Is dit misschien een Gal.

Gestart door ria.versteeg, december 30, 2009, 15:01:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

ria.versteeg

Geacht Forum,
Weet niet of het eitjes zijn of een gal. Foto gemaakt op 25-7-2009.
no 8117 bovenkant,
no 8121 onderkant.
Wie kan mij helpen. