Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan V

Citaat van: Rien Ondersteijn op februari 08, 2023, 20:01:55 PM
Citaat van: Arjan V op februari 08, 2023, 05:41:21 AMhttps://www.telegraaf.nl/nieuws/924417568/bewoners-geteisterd-door-specht-in-huis-320-kilo-aan-eikels-rolt-uit-muur

Een specht die door een betonnen muur tikt.....?

Veel huizen in de VS zijn gemaakt van hout. Zo ook bij dit huis.
Hieronder een link naar een Amerikaanse site.

"The bird had put acorns through the chimney stack after making hundreds of holes in the wood siding surrounding it, and then it came through the attic ventilation port holes."
https://nypost.com/2023/02/07/picture-shows-incredible-find-in-houses-walls/
Met vriendelijke groet,

Arjan


jeroen vinke

Citaat van: Oenanthe op februari 06, 2023, 22:58:25 PMIk word op mijn wenken bediend. Nu ben ik reuze benieuwd of de roeken hun nesten achterna gaan. Jammer dat ik dat zelf niet kan controleren.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15345278/loon-boos-over-verhuizing-van-roekennesten-boeren-zijn-het-bokje

Nog een artikel over verplaatsen Roekenkolonie. Deze verplaatsing zocht ik eigenlijk toen ik die andere verplaatsing in Groningen Vond.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jeroen vinke

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15357836/roekenloos-marsdijk-moedeloos-meer-roeken-in-plaats-van-minder

Toevallig vandaag een vervolgartikel.
Volgens Werkgroep Roekenloos Marsdijk is het 5 voor 12. Overdrijven is ook een kunst.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

tekenaar

Citaat van: jeroen vinke op februari 15, 2023, 21:05:13 PMhttps://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15357836/roekenloos-marsdijk-moedeloos-meer-roeken-in-plaats-van-minder

Toevallig vandaag een vervolgartikel.
Volgens Werkgroep Roekenloos Marsdijk is het 5 voor 12. Overdrijven is ook een kunst.

't blijft raar dat niet tegen iedere willekeurige verkeersweg geprotesteerd wordt: die maakt meer lawaai. En straatlantaarns mogen ook zo maar overal geplaatst worden: zeer hinderlijk. Maar als helemaal vanzelf en voor niets een kolonie prachtige vogels de omgeving verrijkt ... Zal wel aan mij liggen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jeroen vinke

Citaat van: tekenaar op februari 18, 2023, 12:16:12 PM't blijft raar dat niet tegen iedere willekeurige verkeersweg geprotesteerd wordt: die maakt meer lawaai. En straatlantaarns mogen ook zo maar overal geplaatst worden: zeer hinderlijk. Maar als helemaal vanzelf en voor niets een kolonie prachtige vogels de omgeving verrijkt ... Zal wel aan mij liggen.

Dat ligt niet aan jou Paul.
Mensen lijken zich overal maar aan te moeten storen. Alles moet ingericht zijn ten behoeve van het gepeupel. Leven en laten leven is menigeen onbekend en men is niet in staat om zich aan te passen. Ik vind het jammer.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Arjan V

Met vriendelijke groet,

Arjan

Arjan V

Met vriendelijke groet,

Arjan



Rien Ondersteijn

Ik dacht dat 'lokale produkten'in zwang waren-geen import. ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.


ruut

Zeearend ontsnapt uit Zoo Veldhoven: 'Overleeft niet in het wild'
Gisteren om 15:22 • Aangepast vandaag om 09:53


Een Stellers zeearend is donderdagmiddag ontsnapt uit dierenpark Zoo Veldhoven. De roofvogel maakte een gat in het nylon gaas van een vogelkooi en vloog daarna weg. "Ik keek heel raar op toen ze voorbij vloog", zegt eigenaar Richard Loomans. Inmiddels heeft hij de vogel in het dierenpark zelf teruggevonden, maar doordat hij hoog in een boom zit, kan hij er nog niet bij.
Profielfoto van Joris van Duin
Geschreven door
Joris van Duin
Het dier ontsnapte rond één uur in de middag. "Op de een of andere manier heeft ze een gat gemaakt in de volière. Dat nylon gaas kan normaal gesproken helemaal niet stuk", stelt Loomans.

De eigenaar van Zoo Veldhoven reed rondjes in de buurt in de hoop de zeearend te spotten en daarna te vangen. Hij gaf toe dat dat een moeilijke klus zou worden. "Die heeft een goede conditie en kan heel ver vliegen. Die heb je niet 1, 2, 3 gevangen."

