Hoofdmenu

nekgeringde kolgans

Gestart door sjonnoh, januari 19, 2010, 21:45:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

tijdens het bewerken en op orde stellen van wat fotos zag ik er één van 15 november 2009, genomen bij het veerse meer, waarbij een kolgans een nekring heeft. wat ik ervan af kan lezen is: 78B
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Sjoerd

volgens mij is dat de volledige code, zie
http://www.geese.org/Ganzen/Index.jsp
dan info ganzensoort --> kolgans

Jeroen Nagtegaal

De code is Lime (lichtgroen) B78, eerst de staande letter (of cijfer) en dan de 2 andere tekens, de code staat er 2 maal op. Je kan hem inderdaad doorgeven via www.geese.org, daar kan je gratis een account zoals op waarneming.nl en je kan gelijk de life histoie zien. Indien er vragen zijn vraag maar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Johnny,

Het lijkt er ook op dat je het 'dwarse' gedeelte van de code van onder naar boven kunt / moet lezen. En dan zou het wel eens kunnen gaan om 'BZ'. Kijk maar eens of je nog andere foto's hiervan hebt die van een andere kant zijn genomen. Het is mij allemaal net nog een beetje te vaag / onduidelijk.

Jij leest dus '78' van boven naar onderen. Maar is hiervoor een reden?

Groetjes, Klaas

sjonnoh

daar zeg je me wat klaas, ik zit nu inderdaad te kijken en heb eerder echt gevoel dat het BZ is, of kan het ook B2 zijn?
en nee helaas heb ik geen andere foto's op 1 na maar die is nog veel slechter.
overigens heb ik nog bij geese.org geprobeerd te registreren maar geeft 1 of andere fout aan (heb alle vakjes met een rood sterretje ingevuld).
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jeroen Nagtegaal

#5
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 19, 2010, 22:17:29 PM
Jij leest dus '78' van boven naar onderen. Maar is hiervoor een reden?
Ja, 99% of meer van de halsbanden wordt zo geringd dat ze van boven naar onder moeten worden gelezen. En volgens mij heb ik nog nergens halsbanden gezien die Lichtgroen zijn en 3 letters hebben.

Ze gebruiken A11, AAA, 1AA en wellicht ook 111. 1=cijfer A=letter

En als het niet lukt ken je wellicht hier printscreens plaatsen. Ik zal dan kijken wat er fout gaat. Eventueel wil ik hem ook melden en je de gegevens toezenden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Johnny,

Het verschil tussen 'BZ' en 'B2' is gewoon vrij klein. En bij gebrek aan ander (foto)materiaal is het bij mij 'jammer, maar helaas.' Dus een niet 100% zekere aflezing / waarneming die ik dus ook niet zal melden aan geese.org.

Ik ben er altijd zeer strikt in om alleen 100% zekere aflezingen (dus waarover geen enkele twijfel bestaat) door te geven. Enige optie die overblijft: de volgende dag meteen weer naar het gebied gaan en kijken of de vogel er nog zit. En dan proberen om de code wel voor 100% zeker te ontcijferen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

sjonnoh

@jeroen: dit is het bericht wat ik na de registratie krijg te zien (zie bijlage)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Sjoerd

Ik lees ook BZ, maar ben het met klaas eens dat het 100% moet zijn...

Jeroen Nagtegaal

Klaas, er worden geen combies gebruikt waarbij aan de vertikale tekens een cijfer en een letter is. B2 is dus niet mogelijk!

Johnny, kan het zo zijn dat de door jou gekozen gebruikersnaam te lang of te kort is?
Je hebt wel het bovenste groene veld ingevuld? Dat wordt door jou gekozen om mee in te loggen.
en welke Webbrowser gebruik je?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

 
Dan heb je iets niet goed gedaan... ...heb je een waarnemerscode en paswoord ingevoerd?

Heb de wn even ingevoerd en direkt weer verwijderd
Hieronder wanneer hij geringd is:

B78 ( Halsband lichtgroen ) [/t][/t]
07-01-2006 00:00Veere, Oude VeersewegNL51.30.43 N03.38.29 EF2005
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

sjonnoh

klopt, ik had de gebruikerscode niet ingevuld, registratie is nu wel gelukt :P
nu ik dus bij het invoeren van de waarneming zit te kijken staat "vetscore" hoe weet je die?
@ted: gezien de locaties waar deze dus gevonden is, zou het dus toch de B78 kunnen zijn?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Ted van der Knaap

Citaat van: sjonnoh op januari 19, 2010, 23:29:58 PM
klopt, ik had de gebruikerscode niet ingevuld, registratie is nu wel gelukt :P
nu ik dus bij het invoeren van de waarneming zit te kijken staat "vetscore" hoe weet je die?
@ted: gezien de locaties waar deze dus gevonden is, zou het dus toch de B78 kunnen zijn?

Vetscore hoef je niet in te vullen

B78 is correct
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Ik blijf even on-line... ...laat me weten als je nog vragen hebt/het niet lukt!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

sjonnoh

het is in zoverre ik weet nu goed zo, allemaal hartelijk bedankt  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jeroen Nagtegaal

Mooi te horen dat het is gelukt! Hab je ook alle gegevens al kunnen zien? Dit kan, nadat je bent ingelogd via Mijn Ganzen, waarnemingen. En dan te klikken op raporten, achter het betreffende beest.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

sjonnoh

dat heb ik zeker gedaan, de meeste waarnemingen waren/zijn in zeeland, verder nog 3 andere waarnemingen verspreid in NL, 2 in Duitsland en 1 keer zelfs gezien in polen  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

tarsiger

Zijn die zwarte halsbanden enkel gebruikt in Nederland, of soms ook in Rusland? Ik zag er vorige week een in Zeeland maar kon hem niet volledig aflezen (zwart ?38), maar kan zo misschien toch weten in welk land die geringd is (eerdere zwarte die ik zag was van Nederland)?

Alvast bedankt,
Simon Feys

Jeroen Nagtegaal

Zwarte zou de voorlopers van de lichtgroene, Ze kunnen zowel in NL als in het Broedgebied (en Duitsland?) gebruikt zijn. Een land is er dus helaas niet aan te plakken. Heb je helemaal niets van de hoofdcode af kunnen lezen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tarsiger

Helaas niet, enkel dat het een teken met een rechte lijn was , zoals in een K of N of J of ... Dit is er zo een van "jammer maar helaas" denk ik. Volgende keer beter dus, bedankt voor de reactie!

Simon Feys

keesschreven

#20
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 19, 2010, 22:17:29 PM
...
Jij leest dus '78' van boven naar onderen. Maar is hiervoor een reden?

Ja, de twee dwarse tekens worden altijd afgelezen naar het lichaam toe. Zie bijvoorbeeld http://www.geese.org/geesedocs/nl/kolgans_info.htm.

Edit: als de halsband op kop zit, zie je dit aan het eerste teken.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren