350 Grote Zilverreigers op slaapplaats BrabaBiesbosch;nieuw NL-record!

Gestart door Thomas van der Es, januari 28, 2010, 19:48:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thomas van der Es

Citaat van: Sander Haak op januari 30, 2010, 13:16:19 PM
Ik zit er over te denken om morgen voor het eerst die kant op te gaan. Wat is een leuke route in het gebied om in een uur of 4 wat leuke soorten te zien? En wat zijn de afstanden? Is het bijvoorbeeld te lopen vanaf de Spieringsluis naar een goede plek voor Cetti's met een scoop op je nek? Ik kom overigens met de auto maar als het even kan parkeer ik die het liefst op een strategische plek.

Lekker 'auto vogelen' is natuurlijk best ideaal in de winter ;-) Er zijn absoluut wandelmogelijkheden bijvoorbeeld vanaf het Biesboschmuseum (staataangegeven) iets ten noordoosten van de parkeerplaats loopt een rondwandeling van circa 4 km door een deel van de 'Hardenhoek'.Tevens kan je hier een griendmuseumpad rondlopen en ook de hele Hardenhoek (13 km) (folders en kaartjes zijn in het museum verkrijgbaar)  Het is het dijkje wat je ziet liggen vanaf de nieuwe hilweg, deze noemen we het laarzenpad.
Bij Maltha vandaag 2 cetti's zangers, fraai te zien trouwens (lekker laag in het riet, maar veelal roepend) Je kan voor deze soort  dan ook parkeren in de zuidoosthoek van de polder Maltha. Dan het dijkje (er staat een bordje Noorderklipweg) in en uit lopen. Deze loopt inderdaad dood. Ook enkele Roerdompen hier en een Klapekster. Verder is de deenenplaatweg ( circa 5km lang, maaaar doodlopend :P ) een goede plek, hier ook enkele vogels die met regelmaat geluid maken.
Vandaag hier ook spectaculaire ganzentrek: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=20&land=1&site=0&taal=1 o.a. meer dan 60.000!!!!! brandganzen. Het gaat nu overigens nog steeds door...voornamelijk Kolgans in het laatste uur..!
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Thomas van der Es

Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Thomas van der Es

de meeste Grote zilvers (van die 240plus) zijn wel verdwenen. Vandaag enkele losse vogels. Op de slaapplaats vanavond 'slechts' 34 vogels. Zijn de vogels nu in Noord-Frankrijk? Bijzondere voorverzameling zou het dan zijn geweest! Ben benieuwd wat er gebeurd bij invallende (strengere) vorst...
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Thomas van der Es

Op dit moment weer ruim 51 Grote zilverreigers voor het Biesboschmuseum in 'werkbespreking' in het gat van de Lijnoorden. Het is weer kouder..en de samenscholing treed weer op. Ben benieuwd hoeveel er op de slaapplaats (en) verschijnen vanavond.
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Thomas van der Es

#34
zojuist minimaal 347 exemplaren op slaapplaats achter polder Maltha in het Brabantse deel van het Nationaal park. Een nieuw landelijk  'slaaptellingrecord' voor de soort lijkt mij. Piek lag tussen 17.45 en 18.15 (grote groepen tot 70!) Het is waarschijnlijk nog onderschat want vogels die van noordelijk aankwamen (en gedurende de gehele dag op en rond de slaapplaats aanwezig  waren ) kon ik niet zien vanaf het tel-punt. Wel kicken hoor, en Koud! tevens 5-6 Zeearenden vandaag in de Biesbosch.
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Thomas van der Es

http://waarneming.nl/waarneming/view/46367717 Vogels komen in groepjes overvliegen en tevens solitair over een overzichtelijke plek nabij mijn huis. Je mag het morgenochtend natellen ;-)
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Breedbek

Citeerzojuist 347 exemplaren

Erg gaaf zeg! Nieuw Nl record.
vriendelijke groet,

Bart-Jan

wimtegels

Ik kom het niet natellen, ik geloof je wel. Lijkt me een prachtig  gezicht :duim:
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Thomas van der Es

record zojuist aangescherpt tot 350 met prettige hulp van o.a. Thomas Luiten, Bas Verhoeven en Hendrik-Jan van dijk. Geteld vanaf de fietsbrug.
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

JohanvantBosch

Citaat van: Thomas van der Es op februari 13, 2010, 19:29:21 PM
record zojuist aangescherpt tot 350 met prettige hulp van o.a. Thomas Luiten, Bas Verhoeven en Hendrik-Jan van dijk. Geteld vanaf de fietsbrug.
Super!

HPM

Herman van der Meer

frankw

De Smienten kunnen er daar ook wat van zeg.. De t*ring.. Ik schatte er zo'n 10-15000

hdijk

De 350 is exclusief enkele vogels die al tp waren, en vogels die evt uit het noorden komen zijn ook niet te zien..
Hendrik Jan van Dijk

Sjaak Schilperoort

Citaat van: HPM op februari 13, 2010, 19:42:54 PM
Ook in de Meeslouwerspolder een record
http://waarneming.nl/waarneming/view/46375212
Dit zijn waarschijnlijk vogels van de slaapplaats bij Noord-Aa, Zoetermeer. Daar slapen doorgaans 50 tot 70 vogels, maar ik vermoed dat die slaapplaats nu is leeggelopen. Smient schatte ik vanmorgen op bijna 15000, maar vanavond waren dat er bijna 25000.

Thomas van der Es

Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Thomas van der Es

Het is weer lekker koud! Tijd voor grote zilverreigers om de Biesbosch weer op te zoeken. Tijdens een telling op polder Maltha vanavond 243 vogels! Erg gaaf om te zien. Wellicht nu het door gaat vriezen wel een mogelijkheid om een nieuw Nederlands record te verbreken (351 winter 09/10) . We zullen het zien!
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Timo Roeke

Wat een indrukwekkende foto's. En dan te bedenken dat de vogel slechts 15 a 20 jaar gelden nog nauwelijks werd gezien in ons kikkerlandje.

theomuusse

Heeft iemand een idee hoe groot de broedpopulatie in NL (OVP) is geweest dit jaar?
Dit kunnen toch niet alleen maar NLse vogels zijn...

Theo

Cygnus

Citaat van: theomuusse op november 28, 2010, 22:35:32 PM
Heeft iemand een idee hoe groot de broedpopulatie in NL (OVP) is geweest dit jaar?
Dit kunnen toch niet alleen maar NLse vogels zijn...

Theo

De afgelopen jaren schommelden de aantallen volgens de SOVON-rapporten grofweg tussen de 50 en 150 broedparen. Er was al bekend dat de aantallen die in de winter in NL zitten nooit allemaal van de NL-broedpopulatie kunnen zijn. Ook overwinteren er aanzienlijke aantallen in andere landen, bijvoorbeeld in Duitsland. Er moet dus aanvoer van elders plaatsvinden om de hoge aantallen te verklaren. In 2007 werd in oostelijk Duitsland een (overwinterende) Grote Zilverreiger met een satelietzender uitgerust. Deze vogel kon gedurende de jaren 2007 tot en met 2010 gevolgd worden. In de winter zat deze vogel altijd in het oosten van Duitsland om in de zomer te verblijven in ... de Oekraine en wel ten zuiden van Kiev. Dit geeft misschien een aanwijzing waar de hoge aantallen die her en der gezien worden eventueel vandaan kunnen komen. Het artikel is te downloaden via de link: http://do-g.de/fileadmin/do-g_dokumente/Vowa_Heft_3_2010.pdf (vanaf pagina 269, totale file 6,8 MB).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Adri Clements

@ Thomas,
Kans is zeker aanwezig dat 't record verbroken gaat worden, eind oktober jl. in eendenkooi oud-alblas (alblasserwaard ZH voor de niet-insiders ;D  131 grote zilvers, record stond op 80 begin nov. '09.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

rinsevdvliet

Citaat van: theomuusse op november 28, 2010, 22:35:32 PM
Heeft iemand een idee hoe groot de broedpopulatie in NL (OVP) is geweest dit jaar?
Dit kunnen toch niet alleen maar NLse vogels zijn...

Theo


154 paren (pers. med. Mervyn Roos)

HPM

Dan kan 300+ in de Biesbosch best  alleen uit Nederlanders bestaan. 400 moet dan ook wel kunnen.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Maar er zitten er meer in Nederland dan alleen in de Biesbosch.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Peter Verhelst

Vanavond in een half uur 324 ex geteld in de Biesbosch, te zien vanaf de fietsbrug bij Polder Maltha. Bij aankomst vlogen de zillies al, dus je mag aannemen dat er op de slaapplaats vannacht meer dan 325 ex zitten. Grootste groep was 72ex bij elkaar.

Thomas van der Es

Het lijkt wel een copy van vorig jaar, maar dat al in november. Zo had ik een 5-tal spelende  zeearenden boven de boot vandaag. De zilverreigers was waarschijnlijk een nieuw nl-record maar doordat zowel Peter als ikzelf laat arriveerde op de  plek van tellen, hebben we een boel gemist!
Ook erg veel waterwild in het gebied vele vele zaagbekken en flinke toename van het aantal nonnetjes en brillen!
Alleen de roerdompen...We hadden 17 broedparen, een nieuw Biesboschrecord. Maar nu hebben we maar sporadisch een waarneming. Ze zitten wellicht allemaal in Djoudj Senegal net als onze gezenderde vriend...Roerdompen hier zijn iig merendeels weggetrokken.

Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Jorrit Vlot

En dit jaar wederom een nieuw record, en weer in de Biesbosch! Vandaag waren er minstens 400 tot 450 Grote Zilverreigers aanwezig. Lang niet alle plekken zijn goed te overzien, dus waarschijnlijk zijn het er nog een stuk meer...
Erg gaaf om te zien in ieder geval!


Hier staan wat foto's van vandaag: http://waarneming.nl/waarneming/view/62893359

Peter Verhelst

Gave foto's zeg! Het zullen er ongetwijfeld meer worden. Voorgaande jaren kwamen er tegen de avond steeds meer bij tot in het donker toe.

wijnands

Groeten,
Jeroen Wijnands