Zeg neef, weet jij wat dit is?

Gestart door DuDe, januari 18, 2010, 20:53:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Regelmatig krijg ik dit vragen gemaild inclusief foto's. Ik heb namelijk sinds enige tijd het vogelkijken ontdekt. Dat maakt me een kenner voor mijn neef, maar dat zegt helaas niet zo veel.
Bij een foto van zo'n type vogel is 's zomers mijn standaardreactie: "Da's vast een fitis". Een grote bonte specht is simpel, maar wanneer ze wat gelijkmatig van kleur zijn en klein....... Nou weet ik dat een fitis in de winter een zeldzaamheid is, dus... Qua vorm heeft de vogel wel wat van een goudhaantje, maar ik kan hem helaas (voor dat streepje) niet op zijn kop kijken. En dan moet er toch ook wat meer 'tekening' in de vleugel zijn?

Wie kan mijn neef (en mij!) helpen. De foto is zaterdag 16 januari in de Amsterdamse waterleidingduinen gemaakt.

Vriendelijke groet,

Axel Duivenvoorden (die graag wat wil leren....)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Certhia


DuDe

Hahaha, geen idee dat de tjiftjaf wel 's winters te spotten is..... Ze zijn wel lekker rustig dan nu  :angel:

Enige troost: een tjiftjaf lijkt wel veel op een fitis..
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Jan vH

De Tjiftjaf blijft in de winter wel in kleine aantallen in Nederland, de Fitis niet, dus is het nu wel makkelijk.  ;) 
En de Fitis en de Tjiftjaf lijken wel heel veel op elkaar, dus het is niet vreemd als je aan de Fitis dacht.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen