Onbekende Randwants

Gestart door mcbud, januari 18, 2010, 12:12:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

mcbud

Tussen foto's uit 2005 kwam ik deze wants tegen. (locatie: Lambir, Sarawak, Borneo)
Met plaatjeskijken kom ik -voorlopig- uit bij het geslacht Acanthocephala (A.terminalis?)
Heeft iemand een idee?


groet, marc

Arp

#1
Hoi Marc,

Stoer beest hoor :) Hoe groot worden zulke wantsen daar?

Ik kan er (uiteraard - kweenievanwantsen) niks aan toevoegen, behalve dan dat "Acanthocephala" als voorlopige diagnose een probleemgevalletje lijkt te zijn. Het heeft er alles van dat het de geaccepteerde naam van een Klasse enge wormbeesten is  :o  Grappig ook: Als ik op wikispecies via de Coreidae de boom afdaal naar de Acanthocephalini kom je met een klik op Acanthocephala weer bij de wormen uit  ;D

Wel vind je op commons inderdaad ook de wants Acanthocephala_terminalis en hier een "Acanthocephala declivis" etc etc. Er zijn wel meer van dat soort gevallen (geweest?) van taxa in totaal verschillende groepen met dezelfde namen (zeebiologen hebben toch vaak geen idee wat landentomologen aan het doen zijn en vice versa  :rolleyes: ), en ik weet eigenlijk niet eens zeker of er dan iets veranderen moet (één van de twee dus ongeldig wordt verklaard) of dat het "mag" voortbestaan. Ik vermoed dat het volgens de regels van de kunst (ICZN) niet kan. Wellicht is het dus iets om uit te vogelen en kom je dan bij een andere naam terecht waarmee je gemakkelijker meer info kunt vinden?

Overigens vind ik jouw wants niet lijken op één van de "Acanthocephala" die ik in de snelligheid tegenkwam - wat ik tegenkwam had allemaal van die, zeg maar Leptoglossus-achtige bladvormige achterschenen. Jouw wants heeft die niet. Er zijn kennelijk wel Acanthocephalini met slanke achterschenen, maar één van de kenmerken zou een doorn op de kop moeten zijn (vandaar de naam), duidelijk herkenbaar op bijvoorbeeld deze tekening van een Ichilocoris uit dit artikel. Misschien heb je nog foto's waar op de kop een beetje te zien is zodat je dit kunt checken?

Anyway, in het gebied lijkt o.a. het geslacht Acanthotyla wat ruimer vertegenwoordigt, met o.a. een paar soorten die van Borneo beschreven zijn, maar ik kan daar niet effe snel plaatjes van vinden en natuurlijk zullen er nog veel meer zijn - ik kwam daar alleen op omdat ik even naar Acantho* en Borneo gezocht had ;)

Kortom: Misschien moet je nog even verder zoeken ;)

Toch leuk altijd, even meesnuffelen, dankzij jouw beest kwam ik deze PDF tegen met prachtige platen van een vorm van broedzorg bij een Coreidae die haar hele kudde jonkies aan haar buik meesleept - ik had tot vandaag geen idee dat dit bij wantsen ook voorkwam  :lol:

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ik zat vanwege je suggestie bij de Coreidae te zoeken, maar zal het geen Alydidae zijn?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mcbud

#3
Dank voor het meedenken, Arp!


De wants had inderdaad geen doorn op z'n kop.
Intussen wat verder gezocht. Alydidae lijkt er inderdaad meer op (Megalotomus?).
Helaas nog geen overzicht kunnen vinden waar een treurige leek als ik taxonomisch een beetje  mee uit de voeten kan, ook met waarnemingen in ZO Azië.
Wat het Megalo-aspect betreft: deze wants was m.i niet uitzonderlijk groot (~20 mm). Over wantsen in Borneo durf ik niets algemeens te zeggen: ik heb niet gericht gezocht maar neem alleen foto's als ik er toevallig één tegenkom tijdens andere activiteiten.
Ik herinner me alleen een nogal forse Schildwants, die wel wat op een Stinkwants leek. Van reuzengroei, zoals bij de cicade daaronder met een spanwijdte van 21 cm, lijkt mij bij wantsen niet echt sprake.


groet, marc

Arp

#4
Ik trap deze nog eens omhoog.

Ten eerste zou het leuk zijn als een wantsenweter misschien nog een idee heeft in welke richting we de Coreidae (toch wel denk ik) moeten zoeken ... heb er zelf ook een stuk of wat van zulke uit Indonesië maar kom er maar moeizaam mee verder.

Ten tweede lijkt me inmiddels dat de grote groene "Schildwants" (met een antennesegmentje te weinig ;) ) in de richting van de Tessaratomidae gezocht moet worden, bijvoorbeeld de wantsen uit het geslacht Eusthenes lijken behoorlijk op deze. Let op: De foto's van collectieexemplaren hebben sterk afwijkende kleuren t.o.v. onder natuurlijke omstandigheden gefotografeerde exemplaren (volg wat van de links op de hierboven gelinkte pagina).

Ik heb een zwaar donkerbruin vermoeden dat "plisthenes" op het forum van insecte.org wel iets met de hierboven gelinkte site te maken heeft. Je kunt dus ook proberen om daar op het forum een naam voor je beest te krijgen (in hun galerij staan er overigens ook een paar) - en wellicht wil hij de foto wel gebruiken op de Tessaratomidae site?

P.S.  Wellicht dat deze nog handig is - helaas zonder OCR  :-\
Rolston, L.H.; Aalbu, R.L.; Murray, M.J.; Rider D.A. (1993) A catalog of the Tessaratomidae of the world. - Papua New Guinea Journal of Agriculture, Forestry and Fisheries, Vol.36(2), pp.36-108. (PDF)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hoi Marc,

Laatst wat eigen Coreidae uit Indonesie uit zitten puzzelen. Jouw beest lijkt me één van Mictini, misschien is zelfs Mictis longicornis een optie, maar ik vind nog niet meteen bevestiging dat die ook op Borneo voorkomt...

Anyway, die namen alvast even erbij voor de zoekfunctie van het forum ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Ik kwam deze afgelopen zomer op het Indonesische eiland Flores tegen. Ik ben toen gaan zoeken en heb mijn foto toen "poss M.longicornis genoemd"........ Ik kwam hem trouwens ook op Bali tegen.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

harry60

Geen idee hoe deze heet, maar zijn prachtige beesten....
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Voelers en schouders kloppen niet, vind ik. Moet de foto's van mijn cf. Mictis nog eens uitsorteren  :rolleyes:

Voor deze zou ik inzetten op Anoplocnemis phasianus ? :


Fraaie beesten inderdaad  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

#9
Ik zie nu ook dat ze niet hetzelfde zijn...... Heb ng veel meer wantsen uit Indonesiè. Moet er ook eens een keer goed aan beginnen met proberen uit te zoeken. In ieder geval bedankt voor je reactie!!

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

#10
Hoi Mark,

Ik ben er ook nog niet doorheen, heb niet heel veel wantsen gevonden (15 give or take?) en zelfs daarvan liggen er nog een stuk of acht waarvan ik erg onzeker ben over de naam of zelfs hooguit "een goede zoekrichting" gevonden denk te hebben. Van twee andere heb ik (denk ik) wel een naam, maar moet ik nog door de foto's heen om er een paar acceptabele uit te vissen. Heb er maar weinig online staan.

Ben nu niet bij m'n fotoverzameling en de meeste links voor Indonesië staan ook nog op een andere laptop.

Deze hebben een naam waar ik "redelijk tevreden" over ben (maar dat is toch wat anders dan 100% zeker!):

Coreidae:
cf. Anoplocnemis phasianus (Coreinae, Mictini)
cf. Acanthocoris scaber (Coreinae, Acanthocorini)
cf. Physomerus grossipes (Coreinae, Acanthocorini)

Pentatomidae:
Piezodorus hybneri s.l.

Pyrrhocoridae:
Dysdercus cingulatus-Group! (hier)

Tijdens het puzzelen was ik tegen wat suggesties voor namen aangelopen t.b.v. van andere wantsen uit Indonesië op WATW, voornamelijk van fotoauteuse "Black" - namen/zoekrichtingen op de fotopagina's:

Photos above (c) Sabena Jane Blackbird (@ WildAboutTheWord.com)
Zij heeft daar ook nog een aantal wantsen uit India - kun je misschien ook opzoeken.

In dit berichtje op wrn staan wat links naar websites die handig kunnen zijn bij een strooptocht naar Aziatische wantsen op internet.

Misschien is het leuk als je jouw wantsen toch hier navraagt, en ik de mijne die ik nog open heb staan, kunnen we elkaar misschien een beetje verder helpen? Ik zal ze dan als ik weer bij m'n foto's ben - wo/do? - ook op observado invoeren. Had ik niet gedaan want als "Wants spec" is het ook niet zo nuttig en aangezien ik niet helemaal zeker ben van de namen is het ook weer zo wat om ze aan te vragen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Ik kan zo je foto's niet zien op deze computer. Ik probeer het later nog eens op een andere........ BEdankt voor je info. Ik heb nog zeker 30 wantsen die ik op naam/familie wil brengen. Heb tijdje op Flores gewoond, vandaar!

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

Hoi Mark,

De foto's staan allemaal op andere websites - de meeste van deze set op wildabouttheworld.com en de Vuurwants op insektenfotos.de . Het kan natuurlijk zomaar gebeuren dat zo'n site een keertje plat ligt? Zojuist heb ik me even bij WATW uitgelogd, maar kan de foto's gewoon opvragen, dus daar ligt het niet aan lijkt me ... was het ondertussen al gelukt?

CiteerIk heb nog zeker 30 wantsen die ik op naam/familie wil brengen. Heb tijdje op Flores gewoond, vandaar!
Nou, kom maar op - ik weet niet of ik kan helpen, maar ik wil ze ook best graag gewoon zien  :lol:

Off Topic: Heb jij ook foto's van Lieveheersbeestjes uit die Regio? Omdat ik geen goede info kon vinden op internet ben ik zelf maar begonnen een website op te zetten voor alle LHBtjes van Java en omstreken, maar heb natuurlijk maar van een beperkt aantal soorten foto's. Al veel bij elkaar gescharreld van auteurs uit Australie, India, China, Taiwan etc., maar alle foto's helpen ... :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Ik heb best wel veel lieveheersbeestjes van Flores en ook best veel wantsen.
Moet ik die op dit forum zetten of je gewoon e/mailen? Leuk hoor, ik ben er wel wat mee bezig maar ik merk dat ik er te weinig van weet en teveel moet pluizen (en ploeteren) om goed te determineren. Ik heb inmiddels de foto's kunnen bekijken, erg fraai!

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

#14
Hoi Mark,

Citeerik merk dat ik er te weinig van weet en teveel moet pluizen (en ploeteren) om goed te determineren.
Ja, dat gaat hier precies zo  :rolleyes: Die kiekjes van mij zijn van een reis die ik augustus 2010 mocht meebeleven en ik heb ook pas voor een fractie van m'n plaatjes een naam erbij gevonden  :-\

Tijdens die reis op Java heb ik ook in alle steden die we aandeden boekhandels opgezocht, maar vrijwel niets echt wezenlijks over insecten gevonden. Het enige waren eigenlijk een stuk of 5-6 boekjes over "schadelijke insecten" of "natuurlijke vijanden" (met economische inslag dus), waarmee ik wel een paar dingen kon duiden, maar er staan ook veel fouten in en meestal zeer matige foto's.

Er bestaat een boekje over LHBtjes van Indonesië(/Java?), maar ik heb het destijds nergens kunnen vinden en ook een Indonesische vriendin kon het nog niet opsnorren. Naturalis, NEV etc hebben het ook niet. Bij de andere insectengroepen is het niet veel anders, laat staan voor obscure dingen zoals Pissebedden :-X

Het meeste moet je dus toch bij elkaar scharrelen uit (zeer) oude litratuur en losse publicaties, vooral uit gebieden uit de "omgeving" (t/m Australie en "China") en er is veel, heel veel, verloop in de wetenschappelijke namen, synoniemen en taxonomiche inzichten. Echt vreselijk tijdrovend puzzelen.

Citaat van: Mark27 op oktober 18, 2011, 23:24:01 PM
Ik heb best wel veel lieveheersbeestjes van Flores en ook best veel wantsen.

Geweldig! Zou erg graag je foto's zien  :P

CiteerMoet ik die op dit forum zetten of je gewoon e/mailen?

Tja, gewetenskwestie  :angel:

Invoeren op observado is voor "de algemeenheid" het nuttigst, maar tamelijk tijdrovend. Ik ga het nog wel doen, maar pas als ik de namen (behoorlijk zeker) weet. Bijkomend nadeel is de maximale fotogrootte.

Op forum tonen (al dan niet via een waarneming op observado) geeft iets meer armslag qua fotoafmetingen en meer aandacht, zodat anderen ook mee kunnen kijken en met determinaties, danwel "suggesties voor namen" kunnen komen.
En anderen vinden het wellicht ook gewoon leuk om exotische beesten te kijken, zonder meteen de aandrang te voelen om zelf een naam te verzinnen ;)

E-mail is wellicht het minst bewerkelijk en je kunt me ook grote originelen voor nabewerking sturen, maar je mist dan de input van anderen en zoals ik boven al aangaf zit ik zelf ook maar amateuristisch te puzzelen, dus of je aan mij nou zoveel hebt is ook maar zeer de vraag. Anderzijds blijkt dat er op zulke exotische aanvragen in de praktijk toch weinig reacties van de kenners komen.

Misschien is het volgende een leuk idee?:

Ik start bij "Wantsen" en bij "Kevers" (en wellicht elders ook?) wat topics met namen als "Indonesische Wantsen" of misschien "Indonesische Coreidae" en dergelijke. In het bovenste berichtje komt een thumbnail-overzicht van alle soorten waarvan we plaatjes bij elkaar brengen. Dat overzicht houd ik steeds bij en voeg nieuwe beesten in die we in de rest van het topic aandragen. Voor de overzichtelijkheid steeds één beest/soort per berichtje, zodat mensen die erop antwoorden ook duidelijk uit dat berichtje kunnen quoten en de beesten/antwoorden niet teveel door elkaar gaan lopen.

Uiteindelijk ontstaat er dan wellicht (bovenaan) telkens een leuk overzichtje met een aantal (algemene?) soorten die daar voorkomen en verderop in het topic kan men de meer info vinden bij de berichten waar de foto's worden getoont en de discussie erna.

Vind het zelf wel een aardig plan. Ik maak straks even een opzetje met deze wantsen en wellicht ook meteen maar eentje met LHBtjes ofzo, gewoon voor het idee. Kijken of jij en eventueel anderen er wat in zien.

Afschieten mag ook  ;D

Je mag me overigens ook (graag) nog steed gewoon je foto's mailen als je dat makkelijker of nuttiger vindt, ik zal zeker m'n best doen om een naam te vinden, dus voel je niet verplicht om "mee te doen", maar misschien is het wel een leuk groepsprojectje ;)

Gebruik voor eventuele e-mail: pudding4brains AAPJE gmail PUNT com
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Dat lijkt me leuk. Ik heb nog massa's foto's van andere insecten. De vlinders heb ik allemaal achterhaald en heb zelfs een complete vlinderlijst voor Flores gemaakt uit literatuur en via mijn eigen foto's en wat ik op Internet en via kenissen/weternschappers heb kunnen benamen. Best leuk om zo'n lijst te maken en bij te houden.
Van de andere insecten, die heb ik alleen nog in mappen gedaan met de grote families, heb dus nog vrijwel niets op naam maar het heeft ook niet echt haast.
Als je zo'n topic aanmaakt kan ik daar in ieder geval mijn foto's posten te beginnen bij de wantsen en LHbeestjes. Ik haal mn gegevens ook uit vooral boeken en websites uit Australie. Heb bijvoorbeeld een Keverboek met de families er in. In Indonesië zelf is inderdaad erg weinig te vinden alhoewel ik weet dat de natuurlobby wel wat aan het toenemen is. Zijn ekele prima websites over, van en door amateurs en studenten. De vlinders zijn wel min of meer in kaart gebracht alhoewel er nog maandelijks nieuwe soorten bijkomen.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

Met andere woorden ik doe graag aan je project mee!

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

Ha Mark.

Leuk dat je mee wilt doen :)

Citaat van: Mark27 op oktober 19, 2011, 08:25:13 AM
De vlinders heb ik allemaal achterhaald en heb zelfs een complete vlinderlijst voor Flores gemaakt uit literatuur en via mijn eigen foto's en wat ik op Internet en via kenissen/weternschappers heb kunnen benamen.
Geweldig ! Heb je die ergens online staan? Ik heb ook nog een hele trits (nacht)vlinders-zonder-naam  ;D Had er een keer enkele uitgeprobeerd maar liep meteen vast in een brei aan vreselijk gelijkende soorten  :rolleyes:

De moeizaamheid van zoeken en het gebrek aan kant-en-klare checklists was voor mij de reden om het plan op te vatten om dat wat ik bij elkaar gescharreld had dan maar online te gaan zetten, maar ik kon het natuurlijk weer niet laten om het zo op te zetten dat alles een beetje "netjes" onderbouwd wordt, dus met literatuurverwijzing voor elk gegeven etc. - dat maakt het wat taai om er doorheen te komen  :-\

CiteerAls je zo'n topic aanmaakt kan ik daar in ieder geval mijn foto's posten te beginnen bij de wantsen en LHbeestjes.
Gaan we doen  :blink: Zoals je gezien hebt was ik voor de wantsen alvast begonnen - bedankt voor je foto's. Ga er vanavond mee stoeien
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Nope, nergens online. Ik kan je misschien wel helpen met de vlinders, heb een prachtig boek over de vlinders van Bali en van die van Java heb ik ook wel kans dat ik ze herken. De vlinderlijst van Flores kan ik je mailen maar er is wel uitleg bij nodig omdat het een "voor eigen gebruik"-lijst betreft en dus eigenlijk voor mezelf gemaakt is. Heb 12 nieuwe soorten voor Flores, d.w.z. nieuw voor het eiland en nog niet eerder daar waargenomen maar zou niet weten waar ik het zou moeten publiceren/plaatsen. Ik ben eigenlijk van huis uit vogelaar maar ben op Flores in de vlinders en insecten gerold. Ik heb al wat foto's op de Indonesische Wantsen link geplaatst. Kijk maar eens.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

#19


(c) Marc (mcbud)
cf.Pycanum alternatum?

(Tessaratomidae, Eusthenaria)
Borneo, Maleisië??
Volgens mij heb ik een aardige optie gevonden voor deze groene Tessaratomidae van Marc (mcbud): Als de naam die op deze website gegeven wordt klopt (??), dan zou het dus Pycanum alternatum (Tessaratomidae, Tessaratomini, Eusthenaria) kunnen zijn. Volgens mij is die website Illustrated catalog of Tessaratomidae van "plisthenes" op insecte.org. Ik ga hem eens een PéEmmetje toegooien - vragen wat hij ervan denkt.
Een andere optie zou volgens deze pagina eventueel Pycanum pretiosum kunnen zijn. Lijkt minder, mja dooie dus misschien vertekent dat?

@Marc: Was deze ook van Sarawak (dus Maleisië) ?

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Citaat van: Mark27 op oktober 19, 2011, 14:07:03 PM
Nope, nergens online. Ik kan je misschien wel helpen met de vlinders, heb een prachtig boek over de vlinders van Bali en van die van Java heb ik ook wel kans dat ik ze herken.
Is goed - maar ik ga eerst maar eens even die topics voor Wantsen en LHBtjes operationeel krijgen. Als dat een beetje is doodgebloed ook zoiets opzetten voor vlinders  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mcbud

#21
 Met verontschuldigingen: ik was dit topic helemaal uit het oog verloren en kwam het zojuist toevallig tegen. Pycanum alternatum lijkt me inderdaad de juiste naam.
Vond nog andere overtuigende fotos op http://www.natureloveyou.sg/Plant%20Story/Plant%20Story%20-%20Stink%20Bug.html.
Zelfs de host plant Dillenia suffruticosa (Simpoh air) is dezelfde als waarop ik deze Giant shield bug vond.
Grote dankvoor alle inspanningen! Ik zal hem voor de locatie gegevens  direct in voeren, voorlopig maar als wants onbekend. (Inderdaad ook uit Sarawak, Maleisische Borneo)

groet, marc

Arp

Hoi Marc, helemaal prima :)

De link die jij geeft is dezelfde pagina als ik hierboven gelinkt had met "deze website", maar kennelijk was de URL ondertussen veranderd - ik heb de link dus bijgewerkt - maar inderdaad dus ook mijn reden om aan te nemen dat het die soort wel eens zou kunnen zijn :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)