Hoofdmenu

rietgans, again...

Gestart door Gert Veurink, januari 16, 2010, 19:35:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvdlaan

@Theo,
Wil je zeggen dat deze vogel http://www.tarsiger.com/images/SL/peteruppstu_ansfab4.jpg vanwege de kromming geen Taigarietgans is?

Ik snap nog steeds niet wat er nu bedoeld wordt met die zwanenbult. Wellicht de zin herformuleren, vooral deze nu ook wordt gebruikt in de determinatietabel.

Albert de Jong

#511
Jan, de buiging in de ondersnavel op de foto die je linkt, is naar binnen toe (dus een kromming naar boven) in plaats van naar beneden. Dat is juíst goed voor taiga! In toendra's is de ondersnavel naar buiten, dus naar beneden gebogen, wat voor een grotere grijnsplek zorgt.

Verder is zwanenbult misschien een rare omschrijving, maar prima te zien in het veld. Ik weet zo snel geen betere naam voor het idee dat de ingetrokken hals ervoor zorgt dat er een vooruitstekende bult ontstaat die duidelijk van de borstpartij te onderscheiden is. Ik zal wat plaatjes posten van vanmorgen die dat duidelijk maken.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Marnix

Pontische Meeuwen kunnen zo'n zelfde S-buiging in hun hals hebben (de "zwanenbult") als ze in elkaar gedoken zitten.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

gerdwichers8

De snavelvorm van de gans van Jan (dag Jan)  laat niet te wensen over voor een Taiga; lang en vlak voor de punt zelfs gebogen. Het kenmerk van de buiging betreft echter dat voorste gedeelte niet, maar de sterke welving aan de onderzijde van de onderste snavelhelft aan de basis èn de opening die zodoende ontstaat tussen bovenste en onderste snavelhelft. Niet alzo toe te passen dat een Taiga die opening in het geheel niet heeft, maar wel  veel minder.

henkjanvdkolk

Hierbij een vergelijking van de snavelkleur van de vogels, ingedeeld volgens Burgers et al, 1991. Links in de bijlage de door Burgers gevonden percentages. Rechts de percentages van de 41 taigas die we volgens dezelfde indeling hebben ingedeeld.
Leuke overeenkomst!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

jvdlaan

Citaat van: gerdwichers8 op december 04, 2010, 19:46:53 PM
De snavelvorm van de gans van Jan (dag Jan)  laat niet te wensen over voor een Taiga; lang en vlak voor de punt zelfs gebogen. Het kenmerk van de buiging betreft echter dat voorste gedeelte niet, maar de sterke welving aan de onderzijde van de onderste snavelhelft aan de basis èn de opening die zodoende ontstaat tussen bovenste en onderste snavelhelft. Niet alzo toe te passen dat een Taiga die opening in het geheel niet heeft, maar wel  veel minder.
(Ha Gerd) ik begin het zowaar te snappen. Volgende week (pas) ga ik naar de vogels bij Luissel, deze nieuw opgedane kennis in praktijk brengen.

Ben Wielstra

Hallo,

Misschien is het leuk om via een DB Actueeltje op de DB website aandacht aan deze groep te schenken? Bijvoorbeeld even onderstrepen dat ID niet zo makkelijk is als altijd gedacht werd (refererend naar de lezing en samenvattend waar je op moet letten) en dat Taiga echt wel een schaarse rakker is en dat dit een goede kans is om ze te zien. Als een of enkelen van jullie dit op willen pakken dan zet ik het graag op de website!

Ben

Martijn Bot

Citaat van: Albert de Jong op december 04, 2010, 16:41:42 PM
Verder is zwanenbult misschien een rare omschrijving, maar prima te zien in het veld. Ik weet zo snel geen betere naam voor het idee dat de ingetrokken hals ervoor zorgt dat er een vooruitstekende bult ontstaat die duidelijk van de borstpartij te onderscheiden is. Ik zal wat plaatjes posten van vanmorgen die dat duidelijk maken.
Zoiets?:

Gert Veurink

Citaat van: Albert de Jong op december 04, 2010, 16:10:42 PM
Observatie taigarietganzen                                                                                                                      4-12-2010           

Waarnemer: Albert de Jong
Medewaarnemers: PieterGeert Gelderblom en Henk-Jan van der Kolk (...)

omdat nog niemand het gezegd heeft: Mooie uitgebreide en leerzame bijdrage! Leuke discussie geworden. Blij dat ik gisteren ook ben wezen kijken.
groet!
Gert Veurink



Klaas van Dijk

Citaat van: Gert Veurink op december 05, 2010, 18:15:05 PM
Citaat van: Albert de Jong op december 04, 2010, 16:10:42 PMObservatie Taigarietganzen  4-12-2010 Waarnemer: Albert de Jong Medewaarnemers: PieterGeert Gelderblom en Henk-Jan van der Kolk (...)
omdat nog niemand het gezegd heeft: Mooie uitgebreide en leerzame bijdrage! Leuke discussie geworden. Blij dat ik gisteren ook ben wezen kijken.

Albert, PieterGeert en Henk-Jan,

Prachtig om jullie gedetailleerde observaties op deze wijze hier aan iedereen mee te delen. Jullie gedegen werkwijze is de manier hoe het moet!

En meteen wordt duidelijk dat ganzen observeren vaak geen makkie is. Het weer werkt niet mee (veel liggende / inactieve ganzen, dus weinig te zien van onderlinge interacties etc.) en de vogels zitten ver weg. Drie zeer kundige vogelaars hebben een halve dag aan deze groep besteed, maar het laatste woord is er zeker nog niet over gezegd.

Mooi om te horen dat jullie goed uit de voeten konden met de snavelpatroonindeling van Burgers cs. Een idee om eens een dergelijke steekproef (maar dan veel groter) te nemen van groepen Toendrarietganzen? Hebben jullie geoefend met de onderlinge 'repeatability' van de indeling in snaveltype? Hoe was dat?

Groetjes, Klaas

Ben Wielstra

Albert en PieterGeert hebben aangeboden een artikel voor de DB website te schrijven. Bedankt alvast!

Klaas van Dijk

Net eens even wat aan het snuffelen geweest in de digitale ringverslagen van de BTO. Er zijn diverse terugmeldingen van de Rietganzen die Groot-Brittannië overwinteren; ook van vogels die in Nederland zijn geringd!

De BTO maakt ieder jaar een uitgebreid ringverslag. Dit wordt gepubliceerd in het tijdschrift 'Ringing & Migration'. De recente nummers van dit prachtige tijdschrift staan gewoon online en informatie over terugmeldingen van Rietganzen staat in

(1) het ringverslag over 2005 http://blx1.bto.org/pdf/ringmigration/23_3/ringing-report_05.pdf (zie pagina 183).

(2) het ringverslag over 2006 http://blx1.bto.org/pdf/ringmigration/24_1/report_2006.pdf (zie pagina 46).

(3) het ringverslag over 2008 http://blx1.bto.org/pdf/ringmigration/24_4/report08.pdf (zie pagina 308).

Veel leesplezier.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Max Berlijn

Ter info,

Voor mensen die nog willen gaan:

06.12.2010

Boxtel, Luissel / Uilenbroek (NB)  Wetter: 2°C, wolkig, 1001 hPa, Ost, 2 Bft., 08:15-14:00 Uhr  Der Nikolaus muss über die Niederlanden gekommen sein, denn dort hat er bereits am 01.12. einen großen Sack voll  mit Waldsaatgänsen ausgeschüttet. Diese habe ich mir heute am frühen Morgen ab 08:15 Uhr angeguckt. Der Morgendunst   war noch gar nicht richtig verflogen, als die Waldsaatgänse zusammen mit einem großen Trupp Tundrasaatgänsen ca. 400 m vor  mir auf einer Wiese landeten. Sofort fiel auf, dass die Waldsaatgänse deutlich größer und langhalsiger als die Tundrasaatgans sind.  Sie haben ein dreieckiges eher keilförmiges Schnabel-Kopfprofil und einen kräftigen langen flachen Schnabel mit viel Orangeanteil.  Beim Abflug gegen 09:30 riefen sie mit tiefen, nasalen, fagottartigen Stimmen ,,gang-gang" und ,,kajak".  Während meiner mehr als 1-stündigen Beobachtung konnte ich neben den Bestimmungsmerkmalen auch ausführlich die unterschiedlichen  Schnabelmuster (nach Burgers et. al. 1991) unterscheiden.  Ohne ersichtlichen Grund flog der gesamte Trupp aus Tundra- und Waldsaatgänsen gegen 09:30 Uhr nach Nord ab, eine Nachsuche mit zwei  hinzugekommen Beobachtern blieb leider bis 14:00 Uhr erfolglos. Während der heutigen Beobachtung konnte ich folgende Arten notieren:  Kanadagans 200, Weißwangengans 1, Tundrasaatgans 60, Waldsaatgans 25, Blessgans 2, Graugans 2, Nilgans 2, Stockente, Mäusebussard 2,  Turmfalke 1, Feldsperling (viele). 
  Tschüs, Norbert     Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Albert de Jong

