Meest taltijke duinvlindersoort

Gestart door arnoldwijker, januari 27, 2010, 14:31:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoldwijker

Beste vlinderliefhebbers,

In DUIN nr 3 uit 2009 stond op de achterkant een stukje van Peter van den Berg met de vraag welke vlinder het talrijkste is in de duinen van Nederland. Antwoord wordt niet gegeven, maar volgens hem moet het erg klein en onopvallend zijn.
De vraag is leuk om te proberen te beantwoorden. Als ik mijn lichtwaarnemingen moet geloven is het Huismoeder. Maar ik weet dat ik met gemak overdag diverse microsoorten in grotere aantallen kan vinden.
Het moet m.i. een micro zijn die of op Eik of op grassen zit. Ik dacht eerst aan een van de Grasmotten. Maar toen ik me de hordes Groene eikenbladrollers die ik in sommige jaren rond vrijwel elke eik kan zien voor de geest haalde, bedacht ik me dat dit wel eens de meest talrijke duinvlinder van Nederland zou kunnen zijn.
Heeft iemand nog een andere suggestie?


Elachista

Opostega salaciella is in de schemering een soort die bij duiiizeeeendeeen door de duinen kan vliegen, echt een enorm talrijk beestje - die op schapenzuring leeft. Overdag zie je ze amper, maar ga eens in de schemering lopen  ;D
Groet,
Tymo

arnoldwijker

Mmm, ik kom toch wel eens in de schemering in duin (ook zonder lamp / laken), maar die heb ik nog nooit massaal bij elkaar gezien. Overigens is naast grassen inderdaad Schapezuring een plant om een kandidaat te herbergen.

Date Lutterop

De vraag lijkt me nauwelijks relevant, al was het alleen maar omdat het antwoord niet te bepalen is. Onze vangmethodes leveren een vertekend beeld op van wat er in werkelijkheid rondvliegt in een gebied.

Bovendien zul je toch eerst begrippen als "duingebied" nader moeten specificeren.

Zelf heb ik veel gevangen in waddenduingebieden op Rottum en Griend. Meest voorkomende vlinder was daar ooit het Koolmotje (Plutella xylostella), waarvan er eens miljoenen aanwezig waren op Rottumerplaat. Let wel, overdag, opvliegend uit de vegetatie. 's Nachts op de buitenlampen slechts 1!

Groet,

Date


arnoldwijker

Vragen kunnen niet in relevantie afnemen wanneer het moeilijk is om ze te beantwoorden!
Het is natuurlijk niet onmogelijk om deze vraag te beantwoorden, alleen zal de inspanning erg hoog moeten zijn. Hoger dan die bij bv dagvlinders of vogels, groepen waar dergelijke vragen ook beantwoord worden. En natuurlijk: altijd een momentopname. Wat talrijk in de 19e eeuw was, kan nu zeldzaam zijn (en andersom).
Het blad DUIN houdt zich met de kustduinen van Nederland bezig. Ik denk dat iedereen zonder een goed doordachte definitie te hebben gelezen begrijpt om welk gebied het hier gaat.
Koolmotje kan lokaal in bepaalde jaren erg talrijk zijn, maar zal het in veel jaren in aantal afleggen tegen de niet-invasieve soorten. En ik denk dat we trekvlinders in deze vraag moeten uitsluiten. Maakt het natuurlijk direct lastiger. Vergelijk vogels: Kramsvogel kan in sommige winters echt massaal in de duinen voorkomen, maar wordt toch niet gezien als de meest talrijke vogel van de duinen. Dan hebben we het toch eigenlijk over broedvogels.
Voor de vraag dus een extra aanvulling: moet zich wel als rups in duin volgevreten hebben.

JohnvR

In de duinen heb je natuurlijk verschillende biotopen. In de bossen maak je inderdaad veel kans met de Groene eikenbladrollers, al lijkt me dit het ene jaar ook meer dan het andere. Andere biotopen zijn bijv. heide en open duin. Grasachtige gewassen zijn denk ik in alle duinen wel algemeen en soorten als Agriphila tristella, Agriphila straminella en Crambus perlella maken denk ik ook een goede kans, je kunt nergens lopen of je jaagt ze wel op.

Date Lutterop

#6
CiteerVragen kunnen niet in relevantie afnemen wanneer het moeilijk is om ze te beantwoorden!

Correct, maar ik stel hier dat de vraag als zodanig NIET te beantwoorden is. Natuurlijk kun je kunstgrepen toepassen, maar die zeggen niets over de werkelijke aantallen in een bepaald gebied. Bovendien spelen ook onbekende interspecifieke verschillen een rol. Derhalve lijkt het me niet mogelijk een uitspraak te doen in de trant van: soort x is de meest voorkomende vlindersoort in de duinen. En ook bij die Agriphila's etc. weet je niet welk aandeel van de populatie zich op laat jagen.

Maar ik hoor het graag, mocht ik ongelijk hebben.

Groet,

Date