Rood wasbekertje?

Gestart door Gert Kremer, januari 20, 2010, 21:00:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Rood wasbekertje of Doorzichtig wasbekertje? op Wilgentak.
Kan niet veel vinden met de mic. (zeer waterig en kleurloos)
Is het te jong of doe ik wat niet goed?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

misschien teveel geleden door de vorst?

Stip

Hoi Gert,
goeie gok rood of doorzichtig, dan houd je nog maar een kleine 100 europese soorten over  ::)  als de nieuwe Orbilia wereldmonographie volgend jaar verschijnt. Maar aan je mic foto te zien lijkt dat exemplaar nog niet rijp, alhoewel het moeilijk te zeggen is want bij Orbilia's rijpen vaak maar een paar asci tegelijk. Ik weet niet in welk medium en met welke vergroting dit is maar je moet ze in ieder geval met 1000x vergroting en in water bekijken
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gert Kremer

Dag Stip,
Ik kan nu 1000x en 1600x vergroten met olie.
Maar als ik het goed begrijp kan ik dit soort beter vergeten want er is geen beginnen aan voor een Leek.  :(
Niet rijp zou kunnen, er zaten wel een paar honderd op het hout.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Stip

Hoi Gert,
heb je genoeg materiaal om te oefenen! Bewaar in de koelkast in plastic doosje, en als je een ontleedmicroscoop hebt kun je proberen er schijfjes van te snijden.
Maar ik moet zeggen Orbilia's zijn lastig om mee te beginnen aangezien alle onderdelen zo klein zijn.
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gert Kremer

Zal het toch nog eens uitproberen  ;D  , wie het kleine niet......  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

( je kun proberen er schijfjes van te snijden).

Hallo Stip,
mooi dun plakje gesneden, maar dat spul is bijna kleurloos, maar toch wat gezien.
In de (asci) meen ik twee grote sporen te zien zitten, maat lengte 13,2 - 15,4um, krom als een Banaan, zie foto 132 bovenaan.
Ik weet niet of het er beter van wordt, maar ik heb mijn best gedaan.   ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Stip

Hoi Gert,
mooi gedaan! het is allemaal behoorlijk duidelijk zo. Ik zou zeggen dat het Orbilia auricolor is  :duim:
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gert Kremer

Dag Stip,
dan voer ik deze in als Kromsporig wasbekertje, mooi en bedankt voor de benaming.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.