#523
Citaat van: Klaas van Dijk op december 05, 2010, 22:12:18 PM
Citaat van: Gert Veurink op december 05, 2010, 18:15:05 PM
Citaat van: Albert de Jong op december 04, 2010, 16:10:42 PMObservatie Taigarietganzen  4-12-2010 Waarnemer: Albert de Jong Medewaarnemers: PieterGeert Gelderblom en Henk-Jan van der Kolk (...)
omdat nog niemand het gezegd heeft: Mooie uitgebreide en leerzame bijdrage! Leuke discussie geworden. Blij dat ik gisteren ook ben wezen kijken.

Albert, PieterGeert en Henk-Jan,

Prachtig om jullie gedetailleerde observaties op deze wijze hier aan iedereen mee te delen. Jullie gedegen werkwijze is de manier hoe het moet!

En meteen wordt duidelijk dat ganzen observeren vaak geen makkie is. Het weer werkt niet mee (veel liggende / inactieve ganzen, dus weinig te zien van onderlinge interacties etc.) en de vogels zitten ver weg. Drie zeer kundige vogelaars hebben een halve dag aan deze groep besteed, maar het laatste woord is er zeker nog niet over gezegd.

Mooi om te horen dat jullie goed uit de voeten konden met de snavelpatroonindeling van Burgers cs. Een idee om eens een dergelijke steekproef (maar dan veel groter) te nemen van groepen Toendrarietganzen? Hebben jullie geoefend met de onderlinge 'repeatability' van de indeling in snaveltype? Hoe was dat?

Groetjes, Klaas

Alleen even over de repeatability dan maar. De rest lezen jullie vast nog op de DB-site. We hebben er niet expliciet mee geoefend. Henk-Jan en ik gingen de vogels één voor één af, wat al veel tijd kostte vanwege de hoeveelheid liggende vogels. PieterGeert notuleerde en keek af en toe mee. Tja, -6C* en een straffe zuidenwind op je kop. Ik herinner me dat we een paar keer tegelijk type A snavels herkenden. Die herken je door te checken of dat er helemaal geen zwart aan de basis van de snavel te zien is. Type B zijn het meest typsich: iets zwart aan de basis, iets zwart rond het neusgat. Het verschil tussen type C en D is het lastigste te zien in het veld. Je moet dan zien of het geel aan de onderkant van de bovensnavel nog richting het neusgat gaat of dat er alleen een bandje te zien is.
Voorbeeld A en B.

Overigens valt het me op dat tot nu toe veel waarnemers hooguit 25(+) vogels hebben gezien. Dat terwijl we vanaf de noordrand, dus de bomenrij langs de Esch, een homogene groep van 45 hadden met daarbij in eerste instantie geen enkel groepje toendra's.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Vincent Hart

Over het laatste (alleen voor mezelf sprekend): Ik kwam gister bij een eerste telling tot ca. 40 vogels. Later nog eens alleen de (voor mij) overduidelijke taiga's geteld en toen tot een stuk of 20 gekomen. Ik had wat moeite met wat vogels die er in een aantal opzichten goed uitzagen, maar bijvoorbeeld een stuk hogere bovensnavelbasis hadden/leken te hebben, te plaatsen. Overigens bevonden ook tijdens de ca. 1,5 uur die ik er gisteren doorbracht, de vogels zich regelmatig uit het zicht aan de achterzijde van de (aflopende) akker, vogels lagen langdurig met de kop in de veren, etc.

Ik vermoed dan ook dat in elk geval gisteren hetzelfde aantal aanwezig was maar dat anderen (ik in elk geval) niet zulk monnikenwerk verricht hebben als jullie  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Citaat van: gtroost op december 07, 2010, 12:15:40 PM
via http://twitter.com/SOVONnieuws/status/12092930512658432

Presentatie workshop determinatie rietganzen online beschikbaar: http://bit.ly/fNkf7b
mm, in die presentatie staan foto`s met als fotograaf 'www.waarneming.nl' deze persoon heeft geen enkele foto in het systeem staan. kortom ik zie wat copyright issues.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Roel Schwartz

M.v.g.,

Roel Schwartz.

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

g.j.p.gelderblom

Citaat van: rnbflavour op december 07, 2010, 16:17:45 PM
Leuk, die zwanenbult  :duim:

Waarmee je hopelijk niet wilt suggereren dat dit een Taiga is?
Ik zou hier in elk geval niet zenuwachtig van worden.

De vogels van Luissel lijken trouwens echt vertrokken. Voor de vorstgrens uit naar het noorden?

Folkert Jan

Citaat van: g.j.p.gelderblom op december 07, 2010, 17:00:01 PM
Citaat van: rnbflavour op december 07, 2010, 16:17:45 PM
Leuk, die zwanenbult  :duim:

Waarmee je hopelijk niet wilt suggereren dat dit een Taiga is?
Ik zou hier in elk geval niet zenuwachtig van worden.

De vogels van Luissel lijken trouwens echt vertrokken. Voor de vorstgrens uit naar het noorden?

Je hebt gelijk dat ik dit niet wil suggeren, maar dit kenmerk aan de kaak wil stellen.
Maakt die zwanenbult dit nu taiga of is dat kenmerk totaal niet bruikbaar
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Citaat van: rnbflavour op december 07, 2010, 21:18:47 PM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op december 07, 2010, 17:00:01 PM
Citaat van: rnbflavour op december 07, 2010, 16:17:45 PM
Leuk, die zwanenbult  :duim:

Waarmee je hopelijk niet wilt suggereren dat dit een Taiga is?
Ik zou hier in elk geval niet zenuwachtig van worden.

De vogels van Luissel lijken trouwens echt vertrokken. Voor de vorstgrens uit naar het noorden?

Je hebt gelijk dat ik dit niet wil suggeren, maar dit kenmerk aan de kaak wil stellen.
Maakt die zwanenbult dit nu taiga of is dat kenmerk totaal niet bruikbaar
Het gaat om de hele set aan kenmerken, hè. Niet eentje eruit pikken!  ;D

Albert de Jong

Citaat van: r.schwartz2 op december 07, 2010, 12:38:53 PM
Wat vinden jullie van dit ex. :rolleye: http://waarneming.nl/waarneming/view/51205401

Een valkuil waarmee deze discussie (en de vorige) ooit begonnen is en waar heel veel mensen nog steeds in trappen: op zoek naar verondersteld afwijkende vogels tussen de toendrarietganzen. Niet doen! Rietganzen moet je op groepsniveau bekijken en als je echt een taiga wil zien: heeft meer dan 50% van de groep een overwegend gele snavel, ga dan het volledige set kenmerken af en je zult zien dat er dan wat begint te dagen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Ben Wielstra

Waarom niet doen? Is het onmogelijk een Taiga tussen de Toendra's vandaan te halen en andersom? Is er te veel overlap daarvoor?

theomuusse

Citaat van: Triturus op december 07, 2010, 23:08:37 PM
Waarom niet doen? Is het onmogelijk een Taiga tussen de Toendra's vandaan te halen en andersom? Is er te veel overlap daarvoor?

Ja, als je maar naar 1 kenmerk kijkt.
Nee, met enkele kenmerken gecombineerd zeker te doen!

ps, ik zie bij de eerste vogel in deze discussie niet eens een zwanebult, laat staan de rest...

Theo

Albert de Jong

#535
Citaat van: Triturus op december 07, 2010, 23:08:37 PM
Is het onmogelijk een Taiga tussen de Toendra's vandaan te halen en andersom?

Ja, voor een onervaren waarnemer die niet van elk taxa jaarlijks minstens enkele honderden ziet eigenlijk wel. Daar hoort sinds de zeventiger jaren nagenoeg elke Nederlander bij, mij incluis. Je bent dan (1) onvoldoende op de hoogte van de variatie binnen de taxa en nog belangrijker (2), je lapt een belangrijk gegeven van TH (en met hem alle rietganzenexperts uit de gescheidenis) aan je laars. Namelijk dat taiga's zich bijna altijd aan de rand van een groep toendra's bewegen of andersom. Zoeken naar 'afwijkende' vogels in een groep toendrarietganzen is dus heel erg hachelijk. Vooral omdat je het idee 'groepsidentiteit' niet kunt gebruiken, wat juist zo bruikbaar is als wat. Vandaar dat het ook erg lastig is om iets over losse vogels als recentelijk deze in Frankrijk te zeggen , mits het om een heel erg uitgesproken vogel gaat die je heel goed ziet en het liefst ook nog eens hoort, goed fotografeert en beschrijft. Dat het wel kan, laat bijvoorbeeld de vogel van Voorhout van twee winters terug zien. Dat het erg lastig is, laten al die waarnemingen zien waarbij waarnemers de mist ingaan door één vogel op basis van bijvoorbeeld alleen de snavel aan te wijzen als taiga. Zie bijvoorbeeld blz. 9 van deze pdf. Ik heb het eens gedurfd bij deze vogel. Voor mij gaf toen de combinatie gedrag, grootte, snavelvorm, lichaamsvorm en uiteindelijk het horen van de zware fagotroep de doorslag.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Rutger

Ik kan me zo voorstellen dat een groepje taiga's overtuigender overkomt dan een enkel individu tussen de toendra's, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er een taiga tussen de toendra's kan zitten. Uiteindelijk zitten roodhalzen vaak ook als enkel individu tussen de brandjes of rotjes.

Wat ik me altijd wel afvraag (ook bij bijvoorbeeld witkopstaartmezen tussen de gewone staartmezen) is of de variatie binnen een soort het niet gewoon 'toelaat' dat er dusdanig extreme individuen in zo'n groep toendra's tussen zitten die nagenoeg gelijk zijn aan taiga's. Eigenlijk is het de herkomst van een vogel die bepaald of het een taiga- of toendrarietgans is. Die herkomst is te bepalen aan de hand van morfologische kenmerken die door lange tijd van isolatie van de 2 grote populaties (taiga en toendra) zijn ontstaan. Maar bij (onder)soorten die zo ontzettend dicht bij elkaar liggen, kan ik me voorstellen dat er af en toe een individu in een groep toendra's zit dat dusdanig veel kenmerken van een taiga heeft, dat hij als zodanig wordt herkend, terwijl hij het in werkelijkheid niet is.

Denk dat het hierom is dat zo'n groep veel gaver/overtuigender is dan een enkele vogel tussen de toendra's. De volgende groep ga ik maar eens een bezoekje geven denk ik... Gelukkig heb ik in ieder geval die van Voorhout 2008 gezien...
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op december 07, 2010, 21:35:20 PM
Citaat van: rnbflavour op december 07, 2010, 21:18:47 PM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op december 07, 2010, 17:00:01 PM
Citaat van: rnbflavour op december 07, 2010, 16:17:45 PM
Leuk, die zwanenbult  :duim:

Waarmee je hopelijk niet wilt suggereren dat dit een Taiga is?
Ik zou hier in elk geval niet zenuwachtig van worden.

De vogels van Luissel lijken trouwens echt vertrokken. Voor de vorstgrens uit naar het noorden?

Je hebt gelijk dat ik dit niet wil suggeren, maar dit kenmerk aan de kaak wil stellen.
Maakt die zwanenbult dit nu taiga of is dat kenmerk totaal niet bruikbaar
Het gaat om de hele set aan kenmerken, hè. Niet eentje eruit pikken!  ;D

jaja rustig maar, heb het topic ook gelezen, maar dan moet het wel een bruikbaar kenmerk zijn toch welke je significant vaker ziet bij taiga's.
Ik heb nooit op dit kenmerk gelet en vraag me af of deze vogel een uitzondering is.

Ook laat deze vogel mijns inzien wel meer trekjes van taiga zien en is het imo geen typische toendra
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

Citeerzeventiger jaren

Nou begin jaren negentig waren ze toch ook jaarlijks te vinden op plekken welke van oudsher bekend waren. Zie de plek bij Boxtel waar de vogels in ieder gevan in 2003,2005 en 2010 dus nog steeds gezien zijn.

Ik vind het overigens prachtig dat jonge waarnemers als Albert en Pieter Geert de zaak zo oppakken maar (deze) jonge waarnemers moeten zich realiseren dat wanneer je op het internet geen foto's kan vinden van Taiga's uit de oude doos de soort daarmee niet niet aanwezig is geweest (in bepaalde aantallen). Digitale fotografie en daarmee het populair worden van fotografie op de manier zoals we het nu kennen is immers pas een jaartje of 10 oud. Zoek maar eens naar foto's van Kuifleeuwerikken in de Duinstreek. In Katwijk zal je er wel wat vinden (maar dat was dan ook jaren lang het analoge fotografich hart van NL (R. van Rossum)) maar verder weinig. Toch waren ze toen ik begon met vogelen begin jaren tachtig toch echt niet zeldzaam..

Daarnaast is de Taiga discussie in de mate waarin we hem nu voeren minder dan vijf jaar oud. Daarvoor maalde slecht een enkeling er om (waarvan ik er latent sinds 1992 een was) en het werd pas echt een issue na de split in NL, dus werden er ook weinig vogels gefotografeerd.

Groet van een ouwe L.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Albert de Jong

#539
Citaat van: Max Berlijn op december 08, 2010, 08:50:20 AM
Citeerzeventiger jaren

Nou begin jaren negentig waren ze toch ook jaarlijks te vinden op plekken welke van oudsher bekend waren. Zie de plek bij Boxtel waar de vogels in ieder gevan in 2003,2005 en 2010 dus nog steeds gezien zijn.

Ik vind het overigens prachtig dat jonge waarnemers als Albert en Pieter Geert de zaak zo oppakken maar (deze) jonge waarnemers moeten zich realiseren dat wanneer je op het internet geen foto's kan vinden van Taiga's uit de oude doos de soort daarmee niet niet aanwezig is geweest (in bepaalde aantallen). Digitale fotografie en daarmee het populair worden van fotografie op de manier zoals we het nu kennen is immers pas een jaartje of 10 oud. Zoek maar eens naar foto's van Kuifleeuwerikken in de Duinstreek. In Katwijk zal je er wel wat vinden (maar dat was dan ook jaren lang het analoge fotografich hart van NL (R. van Rossum)) maar verder weinig. Toch waren ze toen ik begon met vogelen begin jaren tachtig toch echt niet zeldzaam..

Daarnaast is de Taiga discussie in de mate waarin we hem nu voeren minder dan vijf jaar oud. Daarvoor maalde slecht een enkeling er om (waarvan ik er latent sinds 1992 een was) en het werd pas echt een issue na de split in NL, dus werden er ook weinig vogels gefotografeerd.

Groet van een ouwe L.

Ha Max,
Ik baseerde dat 'jaren zeventig' vooral op het uitvoerige artikel van Huyskens (1986). Wat die aan rietganzen heeft gezien in Zuid-Zweden, de noordelijke DDR, Polen en de Benelux tussen 1960 en 1985(!) is ongekend. Hij houdt de verhouding fabalis en rossicus op moment van het schrijven van zijn artikel op 2.000 tegenover 100.000 in ons land (p.130). Hij heeft samen met zijn collega's vanaf het begin vrijwel hetzelfde set kenmerken als wij inmiddels in deze discussie hebben opgerakeld gebruikt, behalve geluid (p.139-140). Hij beschrijft dat de discussie zich vanaf de jaren zeventig wel degelijk heeft afgespeeld onder ganzenvangers en ganzenkijkers. Die onderscheidden in eerste instantie massaal kleine (brachyrhynchus) en grote rietgans (fabalis), waarbij ineens steeds vaker een mengvorm optradt (rossicus!). Leo van den Bergh heeft consequent beide taxa onderscheiden. Hij heeft het vooral over zwartbekken en geelbekken, een vreemde omschrijving gezien het feit dat Thomas Heinicke benadrukte dat zowel oostelijke als westelijke taigavogels zich keurig houden aan de snavelkleurverdeling van Burgers. Verder hebben we het al eens gehad over zijn artikelen.

Ik geloof best dat het op bepaalde plekken in de jaren '90 nog wel te doen was om taiga's te zien. Foto's daarvan vragen zou inderdaad niet zo reëel zijn. Dan zou ik inderdaad een jong schreeuwertje zijn. Ik vond het wel erg leuk dat Adri Hottinga me op de Sovondag een map met daarin oude, afgedrukte dia's van kleine groepjes taiga's in de winter van '79 liet zien. Ze zijn er dus wel.

En over de discussie, tja, dit is toch wel een van de grote zegeningen van waarneming.nl

Edit: inderdaad Trinus, Zuid-Zweden en noordelijk DDR. Slip of the tongue. 'Ze zijn er dus wel' sloeg op de dia's en niet zozeer op de vogels.
En Rutger gaf een mooie samenvatting tussendoor!
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.