Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Naar hulp schreeuwende vrouw blijkt krijsende uil

Een duikteam, de brandweer, meerdere eenheden van de politie én een ambulance zijn zaterdagavond met spoed uitgerukt in Berlicum. Ze zochten naar een vrouw die in het water zou liggen. Na een uur zoeken bleek dat de melder toch geen vrouw had horen schreeuwen, maar een krijsende uil die in een boom zat.

Rond 22.30 uur kreeg de politie een melding van iemand die een harde schreeuw had gehoord in de buurt van rivier de Aa in Berlicum. De melder dacht dat het een vrouw in nood was geweest, waarop de hulpdiensten geen risico namen en massaal uitrukten.

Ze zochten langs de kant en schenen met lampen in het water. Een duikteam stond al klaar om het water in te springen. Opeens hoorde een agent een uil in een boom een hard geluid maken, waarna de hulpdiensten zich afvroegen of dit het geluid kon zijn geweest van de melder. De meldkamer luisterde het bandje terug van de melding en belde de melder op. Die vertelde dat het bij nader inzien ook een uil kon zijn geweest.

Bron: https://www.destentor.nl/binnenland/naar-hulp-schreeuwende-vrouw-blijkt-krijsende-uil~ad279064/
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

PS

Kan 'Vogelnieuws in de media' een 'pinned topic' worden?

Bij andere forums is dat bij het topic 'nieuws in de media' ook al zo.
Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Hart

Volgens mij zijn er wel genoeg pinned topics op dit inmiddels aardig rustig geworden forumonderdeel.
Ik heb er een paar geunpinned waar al jaren niets meer in gebeurd was.
Actieve topics als Vogelnieuws in de media komen steeds weer bovendrijven (er zit ook een prima zoekfunctie op het forum).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

#3093
'Ik ben het wel eens met Robert. Bij twitches naar goeie soorten werd er wel degelijk gebruik van gemaakt. Daarnaast vind ik carpoolen wel het soort groene oplossing dat een site voor natuurminners als wrn.nl zou moeten uitdragen, niet wegmoffelen ...' (betreft het carpooltopic, zie https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=101659.msg690410#msg690410): van mening veranderd?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Ik niet, maar aangezien het bericht al ruim 5 jaar pinned stond zonder nieuwe bijdrage wordt er kennelijk geen noodzaak gezien door de forumgebruikers.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rick van der Weijde

Citaat van: Vincent Hart op november 19, 2019, 17:59:38 PM
Ik niet, maar aangezien het bericht al ruim 5 jaar pinned stond zonder nieuwe bijdrage wordt er kennelijk geen noodzaak gezien door de forumgebruikers.

Over welk topic gaat dit nu? Carpool-topic?
Dat topic wordt regelmatig opgeschoond... Zie bericht van Hisko in dat topic:

CiteerOm het overzichtelijk te houden, wordt dit topic zo nu en dan opgeschoond waarbij oudere berichten worden verwijderd.

Laatste opschoning: 8 juli 2019
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Vincent Hart

Da's waar, maar dan nog wordt er nauwelijks gebruik van gemaakt. Maar goed, ik zet hem wel terug, wie weet wordt het weer hip :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


HT

Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

Rob Koelman

#3099
Citaat van: Oscar Balm op november 27, 2019, 08:12:51 AMhttps://www.telegraaf.nl/nieuws/368092467/kat-naar-buiten-doen-is-in-strijd-met-eu-regels

Citaat van: HT op november 27, 2019, 18:14:47 PMZou tijd worden dat het verboden wordt. Ik heb de kat van de buren met alles thuis zien komen, van tjiffen tot merels.

Ja! En laten we gelijk ook alle mensen na zonsondergang binnen houden! En vooral ook iedereen verbieden 'de natuur in te gaan'. Wat een verstoring al die mensen bij elkaar wel niet teweeg brengen! En autorijden moet ook gelijk verboden worden. Weten jullie wel hoeveel dieren er jaarlijks worden doodgereden? Als het gaat om insecten minstens vele miljoenen!!! Dan hebben we het nog niet over al die dieren die hun leefgebied zijn kwijtgeraakt doordat er een laag asfalt overheen is gelegd!

Oh, en had ik de negatieve effecten van (al dan niet loslopende) honden op de natuur al genoemd?...  B)

En het zeer sterk teruglopen van de populaties van bijvoorbeeld grutto, veldleeuwerik, patrijs en kuifleeuwerik in ons land  is natuurlijk ook geheel aan katten te danken!

DOOD AAN DE KAT!!!

Kattenhaters aller landen, verenigt u!!! :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#3100
Citaat van: Rob Koelman op november 27, 2019, 18:45:07 PMJa! En laten we gelijk ook alle mensen na zonsondergang binnen houden! En vooral ook iedereen verbieden 'de natuur in te gaan'. Wat een verstoring al die mensen bij elkaar wel niet teweeg brengen! En autorijden moet ook gelijk verboden worden. Weten jullie wel hoeveel dieren er jaarlijks worden doodgereden? Als het gaat om insecten minstens vele miljoenen!!! Dan hebben we het nog niet over al die dieren die hun leefgebied zijn kwijtgeraakt doordat er een laag asfalt overheen is gelegd!

Oh, en had ik de negatieve effecten van (al dan niet loslopende) honden op de natuur al genoemd?...  B)

En het zeer sterk teruglopen van de populaties van bijvoorbeeld grutto, veldleeuwerik, patrijs en kuifleeuwerik in ons land  is natuurlijk ook geheel aan katten te danken!

DOOD AAN DE KAT!!!

Kattenhaters aller landen, verenigt u!!! :wacko:


Iets genuanceerder (B)):

Bij hoeveel soorten dieren (planten mag ook) waar het in ons land slecht mee gaat - zeg maar 'de rode lijst-soorten' - is de huiskat de voornaamste, of tenminste een belangrijke oorzaak van de achteruitgang?
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Het lijkt mij een en en verhaal, waar de kat een (te) grote factor in speelt, zeker lokaal.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jeroen vinke

De predatiedruk is nu eenmaal kunstmatig onnatuurlijk hoog. Natuurlijk heeft dat effect op prooiaantallen. De hoeveelheid katten buiten zou nooit zo groot zijn als ze thuis geen kattenbrokjes kregen, dus van een evenwicht is geen sprake.
Om alles te nuanceren: Ik heb een schijthekel aan alle buurtkatten die onze tuin als latrine beschouwen omdat de baasjes alles volbetegeld hebben, en ondertussen maar klagen over de dode pruimenboom in mijn tuin.

Of gebruik ik het woord 'nuance' verkeerd? :lol:

Om terug te komen op het nieuwsbericht, mensen hebben inderdaad geen idee wat hun kat 's nachts aanricht. Alleen daarom is dit artikel al relevant, los van de retoriek.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Citaat van: jeroen vinke op november 28, 2019, 13:27:09 PM
De predatiedruk is nu eenmaal kunstmatig onnatuurlijk hoog. Natuurlijk heeft dat effect op prooiaantallen. De hoeveelheid katten buiten zou nooit zo groot zijn als ze thuis geen kattenbrokjes kregen, dus van een evenwicht is geen sprake.

Om terug te komen op het nieuwsbericht, mensen hebben inderdaad geen idee wat hun kat 's nachts aanricht. Alleen daarom is dit artikel al relevant, los van de retoriek.
Volkomen met je eens Jeroen. Iedereen die beweert dat roofgedrag van katten natuurlijk is, weerleg ik met dit argument. Maar meestal is men daar doof voor: het komt niet in hun kraam te pas.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op november 27, 2019, 19:52:28 PMBij hoeveel soorten dieren (planten mag ook) waar het in ons land slecht mee gaat - zeg maar 'de rode lijst-soorten' - is de huiskat de voornaamste, of tenminste een belangrijke oorzaak van de achteruitgang?

Om al te ver afdwalen te voorkomen even terug naar bovenstaande vraag. Iemand?
Met vriendelijke groet, Rob

jeroen vinke

Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2019, 16:21:25 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 27, 2019, 19:52:28 PMBij hoeveel soorten dieren (planten mag ook) waar het in ons land slecht mee gaat - zeg maar 'de rode lijst-soorten' - is de huiskat de voornaamste, of tenminste een belangrijke oorzaak van de achteruitgang?

Om al te ver afdwalen te voorkomen even terug naar bovenstaande vraag. Iemand?

Waarom is bovenstaande vraag zo belangrijk Rob? Ik zeg alleen dat (los van de gebruikte retoriek) het goed is dat dit een keer benoemd wordt. Daarbij, een afname van <30% in 10 jaar van vogelsoorten "waar er nog genoeg van zijn" staan niet op de rode lijst. Dat betekent niet dat het niet uitmaakt dat die gepakt worden. Oja, staat de veldleeuwerik niet op de rode lijst? Hoeveel worden er daarvan wel niet gepakt door boerderijkatten.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op november 27, 2019, 19:52:28 PMBij hoeveel soorten dieren (planten mag ook) waar het in ons land slecht mee gaat - zeg maar 'de rode lijst-soorten' - is de huiskat de voornaamste, of tenminste een belangrijke oorzaak van de achteruitgang?

Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2019, 16:21:25 PMOm al te ver afdwalen te voorkomen even terug naar bovenstaande vraag. Iemand?

Citaat van: jeroen vinke op november 28, 2019, 16:44:49 PMWaarom is bovenstaande vraag zo belangrijk Rob? Ik zeg alleen dat (los van de gebruikte retoriek) het goed is dat dit een keer benoemd wordt. Daarbij, een afname van <30% in 10 jaar van vogelsoorten "waar er nog genoeg van zijn" staan niet op de rode lijst. Dat betekent niet dat het niet uitmaakt dat die gepakt worden. Oja, staat de veldleeuwerik niet op de rode lijst? Hoeveel worden er daarvan wel niet gepakt door boerderijkatten.

Artikelen over de effecten van huiskatten op in het wild levende dieren in ons land hebben helaas maar al te vaak een hetze-achtig karakter, vergelijkbaar met allerlei artikelen over de vos. Daarom benadruk ik graag dat de discussie gevoerd dient te worden op basis van argumenten, en niet op allerlei ongefundeerde aannames.

En die vraag over het aantal veldleeuwerikken dat jaarlijks in ons land gepakt wordt door een huiskat: nou, wat is het antwoord? En - indien bekend - wat is het effect op de totale populatie? En is de doorgeschoten intensivering van de landbouw niet een veel en veel logischere - en bovendien algemeen geaccepteerde - verklaring voor de vastgestelde achteruitgang? Makkelijk om dan maar een 'zondebok' aan te wijzen (in dit geval de huiskat).
Met vriendelijke groet, Rob

HT

Het gaat mijns inziens niet om het wel of niet aanwijzen een zondebok. Er is een predator ingevoerd die aantoonbaar zeer veel schade aan de inheemse fauna aanricht. Dat is toch al reden genoeg om actie te ondernemen?

Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

caliprobola

Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2019, 17:55:10 PM
Artikelen over de effecten van huiskatten op in het wild levende dieren in ons land hebben helaas maar al te vaak een hetze-achtig karakter, vergelijkbaar met allerlei artikelen over de vos. Daarom benadruk ik graag dat de discussie gevoerd dient te worden op basis van argumenten, en niet op allerlei ongefundeerde aannames.
Er is nochtans een hele hoop wetenschappelijke, peer-reviewed, literatuur die de negatieve invloed van huiskatten op populaties van wilde dieren beschrijft (de zoektermen "domestic cat predation wildlife" geeft 27900 resultaten op google scholar).
Dat er nog andere - en zelfs belangrijkere - oorzaken zijn voor achteruitgang van populaties van wilde dieren is geen argument om die vaststelling te negeren of te ontkennen.

Oenanthe

Ik ben het ook met Pieter eens. 'Er zijn ergere dingen' is de meest algemene gewetensusser van boosdoeners van allerlei slag. Iedereen ontloopt als een klein kind zijn verantwoordelijkheid.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2019, 17:55:10 PM
Artikelen over de effecten van huiskatten op in het wild levende dieren in ons land hebben helaas maar al te vaak een hetze-achtig karakter, vergelijkbaar met allerlei artikelen over de vos. Daarom benadruk ik graag dat de discussie gevoerd dient te worden op basis van argumenten, en niet op allerlei ongefundeerde aannames.

Citaat van: caliprobola op november 28, 2019, 18:06:23 PMEr is nochtans een hele hoop wetenschappelijke, peer-reviewed, literatuur die de negatieve invloed van huiskatten op populaties van wilde dieren beschrijft (de zoektermen "domestic cat predation wildlife" geeft 27900 resultaten op google scholar).

Dat er nog andere - en zelfs belangrijkere - oorzaken zijn voor achteruitgang van populaties van wilde dieren is geen argument om die vaststelling te negeren of te ontkennen.

Dat huiskatten effecten hebben op populaties van wilde dieren ontken ik nergens. Daarbij dien je wel duidelijk onderscheid te maken tussen effecten op kwetsbare populaties - bijvoorbeeld op endemische soorten in Australië en Nieuw-Zeeland - en effecten op algemene soorten, bijvoorbeeld de gewone bosmuis in ons land.

