Hoofdmenu

welk dier?

Gestart door ubels, januari 25, 2010, 07:49:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

ubels

We hebben een vermoeden maar willen het even checken, van welk dier is dit spoor? De prenten zijn ongeveer het formaat van een vossenprent (of iets groter), wel in de dooiende sneeuw dus mogelijk iets groter dan origineel.

Richard

gko

kunt u de foto's wat verkleinen bijv naar 800x600.
als u niet weet hoe dat moet kunt u bijv het gratis
programmaatje 'fotosizer' downloaden, maar er zijn
ook vele andere mogelijkheden hiervoor.
Dit is zo geen doen    :rolleye:   
met vr gr gkoopman

Lampe

Kan direct al vertellen dat het geen vos is :)
Vriendelijke groet,

Nico

Norman


Lampe

#4
Ben zo vrij geweest om te verkleinen.
Aangzien er nagels zichtbaar zijn in de afdruk is het geen huiskat.

Vriendelijke groet,

Nico

Theo Linders

Waarom zouden nagels in de sneeuw niet te zien zijn?? Dat ze op  zand verborgen zijn oke, maar ik maak hier toch echt huiskat van.

mvg
Theo Linders
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Lampe

Omdat een kat met ingetrokken nagels loopt.

Marterachtige maak ik er van.
Vriendelijke groet,

Nico

belle

Bij een gezonde, jongere kat denk ik dat de nagels niet te zien zijn in sneeuw. Maar bij oude katten kunnen de nagels niet altijd meer helemaal ingetrokken worden gehouden. Dan zou je ze misschien wel kunnen zien in een spoor.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

ubels

Huiskat is het zeker niet, omdat de prenten daar veel te groot voor waren (minimaal dubbele) en omdat de foto's genomen zijn op een plek waar ik nog nooit een huiskat gezien heb (terwijl ik er wel intensief aanwezig ben). We hadden er natuurlijk even iets naast moeten leggen ter indicatie van de grootte. Ik schat de breedte nu achteraf op ongeveer 5 cm (maar dat kan uitgelopen zijn door de dooi).

Richard

Lampe

Ik blijf bij marterachtige. Overduidelijk.
Vriendelijke groet,

Nico

Draak

Ik denk echt dat Lampe gelijk heeft en dat het een boom of steenmarter is. Maar ben benieuwd waar de sporen gevonden zijn, zou ook nog een grotere kunnen zijn , otter of das.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

wimtegels

Iets groter als vossenspoor? Denk ik toch eerder aan das als aan een steenmarter of zo.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Lampe

#12
Dan zou ik nog eens goed in een sporenboekje kijken. Absoluut geen vos.
Een afdruk met het proximaal kussen en in een halve cirkel de teenkussentjes en afdruken van de nagels.

Dan nog kan een spoor van bijv marter in grootte verdubbeld worden door de sneeuw.

Vergeet ook niet dat er 2 afdrukken over elkaar staan.

Hier voor de duidelijkheid een afdruk van een vos in de sneeuw.
Verschil is overduidelijk. Het kruis kun je bij een vos trekken zonder de kussens te raken. Bij een hond, kat, marter enz, niet.

Foto van het spoor van de topic starter.


Vijf tenen, vijf nagels, zo goed als halve cirkel.
Marterachtige.

Vergeet niet dat een afdruk in de sneeuw verdubbelt kan worden in grootte.
Mooiste is om er vergelijkingsmateriaal naast te leggen. Het liefst een lineaal maar goed. Ken niet zo heel veel mensen die constan met een lineaal op pad gaan :)


Vriendelijke groet,

Nico

Lampe

Citaat van: Draak op januari 30, 2010, 22:48:39 PM
Ik denk echt dat Lampe gelijk heeft en dat het een boom of steenmarter is. Maar ben benieuwd waar de sporen gevonden zijn, zou ook nog een grotere kunnen zijn , otter of das.

Grthnx Draak

Geen otter.
Dit zijn otter sporen:

Zoals je ziet een totaal andere afdruk.

Een das is het ook niet. Dan zagen ze er zo uit:
Vriendelijke groet,

Nico

ubels

De foto's zijn gemaakt in de Marnewaard (Lauwersmeer). Een marterachtige ben ik het wel mee eens. Ik heb in het gebied eerder sporen van een das gevonden. Enkele jaren geleden is er ook een das doodgereden. Er gaan geruchten dat er nog meer rondlopen. Hoewel de foto's niet een overduidelijk spoor van een das laten zien (niet als de foto's van Nico die wel erg ideaal zijn), kwam het formaat wel overeen. Steenmarter zou ik er niet direkt verwachten (grens bos, riet, water) maar kan natuurlijk wel.

Groet,
Richard

Marina

Citaat van: ubels op februari 01, 2010, 21:45:08 PM
kwam het formaat wel overeen.
Formaat in sneeuw is m.i. niet erg betrouwbaar.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ubels


Draak

Het zou ook nog een ontsnapte amerikaanse nerts kunnen zijn.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog