Honden aan de lijn

Gestart door boogey55, maart 19, 2005, 12:43:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

leo12345

Toevallig kom ik op dit forum terecht en met verbazing lees ik jullie commentaren over hondenbezitters. Dat zouden over het algemeen asociale lieden zijn die hun honden niet onder controle hebben, en ze maar overal los laten lopen. Dat ze daarbij andere mensen tot last zijn kan de bezitter niets schelen.
Waarschijnlijk komen deze opvattingen voort uit het feit dat jullie op je zoektocht naar vogels in de natuur slechts dat deel van de hondenbezitters tegenkomen die het niet te nauw neemt met de regels en met de opvoeding van hun dieren. Het een gaat vaak met het ander gepaard.
Ik heb me laten registreren op dit forum vanwege deze opvatting. Zelf heb ik maar liefst vijf honden en ben helemaal verslaafd aan deze dieren. Derhalve ben ik frequent bezoeker van een viertal hondenforums samen met bijeengeteld heel veel hondenbezitters. Ik kan jullie verzekeren, omdat ook hierover gediscussieerd wordt daar, dat al deze hondenbezitters zich ook gruwelijk ergeren aan loslopende honden, mits de eigenaar ze niet onder controle heeft. Het betreft hier forums van windhonden, zoals podencoinnood.nl, info-galgo.be, greyhoundsinnood.be, greyhoundsinnood.nl (sinds kort zonder forum), leoenjanke.nl. Ik nodig jullie eens uit daar een kijkje te nemen en je zult zien dat al deze hondenliefhebbers tevens dierenliefhebbers zijn, die zeer bewogen zijn met het lot van alle dieren. Regelmatig zijn er oproepen petities te ondertekenen tegen het mensengeweld tegen welk dier dan ook.
Zelf laat ik alleen van de vijf de retriever en de fox loslopen; als ik roep komen ze en als ik iemand zie aankomen gaan ze aan de lijn, omdat ik weet dat andere mensen het als niet plezierig ervaren. De windhonden kunnen niet loslopen en mogen niet loslopen omdat ze een groot jachtinstinct hebben. Die worden ove het algemeen ook niet losgelaten omdat het risico dat je je hond niet meer terugziet te groot is en daarvoor houden we teveel van onze kinderen. Losloopgebieden zoals we die in Nederland kennen zijn ongeschikt; in Belgie zijn er tenminste omheinde losloopgebieden, zodat de honden lekker kunnen rennen en niemand tot last zijn. Voor al de belastingcenten die ik en met mij vele anderen betalen zouden zulke omheinde losloopplaatsen in Nederland allang gerealiseerd kunnen zijn.
Ik zou zeggen: ieder zijn eigen hobby en elkaar in waarde laten en wanneer er misstanden zijn mag en moet dat aangekaart worden of dat nu met betrekking tot vogels, met honden of andere dieren is. Maar om alle vogelliefhebbers dierenbeulen te noemen omdat een aantal mensen een kanarie in een te klein kooitje houden of hondenbezitters asociaal omdat een aantal zich niet aan de regels houdt, vind ik wat ver gaan.  
Groetjes
Leo Bongers

boogey55

#31
Zoals je waarschijnlijk gezien hebt begon de discussie met honden die in natuurgebieden los worden gelaten. En toevallig was er afgelopen week nog een of andere keffer die door zijn bazen wel achter ganzen, scholeksters en grutto's aan mocht jakkeren.
Hier heb ik geen enkel respect voor.
Wat betreft hondenfokkers of bezitters pur sang; daark totaal geen speciaal gevoel bij.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Marianne

Leo,
je voelt je duidelijk aangesproken. Ik geloof niet dat er ergens gesproken wordt dat "alle" hondenbezitters asociaal zijn.
Mensen die hun honden goed opvoeden en in toom houden: prima, daar ben ik blij mee.
Deze discussie gaat om mensen die hun honden niet in toom houden, met hun honden op plaatsen komen waar dat niet mag, en om mensen die hun hond los laten lopen op plaatsen waar dat niet mag.
Dus: roep al je mede-hondenbezitters op om zich aan de regels te houden en dit onderwerp kan afgesloten worden.
Jammer genoeg denk ik dat het nog heel lang zal duren voor het zover is.
groet,
Marianne Cramer

leo12345

CiteerIk denk dat je moet accepteren dat er mensen en honden wonen in Nederland.


Maar ik ben het wel inzoverre met julie eens dat hondenbaasjes vaak mensen zijn met veel vrije tijd, (om de hond uit te laten) vaak uitgerangeerd (uit het arbeidsproces) misschien niet altijd even sociaal en communicatief. (Hoe zeg je het netjes). Het is een bepaald publiek. Sommige honden mogen ook niet meer gefokt worden.
Ik lees hier toch duidelijk het woordje "vaak" en " niet al te sociaal en communicatief".

Kan best zijn dat jullie niets op hebben met honden en hondenbezitters; je kunt niet overal hobby aan hebben. Zo vind ik vogels wel mooi en zie ik graag een roofvogel door de lucht zweven, was ik blij dat ik laatst drie Vlaamse gaaien bij elkaar zag, heb ik zelf ganzen gehouden en eenden, maar het met een verrekijker op de loer gaan liggen heb ik nooit gedaan. Iedereen zijn hobby en je moet een ander mens met een andere hobby in zijn waarde laten; dat is ook sociaal bezig zijn. Honden zullen als ze loslopen in het bos zeker de rust verstoren, net zoals een vos die rondsluipt, net zoals een roofvogel die hoog in de lucht zweeft en net als de mens die door de bossen loopt met luid schreeuwende kinderen. De natuur is van iedereen en niet alleen van de vogelwaarnemer die zeker opgemerkt wordt door de natuur; is het niet door de vogel die hij wil bekijken en spotten, dan is het door het eekhoorntje dat wegvlucht, de bij die net honing wil tappen van de bloem die vertrapt wordt. Aan de hondenbezitter die geen rekening houdt met andere mensen ergeren wij "goede hondenbezitters" ons net zo erg als jullie dat doen. Wat dat betreft staan we aan dezelfde kant. Als ik hier over straat loop of in de bossen kom ik in merendeel "goede hondenbezitters" tegen en als jullie gaan turven zullen jullie in alle eerlijkheid hetzelfde moeten vaststellen. Tenzij jullie dezelfde asociaal die zijn honden niet onder controle heeft en die jullie waarschijnlijk in dezelfde buurt vaker tegenkomen dubbel gaan tellen.
Groetjes
Leo Bongers

harderbroek

Citeer
CiteerIk denk dat je moet accepteren dat er mensen en honden wonen in Nederland.


Maar ik ben het wel inzoverre met julie eens dat hondenbaasjes vaak mensen zijn met veel vrije tijd, (om de hond uit te laten) vaak uitgerangeerd (uit het arbeidsproces) misschien niet altijd even sociaal en communicatief. (Hoe zeg je het netjes). Het is een bepaald publiek. Sommige honden mogen ook niet meer gefokt worden.
Ik lees hier toch duidelijk het woordje "vaak" en " niet al te sociaal en communicatief".

Kan best zijn dat jullie niets op hebben met honden en hondenbezitters; je kunt niet overal hobby aan hebben. Zo vind ik vogels wel mooi en zie ik graag een roofvogel door de lucht zweven, was ik blij dat ik laatst drie Vlaamse gaaien bij elkaar zag, heb ik zelf ganzen gehouden en eenden, maar het met een verrekijker op de loer gaan liggen heb ik nooit gedaan. Iedereen zijn hobby en je moet een ander mens met een andere hobby in zijn waarde laten; dat is ook sociaal bezig zijn. Honden zullen als ze loslopen in het bos zeker de rust verstoren, net zoals een vos die rondsluipt, net zoals een roofvogel die hoog in de lucht zweeft en net als de mens die door de bossen loopt met luid schreeuwende kinderen. De natuur is van iedereen en niet alleen van de vogelwaarnemer die zeker opgemerkt wordt door de natuur; is het niet door de vogel die hij wil bekijken en spotten, dan is het door het eekhoorntje dat wegvlucht, de bij die net honing wil tappen van de bloem die vertrapt wordt. Aan de hondenbezitter die geen rekening houdt met andere mensen ergeren wij "goede hondenbezitters" ons net zo erg als jullie dat doen. Wat dat betreft staan we aan dezelfde kant. Als ik hier over straat loop of in de bossen kom ik in merendeel "goede hondenbezitters" tegen en als jullie gaan turven zullen jullie in alle eerlijkheid hetzelfde moeten vaststellen. Tenzij jullie dezelfde asociaal die zijn honden niet onder controle heeft en die jullie waarschijnlijk in dezelfde buurt vaker tegenkomen dubbel gaan tellen.
het is kwetsbaar maar vooruit.

Ik als een klien hondenbezitter maar onlangs een bezitter van een grote herder gekruist met dog voor mijn werk bij de luchtmacht heb niets tegen hondenbezitters. Mijn hond was strak afgericht en ging vaak op de Veluwe dus mee op pad als ik vogelnesten controleerde. Ik legde de hond dan ver genoeg af.

Wat met associaal hier bedoeld wordt denk ik was  vanavond een praktijkvoorbeeld. We controleerden vanavond een moerasgebeid in Flevoland waarop een stel met een hond langs de grens van het gebied waar veel jonge grauwe ganzen gras vreten. We reden in de auto en zagen een loslopende hond een jong beestje pakken die te laat de sloot kon halen. Ik ben direct gestopt en deze mesnen persoonlijk aangesproken . De mensen schrokken schijnbaar van mijn gedrag ( verbaal) dat de hond werd aanmgelijnd en per dirtect vertrokken.

Wat ie erger vindt dat die lui niet zelf zien dat dit van de gekke is!!!

Dus echt niet over een kam maar ik kan er wel een paar (^(
groet
Rob

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

leo12345

Om even aan te geven hoe er onder hondenbezitters gedacht wordt over honden die achter een prooi aangaan een quote van het forum "info-galgo.be" (een galgo is een spaanse windhond, die naar Nederland gehaald wordt na een gruwelijk leven in Spanje op de renbanen en bij jagers). Het ging hier niet over een gevangen prooi in de natuur, maar over een kat in de eigen tuin.

Mooi verhaal hoor, de natuur van onze beestjes , eigendomsrechten die ineens voor het recht op bescherming van ieder dier gaan. ..mijn tuin , hun kat..Katten zijn zo'n beetje de galgo's van onze lage landen. Een kleine groep katten heeft het geluk om door hu n eigenaarszovvel mogelijk beschermd te worden tegede vijandige omgeving waar ze wonen. En verder is er een heel leger katten waar het niet zo goed mee afloopt , de gemiddelde leeftijd van katten die buiten komen is 2 jaar!! Tegenover die enkeling die vrij buiten kan lopen en 18 jaar wordt staan massa's katten die hun eerste verjaardag niet mee zullen maken. Ze worden aangereden , mishandeld , genegeerd door hun eigenaren ,veel leiden een ellendig levenmet een paar maal per jaar kittens en de enige aandacht die ze krijgen is een bak brokken iedere dag, worden doodgebeten, vergiftigd, amper door de wet beschermd omdat eigendomsrecht van huizen, dieren , boven halles gaat!! Klinkt je dat niet bekend in de oren ?? Heel veel katten veroorzaken overlast als ze loslopen , maar hebben we niet de plicht om ook deze katten te beschermen , zowel tegen hun onverschillige eigenaren als tegen echte 'dierenmishandelaars" of tegen honden die wel graag een katje lusten.
Ik heb zelf (wind)honden en katten en er is hier ook wel het één en ander misgegaan en niet zo'n beetje ook, maar ik probeer er op zijn minst van te leren en herhaling te voorkomen!!! . Toen ik hier kwam wonen hadden de (zwerf)katten in de buurt geen flauw idee wat een monsterlijke honden ik eigenlijk had.... Nu een paar jaar later komt er geevreemde kat meer in detuin, maar i n het begin liepen hier ook regelmatig vreemde katten en op dat moment is het wel mijn plicht om alles te doen om te voorkomen dat het mis gaat. katten vertrouwen op hun snelheid, dat gaat dus niet op met onze windhonden!! Een flexilijn gebruik ik ook niet meer omdat mijn oudste galgo dan de gelegenheid heeft om katten te pakken ..en dat is niet leuk, en dat is heeeeeeel zacht uitgedrukt ..als je hond met een kat in zijn bek staat te zwaaien en je moet je flexi eerst inkorten........
Het parkje in de buurt is taboe om los te lopen vanwege de katten die er in die buurtwonen en ook gebruik maken van dat parkje . We willen toch ook niet dat andere mensen die gevaarlijke pitbulls op onze honden laten afstormen, op onze windekindjes of ze nu loslopen of niet??
Ik denk zeker als je pas een windhond hebt ,je de katten in de buurt wel de kans moet geven om op zijn minst te wennen aan het gegeven dat er in jouw huis en tuin honden wonen die bijna altijd sneller zijn dan zij . En als je buren hebt die werkelij k zo beroerd voor hun katten zorgen, dan is ervast wel een asiel in de buurt die zo'n kat een kans kunnen geven op een beter leven, het zal de eigenaar dan toch niet uitmaken of die kat wel of niet thuiskomt.
Mijn honden lopen veel los, ook op plekken waar veel hazen en konijnen zitten , maar niet op de tijdstippen dat ze ze makkelijk kunnen pakken en op plekken waar konijnenzich zo veilig wanen, behalve dat ze officieel niet los mogen lopen , vind ik het ook geen prettig idee dat mijn honden het konijnen en hazenbestand hier decimeren ook al is het hun natuur. Op de hondenwei lopen hier regelmatig eenden , dus eerst uitkijken of er geen eendenzitten die niet snel genoeg weg kunnen komen (het is weer kuikentjes tijd) En ondanksal die voorzorgen gaat het het nog wel eens mis, maar ik denk dat we wel de verplichting hebben als"dierenvrienden om op zijn minst met alle dieren rekening te houden ook met katten en niet alleen die van jezelf.

Wellicht zou de focus moeten gaan natuurlijk ook naar de hondenbezitter die niet goed bezig is, maar zeker naar de loslopende jager die in alle gevallen niet een eendje vermoord maar hele hordes vogels en zoogdieren. Niet vanwege een natuurlijk jachtinstinct maar "just for fun". Mijn complimenten trouwens voor je optreden in deze; deze mensen hebben dankzij jou in ieder geval de wetenschap en de kans gekregen op het rechte pad te komen.
Groetjes
Leo Bongers

thijs

Ik voer het hele jaar door, ja dat mag, worden ze niet afhankelijk van, en met zomaar zeven katten in de buurt.
Nog nóóit hebben we kattenpoep in de tuin gehad, nog nooit is er een vogel gepakt.
Verder VIND Ík honden aggressiever, misschien door het feit dat ik als 4jarige na een achtervolging door een hond in mijn been werd gebeten.
Dit zou vooroordelen kunnen veroorzaken, maar wij hebben hier bijvoorbeeld mensen die hun hónden in onze tuin hebben laten poepen, terwijl ze ernaast stonden.
Ook liepen hier twee honden in de wijk, en die jaagden actief op katten.
Ze hebben er twee gedood en een verwond.
Dit heeft natuurijk/waarschijnlijk met opvoeden te maken, maar een kat kan je ook opvoeden.
Die van ons was jong en stal altijd eten van het aanrecht.
Paar keer met zijn kop onder de kraan geweest, en dat doet hij nooit meer.
Onze oude kat had blaasproblemen en nierstenen, dus die plaste wel eens in de tuin, maar dat ze hele tuinen overhoop halen vind ik wat overdreven. (hoewel ik niet weet wat de katten in jouw buurt doen ;))
Zo ook, onze buren hebben kippen in de tuin rondlopen, de buurtkatten zitten af en toe letterlijk in hun hok, en er gebeurd niks.
Ook als ze in de tuin lopen, en ze lopen langs de kippen, niets aan de hand.
Naar mijn mening is het moraal van dit inmiddels drie pagina's lange verhaal: mensen houden dieren, en als ze die dieren niet goed opvoeden is het niet de schuld van de hond of kat, maar van het baasje.
Dit zal met katten wat moeilijker te zien zijn, maar om ze af te schieten en binnen te houden?
Als laatste, van alle katten hier in de buurt weet iedereen van wie ze zijn, en de hele straat heeft een soort afspraak dat als een kat wat doet in je tuin wat je niet wilt, je gewoon wat water mag gooien, daar gaan ze niet dood van, maar leren ze het wel.
Dus Hans, misschien een goede tip, altijd een maatcilinder water in het raam? (toch beter dan een dubbelloops jachtgeweer)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

Je hebt kattenmensen en hondenmensen, graag wat meer respect voor elkander!

Haat is wel een erg sterke emotie en hier niet op zijn plaats!

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Marianne

Ik las vanmorgen in de krant: in Nederland zijn nu 1,7 miljoen honden en 3,3 miljoen katten. En een jaarlijkse stijging van het aan tal van bijna 5 procent!
groet,
Marianne Cramer

jeep

En honden en katten blijven van nature roofdieren. Ze volgen hun jachtinstinct en niet altijd alleen maar omdat ze honger hebben of omdat hun baasje ze niet goed verzorgt.
Als een kat twee tot drie dagen van huis is, wat eet zo'n dier dan? Je kunt niet allen afgaan op wat je daar zelf van ziet. Een kat is voorla een nachtdier. Wil je weten of hij zich dan vergrijpt aan muizen of in mindere mate wellicht (omdat vogels 's nachtsook niet actief zijn) is er eigenlijk maar een manier om daar achter te komen. En dat is niet de meest prettige doch misschien wel leerzame maniet namelijk het onderzoeken van de uitwerpselen. Zitten daar haren of veertjes in, dan weet je genoeg.
Verder denk ik dat het venijn niet zit in die ene kat of hond maar als je het totaalbeeld overziet van wat alle katten en honden bij elkaar uit onze omgeving weghalen, dan zou dat best eens impact kunnen hebben op de stand van dieren die van datzelfde voedsel afhankelijk zijn en daardoor eerder in de problemen komen bij schaarste.

