vraag over Ecuador en Galápagos eilanden

Gestart door lommert, januari 18, 2010, 14:07:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Dat is een tikfoutje neem ik aan?? Of lig je daar de hele dag in een hangmat naar de blauwe lucht te staren??

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: redmar_woudstra op januari 22, 2011, 22:21:12 PM
Inmiddels 2 weken in Ecuador en mijn vogellijst staat op 79. Voornamelijk soorten uit de westelijke laaglanden, waaronder Western White-tailed Trogon, Pacific Hornero & Streak-headed Woodcreeper. T bevalt me hier prima!

Dat zijn alvast een paar mooie soorten Redmar! Maar hou je vast als je straks de "Oriente" ingaat -> mijn 4 uur durende boottocht over de Napo-river en nog een paar uurtjes vogelen rondom mijn bestemming, de Yuturi-lodge, leverde me in 1 dag meer dan 50 nieuwe soorten op (waaronder een Harpij!!!).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

redmar_woudstra

Citaat van: HJDT op januari 23, 2011, 00:17:42 AM
Dat is een tikfoutje neem ik aan?? Of lig je daar de hele dag in een hangmat naar de blauwe lucht te staren??

Groet Michel

Hahaha, nee hoor. Maar ik ben afgelopen week alleen in Quito geweest, geen tijd gehad voor vogelen (stond pas op 20 ofzo voor ik naar t westen ging). Daar ook vrij weinig tijd gehad (max 1,5 uur per dag) en alleen op het terrein van mijn cabanas. Het harde vogelen gaat in februari komen en in maart. Dan zal Yuturi (of een andere lodge), de Galapagos, Papallacta etc. op het program staan. Ik hoop binnenkort richting Yanacocha en Paz de las Aves te kunnen, dat moet mijn lijst ook wel weer een boost kunnen geven.
groet,
Redmar

laatvlieger

Hoi Redmar,

Misschien kun je ook wat foto's van de andere soortgroepen maken. Ten eerste zou dat voor Observado natuurlijk leuk zijn, maar ik kwam erachter dat ik zou willen dat ik op mijn reisjes wat meer bijvoorbeeld de planten had gefotografeerd. Dat geeft toch een leuk beeld van je reis. Vooral omdat die planten vaak heel veel sfeer geven aan de omgeving waarin je je bevindt. En het zegt ook best veel over de plaats.

Nou ja, in ieder geval veel plezier daar!

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

redmar_woudstra

Hola Wouter,

Ik heb nu van zo´n 40 soorten vogels foto´s, plus een hagedis, schildpad, insecten, spinnen etc. Bloemen ook, dus misschien dat wat wordt. Als je speciale verzoekjes hebt voor foto´s van bepaalde vogelsoorten, please let me know. Ik heb geen fantastische camera, maar ik moet tot best wat in staat zijn. Ik heb nu iig foto´s van Western White-tailed Trogon, 5 soorten hummers, 4 soorten tanagers, tyrants etc. Komt na mijn reis wel!
groet,
Redmar

laatvlieger

Hoi Redmar,

Hoe meer hoe beter natuurlijk. Maar met name van de Galapagos zou het leuk zijn als we zoveel mogelijk hadden. Per eiland een zo volledig mogelijk beeld van de biodiversiteit, dat zou fantastisch zijn. Dit zal dan weer andere waarnemers aantrekken die de ontbrekende soorten zouden kunnen aanvullen. Wellicht kun je daar ook nog wat mensen zo gek krijgen om ook op observado in te gaan voeren?

Groet,
Wouter
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

redmar_woudstra

Ha Wouter,

Ik ga daar mijn best voor doen, maar de focus blijft vogels (en zoogdieren). Heb nu in ieder geval fraaie foto´s van White-necked Jacobin, Sword-billed Hummingbird & Tawny Antpitta en minder mooie foto´s van nog zo´n 40 andere soorten, waaronder Barred Fruiteater, Squirrel Cuckoo & Plumbeous Sierra-Finch.
https://picasaweb.google.com/106497553492877973071/Redmarinecuador?authkey=Gv1sRgCIrFz93NmMrjJA#

Enkele foto´s zijn daar te zien!
groet,
Redmar

Bart van Hoogstraten

Ola Senor Redmar!

Kijk ook even op het postzegel-topic hiernaast -> we kunnen de kolibrie niet vinden. Misschien dat jij het weet.

(heb hem even hier bij gevoegd).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: redmar_woudstra op februari 07, 2011, 17:46:06 PM
Enkele foto´s zijn daar te zien!

Leuke foto's! (met de "birds" zit het ook wel goed zo te zien  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

redmar_woudstra

Haha het komt wel goed met birds, either way! Maar nu staan de foto´s van de Swordbill en Antpitta er ook op!

