is dit een gal?

Gestart door Jeanine, januari 22, 2010, 18:32:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Deze verdikking in een tak van een jonge plant/boom vond ik van de week in een bos op rabatten.
De verdikking zat ergens in het midden van de tak. Het leek mij een gal, maar of het zo is weet ik niet.
Ik weet ook niet om welke jonge plant/boom het gaat. Er werd door iemand die erbij was, geopperd dat het misschien (wilde) kamperfoelie is, maar zeker zijn we er niet van. Het kan dus net zo goed een andere plant/boom zijn. Ik zal er een paar foto's van bij doen. Evenals van de gal en van het opengesneden exemplaar.

Kan iemand helpen hier een naam aan te geven?
m.vr.gr
Jeanine

Margreet Kwh

Hallo Jeanine,

dit ziet eruit als een gal. Helaas is het voor de determinatie handig om eerst de boom te kunnen benoemen. De boom kun je misschien determineren met hulp van deze tabel: http://www2.knnv.nl/waterweg-noord/Cursussen/Knoppentabel.pdf
Je kunt natuurlijk ook naar de plaats teruggaan als er bladeren aan zitten.

Succes,
Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeanine

Margreet,
bedankt voor de link. Helaas was de boom die ik vond nog zeer jong. Er zat nog geen blad aan en die ene stengel was alles. Ik heb geprobeerd het via de link die je stuurde te determineren, maar kwam er niet uit. Ik heb het nu op het plantenforum gezet in de hoop dat iemand het wel weet. Afwachten maar.
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

#3
Ik ben uit de naam van de boom/struik. Het is een framboos.

Kan het de frambozentakgalmug - Lasioptera rubi zijn?
m.vr.gr
Jeanine

Margreet Kwh

Hoi Jeanine,

dat zou goed kunnen. Ik zie op je foto iets roods in de gal, dat zouden dan de rode muggenlarven kunnen zijn.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeanine

Hallo Margreet,

Het klopt er zat iets roods in de opengesneden gal.
Is de naam nu zeker of moet ik het op onzeker zetten?

Kun je me ook advies geven hoe ik voortaan zo'n ronde gal beter kan openmaken zodat ik de larve niet doorsnij?
m.vr.gr
Jeanine

Margreet Kwh

Hoi Jeanine,

wacht nog even andere reacties af. Ik vind mezelf niet deskundig genoeg. Zet hem dus voorlopig op onzeker.
Wat betreft het doorsnijden, ik zou het zelf niet doen, ben meer een voorstander van uitkweken.

Margreet.

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeanine

#7
Bedankt Margreet.

Ik begin pas met de gallen. Het lijkt wel of ik ze steeds meer zie en dan wordt je weleens nieuwschierig hoe zo'n gal van binnen eruit ziet.

Ik zal me eens verdiepen hoe het uitkweken van gallen gaat.
m.vr.gr
Jeanine

Jojanneke Bijkerk

Hoi Jeanine, inderdaad frambozentakgalmug - Lasioptera rubi! Op een framboos in dit geval.
Groetje, Jojanneke

Jeanine

Jojanneke,

Bedankt voor je bevestiging.
m.vr.gr
Jeanine