Hoofdmenu

rietgans, again...

Gestart door Gert Veurink, januari 16, 2010, 19:35:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

lupokatja

Citaat van: Vincent Hart op februari 15, 2016, 13:03:54 PM
Er is toch wel wat meer met deze vogel aan de hand dan kleurverdeling op de snavel, Albert? Daarnaast, ja als blijkbaar alles tussen klassieke middendorffi en de fabalis zoals we die in Noord-Brabant zien onder 'fabalis' valt, dan is dit natuurlijk fabalis...

Citaat van: Vincent Hart op februari 15, 2016, 13:01:07 PM
Het lijkt me in elk geval geen klassieke fabalis, korte nek, snavelvorm en -breedte. En wellicht ook zware flankstreping? Ik heb er verder niet overdreven verstand van, mensen die dat wel hebben waren het eens met mijn opmerking 'type johanensi/middendorffi', wellicht een betere karakterisering dan 'zou wel eens van ver oostelijk kunnen komen'...

Deze vogel valt m.i. ook gewoon binnen de variatie die we in Noord-Brabant zien (zagen :(, dit jaar geen spoor). Dat is ook precies de reden dat de geschatte aantallen per waarnemer zo enorm kunnen verschillen. Wel hou ik wat betreft de identificatie nog een slagje om de arm, juist met dit type vogels kun je makkelijk de mist ingaan. Zonder twijfel wel de beste kandidaat dit jaar.

Lutzen



Erwin Goutbeek

Beste ganzenliefhebbers,

Again een rietgans die mogelijk een taiga is. Goed te vergelijken met drie ernaast staande toendra's.


Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/114776514
onzeker Taigarietgans - Anser fabalis gezien op 2016-02-19 Dalfsen - De Marshoek
Foto's:














Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Erwin Goutbeek

lupokatja

Citaat van: erwin.goutbeek op februari 19, 2016, 20:36:48 PM
Again een rietgans die mogelijk een taiga is. Goed te vergelijken met drie ernaast staande toendra's.

En dan kun je gelijk zien dat er geen grote verschillen zijn tussen die 4 vogels, een Toendrarietgans dus.

Lützen

emoklunder

De geringde Rietgans (Taiga?)  Z78 wordt de laatste paar dagen al in West-Polen gezien.

Roel Schwartz

Heb je een linkje naar de site Emo?
M.v.g.,

Roel Schwartz.

emoklunder

Dat kan alleen als je de vogel ingevoerd hebt op geese.org.
Ik wil je wel een schermafbeelding sturen. maar dan heb ik je email nodig.

Albert de Jong

In de laatste Bird Study (http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00063657.2016.1236779) staat een aardig artikel over 10 taigarietganzen uit Schotland (Slammanan area) die met een zender zijn uitgerust in 2013. Ze bleken twee routes te gebruiken naar Dalarna, Centraal-Zweden, waar de beesten in naaldbossen langs kleine waterstromen broeden: één via de uiterste noordpunt van Denemarken en Saffle, een andere via Akershus in Noorwegen.
In Schotland overwinteren jaarlijks nog 220-300 taigarietganzen. Een situatie die vergelijkbaar was met Nederland van zo'n 20 jaar geleden. Dit najaar lijken alleen nog de meldingen van de 3 vogels op Terschelling de toets der kritiek te kunnen doorstaan: http://waarneming.nl/soort/view/338
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Martijn Bot

Ik ben geen expert, maar als ik het voor het zeggen had zou ik het vraagteken weghalen.

lupokatja

Citaat van: Martijn Bot op december 03, 2016, 20:12:59 PM
Ik ben geen expert, maar als ik het voor het zeggen had zou ik het vraagteken weghalen.

Dan zou ik wel eerst de soortnaam veranderen... Volgens mij een Toendra dus.

Lutzen

Martijn Bot

Vertel. Er is trouwens wel een foto verdwenen bij de waarneming...

lupokatja

Citaat van: Martijn Bot op december 03, 2016, 22:26:12 PM
Vertel. Er is trouwens wel een foto verdwenen bij de waarneming...

Qua bouw is het m.i. vooral een Toendra. Nogal compact lichaam, geen zwanenbult, geen echt lange nek, hoge snavelbasis, volgens mij toch ook een duidelijke kauwrand, nogal licht/grijzig uiterlijk. De verdwenen foto heb ik niet gezien, dus daar kan ik niets over zeggen, maar als dat de foto bij de andere ingevoerde waarneming is wordt ik daar ook niet echt warm van.

Lutzen

Albert de Jong

Eens met Lützen. Ik denk dat de overwegend oranje snavel hier weer voor de gedachte 'taiga' heeft gezorgd. Terwijl de vorm (ondernavel omhoogbuigend naar snaveleinde) ervan niet helemaal goed is. Ik zal hem voor de gein eens voorleggen aan een Zweed die ieder jaar 50.000 taigas bekijkt.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

lupokatja

Om min of meer dezelfde redenen lijkt dit me trouwens ook gewoon een Toendrarietgans:
http://waarneming.nl/waarneming/view/125736484

Voorlopig is denk ik alleen dat groepje op Terschelling terecht als Taigarietgans gedetermineerd. Op weg naar Buckenham Marshes?

Lutzen


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


lupokatja


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

lupokatja

Nee, en dat zal ook wel niet meer gebeuren, want normaal is dit de tijd dat ze hier weer vertrekken. Denk zelf dat de soort de komende jaren nog wel op zal duiken wanneer er wat meer sneeuw valt in bijv. de Deense overwinteringsgebieden, maar het is duidelijk dat zowel de aantallen als de frequentie van voorkomen nog steeds afnemen.

Ik zou me persoonlijk overigens voor kunnen stellen dat de beoordeling van waarnemingen voor deze soort gelijk wordt getrokken aan die voor o.a. Grote Kruisbek en Witstuitbarmsijs...

Lützen

frankneijts

Citaat van: lupokatja op februari 17, 2018, 10:37:09 AM
Nee, en dat zal ook wel niet meer gebeuren, want normaal is dit de tijd dat ze hier weer vertrekken. Denk zelf dat de soort de komende jaren nog wel op zal duiken wanneer er wat meer sneeuw valt in bijv. de Deense overwinteringsgebieden, maar het is duidelijk dat zowel de aantallen als de frequentie van voorkomen nog steeds afnemen.

Ik zou me persoonlijk overigens voor kunnen stellen dat de beoordeling van waarnemingen voor deze soort gelijk wordt getrokken aan die voor o.a. Grote Kruisbek en Witstuitbarmsijs...

Lützen

Ik denk dat dit al gebeurt Lützen (dit is nog meer een 'fotosoort' dan die 2 vinken) maar gezien de huidige waarnemingfrequentie en de uiterst lastige (en vaak discutabele) determinatie komt, wat mij betreft, de CDNA in zicht als de aangewezen beoordelaar..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

In Duitsland was de verspreiding dit jaar minimaal (zie de winterverspreiding die ik van ornitho.de heb geplukt – "ohne Gewähr" zoals de Duitsers zeggen).
Twee jaar terug werden er nog aardige aantallen gemeld langs de Oostzeekust tot aan Lübeck, nu zitten ze pas ten oosten van Rostock.

JanHein

Roel Schwartz

Dag JanHein,

Als je dan nog heel kritisch naar al hun begeleidende foto's  (http://www.ornitho.de/index.php?m_id=7&frmPage=all&sp_tg=1) van Waldsaatgans kijkt, dan valt mij op dat hier toch nog wel heel Toendrarietganzen zitten. Dus het werkelijke aantal zal waarschijnlijk nog een stukje lager liggen.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

migratorius

Zoiets vermoedde ik wel, vandaar dat "ohne Gewähr" (ik heb nul foto's bekeken: in elk geval zijn alle meldingen in NRW terecht naar de prullenbak verwezen).

JanHein


lupokatja


Roel Schwartz

M.v.g.,

Roel Schwartz.

lupokatja

Om eerlijk te zijn durf ik over sommige vogels in deze waarneming van Martin Olthoff (https://waarneming.nl/waarneming/view/149052987) dan weer geen heel erg stellige uitspraken te doen. Geen idee of dat hetzelfde groepje is overigens.

Lützen

Jacob Molenaar

Is dit nog een goede kandidaat voor taiga?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Roel Schwartz

Lijkt mij niet, maar Lützen kan dat nog veel beter beoordelen. Die Rietgans rechtsachter is wel interessant vanwege de halsband, maar ik denk niet dat die is afgelezen.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

lupokatja

Ik ben bang dat ik er niet zo heel veel over kan zeggen. Met zo'n liggende vogel is het postuur moeilijk in te schatten en dat witte kolletje zegt ook niet zoveel. De snavel vind ik er best goed uitzien, maar hij is niet zo heel lang en de snavel van een hybride Kol x Toendrarietgans kan er precies zo uitzien (zie bijv. deze collage https://waarneming.nl/waarneming/view/147137115). Daar komt nog bij dat deze hybride absoluut niet zeldzaam is.

Dit zou er bijv. ook zo maar een kunnen zijn: https://waarneming.nl/waarneming/view/134190027 (al past de beschrijving bij die waarneming dan wel weer beter op Taigarietgans).

Het blijft gewoon erg moeilijk om individuele vogels op naam te brengen, dat lukt alleen met heel uitgesproken vogels.

Lützen