Klein rekensommetje ?
3.3 miljoen katten
per kat 1 vogeltje per maand?
dat is 40 miljoen vogeltjes per jaar !
(voor wat het waard is, dit is uiteraard volstrekt hypothetisch maar wel aardig om je gedachten eens over te laten gaan)
Al je het vogeltje vervangt door een muis, moet je eens vragen wat onze torenvalken daar van vinden.

Jan-Pieter

Dit onderwerp, wat volgens mij over loslopende honden ging, loopt weer eens volledig uit de hand. Er worden op het laatst aannamens gemaakt die op geen enkele manier te staven zijn. Let er op dat er geen uitspraken worden gedaan over de impact van het vangen van wat vogels door een aantal katten. Ik heb jaren katten gehad en die waren te stom om ook maar een mislukte poging te maken. Jachtinstinct is er maar slagingskans bijna nul als je dat berekent voor alle katten die er rondlopen. Er zijn al eeuwen katten en die worden de laatste jaren steeds beter gehouden en natuurlijk vangen ze vogels maar denk je eens hoe je achtertuin er uit ziet als die 40 miljoen vogels (een zeer ovetrokken en overschat aantal want dat gebeurt gewoon niet) niet gevangen zouden worden.

Ik zal je een andere som geven en reken hem zelf maar uit.

Stel je hebt een merelpaar in je tuin en die leggen 4 eieren. Die worden alle vier groot en statistisch komen daar dus 2 mannen en twee vrouwen uit voort. Niets gaat er dood dus zitten er het jaar erop 3 paar merel in je tuin en die leggen allemaal 4 eieren. 2 mannen en 2 vrouwen komen daaruit voort. Het jaar daarop heb je dus 9 paar merels. Reken nu een door tot een jaar of 10.

JP

PS mijn voorstel is om ons druk te maken over andere (zeer goed onderzochte) oorzaken van achteruitgang en je niet druk te maken over de katten die wel of geen vogels vangen.

Marianne

En dan zou je er ook bij oeten bedenken dat merels vaak meer dan één nest per jaar hebben  :(  
groet,
Marianne Cramer

leo12345

Ik moet eerlijk bekennen dat ik duchtig meehelp aan het merelbestand. De druivenstruik kent een merelbest, de bruidsluier heeft op anderhalve meter 5 nesten en elke conifeer hier in de -naar de begrippen van de meeste mensen, grote - tuin ook enkele nesten. Onze honden kunnen bij geen enkel nest komen, noch bij de uitvliegende jongen. De druiven worden niet geplukt om de merel niet te verstoren. Ik zie daar geen kwaad in. Waarom zouden wij mensen in moeten grijpen in iets wat de natuur beter kan? Wij staan veel te ver van de natuur af om ook maar ergens verantwoord in te kunnen grijpen.
In de honden-katten discussie merk ik dat velen hier niet erg op de hoogte zijn van deze dieren. Honden zijn heel anders dan katten. Een hond is van de mens afhankelijk voor zijn voedsel. Zelfs mijn windhonden zijn niet in staat een gezond wild konijn of haas te pakken, terwijl deze honden een snelheid van 65 tot 70 km per uur kunnen halen. Ze zijn minder wendbaar dan een konijn of haas en hebben minder uithoudingsvermogen. Jachtinstinct bij een hond heeft helemaal niets te maken met al dan niet voedsel; dat is aangeboren en krijg je er nooit volledig uit. Een perfect luisterende Greyhound of Galgo zal zijn instincten volgen wanneer hij/zij een prooi ziet. Daarom is er voor deze dieren een aanlijngebod. Voor de bezitter niet erg want die wil zijn hond niet kwijt. Het jachtinstinct is zo erg dat bij mij ooit een windhond, die op de achterbank van de auto zat, bij het zien van een haas 20 meter voor de auto, door de voorruit erachteraan wilde gaan. De ruit was sterker en de hond lag dizzy op de versnellingspook.
Een kat is voor zijn voedsel niet afhankelijk van de mens. De makkelijkste prooi voor een kat is de muis en daar zal hij regelmatig mee aankomen; echter bij lange na zal de kat zoveel vangen als muizen zich kunnen vermeerderen. Boeren zijn een veel grotere bedreiging voor de muizenstand en zeker met hun gifstrooien voor de roofvogelstand. En...dat is weer onze schuld, omdat er geen slakje in de sla mag zitten, geen wormpje in een erwtensschaal, geen plekje op een appel of peer. Als we een veertje op een ei van de supermarkt zien zitten trekken we al een vies gezicht, alsof we niet weten dat het vogels zijn die eieren leggen.
He, dat ei ben ik kwijt!  :blink:    
Groetjes
Leo Bongers