@Bart: die postzegel heb ik zelf ook, ik zou zo snel niet weten welke soort het is. Zonder verspreiding is dat erg lastig merk ik! Zodra je de hoogte en gebied weet, hoef je in Ecuador maar uit 15 soorten maximaal te kiezen. Dat maakt het een stuk eenvoudiger!
groet,
Redmar

Bart van Hoogstraten

Geweldige foto van die Tawny Antpitta!!!  :duim:
(zo'n schuw beestje op die manier op de plaat is toch wel heel bijzonder!)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

redmar_woudstra

Hola!

Inmiddels ben ik bijna 2 maanden weg en groeit de vogellijst langzaam maar gestaag!

Ik vertrek over 1,5 week naar de Galapagos, dus Wouter: nog speciale verzoekjes? Lijstjes mag je altijd sturen, ik zal kijken wat ik kan doen!
groet,
Redmar

laatvlieger

Hoi Redmar,

Zowiezo alle endemics, met een voorkeur voor de volgende soorten. Helemaal geweldig zou zijn als de Darwinvinken door een kenner exact gedetermineerd kreeg. Ik vind ze namelijk erg moeilijk:

Flightless Cormorant
San Christobal Mockingbird
Medium Ground Finch
Large Cactus Finch
Vegetarian Finch
Large Tree Finch
Medium Tree Finch
Woodpecker Finch
Mangrove Finch
Grey Warbler Finch
Sharp-beaked Ground Finch
Galapagos Crake


Extra punten voor de cormorant en driedubbele punten voor de mangrove finch en de crake!

Verder uiteraard alle planten/ hagedissen/ schildpadden/ ....
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

redmar_woudstra

Ha Wouter!

Ik ga mijn best doen, de cormorant moet in ieder geval kunnen lukken denk ik! Ik ga zoveel mogelijk op de foto zetten en dan komt het vast goed. Er komen in ieder geval al 125+ soorten vnauit Ecuador naar observado!

Morgen gaan we, gelukkig heeft de tsunami geen roet in ons eten gegooid!
groet,
Redmar

laatvlieger

Oké! Heel veel plezier en succes daar op de eilanden!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

redmar_woudstra

Hola!

Ik ben net terug, maar kan je ben ik bang niet helpen met 1 van de vogels. Ik heb nog n treefinch die op naam gezet moet worden en heb verder Small  en Medium Ground-Finch, Warbler Finch, Medium Cactus Finch en dus de Tree-finch. Verder o.a. Galapagos Shearwater, Elliot´s Storm-petrel (wellicht ook Band-rumped & White-vented, maar dit was op de gok schieten), Galapagos Penguin, 2 soorten fregatvogels, Red-billed Tropicbird, Espanola & Galapagos Mockingbird, Galapagos Hawk, Galapagos Dove, Wandering Tattler, Lava Heron, Mangrove Warbler, 2 soorten boobies, Swallow-tailed & Lava Gull, Noddy en Brown Pelican.

Reptielen heb ik Galapagos Snake, 4 soorten lava lizards (San Cristobal, Floreana, Espanola en Santa Cruz), marine iguanas (met de variant van Espanola), Green Sea Turtle en Santa Cruz Elephant Turtle. Daarnaast nog zeeleeuwen en griend.

Daarnaast n vraag voor ervaren Galapago-gangers: welke grote stormvogel/pijlstormvogel, geheel donker/leigreis, plomp, met relatief brede vleugels en lichte snavel komt er in maart voor. Ik heb er minimaal 4 gezien tussen Floreana en Santa Cruz en ik denk 1 heel slecht op de foto staan. Ik heb geen gids van de galapagos, wel van Ecuador en kwam zo zelf op Parkinson´s Petrel. Iemand andere ideeen?

Daarnaast de vraag of er meerdere varianten / soorten zijn van pijlstormvogels. Ik heb erg veel Galapagospijlstormvogels gezien, vaak erg dichtbij. Die zijn duidelijk zwartkleurig van boven en licht van onder met n scherpe scheiding: zeg maar als Noordse Pijl hier. Op mijn eerste dag heb ik ver op zee andere groepjes gezien van pijlstormvogels die meer als Vale Pijl waren: bruinig van boven, vage scheiding naar de witte buik. Iemand hier een idee over?

Alvast dank voor elke hulp!
groet,
Redmar

paulhoekstra

Citaat van: redmar_woudstra op maart 18, 2011, 01:05:04 AM
Daarnaast n vraag voor ervaren Galapago-gangers: welke grote stormvogel/pijlstormvogel, geheel donker/leigreis, plomp, met relatief brede vleugels en lichte snavel komt er in maart voor. Ik heb er minimaal 4 gezien tussen Floreana en Santa Cruz en ik denk 1 heel slecht op de foto staan. Ik heb geen gids van de galapagos, wel van Ecuador en kwam zo zelf op Parkinson´s Petrel. Iemand andere ideeen?

Klinkt als Waved Albatros.

Groet,
Paul
groeten,
Paul

redmar_woudstra

Ha Paul,

Dat lijkt me niet, die had ik wel herkend. Bovendien gaat het om een vogel die minimaal 1,5x en maximaal 2x zo groot is als Galapagospijl en de albatros is vele malen groter. Bovendien is die niet geheel donker, langere vleugels en in de huidige periode niet waarschijnlijk.
groet,
Redmar

Bart van Hoogstraten

Citaat van: redmar_woudstra op maart 18, 2011, 22:01:54 PM
Ha Paul,

Dat lijkt me niet, die had ik wel herkend. Bovendien gaat het om een vogel die minimaal 1,5x en maximaal 2x zo groot is als Galapagospijl en de albatros is vele malen groter. Bovendien is die niet geheel donker, langere vleugels en in de huidige periode niet waarschijnlijk.

Volgens de checklist is de Audubons Pijlstormvogel de meest algemene aldaar http://www.flickr.com/photos/chlorophonia/4878148400/ . Als ik de foto's op internet allemaal bekijk komen er bij zowel de Audubons als bij de Galapagos zwarte en bruinige varianten voor. Misschien iets te maken met prachtkleed of juvenielen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

redmar_woudstra

Ha Bart,

Goed mogelijk, ik ben ook te weinig een ervaren zeevogelkijker. De andere (pijl) stormvogel zit me nog wel wat dwars, maar ik heb een matige foto. Parkinson´s Petrel is tot nu toe de beste optie.

Ben inmiddels in Cuyabeno geweest (niet de lodge die jij zei, Bart) en dat was deels succes en deels een beetje een tegenvaller. Rondom de lodge zat werkelijk helemaal niks, dus dat betekent dat ik op hummingbirds en tanagers heel matig heb gescoord. Daarentegen ook goede soorten als White-throated Toucan, Capped Heron, Bare-headed Fruit-crow, de onvermijdelijke Hoatzin, Blue-and-Yellow Macaw, Chestnut-fronted Macaw en Cinnamon-throated Woodcreeper. Oveirgens ook 4 soorten primaten, Pink River Dolphin, 4 soorten slangen waaronder een anaconda en diverse leuke spinnen, kikkers en ander gespuis. Daarna het sprookjesachtige Cajas bezocht, waar ik matig scoorde op de vogels doordat we met een niet-vogelgroep waren, maar toch de prachtige Tit-like Dacnis, zelfgevonden Tawny Antpitta´s, Andean Guan, Andean Tit-spinetail en Streaked Tuftedcheeck.
Zondag vertrek ik richting Peru, ik zit dan op ruim 350 soorten in Ecuador en de Galapagos. Geen grootse lijst, die vooral tekort komt op de antbirds/antwrens (slechts 2 soorten) en nog mager is wat roofvogels, hummingbirds, woodcreepers en tanagers betreft. Wel 11 soorten woodpeckers, 8 toucans, 6 cotinga´s, 3 antpitta´s (+4 heard only), 4  en 3 soorten guans. Dat is grotendeels allemaal zelfgevonden (op Angel Paz na), dus dat geeft ook de nodige voldoening.

Ik hoop in Peru nog wat soorten erbij te scoren, maar ik verwacht dat de overweldigende cultuur daar ook een belangrijk deel van mijn aandacht zal opslokken. In mei hoop ik op observado de vogelfoto´s te kunnen plaatsen, ik denk dat ik richting de 200 soorten gefotografeerd heb (soms mijn broer, die vooral erg goed is in het schieten van lastige soorten als Plain-throated Antwren, Turquoise Jay, White-throated Quail-Dove, echte wilde Tawny Antpitta´s en Andean Guan).
groet,
Redmar

Bart van Hoogstraten

Hoi Redmar,

Wow, 350 al!!! Maar gegarandeerd dat je ZA-checklist nog gestaag groeit met Peru. Met name als naar je Aqua Calliente/MachuPichu gaat (Tangares, Kolibri's en goede kans op Andes-Condor). Probeer ook in Manu te geraken (via Marian van Vlaardingen van Pantiacolla travel in Cusco) -> mooie busreis ernaar toe via verschillende vegetatietypen en mooie riviertocht waarbij je veel kunt scoren in de secundaire vegetatie langs de oever. Een verblijf van een dag of 2 in de Pantiacolla-lodge is ook erg de moeite waard -> je kunt er op eigen houtje dagwandelingen maken zonder te verdwalen (voornamelijk one-way-trails). Naast vele vogelsoorten ook gegarandeerd Otters en Jaguar-prints!!!

Succes!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/