Moeilijk te vangen
"Waarschijnlijk overleeft het dier het niet in het wild. Daarom zijn we erop gebrand de arend terug te vinden." Na de ontsnapping heeft Loomans onder meer de dierenambulance gewaarschuwd, maar uiteindelijk vond hij de vogel dus in het dierenpark zelf.

Omdat de vogel net gevoerd was, is het moeilijk de vogel te vangen. Als het dier honger krijgt, gaat de eigenaar vis op de grond gooien. Als de zeearend daar opaf komt, kan hij met een net worden gevangen. Wanneer dat gaat lukken, is nog moeilijk te zeggen.

De zeearend komt oorspronkelijk uit Rusland en zit al zes jaar in Zoo Veldhoven. Zeearenden kunnen ruim een meter hoog worden. De spanwijdte van de vleugels kan tot bijna drie meter groeien.

Bron https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4246822/zeearend-ontsnapt-uit-zoo-veldhoven-overleeft-niet-in-het-wild

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

DuDe

Citaat van: ruut op maart 17, 2023, 10:42:55 AMZeearend ontsnapt uit Zoo Veldhoven: 'Overleeft niet in het wild'
Gisteren om 15:22 • Aangepast vandaag om 09:53


Een Stellers zeearend is donderdagmiddag ontsnapt uit dierenpark Zoo Veldhoven. De roofvogel maakte een gat in het nylon gaas van een vogelkooi en vloog daarna weg. "Ik keek heel raar op toen ze voorbij vloog", zegt eigenaar Richard Loomans. Inmiddels heeft hij de vogel in het dierenpark zelf teruggevonden, maar doordat hij hoog in een boom zit, kan hij er nog niet bij.
Profielfoto van Joris van Duin
Geschreven door
Joris van Duin
Het dier ontsnapte rond één uur in de middag. "Op de een of andere manier heeft ze een gat gemaakt in de volière. Dat nylon gaas kan normaal gesproken helemaal niet stuk", stelt Loomans.

De eigenaar van Zoo Veldhoven reed rondjes in de buurt in de hoop de zeearend te spotten en daarna te vangen. Hij gaf toe dat dat een moeilijke klus zou worden. "Die heeft een goede conditie en kan heel ver vliegen. Die heb je niet 1, 2, 3 gevangen."

Moeilijk te vangen
"Waarschijnlijk overleeft het dier het niet in het wild. Daarom zijn we erop gebrand de arend terug te vinden." Na de ontsnapping heeft Loomans onder meer de dierenambulance gewaarschuwd, maar uiteindelijk vond hij de vogel dus in het dierenpark zelf.

Omdat de vogel net gevoerd was, is het moeilijk de vogel te vangen. Als het dier honger krijgt, gaat de eigenaar vis op de grond gooien. Als de zeearend daar opaf komt, kan hij met een net worden gevangen. Wanneer dat gaat lukken, is nog moeilijk te zeggen.

De zeearend komt oorspronkelijk uit Rusland en zit al zes jaar in Zoo Veldhoven. Zeearenden kunnen ruim een meter hoog worden. De spanwijdte van de vleugels kan tot bijna drie meter groeien.

Bron https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4246822/zeearend-ontsnapt-uit-zoo-veldhoven-overleeft-niet-in-het-wild
Misschien leuk om ook het vervolg te posten ?  B)

Vervolg
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

ruut

#3526
Ontsnapte zeearend is weer terug in haar kooi: 'Ze bleef voor de liefde'
27 maart om 19:04 • Aangepast 5 april om 02:01

NL
Ietwat teleurgesteld zit ze weer terug (foto: Omroep Brabant).


Ruim een week duurde het avontuur, maar ze is weer terug. De ontsnapte Stellers zeearend uit Zoo Veldhoven zit weer achter slot en grendel. Het dier vloog al die tijd het park door. Nu weten we ook waarom ze niet verder op expeditie ging. "Ze bleef voor de liefde", weet parkeigenaar Richard Loomans.
Profielfoto van Raymond Merkx
Geschreven door
Raymond Merkx
"Ze was gek op één mannetje", weet de eigenaar. En dus bleef ze steeds in de buurt van zijn kooi. Ze wilde paren en was zelfs al bezig met maken van een nest. "Ik vond het al raar dat ze niet wegvloog. Als ze het had gewild, was ze binnen een ochtend in Duitsland."

De arenden kunnen met gemak een lange periode zonder eten. Pas na een week kreeg ze honger. Richard kon haar met een prooi lokken en haar daarna met zijn handen vangen. "Ze bleef een paar minuten zitten. Dat is voor een oude man als ik genoeg om haar met een snoekduik te pakken", lacht hij.

Het dier ging er op donderdag 16 maart vandoor. De roofvogel kwam uit haar verblijf door een gat in het nylon gaas. Het spannendste moment was toen iemand haar in een weiland spotte, een kilometer verderop. Die zien we nooit meer terug, dacht Loomans toen.

"Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen."
De parkeigenaar hield het beest een week lang met haviksogen in de gaten. Zaterdag lukte het eindelijk om de roofvogel te vangen. "Het was een week van weinig slaap en veel nadenken", verzucht hij. "Maar ik ben hartstikke blij dat ze terug is."

De Stellers zeearend komt oorspronkelijk uit Rusland en zit al zes jaar in Zoo Veldhoven. De verblijfsruimte van de vogel is inmiddels gerepareerd. Het gat ontstond naar alle waarschijnlijkheid door slijtage. Voor de zekerheid is de Stellers zeearend toch in een andere ruimte geplaatst. "Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen", lacht Loomans.

Richard Loomans (foto: Raymond Merkx

(foto: Omroep Brabant).

LEES OOK: Ontsnapte zeearend na 5 dagen nog steeds niet gevangen: 'Heel slim dier'

Bron https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4252832/ontsnapte-zeearend-is-weer-terug-in-haar-kooi-ze-bleef-voor-de-liefde




H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal


ruut

Roofvogel valt mountainbiker aan in natuurgebied
Gisteren om 13:52 • Aangepast gisteren om 15:06


Een buizerd (foto: VVV Noordoost-Brabant).

In natuurgebied De Maashorst is afgelopen week een mountainbiker aangevallen door een roofvogel. De man raakte niet gewond. Omdat hij een helm droeg kon de vogel hem niet raken. Het gaat waarschijnlijk om een buizerd.
Profielfoto van Ron Vorstermans
Geschreven door
Ron Vorstermans
De vogel sloeg bij Uden toe op een onverhard pad langs de sloot tussen de Zedenweg en Karlingerweg. Het nest van een roofvogel zou daar vlakbij zitten. De vogel ziet vooral fietsers, hardlopers en andere bewegende bezoekers als een bedreiging voor het nest.

Waarschuwingsborden geplaatst
Na de aanval van de roofvogel zijn er waarschuwingsborden geplaatst bij het pad. Dat valt te lezen op de website van het natuurgebied, die redactioneel wordt onderhouden door de VVV Noordoost-Brabant.

"De kans dat je in De Maashorst wordt aangevallen door een roofvogel is erg klein, maar in het broedseizoen is de kans iets groter. Dan beschermen de roofvogels extra goed hun nest, dat ook wel horst wordt genoemd", aldus de website.

Er wordt geadviseerd om de plek tijdelijk te vermijden. Mensen die wel in de buurt komen van de roofvogel, moeten rustig passeren. Dat houdt in dat fietsers moeten afstappen en hardlopers moeten wandelen. Verder luidt het advies om, voor zover mogelijk, niet alleen te lopen of fietsen.

Dit bord waarschuwt voor de buizerd (foto: natuurgebied De Maashorst).
Bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4279036/roofvogel-valt-mountainbiker-aan-in-natuurgebied

Rien Ondersteijn

Raar bord : " één broedende buizerd , die kunnen aanvallen".
Niet geslaagd voor examen Nederlands... ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

ruut

Eindelijk jonge zeearenden in Markiezaat: 'Dit is echt een droom'
Gisteren om 20:35 • Aangepast gisteren om 21:31

NL
De mannetjes-zeearend boven het Markiezaatmeer (foto: Erik de Jonge).


Boswachter Erik de Jonge kan zijn geluk niet op. Een koppel zeearenden in natuurgebied Markiezaat bij Bergen op Zoom heeft jongen. Wekenlang hield hij de roofvogels in de gaten toen ze een nest gingen bouwen. En nu heeft hij twee baby-zeearendjes gespot. "Dit is de droom van iedere boswachter. Een kroon op je werk", zegt Erik enthousiast.
Profielfoto van Rochelle Moes
Geschreven door
Rochelle Moes
Al vijf jaar lang hoopte Erik hierop. Maar alle eerdere broedpogingen mislukten. Drie jaar geleden werden de eieren opgegeten door een boommarter. Vorig jaar werd het vrouwtje gedood door de wieken van een windmolen. "Toen ik begon zei ik dat er binnen tien jaar zeearenden zouden broeden en zich zouden uitbreiden. Dat is nu werkelijkheid geworden. Ik ben ontzettend blij."