Marianne

We dwalen steeds verder van het onderwerp af....
Maar ik zal nog een voorbeeld geven waarom honden aangelijnd moeten worden. Vorige week hoorde ik het volgende verhaal:
een kennis van mij was op bezoek in een verpleeghuis. Op een bepaald moment kijkt ze uit het raam, waarbij ze uitzicht heeft op een "kinderboerderij" (vreemd woord in dit verband, maar dan snapt iedereen wel wat ik bedoel). Er stopt een auto, de bestuurder doet de achterklep van de auto open om een hond naar buiten te laten, maar pakt daarbij niet de riem. Hond stuift de auto uit, rent naar een nabij staande kip en vermorzelt die.
groet,
Marianne Cramer

leo12345

Dat is dus het voorbeeld van een slechte eigenaar die stante pede een boete had moeten krijgen waar hij drie maanden zuur van zou kijken. Overal zitten rotte appels tussen. Mensen die niet afremmen als een eend over straat waggelt, maar het diertje gewoon aanrijden en zonder op of om te kijken doorrijden. Dat wil niet zeggen dat jij dat doet of dat alle mensen dat doen, net zomin als dat alle honde-eigenaren zo met hun hond omgaan. Dat ligt ook niet aan het loslopen an sich, maar aan het feit dat de eigenaar zijn hond niet onder controle heeft en hem desondanks laat loslopen.  
Groetjes
Leo Bongers

Marianne

Ik vergat er bij te zetten dat de hondeneigenaar de kip wel vergoed heeft, al heeft hij zich pas later aangegeven (heeft eerst de hond naar huis gebracht).

En nee, het is niet mijn gewoonte om overstekende eenden aan te rijden, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik al jaren niet meer achter het stuur van een auto gezeten heb (en voor die tijd deed ik het ook niet). Ik denk toch echt dat de meeste mensen wel stoppen voor een overstekend dier, al is het alleen maar om hun auto niet te beschadigen :(  
groet,
Marianne Cramer

boogey55

CiteerMensen die niet afremmen als een eend over straat waggelt, maar het diertje gewoon aanrijden en zonder op of om te kijken doorrijden.
(off topic)
Ik heb eens een eend onder mijn wiel gekregen. Ik remde wel af, tot ongeveer 5 km per uur, maar het stomme beest wilde perse onder de auto.

(on topic)
Natuurgebied Wageningse Bovenpolder: verboden voor loslopende honden. Toch is dit gebied een dankbaar "hondenuitlaatveld". Nog nooit een hond aan de lijn gezien daar.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

leo12345

Citeer
CiteerMensen die niet afremmen als een eend over straat waggelt, maar het diertje gewoon aanrijden en zonder op of om te kijken doorrijden.
(off topic)
Ik heb eens een eend onder mijn wiel gekregen. Ik remde wel af, tot ongeveer 5 km per uur, maar het stomme beest wilde perse onder de auto.

(on topic)
Natuurgebied Wageningse Bovenpolder: verboden voor loslopende honden. Toch is dit gebied een dankbaar "hondenuitlaatveld". Nog nooit een hond aan de lijn gezien daar.
Op een auto zit ook een rem en als je die intrapt gaat de auto 0 km per uur en zal de eend het altijd overleven. Daarnaast zit er nog een stuur op een auto, waarmee je om een eend heen kunt rijden.

Afgezien van het feit dat je je hond beter los kunt laten op plaatsen waar dat wel mag, hoeft een hond die goed luistert en bij je blijft geen probleem te zijn. Stom vind ik het wel, want je neemt het risico dat je hond in beslag genomen wordt. Mijn honden stel ik aan geen enkel risico bloot, daarvoor zijn ze me te dierbaar.
Groetjes
Leo Bongers

jeep

En toch raad ik niemand aan om koste wat kost maar hard op die rem te trappen als er plotseling een beest op de weg verschijnt. Je hebt ook terdege te maken met andere weggebruikers (met name achter je) waar je rekening mee dient te houden.
Ook is het niet denkbeeldig dat je door zo'n plostelinge remactie zelf in die sloot beland waar die eend net uitgekomen is.
Dit is natuurlijk geen pleidooi voor "rij maar raak", dus in die trant verwacht ik hier geen reacties op.

Ik denk dat het tijd wordt om dit onderwerp maar eens op slot te gooien. Of iemand moet nog een laatste serieus aandeel willen leveren.
 

boogey55

CiteerAfgezien van het feit dat je je hond beter los kunt laten op plaatsen waar dat wel mag, hoeft een hond die goed luistert en bij je blijft geen probleem te zijn.
De meeste baasjes begrijpen niet dat ze de natuur verstoren als ze de honden langs het water laten "jagen".
Als ze het woord broedtijd horen lijkt er iets van bergip te ontstaan. Tenslotte zijn het geen vogelaars.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

leo12345

Met broedtijd hoort geen hond en geen vogelaar de vogel/het nest te verstoren lijkt me de juiste conclusie.
Groetjes
Leo Bongers

Marianne

Dit forum onderwerp startte met Renkum, en gisteren waren we daar weer eens (nu in de Jufferswaard) waar honden niet los mogen lopen.
Toen ik een man met een loslopende hond hierop aansprak was de reactie: ja ik heb wel eens gelezen dat het niet mag, maar daar trek ik mij niets van aan.
Ook het argument dat het broedseizoen is was niet aan hem besteed, want "zijn hond doet zoiets niet". Heel goed voorbeeld voor het kind dat bij hem was.
Maar ja, misschien leren ze in Renkum op school niet lezen.....
groet,
Marianne Cramer

Jan-Pieter

Ik zie ten eerste 6 keer een mannelijk geslachtsdeel voorbij komen en volgens mij ging het hier over honden. En ten tweede wederom iets staan waar al eerder over gesproken is. Hans neemt een vogelaar alleen serieus als die echt telwerk doet voor een project. Zelf weten Hans maar waarom dat weer een keer opschrijven?

MVG JP

tekenaar

#53
Terug naar het onderwerp.

Hond los, waarom niet? Ja, hij verstoord reeen en ander wild. Juist de mogelijke reactie van reeen op verstorng door predatoren was een van de argumenten die werd gebruikt bij de discussie over herintroducie van lynx en wolf (de graasbeestjes zouden zich bij verstoring op een natuurlijker manier over het terrein verdelen). Hond verstoord ook vogels, en dat geld eveneens voor motorrijders, vossen, slechtvalken en vogelaars. Mischien jaagt de hond nu wel een overschot van algemene vogels weg? Willen we niet juist ganzen uit bepaalde gebieden verjagen? Als we dat nu eens door een loslopende hond zouden laten doen... Ik wil niet beweren dat verstoring altijd goed is, maar wel dat je daar op verschilende manieren over kunt denken.

Hond los mits:
- de hond leert op commando terug te komen ongeacht wat hij op dat moment wil uitvoeren (gaat niet direct perfect, maar hierop is te trainen)
- de hond ten alle tijde in het zicht van de eigenaar blijft zodat de eigenaar ziet wat de hond uitspookt (is bij sommige honden moeilik te verwezelijken: die honden mogen dan alleen los in een hele overzichtelijk terrein)
- de hond geen andere mensen verstoord (wandelaars, fietsers, joggers, vogelaars, vissers...)

(Vogelaar los mits... Dit gaat off topic maar ik kon het niet laten dit hier op te schrijven...)

Hoeveel "wild verstoren" is toelaatbaar?

Is het een probleem wanneer een hond een (algemeen voorkomende) veldmuis vangt en opeet?

Is het een probleem wanneer een hond een vogel met een gebroken vleugel uit z'n lijden verlost?

Is het een probleem wanneer een hond achter een niets vermoedende laag vliegende boerenzwaluw aansjeesd (terwijl die zwaluw zich daarvan niets aantrekt)?

Is het een probleem wanneer een ree schrikt van een gedomesticeerde wolf?

En wat als de hond een reekalf buitmaakt, is dat een probleem (vergelijk het eens met het aantal reeen wat jaarlijks wordt geschoten: ik denk dat honden meer op een wolvenmanier selecteren als wat jagers kunnen)

Is dit een pleidooi om alle honden maar los te laten lopen? Nee, dit is een poging om de nuance terug te brengen in de discussie. Veel mensen vinden het prachtig om vogels te zien. Veel anderen vinden het even prachtig om hun hond los te zien lopen. Wie wint het iin welk gebied?

Ik ben erg gelukkig dat ik in een streek woon waar loslopende honden geen probleem zijn (maar waar jagers het recht hebben iedere hond af te schieten wanneer hij meer dan 50 meter bij de baas vandaan is). Een week of twee geleden joeg mijn loslopende hond twee op de grond zittende raven op. Is dat erg? Als er een vogelaar naast me had gestaan was het erg geweest. Voor de raven lijkt me het niet zo'n probleem: hun reactie was vergelijkbaar met opvliegen vanwege passerende auto's.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Pim

Mag ik een hond die mijn kruis ongevraagd besnuffeld dan ook gewoon een rotschop geven? Ik heb als mens (ook een soort dier) wel veel last van loslopende honden in met name natuurgebieden.

Eén kan ik nog gedogen, maar tegenwoordig kom je hele hondenuitlaatcentrales tegen die meteen vijftien honden uitlaten.

De situatie in Slovenië kun je wat mij betreft niet steeds vergelijken met een dichtbevolkt land als Nederland. Veel natuurgebieden hier zijn zo versnipperd dat ik van mening ben dat loslopende honden reeën zeer ernstig kunnen verstoren.
Bij elke vluchtmogelijkheid ligt hier wel een autoweg en dat worden er steeds meer (en breder ;) )

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

gardensafari

CiteerMag ik een hond die mijn kruis ongevraagd besnuffeld dan ook gewoon een rotschop geven?
Als je dat niet lekker vindt, mag dat  :rolleyes:  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

tekenaar

CiteerMag ik een hond die mijn kruis ongevraagd besnuffeld dan ook gewoon een rotschop geven? Ik heb als mens (ook een soort dier) wel veel last van loslopende honden in met name natuurgebieden.
Loslopend of aan de lijn, de eigenaar is en blijft verantwoordelijk voor wat de hond uitspookt. Wat mij betreft: schop die hond rustig van je af, ook als het toevallig mijn hond is. En vraag vervolgens aan de eigenaar of dit een incident was (kan, met namen bij een jonge en nog niet 100% opgevoede hond). Zo niet: geef die eigenaar ...  :censored:

Ergo: zelfverdediging lijkt me normaal (je weet immers niet van tevoren of die hond het bij snuffelen laat), maar de eigenaar hoort te weten wat acceptabel is. Ik ben meerdere keren door onopgevoede kleine keffertjes in mijn kuiten gebeten terwijl die eigenaar van niets wist. "Dat doet hij anders nooit" vindt ik een rare reactie die ik niet vertrouw. Een uitgebreidere uitleg "ja ik ben ervan op de hoogte dat mijn hond zich slecht gedraagd en ik ben bezig met training of dit af te leren / sorry ik had u niet op tijd zien aankomen en daardoor de hond niet tijdig terug geroepen" vindt ik VEEL acceptabeler. Foutje is menselijk, ook honde-eigenaren zijn mensen.

Dat doet er niets aan af dat ik het honde-eigenaren gun om hun hond los te zien lopen, maar uiteraard moet zo'n eigenaar dan kunnen eoordelen waar dat voor de meeste andere mensne acceptabel is.

Hond aan de lijn mag niet mee met veldwerk? Dat kan ik niet begrijpen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Guus Peterse

Citeerwe hebben helemaal geen natuur in Nederland.
Het ware praat maar raak! Ik heb dit al zo vaak horen beweren en het blijft totale onzin zolang je niet definieert wat natuur is. En naar mijn definiering van wat natuur is hebben we volop natuur in Nederland en daar kan ik, gelukkig, erg van genieten.
En wat die honden betreft (het blijft praat maar raak): helemaal met Pim eens. Het overkomt me zo vaak dat honden me blaffend achterna komen hollen tot je ze bijna van je af moet schoppen, of dat ze met hun vieze kleffe snuit m'n broek smerig en nat maken waar ik dan soms de hele dag nog mee verder moet. En hun baasjes altijd weer roepen: 'hij doet niks hoor'. Hoezo niks! Ik heb dan inderdaad sterk de neiging zo'n hond een rotschop te verkopen.
Nog nooit gedaan overigens, want inderdaad, die hond kan dat ook niet helpen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citeermaar de meeste die dat zeggen zijn toch vogelaars waar de natuur zelf niets aan heeft.
Hansje Hansje toch, en jij denkt dat de natuur wel zoveel aan jou heeft?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

CiteerMaar die opmerking  is ook alleen bedoelt tegen die vogelaars die mijn werk afkraken en zich negatief uitlaten over mijn hond en verder tegen niemand.
Ik scheid wel degelijk het kaf van het koren.

mvg
Dus als ik het goed begrijp: vogelaars die jouw werk afkraken en zich negatief uitlaten over je hond, daar heeft de natuur niks aan, maar vogelaars die dat allemaal niet doen, die zijn buitengewoon nuttig bezig?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015