Honden aan de lijn

Gestart door boogey55, maart 19, 2005, 12:43:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Inhakend op een off-topic elders in het forum wil ik hel volgende toch even kwijt.

Vorige week was op Gelderland TV een topic over dit onderwerp. Het ging over het Renkums Beekdal, een interessant gebied van SBB in de buurt van Wageningen.
Het wordt gebruikt voor het genieten van de natuur en voor het uitlaten van honden. In eenb elangrijk deel moeten de honden aangelijnd worden. Dit gebeurt vaak niet.
In een intervieuw met hondenliefhebbers werd de houding van deze mensen duidelijk. Niet de hond moet vrij, maar de mens. Het is lastig lopen met een hond aan de lijn, zo onvrij.
Ook werden er mensen geïnterviewd die zich ergerden aan loslopende honden.
Mensen hebben last van zich opdringende honden.
Wat betreft de vestoring van de natuur kwam alleen het eventueel opgejaagde ree aan bod.
En de boswachter gaat geen boetes opleggen, maar hij gaat de discussie aan met hondeneigenaren.
Ik weet niet wat ik er mee moet, maar ik krijg er wel pijn in mijn buik van.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jan-Pieter

je hebt gelijk. Heb zelf hond maar alleen hier in park los verder altijd aan de lijn. heb zelf ook hekel aan honden die los lopen en dan dingen doen waar baas geen controle over wil of kan uitoefenen.

JP

thijs

Ik vind het nogal vreemd dat een mens zich onvrij voelt als nota bene de HOND aan een touw vastzit en met je mee moet lopen :huh:
Ik vind ook dat de boswachters er boetes voor mogen geven, misschien dat dat helpt...

Thi9js
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jeep

Ik ben er een gewoonte van gaan maken om mensen met een loslopende hond daar heel gewoon op aan te spreken. Gewapend met verrekijker en telescopp maak je nog wel enige indruk. Ik probeer daarbij elke discussie te vermijden maar de mensen simpelweg te wijzen op de regels.
Ik erger me mateloos als mensen in een natuurgebied met vennen de honden het water injagen en daarbij alle watervogels op grote afstand zetten.

thijs

Goede gewoonte.
Helaas ben ik niet zo zelfverzekerd :(

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jeep

Dat kan, je bent nog jong en dan vinden de mensen het raar dat je hen aanspreekt op hun gedrag. Maar gebruik desnoods je jeugdige onschuldigheid en doe verbaasd over een loslopende hond of zoiets.
Mensen met loslopende honden zijn vaak als de dood voor officiele instanties. Heel vaak zijn dat ook geen zelfverzekerde types.
Maar er zijn plekken waar en mensen van wie  je alleen maar een grote mond krijgt.  

Marianne

Ik heb er ook een enorme hekel aan als mensen hun hond los laten lopen. Ik heb wel eens gevraagd of ze dat op alle plaatsen waar dat niet mag, zoals de A12 doen.
Daarnaast hebben deze slecht opgevoede hondenbezitters vaak ook slecht opgevoede honden, die tegen je opspringen, gaan besnuffelen en dergelijke. Mijn (misschien niet altijd tactische) reactie is een natuurlijke reactie op een onnatuurlijk gebeuren: een flinke trap.

Enne, normaal gesproken ben ik niet zo aggressief hoor ;)  
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

Als hardloper kom ik ook vaak loslopende nieuwsgierige honden tegen. Ik ben met honden opgevoed dus weet wel wat je van hen kunt verwachten.
Ik ga geen online cursus geven, maar ik pas wel altijd goed op. Zo nu en dan lees je toch wel dat honden kinderen doden; Ook gewoon in Nederland. Jaarlijks volgens mij.
Met 99 % is niets aan de hand. Dat klopt; voor die ene procent moet je heel erg oppassen. Zeker met uitstekende armpjes van kleine kinderen.

Ik vind dat de natuur; eenden, zwanen, reeen, vossen er maar tegen moeten kunnen, een beetje extra predatie kan geen kwaad.

Al weer een tijdje geleden liep ik in een duingebied en toen kwam er een vos om voedsel bedelen; dat vind ik echt onnatuurlijk; aan de andere kant wel weer erg opportunistisch. (slim) past wel bij mijn beeld van de vos.

Pas zag ik trouwens iemand met een grote roofvogel, Los; mag dat? Zowel dat losse, als dat je een roofvogel mag hebben, formaat; zwaan. (een breedte van 2 a 4 meter)? Ben geen expert.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Lammergier uit Beers gevangen ofzo :D
Volgensmij mag je ongeveer alles met de goede vergunning.
Als je zelfs al vergunningen hebt om dieren voor je lol af te schieten, waarom niet om ze als "huisdier" te hebben :angry:
Grote probleem van de mens (vind ik): we willen de hele natuur aan ons onderwerpen, door af te schieten, te vangen of te eten...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Marianne

CiteerGrote probleem van de mens (vind ik): we willen de hele natuur aan ons onderwerpen, door af te schieten, te vangen of te eten...

Thijs
Hoe denk je dan jouw en mijn voorouders aan hun eten kwamen? De mens is van oorsprong meer een vleeseter.

Maar we dwalen af van het loslopendehondentopic.
Ik vraag me af waarom hondenbezitters zich zo moeilijk aan de regels kunnen houden: er is vaak een stuk bos/hei waar honden wel los mogen (maar waarom is dat altijd het dichtst bij de ingang/parkeerplaats). Laten ze dan gewoon de hond aanlijnen als ze verder willen lopen dan daar.

En als deze mensen zich onvrij voelen omdat ze een hond aan de lijn hebben? Waarom hebben ze dan een hond? Voordat je een huisdier aanschaft weet je, of zou je moeten weten, wat het hebben van zo'n dier met zich meebrengt. En op grond daarvan kan je kiezen. Maar na die keuze moet je je wel aan de geldende wetten houden.
groet,
Marianne Cramer

boogey55

#10
We kunnen wel voor anderen gaan denken, maar waar het mij om gaat is dat in bijvoorbeed bij de nevengeul van de Wageningse Bovenpolder wat steltlopertjes wil zien. Dat kan je wel vergeten als er iemand met honden langs het water loopt. En dat gebeurt veel.
De verstoring van de natuur is iets wat niet iedereen belangrijk vindt.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Thijs Fijen

Die vinden dat natuurlijk (die baasjes) Het is ook natuurlijk, maar omdat ze de vogels  opjagen die wij aan het kijken zijn vinden we het niet leuk... Maar ik vind ook dat ze alleen los mogen lopen waar ze mogen.

Thijs
Thijs Fijen

thijs

Citeer
CiteerGrote probleem van de mens (vind ik): we willen de hele natuur aan ons onderwerpen, door af te schieten, te vangen of te eten...

Thijs
Hoe denk je dan jouw en mijn voorouders aan hun eten kwamen? De mens is van oorsprong meer een vleeseter.
Weet jij wat er met een mens gebeurd als die twee dagen geen groenvoer heeft gehad.
Zo niet, enorme buikkrampen, en ik vind het iets anders dat je als oermens op een wild beest jaagt dan dat je kistkalveren kweekt :huh:
En om te eten is doden nog tot daar aan toe, maar voor je "lol" vindt ik nogal fout.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Marianne

Doden voor de "lol" vind ik ook fout, maar daar gaat het hier niet over. Ik denk dat een mens trouwens groente/fruit én vlees/vis nodig heeft voor een gezonde, uitgebalanseerde voeding. Maar dat is een heel andere discussie.

Laten we het hier verder over de plaag van de loslopende honden hebben.
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

Hey Marianne,

je houdt ons behoorlijk bij de les zeg! Geinig!

Ik denk dat de natuur er gewoon tegen moet kunnen, tegen loslopende honden. Niet moeilijk doen over een paar opgejaagde dieren. Dat hoort erbij als je dier bent.

Honden kunnen trouwens ook heel vervelend zijn voor (kleine) mensen, maar dat is een andere discussie.

Ik vind honden geweldige beesten, maar je kunt toch tegenwoordig haast geen hond meer hebben; zo'n beest is sociaal, bij welke baan kan je nu een hond meenemen; ook niet op school of universiteit hoor. Alleen thuislaten is asociaal. De meeste mensen vinden het ook vervelend als je op bezoek komt en een hond meeneemt. Honden zijn van vroeger, toen de mensen nog hoeden droegen; volledig uit de tijd.

En ze zijn ook nog eens asociaal in de betekenis dat ze (wild) poepen en piesen en loslopend totaal niet gewaardeerd worden, door mensen; omdat ze er niet mee om kunnen gaan en er bang voor zijn.

Wel jammer, want honden zijn leuke beesten.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

Misschien zijn honden leuke beesten, daar spreek ik me niet over uit (ik ben zelf niet zo'n hondenliefhebben, maar dat was waarschijnlijk al begrepen).
Waar ik problemen mee heb zijn de baasjes van de honden.
groet,
Marianne Cramer

thijs

Ik ben het niet helemaal met je eens:
Mensen verstoren al erg veel, als ze dan hun honden de natuur ook nog laten verstoren word de door mensen veroorzaakte verstoring alleen maar groter.
Honden horen hier van nature ook niet, wilde honden heb je alleen nog in Afrika dacht ik, zwerfhonden en verwilderde niet meegerekend...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Ben het trouwens wel een met Marianne, niet met Freek...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Ik denk dat je moet accepteren dat er mensen en honden wonen in Nederland.

Nederland is nog lang niet vol. Volgens sommigen. Er komen steeds meer mensen bij. Elke 50 jaar verdubbeld de bevolking. Tijdens de tweede wereld oorlog woonden hier 7 Miljoen mensen; nu 17 !! In Nederland. Mensen moeten wonen en over snelwegen naar hun werk. En recreeren in de natuur. IJburg, HSL, Betuwelijn; van die dingen.

En de natuur is sterk hoor; het is echt geen kasplantje; ok sommige soorten doen het niet goed in de omgeving van de mens, maar anderen juist wel. That's life. Survival of the fittest. Misschien dat de Korhoen zn langste tijd gehad heeft in Nederland, net als de hamster, maar daar komen wel de flamingo's, de slechtvalken, de zeearenden voor in de plaats, de siberische eekhoorn, de eenkhoorns in het Amsterdamse bos. En nog vele andere exoten en escapes.

En de vogels en zoogdieren die door de honden verstoord worden zijn vaak helemaal niet bedreigd. Staan niet op de rode lijst. De reeen en vossen en ganzen; ze worden zelfs afgeschoten; Honden zijn heel wat natuurlijker dan jagers met geweren.

Maar ik ben het wel inzoverre met julie eens dat hondenbaasjes vaak mensen zijn met veel vrije tijd, (om de hond uit te laten) vaak uitgerangeerd (uit het arbeidsproces) misschien niet altijd even sociaal en communicatief. (Hoe zeg je het netjes). Het is een bepaald publiek. Sommige honden mogen ook niet meer gefokt worden.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Een ontsnapte Flamingo vind ik minder mooie natuur dan een door de mens weggepeste    
Korhoen of Hamster (Korenwolf ;) )
En ook wel-bedreigde soorten hebben last van honden toch?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

CiteerEn de natuur is sterk hoor; het is echt geen kasplantje; ok sommige soorten doen het niet goed in de omgeving van de mens, maar anderen juist wel. That's life. Survival of the fittest. Misschien dat de Korhoen zn langste tijd gehad heeft in Nederland, net als de hamster, maar daar komen wel de flamingo's, de slechtvalken, de zeearenden voor in de plaats, de siberische eekhoorn, de eenkhoorns in het Amsterdamse bos. En nog vele andere exoten en escapes.

vooral dankzij bescherming !!
Thijs Fijen

boogey55

Het is al erg genoeg dat de mens de  natuur uit balens brengt. Moeten honden daar ook nog een rol in spelen?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jan-Pieter

Ik ben het eens met de stelling dat de meest emensen met honden niet goed op die beesten letten. En let maar een sop dat het ook heel vaak de kleine uitvoeringen zijn die meer kwaad doen en willen dan de grote. Mensne die kleine honden hebben hebben op een of andere manier de gedachte dat die niet opgevoed hoeven te worden en grote wel. Feit blijft dat hondenhouders er zorg voormoeten dragen dat alles en iedereen op hun heen geen last hebben van hun hond. daar zorg ik ook voor. Mijn hond zal bv ook nooit blaffen naar ander mensen, dat tolereer ik niet. Ook zal hij nooi ver van mij weg zijn en gebeurt het wel dan meteen aan de ketting.

Maar ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat honden een rol spelen in het uit balans brengen van de natuur. Ze zullen wel een kleine invloed hebben maar die is te verwaarlozen naar mijn mening. De mens heeft een veel grotere invloed gehad en heeft die nog steeds. Wel leuk al die nieuwe soorten hier in NL maar de meeste daarvan zijn weer door de mens hierheen gehaald omdat wij er zo nodig iets mee moesten. Alleen passen we er dan vervolgens niet goed op zodat ze ontsnappen en hier problemen veroorzaken.

JP

Freek Verkerk

Mensen die met honden in de natuur lopen zijn toch ook natuurliefhebbers. Al teveel regels maakt hen kriegelig, je maakt er geen vrienden mee.

Je mag niets meer tegenwoordig, geen hutten meer bouwen, vuurtjes stoken, overnachten in het bos, paddestoelen plukken en opeten.

Je moet oppassen met teveel regels. Holllanders houden niet zo van die bureaucratie en die boswachters, ze willen met de mountainbike en de hond door het bos crossen.
Je moet ook aan het "draagvlak" denken. De natuur met zn HSl en Betuwelijn kost al handen vol geld en het nut is minimaal. Niet iedereen staat daar nog achter.
Sinds de jaren 60 is er veel verbeterd; DDT weg, minder uitstoot, minder jacht, minder lozingen. Het water en de lucht wordt schoner en de natuur krabbeld weer op; Roofdieren komen terug; op deze site kun je dat op de voet volgen. Maar de noodzaak van verbetering van het milieu en de natuur neemt nu wel af. Ik vraag me af of het nog in de top tien van de belangrijkste problemen van Nederland staat.

Je kunt ook overdrijven met bescherming. De mensen staan nu positief tegenover de natuur; hou dat zo.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

boogey55

CiteerJe moet oppassen met teveel regels. Holllanders houden niet zo van die bureaucratie en die boswachters, ze willen met de mountainbike en de hond door het bos crossen.
Ja waarom nog bordjes plaatsen dan?  ;)  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Marianne

Het zou toch te gek zijn als mensen zich overal aan de regels moeten houden (denk maar aan het verkeer) en als het dan om de natuur gaat mag ineens alles: mountainbiken waar het verboden is, honden los laten lopen buiten het vastgestelde losloopgebied enz.
Het gaat niet alleen om het verstoren van de natuur, maar ook om het verstoren van de medemens, of dat nu een vogelaar is of iemand die gewoon de stilte zoekt.
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

In principe moet men zich natuurlijk aan de regeles houden; die hebben we niet voor niets. Democratisch vastgesteld. Maar regels roepen wel eens weerstand op. Overigens ook verkeersregels denk maar aan de maximale snelheden. Ik ben niet voor het overtreden van regels. Ik ben voor het verminderen van regels.

De overheid (wij)(Paternalistisch) probeert wel eens de samenleving teveel te regelen. En vervolgens worden die regels niet gehandhaafd. Als eerzame burger die zich wel aan de regels houdt voel je je dan wel eens een idioot. Iedereen doet het tenslotte.

Ik denk dat het wel een stukje minder kan met de bescherming van de natuur. Niet alles heeft nog bescherming nodig; het is net als kinderen; op een gegeven moment kunnen ze op eigen benen staan.

We moeten gewoon wat meer natuur aankopen. En misschien enkele reservaten instellen. Zonder mensen en honden. Van waaruit de rest van de natuur bevoorraad wordt met nieuwe dieren. Die er gwoon zelf via hun ecologische verbindingszones naar toe gaan.

Nou moeten die dieren zich nog aan de regels houden.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

CiteerIk denk dat het wel een stukje minder kan met de bescherming van de natuur. Niet alles heeft nog bescherming nodig; het is net als kinderen; op een gegeven moment kunnen ze op eigen benen staan.

We moeten gewoon wat meer natuur aankopen. En misschien enkele reservaten instellen. Zonder mensen en honden. Van waaruit de rest van de natuur bevoorraad wordt met nieuwe dieren. Die er gwoon zelf via hun ecologische verbindingszones naar toe gaan.

Zoals ik al eerder schreef Freek, gaat het ook om de rust die mensen zoeken, waarbij ze niet verstoord willen worden door honden.
groet,
Marianne Cramer

boogey55

Mijn laatste woorden hier over: Loslopende honden horen niet in beschermde natuurgebieden, hoe jammer ook voor de bezitters.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

thijs

Hoe kort kan je een drie pagina's lange discussie samenvatten B)
Helmaal met je eens hoor

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar