wie het weet mag het zeggen...!!!

Gestart door dirkha, januari 26, 2010, 15:27:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirkha

sinds enkele dagen zit dit vogeltje af en toe op de voederplank. De eerste keer wist ik niet wat ik zag..., mijn eerste indruk was een sneeuwgors maar had natuurlijk niet de camera gereed, vanmorgen zag ik hem weer en had nu natuurlijk de camera al klaar liggen en kon hem zo mooi op de gevoelige plaat leggen. Volgens mij is het geen sneeuwgors maar wat het wel is durf ik niet te zeggen. Misschien een kleurafwijking?????
graag jullie deskundig advies want zo weet ik niet wat ik als soortnaam op waarneming moet zetten.
De foto's zijn niet echt scherp, het moest door een schuurraampje.

alvast bedankt
Dirk
Dirk Haaijema

frankw

#1
Ik denk een Huismus met een kleur afwijking, maar weet dit niet zeker.
Wel een wazig beestje.

Marije

Ik ben even gaan spitten in mijn vogelboek en daarin staat dat de Sneeuwgors in de winter voornamelijk warmbruin, roodbruin op de kop en zijkant borst; vuilwit van onderen.

Dit vind ik ook weer terug op deze website: http://www.vogelvisie.nl/soort/sneeuwgors.php


Heb je hier iets aan?

dirkha

Ik heb de sneeuwgors regelmatig in Lauwersoog gezien maar zaggen er toch echt anders uit!!
Je kan op enkele foto's ook nog een gele vleugelvlek waarnemen.
Dirk Haaijema

Rick van der Weijde

Gezien de rug- en vleugelkleuren zou ik zeggen Keep.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Marije

Dit is een Keep die ik in mijn tuin drie dagen geleden gezien heb. Daar vind ik hem totaal niet op lijken.

BramtK

Eens met Rick, een Keep, maar ik leg even wat meer uit waarom: Dit is in ieder geval een vogel met een kleurafwijking, vooral de kop is lichter dan gewoon. Lijkt mij een vinkachtige, onder meer vanwege de vorm van de snavel. Ik meen wat oranje te zien in de bovendelen en daarom waarschijnlijk een Keep. Dat de vogel oppervlakkig gezien niet op een reguliere Keep lijkt, dat komt natuurlijk door de kleurafwijking.
Groeten,

Bram ter Keurs

dirkha

hier nog een ingezoomd plaatje waarop je het geel nog kunt zien.
Dirk Haaijema

dirkha

ik heb veel vinken en kepen in de tuin dus het zou kunnen.
Dirk Haaijema

BramtK

Aha, om de paar grote dekveren, een wit exemplaar ertussen. Hetzelfde lijkt te gelden voor de slagpennen.

En weer dat oranje dat je toch in maar weinig vogels in Nederland ziet, een Keep dus.
Groeten,

Bram ter Keurs

dirkha

#10
moet ik dit ook vermelden op waarneming.nl?? en is dit bijzonder of komt dit vaker voor???
Dirk Haaijema


frankw


Marije

Citaat van: BramtK op januari 26, 2010, 16:12:38 PM
Eens met Rick, een Keep, maar ik leg even wat meer uit waarom: Dit is in ieder geval een vogel met een kleurafwijking, vooral de kop is lichter dan gewoon. Lijkt mij een vinkachtige, onder meer vanwege de vorm van de snavel. Ik meen wat oranje te zien in de bovendelen en daarom waarschijnlijk een Keep. Dat de vogel oppervlakkig gezien niet op een reguliere Keep lijkt, dat komt natuurlijk door de kleurafwijking.

Bram kun je uitleggen waardoor die kleurafwijking ontstaat?

dirkha

Dirk Haaijema

BramtK

Oei, dat is een moeilijke vraag waar anderen vast een beter antwoord op kunnen dichten. Maar in dit geval lijkt mij sprake van een genetische afwijking waarbij pigmenten in sommige veren ontbreken. In andere gevallen hebben kleurafwijkingen te maken met dieet, maar dat lijkt mij hier niet het geval. Hoe zo'n genetische afwijking ontstaat weet ik niet.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Je kan het wellicht vergelijken met Albinisme bij mensen, alleen is dit maar deels.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

Ik vind t knap van jullie, ik heb nog steeds veel moeite met die kleine vogeltjes.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Tim Asbreuk

CiteerJe kan het wellicht vergelijken met Albinisme bij mensen, alleen is dit maar deels.


En dat heet dan leucisme volgens mij.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

dirkha

#20
Bedankt voor jullie reacties en kennis van zaken, ik was hier zelf nooit uitgekomen. nogmaals bedankt.
Zo zie je heel af en toe hele leuke waarnemingen.
ik zal z.s.m. een scherpere foto plaatsen.
Dirk Haaijema