Mijn uitingen gaan geheel over de situatie in Nederland. Daar ken ik zelf geen rapporten van die aantonen dat de huiskat een significante rol speelt bij de achteruitgang van kwetsbare soorten.

Aandacht voor de effecten op kwetsbare soorten in ons land door bijvoorbeeld de veel te intensieve landbouw verdienen daarom veel meer onze aandacht dan niet bewezen effecten van huiskatten.

Overigens heb ik er geen enkel probleem mee dat bijvoorbeeld verwilderde huiskatten bestreden worden - vooral in natuurgebieden - maar dan wel met voldoende onderbouwing, analoog aan de vraag of het nuttig is om vossen in weidevogelgebieden te bestrijden of niet (beslisboom).
Met vriendelijke groet, Rob

caliprobola

Bij die pakweg 28.000 resultaten op google scholar zijn er heus wel artikels die niet over eiland-situaties gaan (waar de effecten van katten desastreus kunnen zijn) maar gewoon betrekking hebben op de westerse wereld (Europa/N-Amerika). Door consequent te stellen dat het over "niet-bewezen" effecten gaat ontken je dus die resultaten?

Bijvoorbeeld:
https://www.nature.com/articles/ncomms2380/?mod=article_inline&fbclid=IwAR2R20aFp-Q911r-iI0WL12NpkWuaEE4EwwYVxo7ZsIPfyY2kvapfBe6Gx8
CiteerWe estimate that free-ranging domestic cats kill 1.3–4.0 billion birds and 6.3–22.3 billion mammals annually.

Of deze: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1046/j.1365-2907.2003.00017.x
CiteerBased on the proportion of cats bringing home at least one prey item and the back‐transformed means, a British population of approximately 9 million cats was estimated to have brought home in the order of 92 (85–100) million prey items in the period of this survey, including 57 (52–63) million mammals, 27 (25–29) million birds and 5 (4–6) million reptiles and amphibians

Die Britse studie is dan bovendien nog eens gebaseerd op prooien die katten meebrengen in huis. Een Amerikaanse studie toont aan dat dit een grote onderschatting van het fenomeen kan geven, zie https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0006320713000189:
CiteerTwenty-three percent of cat prey items were returned to households; 49% of items were left at the site of capture, and 28% were consumed. Our results suggest that previous studies of pet cat predation on wildlife using owner surveys significantly underestimated capture rates of hunting cats.

Het gaat niet enkel over vogels, ook vleermuizen vallen soms ten prooi, zie deze Italiaanse studie: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1616504713000049
CiteerWe based our study on 1012 records of bats admitted at four wildlife rescue centres in peninsular Italy in 2009–2011...
...We found that predation by cats was the first cause of rescue for bats in the study area, accounting for 28.7% of records of adult bats admitted to rehabilitation centres. Although most bats caught by cats belonged to house-roosting species, at least 3 of the 11 species affected were tree- or cave-roosting. Predation affected more frequently adult females in summer and thus threatened reproductive colonies, which were often subjected to repeated predations...
...Strategies to mitigate this impact should encompass the control of feral cat populations and indoor restriction of owned cats at least where predation on bats is probable.

Je begrijpt dat ik zo nog wel een eindje kan doorgaan met citeren.
En nogmaals, er zijn inderdaad grotere problemen maar dat betekent niet dat dit probleem geen aandacht verdient, niet als probleem benoemd mag worden of zelfs moet afgewimpeld worden als "niet bewezen".

Rien Ondersteijn

Dit alles volgend heb ik de indruk dat hier enkele kattenbezitters bij zijn -en automatisch zullen die vanuit eigen gemoed de katten verdedigen....
Maar jullie móeten toch weten ,dat onze tuin niet openbaar is ?
Als de eigenaars nou éen keer per jaar [liefst meer] zo sportief zouden zijn om de uitwerpselen te komen ruimen ...dan zouden bepaalde dingen ietsje acceptabeler zijn.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: caliprobola op november 28, 2019, 21:47:12 PMBij die pakweg 28.000 resultaten op google scholar zijn er heus wel artikels die niet over eiland-situaties gaan (waar de effecten van katten desastreus kunnen zijn) maar gewoon betrekking hebben op de westerse wereld (Europa/N-Amerika). Door consequent te stellen dat het over "niet-bewezen" effecten gaat ontken je dus die resultaten?

GOED LEZEN AUB!  B)

Nogmaals: ik zeg nergens dat er géén effecten zijn van huiskatten op populaties van dieren.

Wat ik WEL zeg is dat ik géén publicaties ken die laten zien dat huiskatten een aantoonbaar negatief effect hebben op populaties van kwetsbare soorten in Nederland. Ook al worden er in ons land per jaar vele miljoenen dieren door huiskatten gedood, dit betreft veelal algemene tot zeer algemene soorten. Net zo goed vinden er jaarlijks ongelofelijk veel exemplaren van deze soorten door andere oorzaken de dood, waarbij o.a. verkeer een belangrijke rol speelt. Vernietiging van biotoop - door intensieve landbouw, aanleg van wegen en woonwijken, etc etc is nog zo'n oorzaak.

Ook al zouden er geen 28 duizend maar 28 miljoen resultaten te vinden zijn op Google Scholar, voor ons eigen land (Nederland dus) ken ik géén verontrustende publicaties die laten zien dat kwetsbare soorten - zoals eerder al gezegd vooral Rode Lijst soorten - significant negatieve effecten ondervinden van de in ons land aanwezige huiskatten (inclusief verwilderde exemplaren).
Met vriendelijke groet, Rob

caliprobola

Ik dacht nochtans het volgende gelezen te hebben:
Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2019, 19:41:14 PM
niet bewezen effecten van huiskatten

En nogmaals, het is niet omdat er andere en grotere negatieve antropogene invloeden zijn op populaties van wilde dieren dat een ander probleem niet benoemd mag worden. Ja, habitatdegradatie en -vernieting zijn een enorm probleem; ja, versnippering door wegen is een groot probleem en ja, katten zorgen voor een groot aantal onnatuurlijke sterftes bij wilde dieren. Ook al zijn dit bij katten voor het merendeel weinig kwetsbare soorten (want vaak in een setting waar maar weinig kwetsbare soorten voorkomen).

(Overigens was de meest gevangen vogelsoort in de hierboven vermelde Britse studie huismus (28.3%) en werden op pakweg 3400 gemelde vogels ook 8 geelgorzen, 8 graspiepers, 6 patrijzen en 2 veldleeuweriken geteld)

jeroen vinke

Rob, ik ben het heus met je eens dat intesivering van landbouw een erg(ere) destructieve invloed heeft. Een maïsakker heeft net zoveel met natuur te maken als een huiskat. Eén huiskat zet geen zoden aan de dijk, net zo min als 1 maisakker. Ga je onafgebroken hectaren mais verbouwen, levert dat problemen op voor de natuur.

Verder, je kan stellen dat als er in de VS en VK aantoonbare negatieve effecten zijn, dat dat in een land als Nederland niet heel anders zou zijn. Afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid.

Ik ben zelf geen intrinsieke kattenhater ofzo (behalve op de momenten dat die krengen in mijn tuin scheiten), maar dat wil niet zeggen dat ik geen probleem zie. Het feit dat de predatiedruk zo hoog ligt, levert op termijn geheid problemen op.
Enfin, ik wilde gewoon zeggen dat het goed is dat er aandacht voor is. Katten kunnen ook gewoon prima binnen leven.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

OlivierO

Als ik admin was deed ik dit topic nu op slot.

I'm not an admin.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

caliprobola

Citaat van: OlivierO op november 29, 2019, 09:53:12 AM
I'm not an admin.
Gelukkig maar. Ik wil Robs mening horen en ik wil hem mijn argumenten kunnen meedelen. Zolang dat beleefd gebeurt en niet te ver van het onderwerp afglijdt moet geen enkel topic op slot. Dergelijke maatregel neem je enkel in extreme gevallen en dat is hier niet van toepassing.

Rien Ondersteijn

Citaat v. Jeroen : ' katten kunnen ook gewoon prima binnen leven " :

Bij mij schijten ze nóg langer...

Ik sluit me hierbij aan en daarmee áf.
Groene groe[n]tjes.Rien.

OlivierO

Citaat van: caliprobola op november 29, 2019, 10:11:29 AM
Gelukkig maar.

;D

Citaat van: caliprobola op november 29, 2019, 10:11:29 AM
Ik wil Robs mening horen en ik wil hem mijn argumenten kunnen meedelen. Zolang dat beleefd gebeurt en niet te ver van het onderwerp afglijdt moet geen enkel topic op slot. Dergelijke maatregel neem je enkel in extreme gevallen en dat is hier niet van toepassing.

Dit wijkt toch ver af van vogel nieuws, niet? Een apart topic lijkt mij hier op zijn plaats. Maar, as said, I'm not an admin.  ;)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.