"Dankzij de drone zagen we dat er twee jongen op het nest zitten."
Vorige zomer sloeg het mannetje een nieuw vrouwtje aan de haak. "Heel de winter zijn ze bezig geweest om een nestplek uit te zoeken. In maart begonnen ze als een gek met het bouwen van een nest", zegt Erik, die ze al die tijd nauwlettend in de gaten hield door zijn verrekijker. Niet lang daarna begon het vrouwtje met broeden.

Omdat Erik op afstand moet blijven, was het voor hem lastig om te zien of er daadwerkelijk jongen uitgebroed werden. Maar dankzij hulp van een dronebedrijf heeft hij het nu toch echt gezien. "Die drone heeft een camera die enorm kan inzoomen. En daarmee hebben we gezien dat er twee jongen op het nest zitten, van drie weken oud", zegt Erik trots. "Heel misschien drie, maar dat weten we nog niet zeker."

"Ik hou wel mijn hart vast voor de windmolens aan de westkant."
Zeearenden zijn zeldzame dieren. Ze hebben veel rust en voedsel nodig en er zijn maar weinig plekken in ons land waar dat voor deze vogels voorhanden is. In 2016 werd er voor het eerst weer een zeearend-koppel gespot in het Markiezaatgebied. Dat het er nu meer worden vindt Erik fantastisch. "Dit is de grootste droom van een boswachter. Het is zo'n spectaculair beest. Echt een kroon op je werk."

De Werkgroep Zeearend Nederland gaat de jongen binnenkort onderzoeken. Ze krijgen dan een gekleurde ring om hun poot, zodat ze te herkennen zijn. En ze worden dan ook regelmatig getest op vogelgriep. "Ik hou wel mijn hart vast voor de windmolens aan de westkant", zegt Erik. "Hopelijk blijven ze daar ver vandaan. Gelukkig is er ontzettend veel eten in het Markiezaat. Dus als ze in het gebied blijven is de kans groot dat ze het overleven."

Bron https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4282876/eindelijk-jonge-zeearenden-in-markiezaat-dit-is-echt-een-droom

ruut

Roofvogel valt weer aan in natuurgebied, dit keer is wandelaar de klos
Vandaag om 07:33 • Aangepast vandaag om 09:24

NL
Een buizerd (foto: VVV Noordoost-Brabant).


Een roofvogel heeft weer iemand aangevallen in natuurgebied De Maashorst bij Schaijk. Dit keer ging het om een wandelaar.
Profielfoto van Peter de Bekker
Geschreven door
Peter de Bekker
Een kleine twee weken geleden werd al een mountainbiker in het natuurgebied aangevallen door een buizerd. De man raakte niet gewond. Omdat hij een helm droeg, kon de vogel hem niet raken.

Herperduin
De vogel sloeg toen toe op een onverhard pad langs de sloot tussen de Zedenweg en Karlingerweg bij Nistelrode. Daar zou het nest van de roofvogel vlakbij zitten. De vogel zou fietsers, hardlopers en andere bewegende bezoekers zien als een bedreiging voor dit nest.

De tweede aanval vond plaats vlakbij Vakantiepark Herperduin, in Herpen. Daar in de buurt heeft een andere buizerd een nest. Na de aanval zijn ook hier borden geplaatst om mensen voor de buizerd te waarschuwen.

'Kans op aanval is klein'
"De kans dat je in De Maashorst wordt aangevallen door een roofvogel is klein, maar in het broedseizoen is de kans iets groter. Dan beschermen de roofvogels extra goed hun nest", legt boswachter Maurice van Doorn uit op de website van het natuurgebied.

Hij adviseert deze plekken tijdelijk te mijden. Mensen die wel in de buurt komen van de roofvogel kunnen het best rustig passeren. Dat houdt in dat fietsers het best kunnen afstappen en hardlopers even moeten wandelen. Verder luidt het advies om, voor zover mogelijk, niet alleen te lopen of fietsen.

Bron https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4284454/roofvogel-valt-weer-aan-in-natuurgebied-dit-keer-is-wandelaar-de-klos


OJGoreng

Even een shameless plug voor mijn ex-collega; nieuw filmpje ihkv Universiteit van Nederland:

Met vriendelijke groet, Zainal

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal