is dat de nijlgans wel vergast mag worden omdat die hier niet inheems is, en dat dat voor de canadese gans dan weer niet geldt. Ik weet wel dat de canadese gans officieel geldt als wilde vogel in Nederland, maar je zou toch zeggen dat als ze zich een beetje hebben laten informeren, ook de RvS zou moeten weten dat dat voor 99% van de canadese ganzen niet opgaat.
Het zelfde zal gelden voor Brandgans. De basis van de populatie komt ook uit gevangenschap...


Het gehele ganzenbeleid is maar vreemd, vraag me af wie hun daarover informeert...
Het gaat over het vergassen van ganzen, ook als maatregel bij Schiphol.
Het vangen van ganzen kan alleen in de rui-periode. Grofweg juni en juli, dan kunnen ze niet vliegen.
De ganzen in de winter zijn, deels, geen lokale broedvogels. Het probleem wordt dus niet opgelost, in de winter heb je nieuwe ganzen.
Vangen en vergassen gebeurt als ze niet kunnen vliegen, en dus niet in de motoren terecht kunnen... Vang je vroedvogels weg, dan zullen ze van elders de gaten opvullen.

Ik verwacht dus dat het probleem alleen maar groter gaat worden...

De enige geschikte maatregel, is het ongeschikt maken van broed, rui en fourageerdgebieden. Dit kan al simpel door het plaatsen van raster tussen broed & rui-plaatsen en opgroeigebieden. Als ganzen geen jongen grootbrengen vertrekken ze wel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

leonwillems@home.nl

Het is een heleboel juridisch abacadabra, maar de volledige uitspraak valt te lezen op de website van de Raad van State (ook het argument waarom juist wel de nijlgans en de andere soorten niet) : http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/actuele_uitspraken/hoofdzaken/zoekresultaat/?zoeken_veld=&verdict_id=cF0sEzdpeRo%3D

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Catwzl

#588
Citeerdat de canadese gans officieel geldt als wilde vogel in Nederland

Volgens het CDNA (alleen maar adviserend) wel, maar volgens de Nederlandse wet niet!

De uitspraak van de Raad van State is dus zeer vreemd, volgens de wet is de Grote Canadese Gans wel degelijk een exoot, de gerechtelijke uitspraak waarin gesteld wordt dat de soort hier geen exoot is en de Nijlgans wel, kan dus helemaal niet kloppen.

Zie bijvoorbeeld deze lijst van (invasieve) exoten van de overheid, waar recentelijk nog uitgebreid onderzoek naar gedaan is:

http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/dossier/invasieve-exoten/risicoanalyses-consultatie/risicoanalyserapporten

Of de lijst van de overheidsinstantie invasieve exoten:

http://www.invasieve-exoten.nl/vogels.html

Zo is sinds afgelopen jaar de Huiskraai voortaan ook een exoot die verwijderd moet/mag worden volgens de Nederlandse wet.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

lennartv

Lekker up-to-date die site. Heilige ibis is nog niet in Nederland waargenomen, nee hoor...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Vincent Hart

Citaat van: lennartv op januari 04, 2012, 16:54:10 PM
Lekker up-to-date die site. Heilige ibis is nog niet in Nederland waargenomen, nee hoor...
Welke site heb je het over, Lennart?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

lennartv

Citaat van: Catwzl op januari 04, 2012, 16:24:26 PM
Citeerdat de canadese gans officieel geldt als wilde vogel in Nederland
http://www.invasieve-exoten.nl/vogels.html

Sorry, onduidelijk van mij  :-[ . Ik bedoelde deze dus
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Oenanthe

Citaat van: leonwillems@home.nl op januari 04, 2012, 15:47:31 PM
Het is een heleboel juridisch abacadabra, maar de volledige uitspraak valt te lezen op de website van de Raad van State (ook het argument waarom juist wel de nijlgans en de andere soorten niet) : http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/actuele_uitspraken/hoofdzaken/zoekresultaat/?zoeken_veld=&verdict_id=cF0sEzdpeRo%3D

Het is inderdaad een kluif, maar de conclusie is helder. De Raad van State heeft een streep gehaald door het doden van gevangen ganzen met koolzuurgas, omdat daar een wettelijke bepaling voor nodig is en die is er niet. Koolzuurgas mag alleen gebruikt worden om ongedierte (muizen, mollen) te doden en beschermde vogels kunnen niet onder de term ongedierte worden geschaard. De uitzondering voor de nijlgans is gemaakt omdat die als exoot niet als beschermde vogelsoort wordt beschouwd.

Wat mij opvalt in de uitspraak is dat ontheffing wettelijk alleen mag worden verleend "ter voorkoming van belangrijke schade aan gewassen, vee, bossen, visserij en wateren". Maar welke schade de ganzen nu aanrichten blijft volledig buiten beschouwing.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Catwzl

#594
CiteerLijkt me geen overheids-site...

Was dan ook de verkeerde link (deze was van platform Stop Invasieve Exoten), ik bedoelde deze, van Team Invasieve Exoten (het lijkt ook allemaal op mekaar); http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/dossier/invasieve-exoten/team-invasieve-exoten

Zij houden alle "invasieve exoten" in ons land in de gaten en hebben een dikke vinger in de pap over de wettelijke status van een soort, blijkbaar in tegenstelling tot de CDNA. Uiteindelijk bepaalt het ministerie van EL&I(minatie?) of de soort wild of exotisch is (voor de wet dan, en zij kunnen daarbij dus ook van mening verschillen met de CDNA).

Maar goed verandert niets aan het feit, dat de Canadese Gans wettelijk gezien net zo exotisch is als de Nijlgans (niet eens een echte gans, maar van de subfamilie Tadorninae) in ons land.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: lennartv op januari 04, 2012, 16:54:10 PM
Lekker up-to-date die site. Heilige ibis is nog niet in Nederland waargenomen, nee hoor...
Ik zie vele gevallen op de site die jij noemt...
http://www.invasieve-exoten.nl/vogels.html
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

leonwillems@home.nl

De Raad van State maakt als wettelijke grondslag voor haar uitspraak gebruik van de (europese) vogelrichtlijn. Citaat:
Gelet op artikel 1, eerste lid, van de Vogelrichtlijn is die richtlijn van toepassing op alle natuurlijk in het wild levende vogelsoorten op het Europese grondgebied van de lidstaten waarop het VWEU van toepassing is. De Europese Commissie heeft op haar website (www.ec.europa.eu) de lijst "List of birds of the European Union - June 1999" gepubliceerd van de vogelsoorten die daartoe worden gerekend. De nijlgans wordt niet in die lijst vermeld, maar in de lijst "List of Bird Species introduced in the European Territory of the Member States with an established breeding population". Dit betreft een lijst van geïntroduceerde vogelsoorten met een gevestigde broedpopulatie in de Europese Unie, welke lijst door de Europese Commissie eveneens op haar website is gepubliceerd. Uit het verslag van de Commissie over de toepassing van de oude Vogelrichtlijn, COM(2000) 180 def., blijkt (punt 2.1) dat de lijst van op het Europese grondgebied van de lidstaten natuurlijk in het wild levende vogelsoorten tot stand is gekomen door de samenvoeging van lijsten die zijn goedgekeurd door de avifaunistische comités in de lidstaten, of, indien deze niet bestaan, door de samenstellers van avifaunalijsten. De wetenschappelijke publicaties die De Faunabescherming in beroep heeft overgelegd bieden geen grond voor het oordeel dat de nijlgans desondanks moet worden aangemerkt als een natuurlijk in het wild levende vogelsoort op het Europese grondgebied van de lidstaten waarop het VWEU van toepassing is, aangezien in die publicaties wordt bevestigd dat de huidige aanwezigheid van de nijlgans op het Europese grondgebied van de lidstaten het gevolg is van menselijk handelen. Derhalve heeft de rechtbank de nijlgans ten onrechte aangemerkt als een onder de Vogelrichtlijn vallende vogelsoort.
De Canadese Gans wordt op gemelde lijst wel vermeld (als broedvogel en als dwaalgast). zie: http://ec.europa.eu/environment/nature/conservation/wildbirds/eu_species/voous_en.htm
een lijst uit 1999, erg gedateerd dus....
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Oenanthe

In Den Haag treft onze staatssecretaris van natuur (echt waar) al voorbereidingen om de zaak te regelen (bron: NOS teletekst):

"Staatssecretaris Bleker past de wet nu aan om het mogelijk te maken om ganzen te vergassen".
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Dorine

Citaat van: Oenanthe op januari 04, 2012, 20:59:32 PM
In Den Haag treft onze staatssecretaris van natuur (echt waar) al voorbereidingen om de zaak te regelen (bron: NOS teletekst):

"Staatssecretaris Bleker past de wet nu aan om het mogelijk te maken om ganzen te vergassen".
Toch niet te geloven dit.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Vincent Hart

Knappe staatsecretaris die de Europese wetgeving m.b.t. de bescherming van inheemse soorten weet te wijzigen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers