Bosmier spec...

Gestart door Stijn Schreven, januari 20, 2010, 22:07:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Op 11 april vorig jaar zag ik dit mierenvolk dat druk bezig was een nest op te bouwen. Ik heb ook foto's gemaakt van dichtbij. Is vanaf deze foto's een soortnaam te geven aan deze mieren? Locatie: Mulderskop, heidegebied in ZO-Gelderland.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

En hier nog een foto, die paste niet meer in het vorige bericht.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Harsbijtje

Lijkt me de Zwartrugbosmier. Zo te zien is het geen koepelnest maar een vlak nest
in een verlaging in de grond wat mede duidt op de Zwartrugbosmier.
Maar zie de commentaren bij mijn waarneming; http://waarneming.nl/waarneming/view/40507350

barebigfoot

lijkt mij op formica rufa maar dit is onzeker.
Uwe

Stijn Schreven

Citaat van: Harsbijtje op januari 20, 2010, 23:33:10 PM
Lijkt me de Zwartrugbosmier. Zo te zien is het geen koepelnest maar een vlak nest
in een verlaging in de grond wat mede duidt op de Zwartrugbosmier.
Maar zie de commentaren bij mijn waarneming; http://waarneming.nl/waarneming/view/40507350

Ik kan de commentaren niet zien omdat de details automatisch worden verborgen. De mieren waren op die dag druk bezig materiaal aan te slepen. Het nest was trouwens wel een beetje koepelvormig, maar zou het kunnen dat ze in het voorjaar deze koepel nog moeten ophogen/uitbouwen?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Harsbijtje

#5
Admin: peter boer peter boer, 29-12-2009 9:19
Beste Albert,

Scherp afgezet zwart is niet zo'n betrouwbaar kenmerk. Ik zie op de foto's daar overigens geen duidelijk bewijs van. Laten we het houden op Formica s.str.

Waarnemer: Albert Jacobs Albert Jacobs, 27-12-2009 16:42

Hallo Peter,

Nee, het was geen duidelijk koepelnest maar een nest in
een kleine kuil in een heideveld. De rand van het nest lag
hoger dan het vrijwel vlakke middengedeelte. Dit, in combinatie met het scherp-afgezette zwart van het borststuk
wijst, volgens mij, op de Zwartrugbosmier.
Groetjes, Albert Jacobs

Admin: peter boer peter boer, 27-12-2009 12:52

Ik ga er even van uit dat het nest wat je vond een duidelijk koepelnest is geweest, waar vrij grote bosmieren op rondliepen. Dan gaat het om Formica rufa, F. polyctena of F. pratensis. Het enige juiste kenmerk om deze soorten uit elkaar te houden is in de eerste plaats de beharing op de koprand. Wel of geen zwarte vlek op het borststuk is geen goed kenmerk. Is de koprand bezet met korte haartjes (en zijn de ogen duidelijk behaard) dan gaat het om de zwartrugbosmier F. pratensis. Formica rufa heeft een flink behaard borststuk en F. polyctena heeft een onbehaard borststuk. Echter: er zijn vele tussenvormen!! In dat geval noteer je Formica s.str. of Formica rufa/polyctena.   

Hallo Stijn,

Bovenstaande de commentaren waar ik het over had.
Het antwoord op je vraag weet ik niet precies: 'koepelnestbouwers' beginnen, volgens mij, ook koepelvormig
en Zwartrugbosmieren beginnen en gaan verder met vrijwel vlakke nesten.