zeldzaam korstje

Gestart door bruggeman, januari 23, 2010, 15:08:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Als je korstjes verzameld vind je vaak zeldzame soorten, ongelogen bijna dagelijks.. Sommige zeldzame soorten vind je zelfs bijna tot vervelens toe 9vandaat dat dagelijkse). Ergo...ze zijn niet zeldzaam, maar korstjes worden gewoon niet verzameld.
Gisteren vond ik een zeldzame soort die ik pas een keer eerder heb gezien die ik even onder de aandacht wil brengen. Het is microscopische gezien een zeer karakteristieke soort met bundels, aan elkaar geplakte geincrusteerde hyphen die je met een loepje kunt zien (niet in deytail natuurlijk), verder heeft de soort geen gespen (al schijnt hij ze mogelijk soms wel te hebben), mij exemplaar heeft ze in elk geval niet. Het ding heet Hyphodermella corrugata (kalktandjeszwam). Volgens de GB kan hij verward worden met Phanerochaete bubalina die smallere hyphen heeft. De hyphen van de mijn zijn 3 um in diam hetgeen overkomt met de beschrijving van H. corrugata
groet,
Ida

Gert Kremer

Mooi Ida, VAN HARTE  :duim:
ik zie ook vaak heel veel korstjes overal op, maar het is voor mij allemaal hokus spokes. :rolleye:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Dank je Gert

Hokus pokus, ik denk dat dat voor veel mensen geldt en ik vind dat jammer. Met Pilze der Schweiz 2 en een microscoop kun je een eind komen. Daar ben ik mee begonnen, toen kreeg ik dankzij diverse NMV-leden Juehlich Kleine Kryptogamenflora IIb/1 (in het Duits) met heldere tabellen, Nordic 3 (in het engels met weinig en erg summiere maar vaak wel erg bruikbare plaatjes) en The Corticiaceae of North Europe met  uitgebreide figuren en veel oog voor detail zowel in platen en tekst. DEze boeken zijn met uitzondering van de PDS allemaal uitverkocht, helaas (maar wel te copieren).
Het gaat niet vanzelf. Ik heb zo langzamerhand vele honderden korstjes bekeken en een deel daarvan op naam kunnen brengen. In het begin was ik soms dagen met een korstje bezeig (dat komt nog steeds voor), maar nu komt het ook voor dat ik er zes op een avond determineer. Ik hoop op navolging
groet,
Ida

Gert Kremer

Ida:
Ach ik ben net mijn tweede jeugd bezig, dus wie weet kom ik daar nog wel aan toe.  :D
Ik geef het niet zo snel op.  ;) 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

lucknijnsberg

Ida,
als je zo door gaat met de korstjes.
maken de admins nog een korstenadmin van je  ;D ;D ;D .
Nee hoor hartstikke leuk spul maar ik wacht er nog ffies mee, ben nog jong tenslotte. :P

Groetjes Luc

bruggeman

Citaat van: Gert Kremer op januari 23, 2010, 21:46:12 PM
Ida:

Ik geef het niet zo snel op.  ;)

Zo mag ik het horen!

En Gert en Luc, nog even een extra goed woordje voor korstjes: ze zijn er het hele jaar door!
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op januari 23, 2010, 21:15:47 PM
Dank je Gert

Hokus pokus, ik denk dat dat voor veel mensen geldt en ik vind dat jammer. Met Pilze der Schweiz 2 en een microscoop kun je een eind komen. Daar ben ik mee begonnen, toen kreeg ik dankzij diverse NMV-leden Juehlich Kleine Kryptogamenflora IIb/1 (in het Duits) met heldere tabellen, Nordic 3 (in het engels met weinig en erg summiere maar vaak wel erg bruikbare plaatjes) en The Corticiaceae of North Europe met  uitgebreide figuren en veel oog voor detail zowel in platen en tekst. DEze boeken zijn met uitzondering van de PDS allemaal uitverkocht, helaas (maar wel te copieren).
Het gaat niet vanzelf. Ik heb zo langzamerhand vele honderden korstjes bekeken en een deel daarvan op naam kunnen brengen. In het begin was ik soms dagen met een korstje bezeig (dat komt nog steeds voor), maar nu komt het ook voor dat ik er zes op een avond determineer. Ik hoop op navolging

Ida, welke kun je voor korstjes aan bevelen, behalve PDS? De bib kan heel veel boeken lenen voor me, kan ik ze evt. kopieren.

bruggeman

#7
Leuk Hannie dat je het wilt proberen.

Ik werk zelf erg graag met Juehlich Kleine Kryptogamenflora IIb/1, maar de tabellen in Nordic 3 zijnook prima. Ze overlappen elkaar voor een groot deel. De The Corticiaceae of North Europe, gebruik meestal pas aan het einde om te kijken of wat ik zie met hun plaatjes en beschrijving kloppen en ook als ik er echt helemaal niet uitkom, dan lop iik ze al plaatjes kijkend helemaal door. En wat ik er ook steeds bij heb is de GB, daar staat vaak heel nuttige aanvullende informatie in.

Maar in eerste instantie zou ik naast de PDS Juelich of Nordic proberen te lenen
groet,
Ida

Corryabbink

Hallo Ida,
Gefeliciteerd. Ik hou ook van korstjes en die kosten me eindeloos veel tijd. Een groot voordeel is dat ze goed te bewaren zijn.
Helaas mis ik Nordic 3, mocht je dat boek nog eens tegenkomen dan hou ik me aanbevolen. Ook een kopie is heel erg welkom.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Ik heb je een mailtje gestuurd Corry.
Groeten,
Martin

ratje

Ida bedankt voor de tip en voor Corry: Is het mogelijk om in jouw woonplaats naar de bib te gaan? De bib kan door heel nl boeken lenen tot en met bij een universiteit. Kost je een paar cent en kunt het al snel 3 weken lenen. Kopieren of scannen wat je moet weten.

Corryabbink

Martin en Hannie allebei bedankt.

Hannie er zit hier wel een bieb maar vaak is het moeilijk dergelijke wetenschappelijke boeken te lenen. Ze zijn niet op voorraad en men moet geluk hebben dat ze in een collectie opgenomen zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Citaat van: Corryabbink op januari 25, 2010, 21:07:52 PM
Martin en Hannie allebei bedankt.

Hannie er zit hier wel een bieb maar vaak is het moeilijk dergelijke wetenschappelijke boeken te lenen. Ze zijn niet op voorraad en men moet geluk hebben dat ze in een collectie opgenomen zijn.

Hoi Corry,
ik begrijp dat het lastig is. Hier moet dit ook aan de balie aangevraagd worden en dan komen de boeken ook van buitenaf hier bij de bib. Deze boeken zitten niet in de collectie bij onze bib. Binnen een paar dagen heb ik ze dan. Nou toch succes verder.

bruggeman

Dag Hannie, Ik vind het vervelend als je zo maar met een plons in her korstjesdiepe wordt gegooid (door mij nog wel). Ik heb hard zitten nadenken over een goed plan. Wat denk van het volgende. Begin met tandjes zwammen. Die kun je in het veld al voor selecteren en dan weet hoef je niet bij het begin te beginnen. Je begint gewoon met Hyphodontia soorten (Hyphodontis= Grandinia in sommige boeken). Dan maak je eerst een sporee. Als dat niet lukt zou ik gewoon dat kostje als ondeterminabel beschouwen. Lukt het wel dan kun je met een tabel aan de slag. Kenmerken die dan van belang zijn zijn dan bijvoorbeeld of er cystiden er zijn en welke soort(en) cystiden er zijn. Een term die je dan steeds gaat tegenkomen is aculei (aculeus=stekel). De meeste cystiden zitten in de (top van de) aculei.

Mocht je tandjeszwam dan geen Hyphodontia zijn dan zien we wel weer verder.

groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op januari 27, 2010, 09:26:07 AM
Dag Hannie, Ik vind het vervelend als je zo maar met een plons in her korstjesdiepe wordt gegooid (door mij nog wel). Ik heb hard zitten nadenken over een goed plan. Wat denk van het volgende. Begin met tandjes zwammen. Die kun je in het veld al voor selecteren en dan weet hoef je niet bij het begin te beginnen. Je begint gewoon met Hyphodontia soorten (Hyphodontis= Grandinia in sommige boeken). Dan maak je eerst een sporee. Als dat niet lukt zou ik gewoon dat kostje als ondeterminabel beschouwen. Lukt het wel dan kun je met een tabel aan de slag. Kenmerken die dan van belang zijn zijn dan bijvoorbeeld of er cystiden er zijn en welke soort(en) cystiden er zijn. Een term die je dan steeds gaat tegenkomen is aculei (aculeus=stekel). De meeste cystiden zitten in de (top van de) aculei.

Mocht je tandjeszwam dan geen Hyphodontia zijn dan zien we wel weer verder.

Hoi Ida,
je hoeft je niet schuldig te voelen hoor. Per slot kies ik er zelf voor of ik aandacht aan korstjes wil besteden of dat ik ze links wil laten liggen. Ik vind het inderdaad een lastige materie, maar dat neemt niet weg dat ik het gewoon blijf proberen. Ik zal over jouw voorstel nadenken, stel je er echter niet al te veel van voor. Maar proberen doe ik het zeker. Bedankt  :duim: