Ik zit er over te denken om morgen voor het eerst die kant op te gaan. Wat is een leuke route in het gebied om in een uur of 4 wat leuke soorten te zien? En wat zijn de afstanden? Is het bijvoorbeeld te lopen vanaf de Spieringsluis naar een goede plek voor Cetti's met een scoop op je nek? Ik kom overigens met de auto maar als het even kan parkeer ik die het liefst op een strategische plek.
Lekker 'auto vogelen' is natuurlijk best ideaal in de winter ;-) Er zijn absoluut wandelmogelijkheden bijvoorbeeld vanaf het Biesboschmuseum (staataangegeven) iets ten noordoosten van de parkeerplaats loopt een rondwandeling van circa 4 km door een deel van de 'Hardenhoek'.Tevens kan je hier een griendmuseumpad rondlopen en ook de hele Hardenhoek (13 km) (folders en kaartjes zijn in het museum verkrijgbaar) Het is het dijkje wat je ziet liggen vanaf de nieuwe hilweg, deze noemen we het laarzenpad.
Bij Maltha vandaag 2 cetti's zangers, fraai te zien trouwens (lekker laag in het riet, maar veelal roepend) Je kan voor deze soort dan ook parkeren in de zuidoosthoek van de polder Maltha. Dan het dijkje (er staat een bordje Noorderklipweg) in en uit lopen. Deze loopt inderdaad dood. Ook enkele Roerdompen hier en een Klapekster. Verder is de deenenplaatweg ( circa 5km lang, maaaar doodlopend

) een goede plek, hier ook enkele vogels die met regelmaat geluid maken.
Vandaag hier ook spectaculaire ganzentrek:
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=20&land=1&site=0&taal=1 o.a. meer dan 60.000!!!!! brandganzen. Het gaat nu overigens nog steeds door...voornamelijk Kolgans in het laatste uur..!