Mijn uitslag Tuinvogeltelling 2010

Gestart door Michael Schaper, januari 24, 2010, 09:51:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Het blijkt maar weer dat de huismus zeer plaatselijk wordt waargenomen.
Mijn lijstje:

       
  • Ekster 1
  • Gaai 1
  • Heggenmus 1
  • Koolmees 2
  • Merel 10
  • Pimpelmees 4
  • Roodborst 1
  • Spreeuw 2
  • Turkse tortel 1
  • Vink 2
  • Winterkoning 1
  • Ringmus 3
Opmerkelijk vond ik de ringmussen, die ik de rest van het jaar niet of nauwelijks zie. En huismussen daarentegen zie ik toch wel regelmatig in mijn tuin; vandaag 0.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Leo Heemskerk

Als je de tussenstand op Vlieland bekijkt (Postcode 8899AG )
Zie je dat er daar 1787 Huismussen zijn geteld.

Wat zal er daar aan de hand zijn?
In 2009 werden er maar 7 vogels geteld.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Resultaten van 2009 staan op http://deceptiontours.nl/index.php/het-eiland/oost-vlieland/tuinvogeltelling-2009.html

Hoeveel Huismussen zullen er nu werkelijk op Vlieland zitten? (zonder dubbel tellingen)
Groet,

Leo Heemskerk

BaukeK

#32
Mijn lijstje (zaterdagochtend):


       
  • Ekster 1
  • Groenling 1
  • Heggenmus 1
  • Huismus 4
  • Koolmees 2
  • Merel 6
  • Pimpelmees 2
  • Roodborst 1
  • Spreeuw 1
  • Turkse tortel 2
  • Vink 3
Meestal zijn er ook een aantal ringmussen te zien, maar tijdens de telling waren ze er natuurlijk niet.
Zo ook nog met een aantal andere vogels die anders zo nu en dan wel in de tuin te zien zijn.
En na de telling zeker 4 staartmezen gezien.

Jeddah

Mijn Tuinvogeltelling, vanmorgen:

Heggenmus 6
Huismus 5
Koolmees 3
Merel 3
Pimpelmees 1
Staartmees 1
Stadsduif 3
Turkse tortel 1
Vink 2
Zwarte kraai 3


Ik heb elke dag tig roodborstjes en nu geen. Ik heb nooit een staartmees en vanmorgen 1  :rolleyes:

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

vuurvlinder

Citaat van: Dorine op januari 24, 2010, 20:55:20 PM
Als ik zo de lijstjes bekijk zie ik toch weinig groenlingen,
terwijl het bij mij in de tuin (zuid-oost brabant) krioelt van de groenlingen.
10-12 groenlingen is hier heel normaal.

Ik zie ze regelmatig in mijn tuin, maar vandaag helaas niet. Gaaien, Eksters en Kauwtjes zie ik dagelijks in mijn buurt, maar zelden in mijn tuin.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

GijsB

wow, mijn postcode zorgt voor een kwart van het aantal huismussen in de hele provincie groningen, en ik heb er echt bijna nooit 1 in de tuin (gister de eerste sinds weken) :S

ik heb altijd stuk of 10 15 kauwtjes in de tuin, en groenlingen ook genoeg, maar huismussen, bijna nooit  :(
Gijs

Vincent Hart

Citaat van: rnbflavour op januari 24, 2010, 22:43:09 PMgaat dit je om duivendrecht?

of waren hier bekenden bij betrokken?
Lijkt me dat het Ted om het bovenste bericht gaat, en dat het onderste bericht er nou eenmaal onder stond.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op januari 24, 2010, 23:02:21 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 24, 2010, 22:43:09 PMgaat dit je om duivendrecht?

of waren hier bekenden bij betrokken?
Lijkt me dat het Ted om het bovenste bericht gaat, en dat het onderste bericht er nou eenmaal onder stond.

Ik zie anders maar 1 bericht en dat gaat over overvallen in Alkmaar...
Heb ik iets gemist of kijk ik niet goed?  :P
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Marina

Citaat van: Stijn Eikelboom op januari 25, 2010, 18:48:13 PM
Ik zie anders maar 1 bericht en dat gaat over overvallen in Alkmaar...
Heb ik iets gemist of kijk ik niet goed?  :P

Dat is raar, eerst stonden er twee berichten.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Vincent Hart

Ted heeft gelinkt naar de actieve link op http://teletekst.nos.nl/gif/images/122-01.gif, die wordt dagelijks netjes bijgewerkt met de dan actuele pagina 122 van Teletekst. Benieuwd wat er morgen staat  :) Toen Ted postte, stond er bovenaan een bericht over de Tuinvogeltelling en onderaan over een ongeluk bij Duivendrecht.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op januari 25, 2010, 18:58:34 PM
Ted heeft gelinkt naar de actieve link op http://teletekst.nos.nl/gif/images/122-01.gif, die wordt dagelijks netjes bijgewerkt met de dan actuele pagina 122 van Teletekst. Benieuwd wat er morgen staat  :) Toen Ted postte, stond er bovenaan een bericht over de Tuinvogeltelling en onderaan over een ongeluk bij Duivendrecht.

Kijk, dat verklaart alles, voortaan is misschien een PRT SCR beter?  :P
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sandra78

Ik doe al vanaf begin mee met de tuinvogeltelling maar had dit jaar de eerste dag een zeer bizare uitkomst.

Ik heb in totaal 4 voederplekken rondom het huis, en woon in een bos/ park gebied. De meest voorkomende tuinvogels zijn hier dan ook.
Zaterdag rond 9 uur de silo's bijgevuld en om 10.00 tot 10.30 uur geteld, ik op de grootste plek en mijn vriend aan de andere kant.

Totale uitkomst:
23 januari 2010
Dit is uw persoonlijke Tuinvogeltelling:
Huismus 1
Koolmees 23
Merel 6
Pimpelmees 8
Roodborst 6
Vink 5

En nee we hebben ons echt niet vergist en ja er zitten echt 6 roodborsten hier ik kreeg nl al diverse mailtjes vanuit de vogelbescherming weblog dat het niet klopte.

24 januari 2010
Ik besloot op een ander tijdstip te tellen wederom 30 min.

Dit is uw persoonlijke Tuinvogeltelling:
Boomklever 1
Heggenmus 4
Huismus 2
Koolmees 7
Merel 5
Pimpelmees 6
Roodborst 3
Vink 4
Ringmus 4
Matkop 1

En vandaag zie ik 3 merelparen rondom het huis en een horde aan verschillende soorten vinken aan het rood van hun verenkleed te zien.
Groetjes,
Sandra

Marina

Citaat van: Sandra78 op januari 25, 2010, 20:01:16 PM
En nee we hebben ons echt niet vergist en ja er zitten echt 6 roodborsten hier ik kreeg nl al diverse mailtjes vanuit de vogelbescherming weblog dat het niet klopte.

Roodborsten zouden territoriaal zijn, maar toen het koud was had ik er ook steeds 3 of 4 tegelijk in de tuin.
Ik weet niet of dit nu een plotse gedragsverandering van de roodborstjes is of dat het gewoon een hardnekkig misverstand is dat ze geen andere roodborstjes om zich heen willen hebben.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Sandra78

Ja ik dacht het ook altijd maar vanaf het moment dat ik hier ben komen te wonen zaten er al 2 nu door de strenge vorst zagen we deze 6 al een aantal weken en soms zitten ze gewoon nog geen halve meter bij elkaar vandaan.

Alleen als ik ze vraag om met zijn zessen even te poseren voor een foto tja dan krijg ik dit soort vogelbekkies  :angry: en luchtgevechten.

Maar zonder gekheid ze zitten er dus, net als dat ik nog geen maand een gebruikt nestkastje hier had opgehangen en prompt zat er een vliegenvanger in met een nest. Ik was euforisch natuurlijk maar dat ter zijde.
Groetjes,
Sandra

Maarten Sluijter

Door de kou willen ze geen energie aan territoriaal gedrag besteden, maar alleen maar naar eten opzoek gaan.
Denk ik..
.

Predator

Citaat van: Leo Heemskerk op januari 24, 2010, 21:56:01 PM
Als je de tussenstand op Vlieland bekijkt (Postcode 8899AG )
Zie je dat er daar 1787 Huismussen zijn geteld.

Wat zal er daar aan de hand zijn?
In 2009 werden er maar 7 vogels geteld.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Resultaten van 2009 staan op http://deceptiontours.nl/index.php/het-eiland/oost-vlieland/tuinvogeltelling-2009.html

Hoeveel Huismussen zullen er nu werkelijk op Vlieland zitten? (zonder dubbel tellingen)
Het viel mij ook al op dat afgelopen herfst tijdens een 4 daagse excursie de huismus wel erg makkelijk op de lijst stond (al vanaf de boot). Ook in het dorp zag ik een groep van zeker 60 huismussen bij elkaar.
Dit is in andere jaren wel is een heel ander verhaal geweest.
Groet, Maarten

Marina

Citaat van: Sandra78 op januari 25, 2010, 20:24:03 PM
Ik was euforisch natuurlijk maar dat ter zijde.

De vliegenvanger wsl ook  ;D  t was kennelijk pcies wat ie zocht.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Sandra78


Een vrijstaand huis op hoogte met mooi uitzicht ja ik denk het ook  :P
Groetjes,
Sandra

Marije

    *  Ekster 2
    * Gaai 1
    * Groenling 8
    * Houtduif 4
    * Huismus 6
    * Kauw 1
    * Koperwiek 1
    * Merel 4
    * Pimpelmees 2
    * Spreeuw 2
    * Staartmees 1
    * Turkse tortel 4
    * Vink 8
    * Keep 8


Dit is het resultaat in onze voortuin. En deze tuin ligt in Drachten.  ;)
De Keep, is dit jaar voor het eerst bij ons op bezoek. Vlak voor kerst zag ik er eerst 1, en in de afgelopen weken zijn ze dagelijks met een stuk of 8 tegelijk in onze tuin.
De Koperwiek was deze dag ook voor het eerst in onze tuin. Daar hebben we met tussenpozen bijna een hele dag van kunnen genieten!

En vandaag heb ik voor het eerst in onze tuin een Kraai gezien. Wat een indrukwekkend dier is dit!

Date Lutterop

CiteerAls je de tussenstand op Vlieland bekijkt (Postcode 8899AG )
Zie je dat er daar 1787 Huismussen zijn geteld.

Die postcodecheck werkt iets minder nauwkeurig dan je denkt. Zo krijg ik dezelfde aantallen vogels voorgeschoteld bij zowel mijn eigen postcode 9921, als bij postcode 9900. Dus het zijn niet alleen de Huismussen op Vlieland, maar in een veel groter postcodegebied...

Groet,

Date


Leo Heemskerk

Citaat van: d.lutterop op januari 25, 2010, 22:15:25 PM
CiteerAls je de tussenstand op Vlieland bekijkt (Postcode 8899AG )
Zie je dat er daar 1787 Huismussen zijn geteld.

Die postcodecheck werkt iets minder nauwkeurig dan je denkt. Zo krijg ik dezelfde aantallen vogels voorgeschoteld bij zowel mijn eigen postcode 9921, als bij postcode 9900. Dus het zijn niet alleen de Huismussen op Vlieland, maar in een veel groter postcodegebied...

Bedankt even gekeken en ja het is volgens mij Terschelling en Vlieland samen
Er wordt alleen naar de eerste twee cijfers van het postcode gebied gekeken (vermoed ik)
Bij Vlieland alleen op 88
Groet,

Leo Heemskerk

andrevanreenen

Lijstje zondag 14.05-15.05
Kootwijkerbroek Gld (buitengebied)


Gaai 1
Heggenmus 1
Houtduif 2
Koolmees 6
Merel 1
Pimpelmees 2
Roodborst 2
Vink 3
Zwarte kraai 1
Sijs 25
Ringmus 3
Sperwer 1
Holenduif 1

Helaas voor de telling heel wat meer aanwezig dan tijdens telling, kwam door poezen en sperwer.

Cees Veenema

Lijstje zondag 11.00 - 11.30 uur ..... Ruinen.

Groenling 4
Huismus 2
Koolmees 2
Merel 7
Pimpelmees 2
Roodborst 1
Spreeuw 1
Vink 5
Geelgors 3 ( kwam niet op de invullijst voor).
Groet,

Cees

Stijn E.

-- start OFFTOPIC --

Om nog maar eve terug te komen op pagina 122 van teletext, er staat nu wel heel bizar nieuws op (stukje 2)!
Is niet leuk voor het slachtoffer  :-\ , maar grappig is het wel, als je het leest  ;D

En nou weer terug op vogels zou ik zeggen (en dan doel ik op mijzelf, hoor)  ;)

-- end OFFTOPIC --
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Duma

#55
Ik heb dit jaar niet kunnen mee doen (nachtdienst/ sliep overdag) maar ik denk dat ik eerst zal moeten verhuizen voor ik wat leuks zie. Hier komen alleen kraaien, kauwen, eksters, houtduiven, merels en meeuwen op het grasveld (niet dat die niet leuk zijn!). In 2 jaar tijd heb ik 1x een mus gezien en die was gauw weer weg. Ik wil gewoon een eigen tuin die ik zelf mag inrichten. Bij mn ouders thuis zag ik een 17-tal soorten in de tuin en hier bijna niks *snif*
Duma

Marina

Citaat van: Duma op januari 26, 2010, 20:03:41 PM
Ik wil gewoon een eigen tuin die ik zelf mag inrichten.

Ik zoek nog iemand die me wil helpen op de camping  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Duma

Citaat van: Marina op januari 26, 2010, 21:17:58 PM
Citaat van: Duma op januari 26, 2010, 20:03:41 PM
Ik wil gewoon een eigen tuin die ik zelf mag inrichten.

Ik zoek nog iemand die me wil helpen op de camping  ;D

lol, daar ben ik ook niet mee geholpen bij een volgende telling ;)
Duma

Date Lutterop

CiteerBedankt even gekeken en ja het is volgens mij Terschelling en Vlieland samen
Het lijstje met postcodes, beginnend met 88 is zelfs nog langer:

Groet,

Date


Marina

Citaat van: Duma op januari 26, 2010, 22:41:55 PM
Citaat van: Marina op januari 26, 2010, 21:17:58 PM
Citaat van: Duma op januari 26, 2010, 20:03:41 PM
Ik wil gewoon een eigen tuin die ik zelf mag inrichten.
Ik zoek nog iemand die me wil helpen op de camping  ;D

lol, daar ben ik ook niet mee geholpen bij een volgende telling ;)
Tuurlijk wel, mag jij komen tellen volgend jaar  :D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682