Honden aan de lijn

Gestart door boogey55, maart 19, 2005, 12:43:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

#60
Dag Hans A. ,

Citeeren over 1 miljard jaar, of nog minder, is het sowieso afgelopen, want dan vergaat de aarde.

So what?

Moeten we daar dan rustig op zitten wachten en in de tussentijd de laatste stroken groen vol met asfalt storten?

Over de maakbaarheid van de natuur kun je van mening verschillen, neem de Oostvaardersplassen dat vind ik een natuurlijker gebied dan een gebied waar hele zware ingrepen gedaan moeten worden om de inheemse flora en fauna te behouden.
Ik kan enorm genieten van een gebied dat gewoon jaren braak komt te liggen.

Ik denk dat er veel gevoel en emotie om de hoek komt kijken als je het hebt over natuurbeheer. Dat is logisch, dit onderscheidt mensen van dieren.

De term echte natuur is ook misleidend, wat is dat dan?
Hoever moet je daarvoor teruggaan?

Vanuit mijn visie hebben we als mens een morele verantwoordelijkheid om flora en fauna niet te verwoesten.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Guus Peterse

CiteerEn jouw definitie is dus heilig?
Mijn definitie doet er evenmin toe als die van wie dan ook. De hele vraag wat natuur is en wat niet, is eigenlijk niet relevant. Waar het om gaat is wat we van waarde vinden om te behouden, te beschermen of te ontwikkelen. Dus precies wat je zelf schrijft: 'het gaat erom wat beschermd moet worden'. Alleen: dat bepaal jij niet alleen, dat bepaal ik niet alleen, dat bepalen ook degenen die hier op dit forum zitten te discussieren of degenen die in de grote natuurverenigingen het beleid uitstippelen niet alleen. Of je het nou leuk vindt of niet, ook de Fortuynstemmers in de achterstandswijken in de grote steden die de hele dag zitten te ziekteen op buitenlanders met hoofddoekjes om, hebben daarin een stem. Het is dan wel zo handig om een natuurbeeld te hanteren waar meer mensen dan alleen degenen die hier op dit forum zitten te discussieren, wat aan hebben. Om gewoon heel nuchter vast te stellen wat voor mensen waarde heeft en dat is echt heel wat meer dan alleen die echte natuur, wat dat ook precies wezen mag. Als je je echt daartoe beperkt, ben je zo alle draagvlak kwijt en heb je alle kans dat je helemaal niets meer overhoudt.
En natuurlijk, over 10 miljoen jaar zijn er geen mensen meer en is er vermoedelijk gewoon weer nieuwe natuur, en over 10 miljard jaar is die natuur er ook niet meer want dan is er niks meer op deze planeet, maar aan die wetenschap heb je helemaal niks als je probeert temidden van alle tegenstrijdige belangen in een samenleving ook een plekje vrij te houden voor iets wat je natuur zou kunnen noemen en waar veel mensen van kunnen genieten.

Heeft al dat beschermen dan waarde? Niet als je het doet omwille van de natuur zelf want inderdaad, er komt altijd wel weer een nieuwe voor in de plaats. Wel als je het doet omwille van de mensen. En ja, als je dat niet voldoende reden vindt, dan houdt het natuurlijk op. Dan hoef je inderdaad helemaal niets meer te beschermen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan-Pieter

Mijn eerdere reactie op de schuttingtaal van Hans is door Hans zelf in eerste instantie niet goed opgevangen maar gelukkig zag een volgende lezer precies waar ik het over had.
Ja Hans wij hebben zelf een hond maar die is enkel en alleen in huis omdat mijn vrouw hem nodig heeft als blindegeleidehond. Natuurlijk mag hij rennen en doen maar alleen waar dat kan en ja ook ik lijn hem aan in gebieden waar dat (zou)  moet(en). Maar daar ging mijn reactie niet om. Het ging mij ook weer om jou reactie op mensen die op een andere manier met de natuur bezig zijn dan dat ze volgens jou moeten zijn. Keer op keer schrijf je weer in bepaalde topic's over hoe veel jij wel niet aan monitoring doet en hoeveel inventarisaties je verricht. Helemaal goed Hans en je zal ongetwijfeld veel bijdragen aan onderzoeken die lopen maar dat is jou manier en er lopen hele volksstammen rond die daar of geen tijd voor hebben, of geen zin in hebben en dus op een andere manier bezig zijn met de natuur en daar hebben ze gewoon recht op net als jij recht hebt om het op jou manier te doen.
Volgens mij heb ik, voordat deze discussie weer oplaaide, nog nooit iemand negatiever uitlaten zien doen op jou manier maar ik heb jou meerdere malen negetieve dingen zien zeggen over andere. Stop daar nou gewoon mee aub.

MVG JP

P1234

CiteerStop daar nou gewoon mee aub.

MVG JP

Hoi Hans,

Zelfde verzoek. Nog iets; de discussie afkappen als hij niet jou kant opgaat, is in mijn ogen altijd een zwaktebod.

Groet,


Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

P1234

Beste Hans,

Waarom spreek jij eigenlijk één van je gesprekspartners aan met een verkleinwoord? (Jan Pietertje) Op mij komt dat eerlijk gezegd een beetje denigrerend over. Er spreekt ook een zekere irritatie uit, die ik niet kan rijmen met de reacties die je tot nu toe van anderen hebt gehad. Wat is dat nu precies? Waarom ben je zo boos? Kan je dat eens uitleggen? Dan begrijp ik het ook.

Ik ben heel benieuwd.

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

P1234

Citeer
Dit was mijn laatste posting voorlopig .

Als je niets zinnigers te melden hebt, houd ik je daar graag aan.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jan-Pieter

En zo lijkt alles weer goed. Weghalen wat je hebt gezegt en er is niets aan de hand of gebeurt. Een typische reactie die al vaker is uitgevoerd he Hans? Eerste erkennen dat je te fel reageert, dan alles weghalen wat je hebt geschreven en dan van de rest verwachten dat zij dat ook doen en de wereld is weer mooi en vrolijk.

JPtje

gardensafari

Beste Jan-Pieter,

Laten we ons er nu maar niet meer over opwinden. Ik heb mijn "gezwam" ondertussen ook maar weggehaald, want zonder de berichten van onze fauna-teller is dit draadje geheel onbegrijpelijk.

Met vriendelijke groet,

Hans (een andere).
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Jan-Pieter

Ik haal zelf mijn teksten niet weg, dat deze discussie niet is wat hij moet zijn zonder de teksten van Hans dat is waar maar laat wel zien waarom de laatste reacties wat feller worden en dan bedoel ik niet alleen die van mijzelf.

MVG JP

Pim

Hierbij sluit ik deze topic.
Verwacht anders weer reacties die in het geheel niks met flora en fauna en alle aanverwante zaken te maken hebben.

Ik wijs wel alle gebruikers van dit forum erop dat we wel bepaalde omgangsregels nastreven:

een kleine greep hieruit:

- Geen scheldpartijen
- Geen dreigementen
- Geen te persoonlijke teksten (stuur dan liever een e-mail)
- Geen discriminerende en seksistische teksten (ook liever niet per e-mail ;) )

Verder zijn we dol op pittige discussies, mag soms best fel zijn, maar wel over het onderwerp.

Als mensen deze gedragsregels "overtreden" behouden wij het voorrecht om teksten zonder toestemming te verwijderen.

Internet is een razendsnel medium, ik moet zelf ook regelmatig tot tien tellen om rustig te reageren (of juist helemaal niet te reageren).
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl