Hoofdmenu

kevertjes

Gestart door hedy2411, januari 23, 2010, 22:31:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Weet iemand de naam van deze kevers?
De opnamen zijn van 19-01-2010, omgeving Zeist, onder blad.

nr 1 lengte ongeveer 4mm

hedy2411

nr 2 lengte ongeveer 8mm

blaauw7

Ik denk een Trechus sp en een Calathus melanocephalus
Groeten,
Dick Belgers

hedy2411

#3
Hallo Dick,

Ik ga met je mee, hartelijk dank voor je reactie!!

Groetjes,
Hedy

Th.Heijerman

De tweede is inderdaad C. melanocephalus, maar de eerste is Bembidion obtusum...

Theodoor

hedy2411

#5
Hallo Theodoor,

Bij het beter bekijken van de kevers zie ik dat deze kever een "halsbandje" heeft tussen het bovenlijfje en onderlijfje en dat het totale bovenstuk anders is dan bij Bembidion obtusum, maar ook anders dan bij Trechum.
Ik plaats nog even de andere opname die ik nog heb waarop je dat halsbandje "beter" ziet, nou ja beter...  ::)  (opname is niet zo bie.) Maar ik weet ook niet welke het dan wel is...
Dank voor je reactie en meedenken!

Groetjes,
Hedy

Th.Heijerman

Aha, deze foto werpt weer een iets ander licht op de kever. En misschien heeft Dick B. wel gelijk.
Dat "halsbandje"is niet relevant, maar bij Trechus moet een "zgn "trechus-boogje aanwezig zijn, en daar lijkt het een beetje op bij laatste foto. Nu is de buitenste stippelstreep bij B. obtusum weer groefvormig verdiept en helemaal duidelijk is de top van de dekschilden niet. Heb je niet een foto waar de achterkant beter zichtbaar is? Of anders een foto van de kaaktasters? En als laatste mogelijkheid zou je hem natuurlijk kunnen opsturen...

Theodoor

hedy2411

Hallo Theodoor,

Wederom hartelijk dank voor je reactie en als zovelen is ook deze een kwestie van eventjes en dan weg...
Vooral als ze vallen zie ik ze helemaal niet meer terug.
Ik heb nog een opname en hoop....

Groetjes,
Hedy

beetlestitch

#8
er is een plooitje te zien aan het einde der dekschilden wat heel goed het trechus boogje kan zijn dus trechus spec. is een optie. maar de kaaktaster lijkt weer wel wat op een puntje uit getrokken te zijn en dan is dat weer voor bembidion dus foto,s is altijd goed voer voor discussie. groeten toon.
Toon Keukelaar

hedy2411

Hallo Toon,

Ik ga 'm invoeren bij de Trechus spec op onzeker, OK?
Bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Hedy