Hoofdmenu

Havik of Slechtvalk?

Gestart door Lonnie Bregman, januari 20, 2010, 19:35:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

He allemaal

Ik vind roofvogels nog steeds erg lastig en vanmiddag zag ik er in de polders van Uitgeest weer een paar. Één ervan zat achter een Buizerd aan. Hij joeg de buizerd echt weg, alsof ie zijn territorium verdedigde ofzo (geen idee of ie dat echt deed). Toen ik dat zag pakte ik snel de kijker. Hij vloog al weg, maar heb hem nog wel in de kijker kunnen zien. Even de kenmerken:
- Spanwijdte denk ik ongeveer 2/3 van de buizerd
- Maakte door de kijker een lichtgrijze indruk
- Maakte de hele tijd een vrij luid, gansachtig, lacherig geluid.
- Toen hij wegvloog, vloog hij laag boven de grond en ging hij erg ver weg op een paaltje zitten.

Ook door de jizz denk ik zelf aan Slechtvalk, maar kan Havik niet uitsluiten. Wat denken jullie?
Groeten, Lonnie Bregman

Jan vH

Citaat van: lonnie20 op januari 20, 2010, 19:35:47 PM
He allemaal

Ik vind roofvogels nog steeds erg lastig en vanmiddag zag ik er in de polders van Uitgeest weer een paar. Één ervan zat achter een Buizerd aan. Hij joeg de buizerd echt weg, alsof ie zijn territorium verdedigde ofzo (geen idee of ie dat echt deed). Toen ik dat zag pakte ik snel de kijker. Hij vloog al weg, maar heb hem nog wel in de kijker kunnen zien. Even de kenmerken:
- Spanwijdte denk ik ongeveer 2/3 van de buizerd
- Maakte door de kijker een lichtgrijze indruk
- Maakte de hele tijd een vrij luid, gansachtig, lacherig geluid.
- Toen hij wegvloog, vloog hij laag boven de grond en ging hij erg ver weg op een paaltje zitten.

Ook door de jizz denk ik zelf aan Slechtvalk, maar kan Havik niet uitsluiten. Wat denken jullie?
O.a. geluid en grootte wijzen op Slechtvalk. Misschien iemand die het kan bevestigen?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Lonnie Bregman

Citaat van: Barneveld op januari 20, 2010, 19:57:04 PM
Citaat van: lonnie20 op januari 20, 2010, 19:35:47 PM
He allemaal

Ik vind roofvogels nog steeds erg lastig en vanmiddag zag ik er in de polders van Uitgeest weer een paar. Één ervan zat achter een Buizerd aan. Hij joeg de buizerd echt weg, alsof ie zijn territorium verdedigde ofzo (geen idee of ie dat echt deed). Toen ik dat zag pakte ik snel de kijker. Hij vloog al weg, maar heb hem nog wel in de kijker kunnen zien. Even de kenmerken:
- Spanwijdte denk ik ongeveer 2/3 van de buizerd
- Maakte door de kijker een lichtgrijze indruk
- Maakte de hele tijd een vrij luid, gansachtig, lacherig geluid.
- Toen hij wegvloog, vloog hij laag boven de grond en ging hij erg ver weg op een paaltje zitten.

Ook door de jizz denk ik zelf aan Slechtvalk, maar kan Havik niet uitsluiten. Wat denken jullie?
O.a. geluid en grootte wijzen op Slechtvalk. Misschien iemand die het kan bevestigen?

Ja, ik heb zelf ook naar de geluiden geluisterd en dat van de Slechtvalk kwam wel het meest in de buurt.
Groeten, Lonnie Bregman

Bram Rijksen

Zou zo maar kunnen, maar soms is het niet erg om gewoon te accepteren dat je te weinig hebt gezien om ook maar aan één bepaalde soort te denken.

Jeroen Nagtegaal

Opmerkelijk dat je niets vermeld over vleugelvorm.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 20, 2010, 22:20:25 PM
Opmerkelijk dat je niets vermeld over vleugelvorm.

althans, een goede tip voor de volgende keer...
groet!
Gert Veurink



BramtK

Eens, met grootte en gansachtig lachen kom je er niet uit. Terwijl Havik en Slechtvalk zo'n verschillend silhouet en vliegwijze hebben.
Groeten,

Bram ter Keurs

Lonnie Bregman

Ja, hoe hij vloog, weet ik dus niet echt meer, ook niet echt op gelet. Maar eigenlijk dacht ik niet dat er veel roofvogels waren die hard, gansachtig lachen als ze achter een buizerd aanzitten...
Groeten, Lonnie Bregman