Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Citaat van: ruut op januari 26, 2018, 22:14:18 PM
Vogels, egels, vlinders: heel Holland telt, maar heeft het wel zin?
https://nos.nl/artikel/2213889-vogels-egels-vlinders-heel-holland-telt-maar-heeft-het-wel-zin.html
Hier raak je aan een kernvraag. We tellen wat af. Neem het duingebied tussen Den Haag en Wassenaar. Daar wordt al tientallen jaren ieder jaar het hele duingebied op broedvogels geïnventariseerd. Alle ontwikkelingen van die periode zie je braaf in de resultaten terug: het verdwijnen van steenuil, nachtzwaluw, grauwe klauwier, tapuit en paapje, de achteruitgang van kneu, graspieper en de vooruitgang van blauwborst, roodborsttapuit en havik. Maar hebben die gegevens er ooit toe geleid dat men ook maar een hand uitstak om het verdwijnen van soorten te voorkómen? Of zelfs maar om een verklaring te vinden voor de achteruitgang? Bij mijn weten niet. Ik tel mee maar voor welk doel?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips


Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

Eenzame Nigel die liefde vond bij betonnen vogel, sterft aan haar zijde
Nigel, een verstokte vrijgezelle vogel die een liefdevol setje vormde met een betonnen soortgenoot en zelfs een nestje voor haar bouwde, is overleden. De jan-van-gent leefde jarenlang in zijn eentje op Mana Island, een onbewoond eiland voor de kust van Nieuw Zeeland.
Groeten, Johan Helmus



Rob Koelman

Simpel paaltje is redding voor de kerkuil

Een simpel paaltje van twee meter hoog met een dwarsligger erop. Dat is volgens de Friese bioloog en uilenonderzoeker Johan de Jong de oplossing voor het relatief groot aantal kerkuilen dat wordt doodgereden in het verkeer.

Meer lezen: https://nos.nl/artikel/2215693-simpel-paaltje-is-redding-voor-de-kerkuil.html
Met vriendelijke groet, Rob

Micha van den Boogerd

Citaat van: Rob Koelman op februari 06, 2018, 20:50:43 PM
Simpel paaltje is redding voor de kerkuil

Een simpel paaltje van twee meter hoog met een dwarsligger erop. Dat is volgens de Friese bioloog en uilenonderzoeker Johan de Jong de oplossing voor het relatief groot aantal kerkuilen dat wordt doodgereden in het verkeer.

Meer lezen: https://nos.nl/artikel/2215693-simpel-paaltje-is-redding-voor-de-kerkuil.html

Zou erg mooi zijn. Had er afgelopen weekend bijna één voor de auto. Gelukkig was het op een afslag van de snelweg en reed ik niet hard....

Oscar Balm

Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Rob Koelman

Citaat van: Oscar Balm op februari 06, 2018, 21:21:14 PMNiet negatief bedoeld, maar is al oud nieuws

25-5-2015:
https://fugelwachtgrou.nl/werkgroep-kerkuilen-in-actie-voor-minder-verkeersslachtoffers/

Niet helemaal. Het artikel uit 2015 gaat er over dat er mbv zitpalen geprobeerd gaat worden om het aantal dode kerkuilen langs deze weg te verminderen. Het artikel van nu laat zien dat de methode in de praktijk ook echt werkt.
Met vriendelijke groet, Rob

Oscar Balm

Ik herinnerde me een eerder artikel en moet eerlijk toegeven dat ik jouw link niet helemaal gelezen heb.
Mooi dat het echt werkt.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

gertjanvannoord

leuk. Heb me al vaak afgevraagd waar die rare paaltjes langs de A7 bij Beetsterzwaag voor waren...
Gertjan van Noord

ruut

Zie je iemand eendjes voeren? Ook daar is nu een meldpunt voor
GISTEREN, 19:33 AANGEPAST GISTEREN, 20:58BINNENLAND
HOLLANDSE HOOGTE / ROB VOSS
GESCHREVEN DOOR
Anne ter Rele
redacteur Online
Een boterham in het water gooien om de eendjes te voeren, lijkt een onschuldige bezigheid. Toch kan eendjes voeren schadelijk zijn: voor de vogels zelf, én voor de kwaliteit van het stadswater. Om dat laatste te onderzoeken, heeft het Nederlands Instituut voor Ecologie een heus 'eendjesvoer-meldpunt' ingesteld.

Door voedingsstoffen in het brood kan blauwalg, een giftige alg, bijvoorbeeld sneller groeien. Ook kan stadswater gaan stinken en troebel raken door het eten, vertelt Sven Teurlincx, die het meldpunt opzette. "We willen onderzoeken op welke schaal er voedsel in het stadswater belandt."

Het doel van het meldpunt is simpel, zegt Teurlincx. "Eigenlijk vragen we gewoon: als je de buurman eendjes ziet voeren, geef het even door." Via een online formulier kunnen buurtbewoners laten weten wat voor eten er wordt gevoerd, hoe veel en aan welke vogels.

In één vijver werd op één dag meer dan acht kilo brood gegooid.
Sven Teurlincx
Volgens de onderzoekers hebben sommige vijvers het zwaar te verduren. "Met mijn studenten deed ik een vooronderzoek over 21 vijvers. In één vijver werd op één dag meer dan acht kilo brood gegooid."

De 'eendjesvoerders' zijn niet altijd opa's en oma's met kleinkinderen, benadrukt hij. "Het valt me op dat mensen tussen de 25 en 50 ook vaak brood in een vijver gooien", zegt Teurlincx. "Één keer zagen we een man die zijn auto parkeerde, een grote zak gesneden brood in de vijver gooide, weer instapte en doorreed", vertelt Teurlincx. "Dat soort dingen kunnen gemeld worden via het formulier."

Verboden
Het meldpunt riep vandaag veel reacties op. "Sommige mensen vragen zich boos af of zelfs eendjes voeren nu verboden wordt", vertelt Teurlincx. Toch dient het meldpunt niet als kliklijn, benadrukt hij. "Het is nog niet duidelijk hoe groot de effecten zijn van eendjes voeren op het stadswater. Wij willen niks verbieden: wij willen het eendjes voeren alleen in kaart brengen."

Het zou ook kunnen dat er veel minder eten in vijvers wordt gedumpt dan gedacht, geeft Teurlincx aan. "Dan is het probleem veel kleiner dan we denken. Er staan nu al regelmatig borden met 'verboden te voeren' naast een vijver, maar dat zou dan helemaal niet nodig zijn. Of gemeentes zouden 'voervijvers' kunnen instellen, als blijkt dat dat een goed idee is. "

Bron NOS


HPM

Herman van der Meer

migratorius

Veel van die broodstrooiers zijn moslims, want brood mag je van de koran niet weggooien. Het aan de vogels voeren is echter geen bezwaar.
Er is een intelligentere oplossing nodig dan een "meldpunt". Bijvoorbeeld aantonen dat brood in een biobak niet "weggegooid" is, maar als grondstof voor iets anders dient (omzetten in biogas zou religieus aanvaardbaar kunnen zijn).

JanHein

Oenanthe

Citaat van: migratorius op februari 08, 2018, 18:10:58 PM
Veel van die broodstrooiers zijn moslims, want brood mag je van de koran niet weggooien. Het aan de vogels voeren is echter geen bezwaar.
JanHein
Oei. Zulke uitspraken doen mij altijd de wenkbrauwen fronsen, welke bevolkingsgroep er ook in het geding is. Wat is jouw bron voor deze stelling JanHein?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op februari 08, 2018, 18:10:58 PM
Veel van die broodstrooiers zijn moslims, want brood mag je van de koran niet weggooien. Het aan de vogels voeren is echter geen bezwaar.
JanHein

Citaat van: Oenanthe op februari 08, 2018, 18:35:03 PMOei. Zulke uitspraken doen mij altijd de wenkbrauwen fronsen, welke bevolkingsgroep er ook in het geding is. Wat is jouw bron voor deze stelling JanHein?

Het voeren van grote hoeveelheden brood aan eenden/meeuwen vanuit een religieuze overtuiging is in ieder geval in de (serieuze) pers eerder al voorbijgekomen. Heb helaas op dit moment geen bronvermelding voorradig.

Is in ieder geval niet een 'onderbuik-reactie' / claim van PVV/Forum voor Democratie...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ook de serieuze pers publiceert wel eens een stelling zonder die behoorlijk op waarheid te onderzoeken. Ik heb geen reden om Rob en JanHein niet te geloven maar evenmin om ze wel te geloven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jfbouwmeester

Citaat van: migratorius op februari 08, 2018, 18:10:58 PM
Veel van die broodstrooiers zijn moslims, want brood mag je van de koran niet weggooien. Het aan de vogels voeren is echter geen bezwaar.
Er is een intelligentere oplossing nodig dan een "meldpunt". Bijvoorbeeld aantonen dat brood in een biobak niet "weggegooid" is, maar als grondstof voor iets anders dient (omzetten in biogas zou religieus aanvaardbaar kunnen zijn).

JanHein


Composteren is toch ook geen weggooien, prima toch.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op februari 08, 2018, 19:05:38 PMOok de serieuze pers publiceert wel eens een stelling zonder die behoorlijk op waarheid te onderzoeken. Ik heb geen reden om Rob en JanHein niet te geloven maar evenmin om ze wel te geloven.

Even op internet gezocht. Hieronder een link naar een lezenswaardig en in mijn ogen genuanceerd artikel van 12 januari 2017 over dit probleem:
https://www.haarlemsdagblad.nl/haarlem-eo/haarlemse-moslims-gooien-oud-brood-aparte-kliko

Er is vast wel meer over dit onderwerp te vinden, maar ik laat het aan de individuele lezer over om daar zelf moeite voor te doen...
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Citaat van: Oenanthe op februari 08, 2018, 18:35:03 PM
Citaat van: migratorius op februari 08, 2018, 18:10:58 PM
Veel van die broodstrooiers zijn moslims, want brood mag je van de koran niet weggooien. Het aan de vogels voeren is echter geen bezwaar.
JanHein
Oei. Zulke uitspraken doen mij altijd de wenkbrauwen fronsen, welke bevolkingsgroep er ook in het geding is. Wat is jouw bron voor deze stelling JanHein?
Totaal onnodig, maar niet onverwacht dat er iemand zo reageert. Verdiep je eens, zoals ik, in andere culturen zou ik zeggen!
Op de zeer politiek-correcte Duitse radio kwam ooit een reportage voorbij over iemand die oud brood in biodiesel wilde omzetten, wat blijkbaar een aanvaardbare methode was om het broodafval-probleem op te lossen.

JanHein

Oenanthe

Ik vraag om een onderbouwing van een stelling en al wat er komt is een persoonlijke sneer. De verleiding is nu groot om hier ook persoonlijk op te reageren, maar op het forum moet je -vind ik- nooit persoonlijk worden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op februari 08, 2018, 18:35:03 PM
Citaat van: migratorius op februari 08, 2018, 18:10:58 PM
Veel van die broodstrooiers zijn moslims, want brood mag je van de koran niet weggooien. Het aan de vogels voeren is echter geen bezwaar.
JanHein
Oei. Zulke uitspraken doen mij altijd de wenkbrauwen fronsen, welke bevolkingsgroep er ook in het geding is. Wat is jouw bron voor deze stelling JanHein?

Google gewoon even op islam voedsel weggooien of zoiets als het zo belangrijk voor je is.
Herman van der Meer

grunsven

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)


HPM

Eenden die brood gevoerd krijgen, gaan eerder dood - klopt dit wel?
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/eenden-die-brood-gevoerd-krijgen-gaan-eerder-dood-klopt-dit-wel~a4569762/


"Eindoordeel
Het is onwaarschijnlijk dat eenden eerder doodgaan aan brood eten.
"
Herman van der Meer

Oenanthe

Vrijwel alle onzin die in het Volkskrant artikel wordt genoemd is al de wereld in geholpen door Rien Poortvliet in één van zijn boeken. Behalve dat verhaal over maximale en gemiddelde leeftijd. Daar maakt Kees Moeliker terecht gehakt van. Typisch politiek: tenenkrommende onzin als wetenschappelijk onderbouwd verkopen als dat in de eigen kraam van pas komt. Jammer dat ook de Partij voor de Dieren zich tot dit niveau verlaagt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

ErikJansen

De eerste bergeend met 30 pullen moet ik ook nog tegenkomen! (plaatje bij artikel + onderschrift)  :rolleye:
Hartelijke groet,
Erik Jansen