vraag over Ecuador en Galápagos eilanden

Gestart door lommert, januari 18, 2010, 14:07:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

lommert

Beste mensen,

Welke vogelgid(sen) raden jullie aan voor Ecuador en Galápagos eilanden? Volgens onderstaande link is er keuze genoeg. http://www.travellingbirder.com/birdwatching/birding_Ecuador.php?from=1&to=12

Bedankt alvast.
Vriendelijke groet,

Joost Lommen

HansJWG

Er komen veel soorten uit Peru ook in Equador voor..

Hier een linkje waar je misschien wat aan hebt http://www.avesecuador.com/
Groet, Hans

redmar_woudstra

Ik sta over een jaar voor hetzelfde probleem: ik ga dan naar Ecuador en Peru. Dan is het de vraag of ik twee gidsen moet aanschaffen en zo ja, welke. Ik hoor dat Birds of Ecuador erg goed is...
groet,
Redmar

lommert

@Hans. Dank voor reactie. Ik zie helaas op de website behorende bij de link niks vermeld over boeken. Of ik kijk er over heen. Desalniettemin interessante site.
@Redmar. Dank. Heb je toevallig nog wat meer info waarom hij dan goed is? Is een flink boek, dikke 700 pagina's. Waarschijnlijk is aan een dikke pil ook niet te ontkomen met de grote variatie (1600 soorten) aan vogels. Ik zie dat het boek uit twee delen ('veldgids' en distrubutie/taxonomie) bestaat. Boek is wel uit 2001, maarja mijn anwb is ook rond die koers en functioneert goed genoeg. Reviews zien er positief uit (goede platen en tekst, alleen wat zwaar).

Hebben andere mensen ervaring met het boek Birds of Ecuador? En zijn er mensen die nog tips hebben over boeken van de overige diersoorten?

Vriendelijke groet,

Joost Lommen

redmar_woudstra

Persoonlijk ga ik vooral af op illustraties en kaartjes. Ik ben minder geïnteresseerd in verdere informatie, die komt later wel. Zelf heb ik de gids nog niet in handen gehad, dat zou wellicht kunnen bij Natuur en Boek (Naturalis) of bij de Vogelbescherming. Geluiden ben ik zelf van plan te downloaden via Xeno Canto.

Heb jij bepaalde gebieden waar je heen gaat of ga je georganiseerd?
groet,
Redmar

HansJWG

#5
via de site ( http://www.avesecuador.com/index.php?option=com_contact&view=contact&id=1&Itemid=17&lang=en ) zou je je vraag ook kunnen stellen?
Of op het forum daar..

The Birds of Ecuador, Vol. 2: Field Guide (Paperback) lijkt me wel wat maar ken ik niet.
Zelf heb ik voor Peru o.a. Birds of Peru,
Where to watch birds in Peru (Thomas Valqui)
en Field Guide to the Birds of Peru
Verder is het makkelijk om bijvoorbeeld wat facebook "vogelvrienden" te hebben, Gunnar Engblom is ook zeer actief op facebook, zijn Kolibri site, twitter en z,n blog



Groet, Hans

lommert

@Redmar. Helaas ga ik zelf niet, is voor mijn oom. Ik word vaak ingeschakeld als vogelaar binnen de familie om dit soort dingen uit te zoeken. Heb ook geen idee waar hij precies heen gaat.
Lijkt mij uiteraard fantastisch om daar eens rond te kijken. Wie niet!? Ja, had ook al als voornemen om hier in de lokale boekwinkel eens te kijken of ze toevallig desbetreffend boek hebben of kunnen bestellen om te mogen inzien.
@ Hans. Zal de vraag eens op het forum stellen. Daar hebben ze vast ervaring mee.
Maar neig na het lezen van de recencies sterk om vol. 2 te bestellen.
Vriendelijke groet,

Joost Lommen

Jaofik

Hey,

Birds of Ecuador is een bijzonder goed boek -vooral de geluidsomschrijvingen zijn, voor mij, vaak exact zoals ik het hoor. Nieuwe Birds of Peru van Schulenberg en vrienden is waanzinnig goed wat moeilijke groepen (Tyrannids, Antbirds etc) betreft. Geluidsomschrijvingen zijn ook erg goed.

Beide dikke boeken, maar enfin, Ecuador heeft 1500 soorten en Peru 1700!

Herman.

lommert

Bedankt Herman. Dan adviseer ik mijn oom Fieldguide Birds of Ecuador.

Dan nog een tweede vraag. Heb jij of andere mensen toevallig ook ervaring met fotograferen in een tropisch regenwoud. Kan een goede camera, zoals canon 50D tegen de zeer hoge luchtvochtigheid? Beetje of topic. En anders zoek ik het nog wel ff via een andere route uit.
Vriendelijke groet,

Joost Lommen

redmar_woudstra

Herman, wat adviseer jij bij een dubbele trip? (Ecuador en Peru)
Beide pillen aanschaffen of voor een van beide kiezen en kopieeren ofzo?
groet,
Redmar

Jaofik

Hey,

Beide pillen aanschaffen! Peru heeft iets als 100 endemische vogelsoorten, dus wanneer jou die soorten interesseren moet je zeker BoP aanschaffen. Bovendien zul je regelmatig soorten met gids 1 wel herkennen die je met gids 2 niet zo snel kon herkennen -en vice versa!

Beide gidsen zijn het voordeligst via www.amazon.com te bestellen, denk ik. Je zult er geen spijt van hebben -noch van beide gidsen, noch van je trip!

Herman.

marcel123

#11
Als het niet uitmaakt zou je ook deze link http://astore.amazon.de/waarnemingnl-21 kunnen proberen.
Voor 'Birds of Equador':
http://astore.amazon.de/waarnemingnl-21/search?__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85Z%C3%95%C3%91&node=1&keywords=Birds+of+Ecuador&preview=&x=7&y=9

Voor 'Birds of Peru':
http://astore.amazon.de/waarnemingnl-21/search?__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85Z%C3%95%C3%91&node=1&keywords=Birds+of+Peru&preview=&x=15&y=13

Citaat van: Dylan op juli 24, 2009, 13:56:43 PM
Eén van de zaken waar we over denken is het bieden van de mogelijkheid om boeken aan te schaffen op een manier dat het de koper geen extra geld kost, maar Waarneming.nl van de boekenverkoper inkomsten krijgt. Dit is een op internet bekend verschijnsel, en heet een "affiliate". Waarneming.nl lokt publiek, en de boekenverkoper staat in ruil daarvoor een deel van z'n winst af.

Wij hebben zelf goede ervaringen met het bestellen van Engelstalige natuurliteratuur bij Amazon.de. Helaas is hun site grotendeels in het Duits. Verzending naar Nederland is goedkoop en snel. Dus, een partij die we uit eigen ervaring aan zouden raden. Een hele eenvoudige opzet van onze winkel via Amazon.de is hier te vinden:

http://astore.amazon.de/waarnemingnl-21

Er verschijnt hier en daar nog wat Duits, maar het is hopelijk voldoende inzichtelijk om een idee te geven hoe dit zou werken.

De site is ook operationeel, je kunt dus echt bestellen. Mocht je toch al van plan zijn om iets bij Amazon.de aan te schaffen, dan zouden we zeer benieuwd zijn naar gebruikerservaringen. Ook willen we natuurlijk graag weten wat onze gebruikers ervan vinden als we op deze manier geld gingen verdienen voor Waarneming.nl.

Voor alle duidelijkheid:

       
  • Alle inkomsten die we uit dit soort activiteiten hebben komen 100% ten goede aan Waarneming.nl (servers, hosting, nieuwe functionaliteit, groei)
  • Het is niet onze bedoeling om mensen AAN TE ZETTEN tot het kopen van spullen, maar als je toch al boeken koopt, en Amazon biedt een goede prijs/prestatie, dan kan Waarneming.nl op deze manier meeprofiteren
Reacties meer dan welkom!

redmar_woudstra

Citaat van: Jaofik op januari 20, 2010, 14:17:11 PM
Hey,

Beide pillen aanschaffen! Peru heeft iets als 100 endemische vogelsoorten, dus wanneer jou die soorten interesseren moet je zeker BoP aanschaffen. Bovendien zul je regelmatig soorten met gids 1 wel herkennen die je met gids 2 niet zo snel kon herkennen -en vice versa!

Beide gidsen zijn het voordeligst via www.amazon.com te bestellen, denk ik. Je zult er geen spijt van hebben -noch van beide gidsen, noch van je trip!

Herman.

Dank Herman, ik vermoedde al zoiets. Het is ook meer een backpack-technische overweging dan zuinigheid... Ik moet er wel de ruimte voor hebben...
groet,
Redmar

temmie

Als het allemaal teveel begint te wegen, scheur dan het gedeelte met de kleurplaten eruit, en opnieuw verlijmen/inbinden.
Sommigen vinden dit zonde, maar ik vind het zonde om een tientallen vogels ongedetermineerd te laten omdat je je boek niet genoeg uit de grote rugzak haalt, of nog erger, omdat je ertegen op zag mee te nemen wegens het gewicht.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

steenl

CiteerDan nog een tweede vraag. Heb jij of andere mensen toevallig ook ervaring met fotograferen in een tropisch regenwoud. Kan een goede camera, zoals canon 50D tegen de zeer hoge luchtvochtigheid? Beetje of topic. En anders zoek ik het nog wel ff via een andere route uit.

Met mijn 20D nooit problemen gehad.

redmar_woudstra

Ik ben voorzichtig aan het voorbereiden voor een reis begin 2011 naar Ecuador (+ Galapagos) en Peru.
Vooralsnog zal mijn planning als volgt zijn:
-  eerste 4 weken talencursus Spaans, standplaats Quito. Weekends vrij voor tripjes in (nabije) omgeving
-  4 weken vrijwilligerswerk op de Galapagos, Isabela. Twee dagen per week vrij, verkennen andere eilanden of eventueel aansluitend een trip van een week naar de andere eilanden.
-  Rondreizen Ecuador & Peru: niet georganiseerd, op eigen houtje. In Peru iig de culturele hoogtepunten Cuzco en Machu Pichu, ook Islas Ballestas, Nazcalijnen etc.
-  enkele weken werk zoeken in Ecolodge in Amazone. Er zijn verscheidene mogelijkheden en het is een goedkope optie om wel tijden in de jungle te vertoeven en de (vogel)fauna echt goed te leren kennen.

Ik ga voor de geluiden een iPod meenemen met geluiden van Xeno Canto, verder koop ik wrs de gidsen voor Ecuador en Peru. Wellicht laat ik één thuis, met kleurenkopieen van de missende soorten ter compensatie. Verder in ieder geval een gewone verrekijker mee, over een telescoop twijfel ik nog. Ik denk dat ik in de maanden dat ik er zit spijt krijg als ik er géén meeneem, maar ik heb zelf een Swarovski AT80. Die is én te groot en mijns inziens te duur om mee te nemen op rugzakvakantie. Ik overweeg een kleine scoop aan te schaffen die ook een aanzienlijk lichter statief nodig heeft. Als iemand tips over lodges, bestemmingen, materiaal etc. heeft hoor ik het graag!
groet,
Redmar

RonJMBerkhout

Citaat van: redmar_woudstra op januari 23, 2010, 16:42:45 PM
Ik ben voorzichtig aan het voorbereiden voor een reis begin 2011 naar Ecuador (+ Galapagos) en Peru.
Vooralsnog zal mijn planning als volgt zijn:
-  eerste 4 weken talencursus Spaans, standplaats Quito. Weekends vrij voor tripjes in (nabije) omgeving
-  4 weken vrijwilligerswerk op de Galapagos, Isabela. Twee dagen per week vrij, verkennen andere eilanden of eventueel aansluitend een trip van een week naar de andere eilanden.
-  Rondreizen Ecuador & Peru: niet georganiseerd, op eigen houtje. In Peru iig de culturele hoogtepunten Cuzco en Machu Pichu, ook Islas Ballestas, Nazcalijnen etc.
-  enkele weken werk zoeken in Ecolodge in Amazone. Er zijn verscheidene mogelijkheden en het is een goedkope optie om wel tijden in de jungle te vertoeven en de (vogel)fauna echt goed te leren kennen.

Ik ga voor de geluiden een iPod meenemen met geluiden van Xeno Canto, verder koop ik wrs de gidsen voor Ecuador en Peru. Wellicht laat ik één thuis, met kleurenkopieen van de missende soorten ter compensatie. Verder in ieder geval een gewone verrekijker mee, over een telescoop twijfel ik nog. Ik denk dat ik in de maanden dat ik er zit spijt krijg als ik er géén meeneem, maar ik heb zelf een Swarovski AT80. Die is én te groot en mijns inziens te duur om mee te nemen op rugzakvakantie. Ik overweeg een kleine scoop aan te schaffen die ook een aanzienlijk lichter statief nodig heeft. Als iemand tips over lodges, bestemmingen, materiaal etc. heeft hoor ik het graag!

Mooie plannen Redmar!

Ik dacht dat je al lang geweest was? Of heb je je reis moeten uitstellen? Je moet wel oppassen met de "grote regentijd" dat meestal in april/mei plaats vindt in zuid-amerika. Dit moet je echt mijden, want anders heb je niet zoveel aan mijn of andermans adviezen...
Enkele adviezen zijn:

Neem geen telescoop mee! Als backpacker ga je het eens een keer echt vervloeken... En het is niet echt nodig. Ik heb er nooit echt spijt van gehad, dat ik het niet bij me had.

Gebruik vooral trip reports van anderen, vooral van hen die met openbaar vervoer reisden.
Voor Peru koop: "Where to watch birds in Peru" van Thomas Valqui (2004). Is echt onmisbaar voor een optimale voorbereiding.

Werken in een ecolodge lijkt een uitgelezen kans om vogels te spotten. Lijkt, maar zal vies tegenvallen. 4 dagen met een professionele (buitenlandse) gids gericht op key soorten op specifieke plaatsen (vaak zeer lokaal) is productiever dan 4 maanden in en rond een ecolodge zonder gids... (Check mijn ervaring in Cristalino lodge).

Als veldgids kan ik niet zomaar de gidsen van Ridgely (Ecuador) of Schulenberg (Peru) aanraden. Als je niet van plan bent om vaker naar zuid amerika te gaan, dan zijn ze zeer goed. Maar als je veel meer door ZA wil gaan reizen dan is het handiger om de veldgidsen van Passerines van ZA (Ridgely) en non-passerines van ZA (Rodriguez Mata) te gebruiken. Hierdoor kun je beter je targetsoorten bepalen: dus vooral soorten die hun verspreiding in west amazonia hebben. Ik vind dat setje zowiezo beter. Vooral de ecuador gids valt tegen: 2 dikke delen met matige platen (deel 1) en interessante info (deel 2), zodat je weer teveel wil meenemen.

Reizen in ecuador is OK. Quito is echt een verademing (behalve bij een (frequente) vulkaanuitbarsting). Maar om parken te bezoeken loop je je te barsten (bv. voor het hoge deel van Podocarpos moet je 2x9 km lopen, tenzij je een hele toffe taxichauffeur vindt). Peru is een beetje een nachtmerrie. Vooral Machu Picchu moet je je bezoek maanden van te voren regelen. Hoewel het nu misschien meevalt vanwege de crisis?! De incatrail is echt geweldig om vogels te spotten. Midden en noord peru zijn bijzonder lastig. Key soorten komen op moeilijk te vinden locaties voor en een gids is eigenlijk onmisbaar.

Maar je planning is cruciaal. Mijd die piek van de regentijd. Probeer je bezoek aan de galapagos dan te plannen, want daar is het (denk ik) wel droog. Amazone lodges zijn dan ook niet in trek bij vogelaars (die komen vooral van juli tot november), maar wel voor liefhebbers van orchideen of kikkers, waardoor de goede vogelgidsen dan ook niet werkzaam zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe je het zal volbrengen.

Groet

marcel123

Citaat van: redmar_woudstra op januari 23, 2010, 16:42:45 PM
Ik overweeg een kleine scoop aan te schaffen die ook een aanzienlijk lichter statief nodig heeft.
Ik zag er een voor 30 euro bij de Blokker. ;-)
Je kan ook platen inscannen en meenemen op je mobiel.

temmie

-Voor geluiden contacteer diegenen die reisverslagen posten op travellingbirder.com
-Voor doelsoorten idem, die rollen zo uit de reisverslagen. De passerines (oscine and suboscine) van Ridgely is goed, maar kaartjes van heel Z-amerika geven ook niet zoveel detail, en vele subspecies zijn intussen species geworden. Scheur de platen uit de Ecuador en Peru gidsen, en schrijf er zelf wat info bij uit de teksten.
-Voor een lodge kan je eens in bvb. Shiripuno vragen (ecuador, google maar). Het is dan wel vooral Terra firme, maar dieper dan dat geraak je niet in de Amazone.
-Where to watch birds in Ecuador (Heijnen et al.) is langzaam verouderd en bovendien niet meer te verkrijgen. Als je er niet onmiddellijk aan geraakt, weet je me te vinden.
-En pak ajb die telescoop mee. Ik neem zelf altijd een nikon ED50 mee, en die is vrij onmisbaar voor canopy soorten, nevelwouden op beide slopes van de Andes, occasionele meren,...
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

redmar_woudstra

Dank!
Extra info hoor ik graag! (ik spit al met regelmaat de reisverslagen van travellingbirder uit: maar het zijn er zoveel en ik ken nog zo weinig soorten  ;D )
groet,
Redmar

redmar_woudstra

Aangezien ik zaterdag vertrek, graag nog tips voor Ecuador!

En dan aangepast aan een backpacker, als dat mogelijk is ;)
groet,
Redmar

redmar_woudstra

Oh ja, een vogelervaringen tijdens de Inca Trail hoor ik ook graag!

Ik heb al begrepen dat je iig endemen Inca Wren en Vilcabamba Tapaculo zou moeten kunnen doen tijdens de Inca Trail!
groet,
Redmar

PieWie

Inca wren is eenvoudig bij Machu Pichu zelf. De wandeling omlaag van de ruines naar Aguas Caliente is ook zeer de moeite waard met o.a. cock of the rock, highland motmot, ocellated piculet, veel tanagers en vliegenvangers. Let ook goed op de parkieten achter de ruines.
Vanuit Aguas Caliente kun je langs het spoor ook aardig lopen richting een overdreven duur hotel (naam kwijt) die erg veel kolibriefeeders in zijn tuin had. Langs het spoor ook veel feeding flocks.

Net buiten Cusco liggen ook meerdere goede vogelgebieden. Bij een van de ruines net buiten de stad (hopeloze spelling maar de lokale taxi chauffeurs verbasteren het graag tot sexy woman...) veel tanagers en roofvogels. Ook huarpacay (spelling?) lagune buiten cusco is erg de moeite. Met een taxi eenvoudig te bereiken. Langs de randen mooie kolibries en op het meer watervogels.  Maar goed, Thomas zijn gids is ook voor dit gebied erg bruikbaar.

Succes ermee,

Pierre (die graag nog eens een paar keer terug zou gaan om noord en zuid Peru uit te kammen)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

redmar_woudstra

Dank Pierre!

Zeker die tip van dat watergebied is leuk, die ga ik denk ik doen :)

@Hisko: observado heb ik al uitvoerig uitgekamd ;)
groet,
Redmar

Bart van Hoogstraten

Citaat van: redmar_woudstra op januari 03, 2011, 22:18:33 PM
Aangezien ik zaterdag vertrek, graag nog tips voor Ecuador!

En dan aangepast aan een backpacker, als dat mogelijk is ;)

Ga NOOIT zonder de meest actuele Lonely Planet -> onmisbaar voor de (budget)-backpacker!!! (niet de algemene voor ZA maar beter zowel die voor Peru als voor Ecuador).

Goeie reis!!!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

PieWie

Citaat van: redmar_woudstra op januari 06, 2011, 15:14:21 PM
Dank Pierre!

Zeker die tip van dat watergebied is leuk, die ga ik denk ik doen :)

@Hisko: observado heb ik al uitvoerig uitgekamd ;)

wat ik nog vergat: inca wren zit in bamboe rond de ruines en bij de parkieten goed opletten op de verdeling van het rood over de kop. Er was toen ik er was (jaar of 9 terug) nogal wat discussie over welke soort daar nu zit.

Er is natuurlijk erg veel te doen in Ecuador. Had je nog plannen om naar Tandayapa te gaan? Ben daar een paar keer geweest en de omgeving is echt top. De eigenaar is overigens een maat van me. Mocht je Iain nog ontmoeten, doe 'm dan de groeten van me.


Groeten,

Pierre

HansJWG

Piewie:
CiteerVanuit Aguas Caliente kun je langs het spoor ook aardig lopen richting een overdreven duur hotel (naam kwijt) die erg veel kolibriefeeders in zijn tuin had. Langs het spoor ook veel feeding flocks.

Inkaterra, (http://www.inkaterra.com/en/machu-picchu/location) ben er in mei 2009 geweest, gewoon de tuin in gelopen en inderdaad vooral bij de feeders leuke soorten mooi gezien. o.a. motmot, cock of the rock en veel hummingbirds
Groet, Hans

redmar_woudstra

Inmiddels 2 weken in Ecuador en mijn vogellijst staat op 79. Voornamelijk soorten uit de westelijke laaglanden, waaronder Western White-tailed Trogon, Pacific Hornero & Streak-headed Woodcreeper. T bevalt me hier prima!
groet,
Redmar