Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

Ik weet niet wat er mis is met een discussie gerelateerd aan een nieuwsitem. Dit is natuurlijk een forum.

Rien, bedankt voor de correctie.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke



Merel

Volgens mij gaat de discussie al enigszins 'mis' doordat niemand onderscheid maakt tussen huiskatten en verwilderde katten.
Ik ontken niet dat katten die een baasje hebben en kattenbrokjes krijgen, ook wilde dieren vangen. Maar het lijkt me dat verwilderde katten zonder een veilig thuis met eten, veel meer vogels en muizen vangen.

Misschien kunnen we dan beginnen met de verwilderde katten uit de natuur weg te vangen, dat zijn immers exoten, en feitelijk dieren die de dupe zijn van mensen die hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen. Het is sneu, maar dergelijke dieren kun je niet opnemen in asiels, want veel te wild en toestaan in de natuur te leven, lijkt me ook geen goed plan. Dus wegvangen / schieten lijkt me een goed plan.
Daarnaast denk ik dat je op de waddeneilanden een kattenverbod moet inlassen. Of in elk geval verbieden dat ze buiten komen. Zeker op Texel, waar in de invloed op de Noorse woelmuis groot is. Maar ook op de andere eilanden is het vrij rond laten lopen van een grondpredator ongewenst.

En voordat iemand me ergens van verdenkt, ja, ik heb zelf twee katten. Ze zijn gesteriliseerd en blijven 's nachts binnen. Wat jachtinstinct valt het met deze katten wel mee. De ene heeft als hoogtepunt een vogel gevangen die tegen het raam was gevlogen (was er eerder bij dan ik) en de andere pakt gevangen vogels af van de buurkat. Ik heb vroeger wel katten gehad die wat effectiever, om het zo maar te noemen, op muizen of vogels joegen. Verschilt per kat.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Yeronimo

Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2019, 22:01:41 PM
Citaat van: caliprobola op november 28, 2019, 21:47:12 PMBij die pakweg 28.000 resultaten op google scholar zijn er heus wel artikels die niet over eiland-situaties gaan (waar de effecten van katten desastreus kunnen zijn) maar gewoon betrekking hebben op de westerse wereld (Europa/N-Amerika). Door consequent te stellen dat het over "niet-bewezen" effecten gaat ontken je dus die resultaten?

GOED LEZEN AUB!  B)

Nogmaals: ik zeg nergens dat er géén effecten zijn van huiskatten op populaties van dieren.

Wat ik WEL zeg is dat ik géén publicaties ken die laten zien dat huiskatten een aantoonbaar negatief effect hebben op populaties van kwetsbare soorten in Nederland. Ook al worden er in ons land per jaar vele miljoenen dieren door huiskatten gedood, dit betreft veelal algemene tot zeer algemene soorten. Net zo goed vinden er jaarlijks ongelofelijk veel exemplaren van deze soorten door andere oorzaken de dood, waarbij o.a. verkeer een belangrijke rol speelt. Vernietiging van biotoop - door intensieve landbouw, aanleg van wegen en woonwijken, etc etc is nog zo'n oorzaak.

Ook al zouden er geen 28 duizend maar 28 miljoen resultaten te vinden zijn op Google Scholar, voor ons eigen land (Nederland dus) ken ik géén verontrustende publicaties die laten zien dat kwetsbare soorten - zoals eerder al gezegd vooral Rode Lijst soorten - significant negatieve effecten ondervinden van de in ons land aanwezige huiskatten (inclusief verwilderde exemplaren).

https://www.texelsecourant.nl/reader/23130/60363/noordse-woelmuis-valt-ten-prooi-aan-verwilderde-katten-op-texel

;-)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rob Koelman

#3128
Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2019, 22:01:41 PMWat ik WEL zeg is dat ik géén publicaties ken die laten zien dat huiskatten een aantoonbaar negatief effect hebben op populaties van kwetsbare soorten in Nederland.

Allereerst heeft het krantenartikeltje waar naar verwezen wordt betrekking op verwilderde katten. De discussie gaat over huiskatten mét baasje.

De stelling in het citaat hierboven geldt ook voor die noordse woelmuizen die op Texel door katten worden gepakt. De noordse woelmuis komt op Texel zeer wijdverbreid voor (vergelijkbaar met de veldmuis op het vaste land) en is daardoor een logische prooi voor allerlei predatoren. Niet alleen van kat, maar bijvoorbeeld ook blauwe kiekendief en kerkuil.

Dat - al dan niet verwilderde - katten op Texel noordse woelmuizen prederen heeft nog nooit tot een aantoonbare achteruitgang van de soort op het eiland geleid. Als er een publicatie is die op een wetenschappelijke manier onderbouwd dat dat wel zo is, dan hoor ik dat graag.

Overigens ben ik een voorstander van het bestrijden van de verwilderde katten op het eiland (geldt ook voor de andere Waddeneilanden).
Met vriendelijke groet, Rob

Klaas van Dijk


HJDT

#3130
Jammer dat je ook nu weer dit forum moet misbruiken voor je eigen gewin (zo dat al te behalen is door dit hier te posten).  Dit valt wat mij betreft prima te rijmen met de zinsnede dat je van geen ophouden weet. Het komt me daarnaast erg bekend voor van diverse onderwerpen die je te pas, maar vooral te onpas, op dezelfde fora telkens weer aan hebt gesneden. Als je echt verbijsterd bent illustreert dat heel fraai de reden dat deze stap gezet is maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je dat zult begrijpen.....
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rob Koelman

Trekken de Nederlandse ooievaars 's winters niet meer naar Afrika?

Wie weleens over de Nederlandse snelwegen rijdt, zal het beeld wel kennen: boven op een hoge lantaarnpaal zitten wit-zwarte gestalten op lange dunne poten. Vaak in koppels of kleine groepjes. Een normaal beeld in de zomer. Maar het is al volop winter, en ze zitten er nog steeds. Wordt het niet eens tijd dat de ooievaars weer naar Afrika vliegen?

Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/klimaat/6020907/trekken-de-nederlandse-ooievaars-s-winters-niet-meer-naar-afrika.html
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: Rob Koelman op januari 01, 2020, 11:19:29 AM
Trekken de Nederlandse ooievaars 's winters niet meer naar Afrika?

Wie weleens over de Nederlandse snelwegen rijdt, zal het beeld wel kennen: boven op een hoge lantaarnpaal zitten wit-zwarte gestalten op lange dunne poten. Vaak in koppels of kleine groepjes. Een normaal beeld in de zomer. Maar het is al volop winter, en ze zitten er nog steeds. Wordt het niet eens tijd dat de ooievaars weer naar Afrika vliegen?

Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/klimaat/6020907/trekken-de-nederlandse-ooievaars-s-winters-niet-meer-naar-afrika.html

Het gehele artikel gaat volledig voorbij aan de reden waarom de Nederlandse Ooievaars niet (meer) naar Afrika trekken. Toen de Ooievaar als broedvogel in Nederland was uitgestorven zo'n 45 jaar geleden werd in Nederland een project gestart om de Ooievaar als broedvogel terug te krijgen. Daartoe werden zogenaamde Ooievaarsdorpen gesticht. Eerst in Groot-Ammers en later nog in een aantal zogenaamde buitenstations. In zulke Ooievaarsdorpen werden een aantal Ooievaars in gevangenschap gehouden die daar ook konden broeden. De jongen konden vervolgens vrij uitvliegen. De bedoeling was dat die nieuwe lichting Ooievaars in de omgeving konden broeden en zich vervolgens wild gingen gedragen. Dat laatste lukte niet omdat de Ooievaars het hele jaar werden gevoerd. Een aanzienlijk deel van de Ooievaars trok daarom niet meer weg. Dit is de enige reden dat ze niet meer wegtrekken. Als ze niet zouden zijn gevoerd zouden er in de winter waarschijnlijk niet meer dan een handvol Ooievaars in Nederland zijn geweest. Dit verhaal wordt helaas nooit (meer) verteld. Bijna niemand schijnt meer op de hoogte te zijn van het werkelijke verhaal.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

OlivierO

Citaat van: HJDT op december 29, 2019, 22:10:44 PM
Jammer dat je ook nu weer dit forum moet misbruiken voor je eigen gewin (zo dat al te behalen is door dit hier te posten).  Dit valt wat mij betreft prima te rijmen met de zinsnede dat je van geen ophouden weet. Het komt me daarnaast erg bekend voor van diverse onderwerpen die je te pas, maar vooral te onpas, op dezelfde fora telkens weer aan hebt gesneden. Als je echt verbijsterd bent illustreert dat heel fraai de reden dat deze stap gezet is maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je dat zult begrijpen.....

Of misschien is het bestuur en de vereniging op het slechte pad en heeft Klaas gelijk? Het is niet omdat een eventuele meerderheid iets zegt dat ze ook gelijk hebben. Democratie werkt alles behalve altijd ...

Voor de duidelijkheid: ik ken het hele verhaal niet en ik stoor me niet aan de posts van Klaas, maar ik herken de gang van zaken wel: te kritisch = buiten, ook al heb je eventueel gelijk. En dat stoort mij een pak meer dan wat Klaas zegt.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Klaas van Dijk

Citaat van: HJDT op december 29, 2019, 22:10:44 PMJammer dat je ook nu weer dit forum moet misbruiken voor je eigen gewin (zo dat al te behalen is door dit hier te posten).  Dit valt wat mij betreft prima te rijmen met de zinsnede dat je van geen ophouden weet. Het komt me daarnaast erg bekend voor van diverse onderwerpen die je te pas, maar vooral te onpas, op dezelfde fora telkens weer aan hebt gesneden. Als je echt verbijsterd bent illustreert dat heel fraai de reden dat deze stap gezet is maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je dat zult begrijpen.....

hoi HJDT,

De discussie gaat over een artikel wat ik samen met Maarten Jansen, eveneens lid van Avifauna Groningen, heb gepubliceerd in het meest recente nummer van 'De Takkeling', het tijdschrift van de WRN (de Werkgroep Roofvogels Nederland).

Ons artikel 'Het 'Actieplan Weidevogels Groningen' bevat slecht nieuws voor Groninger roofvogels' is eind september 2019 gepubliceerd. Het is een reactie op de deelname van onder andere Avifauna Groningen aan dit Actieplan, zie http://www.paulterwan.nl/pdf/Actieplan%20Weidevogels%20Groningen%20(2018).pdf Een PDF van ons artikel staat op https://www.academia.edu/40567289/ en op https://www.researchgate.net/publication/336364326 (en anders zijn we altijd bereid je een PDF te sturen).

Naar aanleiding van deze publicatie had ik het bestuur van Avifauna Groningen half november een e-mail gestuurd waarin stond dat ik van plan was om op de Ledenvergadering van 4 december j.l. in stemming te brengen dat Avifauna Groningen op grond van ons artikel maximaal afstand moest nemen van het Actieplan en ook niet moest meewerken aan de uitvoering ervan. Het bestuur reageerde met een e-mail op de avond van 3 december waarin stond dat ik per onmiddellijke ingang voor onbepaalde tijd was geschorst en dus geen toegang had tot deze ledenvergadering.

Ik stel voor om de discussie vooralsnog te beperken tot inhoudelijke kritiek op ons artikel in De Takkeling.

In afwachting hierop,

Vriendelijke groeten,

Klaas

Merel

Als ik het 'Actieplan Weidevogels Groningen' lees, krijg ik inderdaad wel kriebels. Het lijkt door bepaalde sectoren te zijn geschreven en als een vogel- (of natuur in het algemeen) beschermende instantie zou ik dit plan eens kritisch tegen het licht houden.
Om je een indruk te geven: Het woord biodiversiteit komt er maar 7x in voor en men maakt onderscheid tussen 'functionele biodiversiteit' en 'wilde flora en fauna'. Klinkt niet best eerlijk gezegd. Ik weet niet eens wat ze met dat eerste bedoelen. 'Uitgestelde maaidatum' komt maar 1x voor. Insecten wordt 11x genoemd. Daarentegen komt het woord 'predator' 24x voor en 'predatie' 38x.

Maar lees het plan gerust zelf ook even.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Klaas van Dijk

Citaat van: Merel op januari 12, 2020, 13:53:58 PMAls ik het 'Actieplan Weidevogels Groningen' lees, krijg ik inderdaad wel kriebels. Het lijkt door bepaalde sectoren te zijn geschreven en als een vogel- (of natuur in het algemeen) beschermende instantie zou ik dit plan eens kritisch tegen het licht houden. Om je een indruk te geven: Het woord biodiversiteit komt er maar 7x in voor en men maakt onderscheid tussen 'functionele biodiversiteit' en 'wilde flora en fauna'. Klinkt niet best eerlijk gezegd. Ik weet niet eens wat ze met dat eerste bedoelen. 'Uitgestelde maaidatum' komt maar 1x voor. Insecten wordt 11x genoemd. Daarentegen komt het woord 'predator' 24x voor en 'predatie' 38x. Maar lees het plan gerust zelf ook even.

