Verdikking van een wilgentak

Gestart door xJochemx, januari 16, 2010, 14:01:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Eén van de takken van de Grauwe of Geoorde Wilg in onze achtertuin vertoond een soort verdikking. Ik ben benieuwd wie (een larve of zo?) of wat (een ziekte? Lijkt me sterk, maar goed) dit veroorzaakt. Iemand enig idee?
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Corryabbink

#1
Hallo Jochem,
Misschien is het een aantasting door een Galmugsoort. Ik zal dit item naar het Gallenforum verplaatsen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xJochemx

Hoi Corry,

Dankjewel. Ik twijfelde wel, maar kon zo snel niet iets op internet vinden over een gal die op deze verdikking lijkt. Ik vond wel de Wilgentakgalmug, maar die lijkt meer een bolvormige gal te vormen. Misschien dat de verdikking die zich nu op de tak bevind nog gaat veranderen in een bol, dat weet ik niet.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Corryabbink

Er bestaat ook nog een Gewone wilgbastgalmug(Rabdophaga saliciperda) die komt op Schietwilg voor.

Misschien komt er nog iemand die je meer zekerheid kan geven :rolleye:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hinko

#4
Op het eerste gezicht of de Wilgentakmot of Gewone wilgtakgalmug of Gladde wilgtakgalmug.
ff geen tijd om goed te kijken.


Ik denk sterk aan de eerste...
mvgr, Hinko

xJochemx

Hoi Hinko,

Bedankt. Zoekend op internet naar de Wilgentakmot kom ik (weinig) plaatjes tegen die erg lijken op de gallen op de wilg in onze tuin. Van de wilgentakgalmug (Rabdophaga salicis tenminste) zie ik alleen gallen die vrij rond zijn, wat niet overeenkomt met de gallen hier in de tuin. Is dat beeld voor de Gladde Wilgentakgalmug hetzelfde? Ik kan er zo snel niet veel over vinden. Wat is de wetenschappelijke naam van de 'Gladde', weet je dat misschien?
Als dit de opties zijn is het dus vrij zeker de Wilgentakmot, toch?
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Corryabbink

Wat zijn die oranje plekjes die ik op de verdikkingen zie? Zijn dat gaatjes, zwammetjes of nog iets anders?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xJochemx

#7
Hoi Corry.

Ik heb geen idee... Het ziet er uit als een soort roestzwam, maar ik weet het echt niet zeker.

Overigens op het forum van Microlepidoptera.nl werd gezegd dat de gallen waarschijnlijk niet van de Wilgentakmot (Cydia servillana) zijn maar van een galvlieg (http://www.microlepidoptera.nl/forums/viewtopic.php?f=5&t=513). Welke soorten in aanmerking komen weet ik nog niet, het valt een beetje tegen hoeveel er makkelijk te vinden is op internet.

Edit: na nog wat zoekwerk: misschien Euura atra?
http://users.telenet.be/Atalantavzw/archief%202003/Gallen%20galwespen%20en%20galmuggen%20van%20de%20wilgen.pdf
(figuur 2). Lijkt er goed op en komt voor op dit soort wilgen.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Grada Menting

Kijk eens op gallen in nederland.
Kies voor waardplant wilg. Daar zie je diverse gallen die op de wilg voorkomen o.a. ook  een gal die voorkomt op de tak. Wilgebastgalmug, Rabdophaga saliciperda.


Corryabbink

Citaat van: sofie op januari 19, 2010, 19:20:08 PM
Kijk eens op gallen in nederland.
Kies voor waardplant wilg. Daar zie je diverse gallen die op de wilg voorkomen o.a. ook  een gal die voorkomt op de tak. Wilgebastgalmug, Rabdophaga saliciperda.
Sofie dat was ook mijn idee :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

mcbud

#10
De gallen van de de bladwesp Euura cinerea lijken er m.i meer op.
(bron: www.pflanzengallen.de van Dr Hans Jürgen Buhr)
Helaas lijkt Euura cinerea geen algemeen geccepteerd taxon..

groet, marc

xJochemx

Hoi Marc,
Ik vind die van Euura cinerea er ook meer op lijken, die van de Wilgenbastgalmug lijken me zo rond. Misschien komt dat nog bij de gallen op de wilg in onze tuin?
Op de site die je noemde staat bij Euura cinerea ook Euura atra, is dat een synoniem? Die noemde ik namelijk ook al naar aanleiding van de pdf waar ik de link in een eerdere post van plaatste. Euura cinerea wordt niet gevonden op het Nederlands Soortenregister, Euura atra wel (http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=0AHCYFAXDLCL).
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

mcbud

Hallo Jochem,


Van de duitse site van H.J.Buhr zou je inderdaad de indruk kunnen krijgen dat E.atra (atra) een synoniem is voor E. cinerea; maar volgens de Belgische site waar jij naar linkt komt E. atra alleen voor op Salix aurita, alba en repens, en niet op Salix cinerea.
Veder lees ik op verschilllende sites steeds vaker dat bladwespen (Euura) sterker soort-specifiek blijken dan voorheen wel werd gedacht. Dat maakt de combi Salix aurita/alba/repens voor Euura atra ook een beetje twijfelachtig: gaat het hier wel om één soort?
Over E.cinerea kon ik niet veel vinden; in Nederland geldt het in ieder geval niet als een erkende soort.
Hou me ten goede, ik ben een absolute leek op dit gebied en herhaal alleen maar dingen die iedereen in een halfuurtje surfen zelf kan vinden.
Misschien dat iemand met echte kennis van zake hier eens zijn licht over kan laten schijnen.


groet, marc



xJochemx

#13
Hoi Marc,

Zoals ik in het allereerste bericht van deze thread postte weet ik niet zeker welke soort Wilg ik in de achtertuin heb staan, Geoorde of Grauwe (aurita of cinerea dus)... Lastig uit elkaar te houden soorten en ik heb de wilg niet gekocht met een labeltje eraan.
Een stukje bast verwijderen, als er lijsten op het hout zitten zou dit een kenmerk moeten zijn van de Geoorde Wilg. Morgen eens kijken of ik dat kan ontdekken...

24-01:
Nou... Net even gekeken, maar ik kan er niet veel van maken... Ik heb een reep bast weggehaald van zo'n cm breed en 4 cm lang en ik zie wel een donker streepje, maar of dat dan lijsten zijn? :/
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl