Is dit Cantharis fusca?

Gestart door belle, januari 18, 2010, 20:14:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Het lijkt me een zwartpootsoldaatje, Cantharis fusca, maar ja ... er zijn er nog wel een paar die er min of meer hetzelfde uitzien. Iemand die het beter weet?

24 mei 2009
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

beetlestitch

met cantharidae kan ik je niet helpen sorry. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#2
Hoi Tjitske,

Het lijkt me een groot/grof beest, dus idd één van de grotere Cantharis-soorten en niet één van de kleinere Cantharidae. In Nederland zou het volgens mijn "ietwat" beperkte info en inzichten dan in elk geval niet fusca moeten zijn, maar rustica. De tekening op het halsschild is in elk geval verrekte typisch/standaard voor die soort - dat enigszins hartvormige vlekje middenin (zonder de voorrand te raken) met vaak die twee kleine puntjes erachter. Maar in FR lopen wellicht nog wat meer soorten rond die hier erg op lijken; in elk geval komt Cantharis annularis er ook bij in de buurt en ik zal er ongetwijfeld een aantal niet "in beeld" hebben.

Vergelijk zelf eventueel met de Franse Cantharidae volgens FE (of alleen Cantharis?) en bijvoorbeeld met de foto's van  Cantharidae op insecte.org. Op insektenfotos.de heeft Michael Becker enige tijd geleden een overzichtje van de ALGEMEENSTE soorten neergezet - niet compleet dus, maar vaak wel een aardig startpunt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Hartelijk dank Arp en Toon, ik zal proberen er verder mee te komen. C. rustica in elk geval passender dan fusca, maar klopt zo op het oog toch ook niet helemaal, bv eerste deel pootjes is bij rustica rood.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

#4
Ha Tjitske,

De poten willen nog wel eens wat donkerder uitvallen, maar bij jouw beest zie ik ook wel wat rood ;)

Ik wilde een linkje zetten naar de fotoverzameling van rustica op wrn, maar het is zinloos - de hele eerste pagina is fusca - er staat niet één rustica tussen. Soms wordt ik er wel een beetje moe van om te blijven roepen dat dit anders moet  :-\

Het is nog fraaier: De foto/wrn die voor deze soort op "determinerend" is gezet is ook fout :rolleye: Dan is het ook niet zo vreemd dat 90+% van de ingevoerde beesten verkeerd is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

#5
Het is te laat, ik kan geen zinnige opmerkingen meer maken! Welterusten. 
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

Hoeft ook niet, ik zit lekker een beetje in mezelf te mopperen  ;D Slaap lekker ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Hmmmm, da's niet zo mooi!  :'(  Da's zelfs helemaal  :wrong: 

Ik heb me aangemeld bij insecte.org en zal het beestje nog eens daar plaatsen. Het probleem is dat het een beetje te lang geleden is. Ik weet bv niet meer hoe groot hij was. Maar ik vind rustica nog steeds de beste kanshebber. Zet hem voorlopig maar op onzeker.

Geplaatst door: Pudding4brains Vandaag om 00:03:16
CiteerIk wilde een linkje zetten naar de fotoverzameling van rustica op wrn, maar het is zinloos - de hele eerste pagina is fusca - er staat niet één rustica tussen. Soms wordt ik er wel een beetje moe van om te blijven roepen dat dit anders moet  :-\
Het is nog fraaier: De foto/wrn die voor deze soort op "determinerend" is gezet is ook fout :rolleye: Dan is het ook niet zo vreemd dat 90+% van de ingevoerde beesten verkeerd is.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

#8
Citaat van: belle op januari 20, 2010, 10:34:38 AMIk heb me aangemeld bij insecte.org en zal het beestje nog eens daar plaatsen.
Leuk  :duim: Prima site, met voor veel groepen ook echt goede expertise in huis - plus dat ze natuurlijk gemiddeld wat beter thuis zullen zijn in juist de Franse fauna  ;)

Er zat uiteindelijk bij de "rustica" op wrn maar één waarneming waar ik geen duidelijke bedenkingen bij had (maar goed, als leek dus). Heb ze allemaal gemeld, ben benieuwd hoe lang het duurt - kwam ook commentaar van Theodoor tegen van meer dan twee jaar geleden waar de waarnemer nog niks mee gedaan had, dus veel hoop heb ik niet als het zo blijft dat de waarnemers het zelf moeten corrigeren  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Ja, het is inderdaad bedroevend. Vrijwel alles rustica's zijn fout.
Deze (http://waarneming.nl/waarneming/view/43008825) betreft m.i. wel een C. rustica, maar de foto is niet de allerbeste... Bovendien kan bij C. rustica de zwarte vlek op het halsschild afwezig zijn en is de kleur van de poten bij C. pellucida nogal variabel, zodat in een aantal gevallen voor zekerheid naar de aedeagus gekken moet worden...althans door mij ...

Arp

Citaat van: Th.Heijerman op januari 20, 2010, 11:37:55 AM
Ja, het is inderdaad bedroevend. Vrijwel alles rustica's zijn fout.
Deze (http://waarneming.nl/waarneming/view/43008825) betreft m.i. wel een C. rustica, maar de foto is niet de allerbeste...
Dat was inderdaad de enige die ik zou laat staan  ;D Ik heb hem wel "gemeld", maar met de vraag erbij die voorlopig dan maar op "determinerend" te zetten ;)

CiteerBovendien kan bij C. rustica de zwarte vlek op het halsschild afwezig zijn en is de kleur van de poten bij C. pellucida nogal variabel, zodat in een aantal gevallen voor zekerheid naar de aedeagus gekken moet worden...althans door mij ...
Ja maar Theodoor, jij was toch niet zo "goed" met Cantharidae? Dan ligt het natuurlijk in de lijn der verwachting dat het gros van de waarnemers het wel beter zal weten - anders zouden ze hun beesten toch niet op "zeker" zetten toch?! :rolleyes: ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Nee, ik ben niet goed in Cantharidae. Ik kan ze echter wel allemaal op naam brengen als ik ze onder de binoc heb. Echter, het gros van de waarnemers denkt het toch niet persé beter te weten: de zekere waarnemingen zijn allemaal automatisch op zeker gezet en zijn niet gevalideerd...

Th.Heijerman

Sorry, ik doelde op iets anders: veel oude waarnemingen van voor 2006 ofzo staan op goedgekeurd, en dat gebeurde vroeger automatisch ...

Arp

#13
Citaat van: Th.Heijerman op januari 20, 2010, 12:00:02 PM
Sorry, ik doelde op iets anders: veel oude waarnemingen van voor 2006 ofzo staan op goedgekeurd, en dat gebeurde vroeger automatisch ...
Dat zal dan inderdaad de meeste "goedgekeurde" beesten verklaren die ik regelmatig tegenkom en waar zelfs nincompoop-moi in één oogopslag van ziet dat het niet goed kan zijn ;)

Edit: "Rant" verplaatst hierheen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

Nu het toch over Cantharis gaat. Valt over deze nog wat te zeggen over is het beter om ze op spec. te laten staan?
http://waarneming.nl/waarneming/view/44015253
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

Hoi Niels-Jan

Citaat van: nielsyese op januari 20, 2010, 21:26:17 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/44015253
Ik heb gisteren in de verzameling "Cantharis spec." een hoop beesten gemeld die volgens mij allemaal geen Cantharis zijn - de meeste daarvan waren, IMHO overduidelijk Kleine Rode Weekschild - (Rhagonycha fulva).  Deze had ik nog even laten staan meen ik me herinneren (?) omdat ik het niet meteen overduidelijk vond - in de gauwigheid waren de kontjes me niet helemaal zwart genoeg en zaten de halsschildjes me niet helemaal lekker. Ik ken ook niet alle langwerpige rode kevertjes dus liever geen al te grote bek opzetten  ;D

Hele grote kans dat het wel KRW zal zijn, eind juli past ook mooi enzo, maar dat moet iemand anders dan maar bevestigen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Klopt: een KWR!
Joepie, naast Nederlandse namen met hoofdletters nu ook al acroniemen!

Theodoor

Arp

Citaat van: Th.Heijerman op januari 20, 2010, 22:29:22 PM
Klopt: een KWR!
Kleine Weke Roodschild ?

Probéér ik het nog makkelijk te maken ... :rolleyes: :rolleye:  ;D :wacko:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

OK, bedankt allebei. Dan wijzig ik het naar deze soort.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek