Beste mensen,
Sovon is, zoals de meesten wel weten, een vereniging.
Een vereniging heeft leden en een bestuur en de leden hebben het laatste woord op een ledenvergadering. Met andere woorden: het bestuur wordt tijdens een ledenvergadering verkozen door de leden en de leden stemmen op de ledenvergadering in met het beleid wat het bestuur de periode ervoor heeft uitgevoerd (en vaak staat dat in een verslag wat wordt besproken en vervolgens ook wordt goedgekeurd). Daarnaast kunnen leden in een ledenvergadering ook allerlei zaken in stemming brengen.
Sovon heeft er destijds zeer bewust voor gekozen om een vereniging te zijn (en dus niet een stichting, een stichting kent geen leden en het bestuur van en stichting hoeft nooit verantwoording af te leggen aan de leden, want die zijn er niet, een stichting heeft alleen -eventueel- donateurs). Sovon heeft ervoor gekozen om dit via een Ledenraadsvergadering te doen met Ledenraadsleden en heeft Nederland hiertoe verdeeld in districten, zie verder
https://www.sovon.nl/nl/ledenraadWat is er nu precies gebeurd op de meest recente Ledenraadsvergadering van 5 november 2018?
Ik heb daar op 16 november 2018 per e-mail een vraag over gesteld aan Theo Verstrael, de directeur van Sovon (in deze e-mail stonden meer vragen):
Bij goed functionerende verenigingen met een ledenraad vindt er over heikele kwesties altijd terugkoppeling plaats met de achterban, dus de leden, alvorens de ledenraad definitieve besluiten neemt. Bij goed functionerende verenigingen met een ledenraad zijn de bijeenkomsten van de ledenraad bovendien openbaar toegankelijk voor iedereen. Met andere woorden: het bestuur legt in eerste instantie een voorstel over de deelname van de organisatie van de plezierjagers c.s. aan de Landelijke Dag voor aan de ledenraad, de leden van de ledenraad gaan dit vervolgens terugkoppelen met hun achterban, ergo met de diverse vogelwerkgroepen / Sovon-tellers, etc, en afhankelijk van de uitkomsten van deze discussies met de achterban neemt de ledenraad in tweede instantie een definitief besluit over de deelname van de plezierjagers c.s. aan de Landelijke Dag. Uit jouw reactie, uit de tekst over dit onderwerp op de website van Sovon, en uit de reacties van anderen, maak ik op dat deze weg niet is bewandeld, maar dat de achterban voor een voldongen feit is gesteld. Dat is niet de manier hoe het werkt in een democratie, en dat verklaart wellicht de felle reacties vanuit verschillende hoeken. Zelf voel ik me hier buitengewoon ongemakkelijk bij.
Theo Verstrael gaf binnen een paar uur per e-mail hier het volgende antwoord op:
Ik weet wel dat de voltallige Ledenraad akkoord is gegaan met het toelaten van de Jagersvereniging.
Een aantal dagen later kreeg ik een citaat van een lid van de Ledenraad van Sovon die op deze Ledenraadsbijeenkomst was.
Er is inderdaad over vergaderd en strikt genomen is de Ledenraad akkoord gegaan, maar ik vermoed dat iedereen (mezelf inbegrepen) overvallen was door de manier waarop het ter sprake kwam.
In Trouw van gister heeft een journalist een artikel geschreven over de plannen van Sovon om op de komende Landelijke Dag de rode loper uit te leggen voor de (organisatie van de) plezierjagers c.s.. In dit artikel staat 1 merkwaardige zin. Bron:
https://www.trouw.nl/groen/jagers-tellen-op-hun-manier-ook-vogels-vindt-de-maker-van-de-vogelatlas~a74ae2ef/ Zo zou de Sovon-ledenraad akkoord zijn gegaan met de komst van de jagers.
Hoezo 'zou'?
Kent iemand een voorbeeld van een journalist van een kwaliteitsdagblad die in een artikel schrijft dat de gemeenteraad van A een besluit van een paar weken geleden over B genomen
zou hebben? Dat kan toch helemaal niet?
Wat in ieder geval als een paal boven water staat dat ik en alle andere Sovon-tellers en alle andere vogelaars die ik ken, niet vooraf hierover zijn geďnformeerd, en wat ook als een paal boven water staat is dat Sovon niet meteen na deze Ledenvergadering hierover met haar achterban is gaan communiceren. Daarentegen zijn de plezierjagers dit voor hen buitengewoon goede nieuws meteen maximaal gaan uitventen en zijn oplettende vogelaars er op een gegeven moment achtergekomen dat de plezierjagers dit op hun website hadden staan. Volgens mij hebben meerdere vogelaars dat onafhankelijk van elkaar ontdekt. Vervolgens zijn deze vogelaars bij Sovon aan de bel gaan trekken, etc.
Vooralsnog laat ik het aan de lezers over om een oordeel te geven over de gang van zaken tijdens de afgelopen Ledenraadsvergadering van Sovon op 5 november 2018.
Vriendelijke groeten,
Klaas van Dijk