Hoofdmenu

rietgans, again...

Gestart door Gert Veurink, januari 16, 2010, 19:35:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Mijn taiga eraf gehaald.. vertrouw het niet meer :)

Klaas van Dijk

Citaat van: Albert de Jong op november 27, 2010, 21:01:22 PMEn trokken die West-Siberische Taiga's voorheen dan over de overwinterende Europese Taiga's heen? En waar zijn ze nu? Uitgestorven, of hebben ze hun winterkwartieren naar het zuidoosten verlegd? Er zijn immers in Nederland geringde Taiga's teruggemeld uit Centraal-Azië.   Vragen, vragen, maar nog steeds geen definitieve antwoorden. Als uitgebreid antwoord op de vraag van vanmiddag over johanseni vond ik deze nog. Je kunt je bovenstaande vraag natuurlijk prima naar Thomas mailen. Hij zal vast een antwoord hebben.

hoi Albert,

In de eerste plaats zeer bedankt voor het vinden van deze link. Ik had afgelopen winter al eens gezocht naar een digitale versie van dit artikel, maar kon het toen niet op internet vinden. Anderhalve week geleden was ik in de bibliotheek van de RUG (daar staan veel nummers van Wildfowl) en toen had ik er dus maar een fotokopie van gemaakt. Nu meteen gedownload.

Tuurlijk, er zijn nog erg veel vragen over. En die vragen zullen niet worden opgelost zolang we niets weten over wat er allemaal in Rusland gebeurt cq waar de exacte grenzen liggen van de verschillende broedpopulaties. Verder kunnen populaties heel goed 'over elkaar heen' trekken cq gescheiden wintergebieden hebben. Daarvan zijn legio voorbeelden bekend. Na afloop heb ik ook nog even een tijdlang met Thomas staan praten. M.i. is het prima als je hem per e-mail ook nog vragen stelt.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Ted van der Knaap

Ik wilde eigenlijk een nieuw topic openen bij determinatie maar zie deze nu bovenaan bij 't Forum staan.

Vanmiddag tussen Driel en Heteren in de uiterwaarden Kol- en Grauwe ganzen en deze pik ik er op de foto's uit. Stonden naast elkaar.
Links Toendra en rechts Taiga?

(als ie hier niet op z'n plek staat moet 'n Admin 'm maar even verplaatsen!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Justin Jansen

Citaat van: Ted van der Knaap op november 28, 2010, 21:17:05 PM
Ik wilde eigenlijk een nieuw topic openen bij determinatie maar zie deze nu bovenaan bij 't Forum staan.

Vanmiddag tussen Driel en Heteren in de uiterwaarden Kol- en Grauwe ganzen en deze pik ik er op de foto's uit. Stonden naast elkaar.
Links Toendra en rechts Taiga?

(als ie hier niet op z'n plek staat moet 'n Admin 'm maar even verplaatsen!)
Ted, heb je de pagina's en met name de afgelopen twee pagina's goed doorgelezen. M.u.v. een paar vogels afgelopen winter in Groningen en Zeeuws-Vlaanderen en her en der een enkele vogels in de jaren tussen de winter 1985/1986 en nu, zijn er geen goed gedocumenteerde waarnemingen van Taigarietgans. Ook jouw vogels behoren daar niet toe.
M.v.g., Justin Jansen


Ted van der Knaap

Citaat van: Justin Jansen op november 28, 2010, 21:20:29 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op november 28, 2010, 21:17:05 PM
Ik wilde eigenlijk een nieuw topic openen bij determinatie maar zie deze nu bovenaan bij 't Forum staan.

Vanmiddag tussen Driel en Heteren in de uiterwaarden Kol- en Grauwe ganzen en deze pik ik er op de foto's uit. Stonden naast elkaar.
Links Toendra en rechts Taiga?

(als ie hier niet op z'n plek staat moet 'n Admin 'm maar even verplaatsen!)
Ted, heb je de pagina's en met name de afgelopen twee pagina's goed doorgelezen. M.u.v. een paar vogels afgelopen winter in Groningen en Zeeuws-Vlaanderen en her en der een enkele vogels in de jaren tussen de winter 1985/1986 en nu, zijn er geen goed gedocumenteerde waarnemingen van Taigarietgans. Ook jouw vogels behoren daar niet toe.

Ik heb helemaal niets gelezen en postte deze er even tussendoor... ...ga het straks even doornemen!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Als ik snel even lees zijn mijn ganzen dus beiden Toendra's... ...gelet op de verschillen bij bovenstaande ganzen valt dat dus allemaal onder "variatie binnen de (Toendra) soort"!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

theomuusse

Ja, Ben, we gaan los nu!
De vogels van Theo Bakker staan er ook tussen, inderdaad, 18 feb 2010, groepje.
Dat ziet er dus nog goed uit, geluid bekend weet ik niet.

De vogels van Retranchement, Z-Vl van Peter Meininger (maart 2010) vind ik duidelijk minder sterk. Mocht Thomas die okee vinden dan kijk ik te streng.
Maar dat betwijfel ik.

En dus op blz 28 2 enge vogels die erg groot en slank overkomen (van Lutzen).

En dan nog ergens 1 die ik vandaag er al niet meer uithaal. Ver terug, blz 33+.

THeo

Een groepje zekere, inderdaad helemaal bovenin in een relatief koudere winter.
Wat een enorme afname dus....

Bas vd Burg

Hoi theo, dan ben ik ook erg benieuwd wat je nu van de vogel van Polder Boekhorst (ZH) vindt. In januari/februari 2008 zat hier een rietgans die is doorgegeven als Taiga en door veel mensen is getwitcht. http://waarneming.nl/gebied/view/21287?g=0&from=2008-01-01&to=2008-02-19&sp=338&z=1&u=0&page=2
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

theomuusse

De foto's zijn niet groots maar op enkele lijkt het wel aardig goed eruit te zien.
OP andere zie ik weer erg veel toendra.
Lastig zo.
Ik weet nog dat ik hem toen niet heb kunnen vinden.

Theo

theomuusse

Een ander leuk drama: jaarlijst en big day records, waar zijn in die records de taiga's gezien?

In 1992 hadden we er maar 1 (rietgans) maar ik weet nog wel dat ik er toen naar gezocht heb in Groningen (zal het eens opzoeken).

Theo

Ben Wielstra

Werd uit de lezing een beetje duidelijk hoe variabel Toendra en vooral ook Taiga is? En hoe zit het met contactzones (scherp of geleidelijk)? Niemand die het toevallig heeft opgenomen en op youtube gezet?

g.j.p.gelderblom

Citaat van: Ben Gaxiola op november 28, 2010, 14:20:19 PM
maar ik kan me zo voorstellen dat iig op de foto's van Theo Bakker Taigarieten staan.

Niet op alle Taigafoto's van Theo Bakker staan Taiga's: http://waarneming.nl/foto/view/1053540

Theo M. bedankt voor het verslag van zaterdag. Eindelijk gerechtigheid voor de preciezen in de rietganzendiscussie (en voor de verstandige figuren die afgelopen winter naar Woldendorp zijn gereden...). Wel ben ook ik erg benieuwd of en zo ja hoe Heinicke e.e.a. heeft onderbouwd. En heeft de man ook nog iets gezegd over zwartbekken van dit kaliber http://waarneming.nl/waarneming/view/46280768, want die vind ik nog altijd erg spannend...

Theo Bakker

PieterGeert heeft gelijk  hoor, op die foto's staan inderdaad geen taiga's. Ik heb die foto's wel gemaakt maar ik heb ze niet op waarneming.nl gezet (ik wist ook niet dat ze er op stonden trouwens) en ik heb de vogels ook niet als zodanig gedetermineerd. Martin zal ze er wel af halen neem ik aan.
Helaas heb ik de lezing afgelopen zaterdag niet kunnen bijwonen.

Theo B

Max Berlijn

Helaas kon ik er vanwege Sinterklaas verplichtingen niet bij zijn zaterdag. Zeker de Rietganzen goeroe was voor mij eigenlijk een must geweest. Ik hoop dat er ooit nog eens iets in de gangbare bladen over wordt geschreven door hem. Teruglezende in dit topic heb ik wel een paar opmerkingen en vragen.

* Wanneer zijn Taiga's nu schaars geworden volgens hem?
* Ik verbaas me een beetje over Theo M zijn bevindingen dat er in 41 pagina's foto's van Taiga's slechts 2 echte Taiga's zitten. Ik weet zeker (zonder er zaterdag zijn geweest) dat het er meer zijn. Zie ondermeer de discussie van vorige winter waarbij er toch meer vogels werden gefotografeerd die door iedereen als zekere Taiga werden bestempeld (met name in Drenthe), maar ook Zuid Holland (nabij Katwijk) en Retrachement nu volgens Theo op eens niet meer overtuigend? ??? ). Die laatste twee plekken zouden goed te matchen zijn met de vogels die in de UK overwinteren en door sneeuw onze kant uit komen?
* Iedereen weet hoe zeldzaam Dwergganzen zijn (en dan bedoel ik niet de project populaties). Dwerggans komt jaarlijks met 10+ ex. in NL voor welke waarschijnlijk niet betrekking hebben op projectvogels (zitten in gebieden waar geen projectvogels zitten en zijn altijd ongeringd). Dwerggans is geen CDNA indiensoort. Ik kan me niet voorstellen op basis van de laatste populatieschattingen van Taiga Rietgans dat deze zeldzamer is dan Dwerggans. Het "opwaarderen" van Taiga Rietgans tot een CDNA indiensoort lijkt mij dus voorlopig niet logisch. Weet dat de officiële definitie van een indiensoort voor het CDNA is dat deze minder dan twee maal per jaar in NL wordt gezien.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Net onderstaand verzoek ingediend bij de CDNA. Vriendelijke groeten, Klaas van Dijk

-------------------------------------------------------------------------------------
----- Original Message -----
From: Klaas van Dijk
To: cdna@dutchbirding.nl
Sent: Monday, November 29, 2010 10:58 AM
Subject: Taigarietgans beoordeelsoort maken

Beste mensen van de CDNA,

Hierbij dien ik een verzoek in om met terugwerkende kracht tot aan de eeuwwisseling (maar wellicht met terugwerkende kracht tot pakweg 1995) alle waarnemingen van Taigarietganzen in Nederland te gaan beoordelen. Er zijn diverse argumenten waarom Taigarietgans momenteel thuishoort op de lijst van door de CDNA te beoordelen soorten.


(1): Afgelopen zaterdag (27 november 2010) gaf Thomas Heinicke op de Landelijke Dag van Sovon c.s. in Nijmegen een lezing over Taigarietganzen. In deze lezing werd ingegaan op het huidige voorkomen van Taigarietganzen in Nederland. Thomas Heinicke concludeerde dat momenteel nauwelijks tot geen Taigarietganzen in Nederland overwinteren en dat deze situatie zeker al tien jaar zo is. Ik ken veel vogelaars en onderzoekers in Nederland die deze conclusie delen. Een dusdanig zeldzaam voorkomen van een soort in Nederland verdient een zorgvuldige documentatie en afweging. Het beoordelen van de waarnemingen door de CDNA is hiervoor het geijkte instrument.


(2): Er worden flinke aantallen Taigarietganzen vermeld in de jaarlijkse watervogelrapporten van Sovon. Tot nu toe zijn deze aantallen niet herroepen. De meeste rapporten staan online op de site van Sovon, zie ook http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=1571&lang=nl . Een spoedig besluit van de CDNA om Taigarietgans met terugwerkende kracht te klassificeren als beoordeelsoort maakt dat ook al deze waarnemingen alsnog beoordeeld zullen moeten worden door de CDNA.


(3): In Limburg (zie het boek 'Avifauna van Limburg' uit 2006 en zie ook de update
http://vogels.nhgl.nl/images/magazine/UPDATE%202010%20Avifauna%20van%20Limburg.pdf heeft men deze stap al enkele jaren geleden gezet. Een beoordeling door de CDNA past bij deze lijn.


(4): In België (zie bijvoorbeeld http://www.bahc.be/Reports/BAHC%20Rapport%2033%202005%20Oriolus%20vol%2073%202007%20p%2052-61.pdf heeft men voor een vergelijkbare aanpak gekozen. Wellicht zijn Taigarietganzen (door de Belgen als ondersoort beschouwd?) in België nog veel zeldzamer?


Het beoordelen door de CDNA van deze waarnemingen van Taigarietganzen zal dus (1) helderheid geven over de situatie in Nederland in de afgelopen 10-15 jaar, en (2) het kader aangeven hoe we om moeten gaan met toekomstige waarnemingen van Taigarietganzen in Nederland. Het kan best zijn dat na verloop van tijd zal blijken dat beoordeling door de CDNA niet meer nodig is, onder andere omdat het aantal waarnemingen te hoog is (vergelijkbaar met bijvoorbeeld Bladkoning). Maar dat lijkt me iets voor later zorg.

Ik hoop op een spoedige beslissing. In afwachting op een een inhoudelijke reactie,

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk / Groningen

gerdwichers8

#435
[size=78%]De vogels van het Retranchement betreffen duidelijk Taiga's m.i. De vogels van de Oosterhesseler Landen[/size] zijn mijns inziens Toendra's waarbij twee vogels vrij veel oranje in de snavel tonen; dit komt volgens Thomas erg weinig voor (volgens wie niet) maar het komt dus voor. De halzen van deze zijn kort, de snavels aan de onderste snavelhelft uitgezakt en niet erg lang, en de lijven lijken niet groter dan omringende Toendra's
Volgens Heinicke zijn ze reeds begin jaren negentig in aantallen achteruit gegaan. Volgens onze telgroep ook.


T.H melde ook twee gevallen van gepaarde Taiga met Toendra. Daar zou je uit af kunnen leiden dat de twee juist erg weinig met elkaar op hebben. Op Varranger zijn beide soorten naast elkaar vertegenwoordigd  Ik zag daar enkel een creche van twee Taiga gezinnetjes in een biotoop van kale toendra, afgewisseld met laag berkebos wat een snel stromend riviertje met poelen omringde.


Johanseni lijkt niet te bestaan als geldige ondersoort en Middendorf's wordt geheel herzien meen ik als mogelijke eigen soort.

Max Berlijn

Go Klaas, laat ik die postbus nou beheren, heb je mail helemaal niet gehad.... :angel:

Zonder gekheid. Ik zal hem officieel laten beantwoorden maar zie mijn opmerking over twee maal per jaar.

Het is volgens mij ook niet de oplossing immers je verschuift het probleem van SOVON naar het CDNA maar die weten allebei hetzelfde op dit moment.

Tevens geeft Heincke aan dat het een ontwikkeling is in de laatste jaren (vroeger waren ze algemener en dat is te bewijzen door oude foto's). De vraag is vanaf wanneer die aantallen zijn gaan dalen. Ik blijf geloven in mijn eigen waarnemingen in de tachtiger en negentiger jaren (en 2002).

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Volgens mij is de eerste stap nog steeds het eens worden over de te hanteren determinatiecriteria voor de diverse rietganzen-taxa. Wanneer we redelijk streng zijn in de leer, zou het mij niet verbazen wanneer het aantal 'aanvaardbare' taiga's in NL aardig in de buurt komt van gemiddeld 2 per jaar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

Ik vind beoordeling door CDNA een mooie manier om helder te krijgen hoeveel aanvaardbare waarnemingen er nu daadwerkelijk zijn.  Mocht blijken dat het er meer zijn dan 2 of 3 gevallen per jaar, dan kun je vervolgens besluiten om de soort niet meer te beoordelen. Zo is het uiteindelijk bij Pontische meeuw toch ook gegaan? Al konden we het daar van te voren niet weten...

Al weet ik natuurlijk niet of CDNA zich daarvoor wil laten gebruiken.

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op november 29, 2010, 12:11:59 PM
Ik vind beoordeling door CDNA een mooie manier om helder te krijgen hoeveel aanvaardbare waarnemingen er nu daadwerkelijk zijn.  Mocht blijken dat het er meer zijn dan 2 of 3 gevallen per jaar, dan kun je vervolgens besluiten om de soort niet meer te beoordelen. Zo is het uiteindelijk bij Pontische meeuw toch ook gegaan? Al konden we het daar van te voren niet weten...

Al weet ik natuurlijk niet of CDNA zich daarvoor wil laten gebruiken.

Volledig mee eens
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Klaas van Dijk

Max, ik heb gewoon het e-mail adres gebruikt wat op de site van DB staat. Laat me maar even weten als er op wat voor manier dan ook onderweg iets is misgegaan, want dan stuur ik de e-mail gewoon nogmaals op.

Zie deze e-mail gewoon als eerste stap. We moeten het uiteindelijk toch een keer eens worden. In Limburg (jouw thuisprovincie) is deze stap wel al gezet, dus waarom niet in de rest van het land? We zouden het in Groningen uitstekend vinden als het oordeel van de CDNA gevolgd kan worden.

En zolang niemand het eens schijnt en/of lijkt te zijn of er nu wel of niet gemiddeld 2 gevallen (of zo) van Taigarietganzen in Nederland zijn: wat let de CDNA om hier een leidende rol in te gaan spelen? De CDNA is daar juist voor opgericht, toch?

Vincent, ook die stap hoort erbij. Wat zou je ervan zeggen om met een aantal belangstellenden in de komende winter een aantal dagen naar Rugen e.o. te gaan? Dan ben je in een gebied waar beide ondersoorten voorkomen en kun je met een aantal mensen toch wel een aantal stappen zetten m.b.t. de juiste determinatiecriteria. En wie weet wil Thomas Heinicke best wel een aantal Nederlanders wat rondleiden en met hun in het veld in discussie gaan over de determinatiecriteria. Rügen ligt ca. naast de deur & genoeg vogelaars gaan erheen om bv naar Kraanvogels te kijken.

Groetjes, Klaas

Steven Wytema

#441
vooruitlopend op de reactie van de CDNA lijkt het mij al heel wat als waarneming.nl de taigarietgans een niveautje upgrade in zeldzaamheid.
(van vrij algemeen naar zeldzaam). zeldzame soorten (pestvogel, waterspreeuw etc) zijn veelal nog geeneens CDNA-beoordeelsoorten (vaak vet rood)


wrn-admins? is daar al een topic over in het voor ons onzichtbare admin-forum toevallig?  :angel:
Steven Wytema


Vincent Hart

We zijn inderdaad weer in overleg over wat we met waarnemingen van taigarietgans gaan doen, jouw (wat mij betreft goede) voorstel staat daar inmiddels bij.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

Kan iemand hier wat over zeggen: Werd uit de lezing een beetje duidelijk hoe variabel Toendra en vooral   ook Taiga is? En hoe zit het met contactzones (scherp of geleidelijk)?

Is er ergens een samenvatting van de lezing in te zien?

Klaas van Dijk

Triturus: "Kan iemand hier wat over zeggen":

(1): "Werd uit de lezing een beetje duidelijk hoe variabel Toendra en vooral ook Taiga is?" Nee. Volgens Thomas Heinicke goed van elkaar te onderscheiden. Eerst IN HET VELD familieverbanden uitzoeken: dus wie is de man, wie is de vrouw, gepaard of niet, positie t.o.v. de groep. Daarnaast veel foto's maken.

(2): En hoe zit het met contactzones (scherp of geleidelijk)? Niets over gezegd. Wel iets gezegd over vogels die in het allernoordelijkste deel van Scandinavië broeden.

(3): Is er ergens een samenvatting van de lezing in te zien? Nee. Zie http://www.sovon.nl/default.asp?id=906 Veel van wat Thomas presenteerde staat al op internet etc. Vaak verschijnen samenvattingen van dergelijke lezingen later in Limosa. Soms worden lezingen ook uitgebouwd tot een apart artikel.


Groetjes, Klaas

Max Berlijn

CiteerWanneer we redelijk streng zijn in de leer, zou het mij niet verbazen wanneer het aantal 'aanvaardbare' taiga's in NL aardig in de buurt komt van gemiddeld 2 per jaar.

Maar dat is dan dus nog steeds te veel om als CDNA zeldzaamheid te worden beschouwd.

Vergelijk de populaties Dwerggans (in het NW van zijn verspreidingsgebied misschien 1000?) en Taiga Rietgans (60.000) eens met elkaar, denk je nu echt dat het er maar 2 per jaar zijn in NL (ganzenland bij uitstek). Ik niet.

Ik denk persoonlijk dat het hele Rietganzen complex (Taiga en Toendra) op termijn op de schop gaat. Volgens mij zijn er net als bij Grote en Kleine Canadeze gans (zie Hanson) populaties welke gebonden zijn aan een bepaald broedgebied (een rivier, een vallei etc) en dze zijn soms individueel te herkennen als groep omdat ze trouw zijn aan dat gebied en daar steeds terugkeren en met elkaar broeden. Dat zou verklaren dat er zo veel verschillende soorten vogels zijn met subtiele kenmerken die in groepen met elkaar optrekken, maar zich wel bij elkaar aansluiten in de winter.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

gerdwichers8

#446
Retranchement vogels zijn me omwille van de Kleine riet en de 'korte' halzen van de meerderheid der vogels (Kleine riet niet heel veel kleiner)dubieus geworden.
Er zit welhaast geen enkele recht toe recht aan Taiga riet tussen al die foto's: Een echte sigarenband verzameling is het!


Edit: Met 'al die foto's' verwijs ik naar 'alle Taigarietfoto's' De retranchement foto's zitten in hetzelfde mapje op dezelfde datum als de Taiga's in Groningen; ook dat is een beetje 'glad'

Ben Wielstra

Bedankt Klaas. Het lijkt me toch gevaarlijk om keiharde ID conclusies te trekken zonder het complete plaatje te hebben. Zoals ik het nu begrijp zijn de kenmerken niet gelinkt aan de daadwerkelijke herkomst van de vogels maar puur gebaseerd op klassificaties van overwinterende vogels (en uit maar een klein stukje van het overwinteringsgebied). Of heb ik het mis?

rinsevdvliet

#448
Citaat van: Max Berlijn op november 29, 2010, 10:20:10 AM
Weet dat de officiële definitie van een indiensoort voor het CDNA is dat deze minder dan twee maal per jaar in NL wordt gezien.

Groet Max

Is dat niet het geval dan?

Citaat van: Triturus op november 29, 2010, 13:48:52 PM
Kan iemand hier wat over zeggen: Werd uit de lezing een beetje duidelijk hoe variabel Toendra en vooral   ook Taiga is? En hoe zit het met contactzones (scherp of geleidelijk)?

Is er ergens een samenvatting van de lezing in te zien?

Ik kreeg de indruk dat TH suggereerde dat http://nou.natuurinfo.nl/website/ardea/ardea_show_article.php?nr=341 nog altijd een een goede indruk geeft van de realiteit. Ben benieuwd hoe, indien de CDNA het taxon gaat beoordelen, er met type 1C en vooral 1D zal worden omgegaan.




Rinse

Adri Clements

Citaat van: Max Berlijn op november 29, 2010, 14:22:30 PMVergelijk de populaties Dwerggans (in het NW van zijn verspreidingsgebied misschien 1000?) en Taiga Rietgans (60.000) eens met elkaar, denk je nu echt dat het er maar 2 per jaar zijn in NL (ganzenland bij uitstek). Ik niet.

Niet mee eens. Beide soorten kunnen veel meer in gedrag (plaatstrouw) verschillen dan je denkt. De grote concentratie taiga's zijn in het uiterste NO van Duitsland te vinden. Thomas H. vertelde dat hij ook op potentiële plekken ten W-ZW-Z heeft gezocht... 0 taiga's gevonden. Verder ten westen dan deze plek alleen 2 groepen langs oostkust van GB. Het is mogelijk dat er vanuit de concentratie taiga's in NO duitsland een groepje ri. ZW vliegt, maar kans is erg klein. Daarvoor is felle kou en sneeuw nodig, meer nog dan in het afgelopen decennium.
Optie 2 is een dwalende groep die in NL neerstrijkt ipv. langs oostkust GB. Gezien de plaatstrouw in de afgelopen jaren lijkt me die kans ook erg klein.

Een aantal afbeeldingen (bijv. over de 4 typen taiga's en toendra's) op de presentatie van TH zijn trouwens te vinden in het artikel wat Rinse hierboven linkt.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's