Beste Merel,

Voor ons artikel in 'De Takkeling' hebben we de focus gelegd op passages over onder andere predatie en roofvogels. Onze bevindingen waren buitengewoon verontrustend. Daarnaast hebben we boven water gekregen dat de Faunabeheereenheid Groningen (FBE Groningen) zich zeer nadrukkelijk met teksten van het Actieplan heeft bemoeid. Erg goed dat jij vanuit een andere invalshoek ook goed naar het Actieplan hebt gekeken. De passage op pagina 24 over 'functionele biodiversiteit' en 'wilde flora en fauna' was me nog niet opgevallen. Je bent niet de enige die geen idee had wat dit onderscheid zou inhouden.

Ik heb daarom vandaag een flink deel van de dag zitten nadenken over organismen in Noord-Nederland die zouden kunnen voldoen aan de term 'niet-functionele biodiversiteit'.

Vanuit de stilstaande trein zag ik korstmossen op een steen. Ik heb langdurig nagedacht of deze korstmossen wellicht vallen onder 'niet-functionele biodiversiteit'. Ik kon niet tot een conclusie komen. Of gaat het om de Zwarte Kraai? En wie bepaalt of organismen in Noord-Nederland (gemakshalve 'flora en fauna' genoemd) wel of niet 'functioneel' zijn?

'Niet-functionele biodiversiteit', tja........ Ik heb vele tientallen jaren rondgelopen met het idee dat alle organismen op Aarde allemaal wel een functie hadden. Of ben ik ondertussen te oud? Of is mijn kennis verouderd?

"(...) rekening houdt met natuur. Daarbij gaat het zowel om functionele biodiversiteit als om wilde flora en fauna (....)"

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: Merel op januari 12, 2020, 13:53:58 PM(...) en als een vogel- (of natuur in het algemeen) beschermende instantie zou ik dit plan eens kritisch tegen het licht houden. (....) Maar lees het plan gerust zelf ook even.

Maarten Jansen en ondergetekende hebben kort na het uitkomen van het Actieplan geprobeerd een inhoudelijke discussie erover op te starten op het forum van Avifauna Groningen.

Enige tijd later reageerde het bestuur van Avifauna met onderstaande bericht op het forum: "Beste Klaas, Maarten e.a. Het bestuur zal via het forum niet nader reageren op de door jullie aangekaarte kwesties en vragen aangaande het Actieplan Weidevogelbeheer Groningen. Het blijft dus bij de reactie zoals gegeven door Arjo Bunskoeke, 24 juni jl. Het heeft dus geen zin om bestuursleden te bestoken met e-mails of appjes over deze zaak."

Dit bericht is van half juli 2018. Inderdaad raad ik iedereen aan om goed kennis te nemen van het Actieplan.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HJDT

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 12, 2020, 11:20:28 AM
Citaat van: HJDT op december 29, 2019, 22:10:44 PMJammer dat je ook nu weer dit forum moet misbruiken voor je eigen gewin (zo dat al te behalen is door dit hier te posten).  Dit valt wat mij betreft prima te rijmen met de zinsnede dat je van geen ophouden weet. Het komt me daarnaast erg bekend voor van diverse onderwerpen die je te pas, maar vooral te onpas, op dezelfde fora telkens weer aan hebt gesneden. Als je echt verbijsterd bent illustreert dat heel fraai de reden dat deze stap gezet is maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je dat zult begrijpen.....

hoi HJDT,

De discussie gaat over een artikel wat ik samen met Maarten Jansen, eveneens lid van Avifauna Groningen, heb gepubliceerd in het meest recente nummer van 'De Takkeling', het tijdschrift van de WRN (de Werkgroep Roofvogels Nederland).

Ons artikel 'Het 'Actieplan Weidevogels Groningen' bevat slecht nieuws voor Groninger roofvogels' is eind september 2019 gepubliceerd. Het is een reactie op de deelname van onder andere Avifauna Groningen aan dit Actieplan, zie http://www.paulterwan.nl/pdf/Actieplan%20Weidevogels%20Groningen%20(2018).pdf Een PDF van ons artikel staat op https://www.academia.edu/40567289/ en op https://www.researchgate.net/publication/336364326 (en anders zijn we altijd bereid je een PDF te sturen).

Naar aanleiding van deze publicatie had ik het bestuur van Avifauna Groningen half november een e-mail gestuurd waarin stond dat ik van plan was om op de Ledenvergadering van 4 december j.l. in stemming te brengen dat Avifauna Groningen op grond van ons artikel maximaal afstand moest nemen van het Actieplan en ook niet moest meewerken aan de uitvoering ervan. Het bestuur reageerde met een e-mail op de avond van 3 december waarin stond dat ik per onmiddellijke ingang voor onbepaalde tijd was geschorst en dus geen toegang had tot deze ledenvergadering.

Ik stel voor om de discussie vooralsnog te beperken tot inhoudelijke kritiek op ons artikel in De Takkeling.

In afwachting hierop,

Vriendelijke groeten,

Klaas

Gek genoeg kan dat niet uit de link van je bericht gedestilleerd worden. Dit ging alleen over dat je "uit de groep" gegooid bent. Niet over een artikel waar jij en anderen kritiek op hadden. Ik reageerde feit dat je dat onder de aandacht moest brengen. Nu je het heel handig op een ander onderwerp brengt stel je opeens voor om daarover te discussiëren. Daar heb ik geen enkele behoefte aan maar anderen kennelijk wel en dat is prima. Ik doe in ieder geval niet aan die discussie mee.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

oceanodroma

Dat is dan erg jammer HJDT! We horen nu namelijk enkel de discussie vanuit de kant van Klaas terwijl er altijd twee kanten aan het verhaal zijn. Ik ben erg benieuwd naar jou mening!
Dimitri Mulder
oceanodroma

Merel

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 13, 2020, 21:17:36 PM
Citaat van: Merel op januari 12, 2020, 13:53:58 PMAls ik het 'Actieplan Weidevogels Groningen' lees, krijg ik inderdaad wel kriebels. Het lijkt door bepaalde sectoren te zijn geschreven en als een vogel- (of natuur in het algemeen) beschermende instantie zou ik dit plan eens kritisch tegen het licht houden. Om je een indruk te geven: Het woord biodiversiteit komt er maar 7x in voor en men maakt onderscheid tussen 'functionele biodiversiteit' en 'wilde flora en fauna'. Klinkt niet best eerlijk gezegd. Ik weet niet eens wat ze met dat eerste bedoelen. 'Uitgestelde maaidatum' komt maar 1x voor. Insecten wordt 11x genoemd. Daarentegen komt het woord 'predator' 24x voor en 'predatie' 38x. Maar lees het plan gerust zelf ook even.

Beste Merel,

Voor ons artikel in 'De Takkeling' hebben we de focus gelegd op passages over onder andere predatie en roofvogels. Onze bevindingen waren buitengewoon verontrustend. Daarnaast hebben we boven water gekregen dat de Faunabeheereenheid Groningen (FBE Groningen) zich zeer nadrukkelijk met teksten van het Actieplan heeft bemoeid. Erg goed dat jij vanuit een andere invalshoek ook goed naar het Actieplan hebt gekeken. De passage op pagina 24 over 'functionele biodiversiteit' en 'wilde flora en fauna' was me nog niet opgevallen. Je bent niet de enige die geen idee had wat dit onderscheid zou inhouden.

Ik heb daarom vandaag een flink deel van de dag zitten nadenken over organismen in Noord-Nederland die zouden kunnen voldoen aan de term 'niet-functionele biodiversiteit'.

Vanuit de stilstaande trein zag ik korstmossen op een steen. Ik heb langdurig nagedacht of deze korstmossen wellicht vallen onder 'niet-functionele biodiversiteit'. Ik kon niet tot een conclusie komen. Of gaat het om de Zwarte Kraai? En wie bepaalt of organismen in Noord-Nederland (gemakshalve 'flora en fauna' genoemd) wel of niet 'functioneel' zijn?

'Niet-functionele biodiversiteit', tja........ Ik heb vele tientallen jaren rondgelopen met het idee dat alle organismen op Aarde allemaal wel een functie hadden. Of ben ik ondertussen te oud? Of is mijn kennis verouderd?

"(...) rekening houdt met natuur. Daarbij gaat het zowel om functionele biodiversiteit als om wilde flora en fauna (....)"

Groetjes, Klaas

Dag Klaas, het zou me niks verbazen als met niet-functionele biodiversiteit eigenlijk de 'vervelende' soorten worden bedoeld. Zoals steekmuggen, of beesten die weidevogels eten. Ofwel misschien een ander woord voor predator?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

rudi

Oorzaak en gevolg worden in een conflict soms omgedraaid. Zou het zo zijn dat Avifauna Groningen er op uit is om leden te royeren? Ik denk van niet.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Vincent Hart

Graag weer on topic nu, Klaas heeft zijn royement ongetwijfeld verdiend.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Klaas van Dijk

Citaat van: Vincent Hart op januari 16, 2020, 22:58:43 PMGraag weer on topic nu, Klaas heeft zijn royement ongetwijfeld verdiend.

Beste Vincent,

Volkomen terecht dat je voorstel ons weer te richten op het artikel in het Dagblad van het Noorden, zie https://www.dvhn.nl/groningen/Ophef-in-het-anders-zo-rustige-vogelland-Groninger-vogelvereniging-Avifauna-zet-kritisch-lid-op-straat-25156752.html

Bij het artikel staat diverse reacties:

(1): "Doet me denken aan die koeienvereniging, daar werd jaren gelden ook al eens een lid geschorst. Maakte ook teveel stampei/stampij : loeide teveel."

(2): "Jagers hebben niks te zoeken binnen natuur organisaties. Hoe is het toch mogelijk dat enkele vogelaars in zee willen gaan met mensen die hun hart voor de natuur op de verkeerde plaats hebben zitten. Ik zou precies hetzelfde als Klaas gedaan hebben. Jagers schieten alles kapot. (....) Ook het plan om jagers uit te nodigen op de landelijke Sovon dag was ook zo'n misplaatste grap (....) Zo krijg je knallende ruzie op zón Sovondag. In mijn ogen ben je dan ernstig de weg kwijt als je die natuurvernielers erbij wilt hebben. Jagers wil je gewoonweg niet hebben in de natuur, die lui veroorzaken al meer dan genoeg rottigheid."

(3): "ik vermoed een wanhoopsdaad van Avifauna omdat ze (hopelijk) diep in hun hart weten dat Klaas van Dijk gelijk heeft"

(4): "ben een van oudste leden van onze vereniging er moet toch wel een oplossing worden gevonden anders kost het denk wel leden waar onder mij zelf".

Zoals altijd zijn opmerkingen over ons artikel in De Takkeling van harte welkom. Hierin staat onder andere:

Citeer"Verder staat op pagina 26: 'alle betrokken organisaties trekken gezamenlijk op en ontwikkelen een gezamenlijk communicatieplan'. Partijen als IVN, Vogelbescherming en Avifauna gaan dus gezamenlijk met de plezierjagers alle voorstellen uitventen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen in de vorm van een gemeenschappelijk kraampje op een informatiemarkt over weidevogels waarbij IVN, Avifauna, Vogelbescherming en plezierjagers zij aan zij voorlichting over deze voorstellen gaan geven."

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

caliprobola

Ook ik sluit me aan bij de oproep om on topic te blijven. Lokale conflicten los je best lokaal op en niet door de vuile was uit te smeren op een forum met een (inter)nationaal publiek. Maak er desnoods op dit forum ergens een apart topic over maar in dit topic hoort de discussie niet. Ik heb er alvast geen boodschap aan.

Klaas van Dijk

Citaat van: Merel op januari 15, 2020, 19:11:53 PMDag Klaas, het zou me niks verbazen als met niet-functionele biodiversiteit eigenlijk de 'vervelende' soorten worden bedoeld. Zoals steekmuggen, of beesten die weidevogels eten. Ofwel misschien een ander woord voor predator?

Beste Merel,

Steekmuggen vallen vast onder de term 'niet-functionele biodiversiteit' en dat geldt ongetwijfeld ook voor alle dazen. Met betrekking tot predatoren en andere dieren die weidevogels eten moest ik denken aan een recente bijdrage van Marten Wesselius in de Leeuwarder Courant, zie https://www.lc.nl/opinie/Te-gast-Wat-er-echt-mis-is-in-het-buitengebied-25169200.html

Marten Wesselius zegt hier: "Volgens de Jagersvereniging en hun ecoloog Wim Knol moeten alle 25 soorten predatoren zoveel mogelijk bestreden worden (....). Het lijkt een geweldig realistisch idee en dat nog wel van een ecoloog van de jagersvereniging. Weg met de duizenden zilver-, storm-, kap- en mantelmeeuwen, weg met de zilver- en blauwe reigers en de ooievaars, weg met de zwarte kraaien, roeken, eksters en kauwen. Ook de buizerd, torenvalk, bruine kiekendief en havik moet eraan geloven. En bij de zoogdieren de hermelijn, bunzing, wezel, steen- en boommarter, das en natuurlijk de vos. (....) "

Het begin van de samenvatting van ons recente artikel in De Takkeling is als volgt:

Citeer"The ongoing decline in the numbers of breeding meadowbirds in The Netherlands is mainly driven by changes in agricultural grassland management. Several parties, however, keep claiming that a high level of predation is responsible for this ongoing decline. These parties often argue that predators are 'too numerous' and that predator control must be intensified. Views of such parties are mirrored in an Action Plan for breeding meadowbirds in the Province of Groningen which was released on 28 May 2018 (Terwan 2018). Conservation groups and nature managers such as Avifauna Groningen, Vogelbescherming Nederland, Natuurmonumenten and the State Forestry Service, as well as the local game shooting clubs and the regional division of the Dutch Federation of Agricultural and Horticultural Organisations are among the twelve parties that have signed the Action Plan. These parties have committed themselves to collectively undertake and promote the proposed measures."

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

pdeknijff

Het is natuurlijk van de zotte dat een "lastig"of "hinderlijk" lid van een vereniging op deze manier eruit geschopt wordt.
Volkomen terecht daar media daar aandacht besteden, zeker als er een nogal dubieus en pervers plan mee voorkomen kan worden.

Het gekoketteer van natuurbeschermers met jagers (want dat is hier de oorzaak), is erg fout, zeker als daarmee onwenselijke ingrepen in de toch al zo overbelaste natuur door gepromoot worden. Het is in dit opzicht natuurlijk niet de eerste keer. We herinneren ons nog het PR drama rond de jaarlijkse SOVON dag van 2018. Daar zat eenzelfde nogal duister plan achter. Glashelder was het commentaar, achteraf, uit de SOVON-kringen. Dat kwam er op neer dat zij zich niet als natuurbeschermingsvereniging zien maar als verzamelaar van (objectief verkegen) gegevens. Ja, zo lust ik er nog wel eentje. Geen wonder dat daar weerstand tegen is.

Ik begrijp ook wel dat ook uit Jagerskringen soms nuttige gegevens en visies kunnen komen, maar het is tot nu toe een erg dubieus gezelschap gebleken. Er zijn talloze voorbeelden van misstanden veroorzaakt door jagers en ik heb nooit een overduidelijke stellingname van de KNJV gelezen tegen dit soort misstanden, laat staan dat er hard werd ingegrepen, aan de kaak gesteld, geroyeerd, etc. etc.
In dit opzicht, vind ik althans, kunnen we de KNJV pas serieus als gesprekspartner accepteren als zij zich, stel, eerst 5 jaar uiterst voorbeeldig hebben gedragen en hebben laten zien dat zij voldoende zelfreinigend vermogen hebben. Ik vrees dat we dat niet gaan meemaken.

En ja, dan natuurlijk die eeuwige discussie over prooi en predator. In een biotoop welke volledig in balans is, is het de prooi welke de populatie van predator controleert. Dat is bijna 100 lang een niet te bewijzen aanname geweest, maar vorige week verscheen in Nature (https://www.nature.com/articles/d41586-019-03603-3 voor een samenvatting) de allereerste empirische en volledig gecontroleerde studie die liet zien dat dit inderdaad zo is.
Je kunt stellen dat wij (althans iedereen van mijn leeftijd, die van nog voor het intensieve landbouw-landschap) deze balans in het Nederlandse Veen-weide landschap altijd hebben kunnen zien en niemand maakte zich druk om een Grutto meer of minder. De desastreuze achteruitgang van de soorten die vroeger normaal waren in dit landschap, komt uitsluitend door menselijke ingrepen, niet door predatoren.
Herstel je op echt grote schaal dit landschap, b.v. door inderdaad 50% minder intensieve boeren, te beginnen met het uitroeien van Engels raaigras (en het herstel van het kruidenrijke grasland), vroege maaiverboden en hogere waterstanden en nog zo wat gezond verstand maatregelen, dan hoef je je ook niet langer te bekommeren om die paar overtallige predatoren.

Dat een zichzelf respecterende Avifaunistische Vereniging dit niet snapt (of wil snappen) is onbegrijpelijk. Je zou kunnen stellen dat je dan als jezelf respecterende vogelaar maar beter geen lid kan zijn van zo'n gezelschap. In deze problematiek valt niet te polderen.

En, als je de stukken van Klaas niet wilt lezen dan sla je ze toch gewoon over?
Veel meer op WRN.nl is bagger en dat kun je gewoon negeren.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

caliprobola

Het gaat al lang niet meer over prooi-predator-relaties of over de eventuele rol van de jacht bij natuurbescherming. Hier op het forum zijn heus wel topics te vinden of te creëren om over die onderwerpen te discussiëren.
Het gaat hier echter over een conflict tussen een lokale vereniging en 1 of enkele van haar (voormalige) leden en het forum wordt gebruikt om dat conflict verder uit te vechten. Dat is - ongeacht wie er het grootste gelijk heeft - niet mooi om zien. Die indruk krijg ik alvast - met een blik vanop een iets grotere afstand.

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Allereerst ben ik buitengewoon blij dat zelfs de meest geharde critici tot heden geen enkel inhoudelijk weerwoord hebben kunnen geven op ons artikel 'Het Actieplan Weidevogels Groningen bevat slecht nieuws voor Groninger roofvogels' (zie https://www.researchgate.net/publication/336364326 en https://www.academia.edu/40567289/ ).

Ons artikel staat dus -vooralsnog- als een huis!

Zo hebben we onder andere vastgesteld dat het taalgebruik in het Actieplan kan worden omschreven als versluierend.
Minder versluierend taalgebruik staat in een krantenartikel op https://www.lc.nl/friesland/noardeast-fryslan/Jagers-alleen-aanpak-rovers-kan-grutto-redden-25129980.html

In ons artikel staat onder andere:
CiteerOok partijen die weinig ophebben met roofvogels lezen in dit voorstel dat er ruimte komt om 'soms' roofvogels te bestrijden. Ter illustratie hiervan een citaat uit Kok (2018): 'waar leggen we de grens? Laten we de ene predator verhongeren en gaan we de andere beschermen? Laten we –onuitgesproken – de kiekendieven grenzeloos groeien of zetten we toch ergens een grens? De komende tijd zullen we daarom overleggen met diverse deskundigen en wellicht nader onderzoek doen om de vragen op te lossen: waar, wanneer en hoe gaat ANOG paal en perk stellen?' ANOG, de Agrarische Natuurvereniging Oost-Groningen, is niet een ondertekenaar van het Actieplan. Het Collectief Groningen West heeft het Actieplan wel ondertekend. Deze partij schrijft in een brief van 13 september 2018 aan Provinciale Staten dat ze het komend half jaar regionale predatiebeheerplannen gaat opstellen en dat ze de dag ervoor tijdens een werkbezoek van de Provincie hebben aangegeven 'onderzoek naar locaties van Buizerd en storende nesten buiten het broedseizoen verwijderen' te zien als een 'passende en doelmatige maatregel'. In de Nieuwsbrief van december 2018 van dit Collectief wordt naar deze brief van 13 september verwezen en staat bij een wensenlijst voor deze predatiebeheerplannen: 'verwijderen van nesten/horsten van roofvogels buiten het broedseizoen' (Anoniem 2018).

In concreto houdt dit dus in, zie eerder, dat leden van Avifauna Groningen binnenkort zij aan zij met plezierjagers nesten/horsten van Buizerd zullen moeten gaan verwijderen. Het is helaas niet anders. In ons artikel staat namelijk ook:
CiteerVerder staat op pagina 26 [van het Actieplan]: 'alle betrokken organisaties trekken gezamenlijk op en ontwikkelen een gezamenlijk communicatieplan'.

We eindigen ons artikel als volgt:
CiteerDaarnaast betekent de ondertekening door partijen als Avifauna, IVN en Vogelbescherming dat zowel de politiek als de voorstanders van het aanpakken van predatoren betogen dat alle voorstellen in het Actieplan een zeer breed draagvlak hebben. Tot slot zijn concepten van het Actieplan nooit (tijdens een ledenvergadering) teruggekoppeld met de leden van Avifauna. De leden van Avifauna werden dus voor voldongen feiten gesteld. We hebben deze bijdrage daarom ook geschreven om te dienen als waarschuwing voor vogelaars en vogelwerkgroepen in andere delen van het land die te maken krijgen met vergelijkbare activiteiten en die gevraagd worden hieraan mee te doen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Merel

Maar het verwijderen van horsten van roofvogels, zoals Buizerd is strafbaar (ook buiten het broedseizoen) en een provincie die daarmee instemt, is in overtreding van de wet.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer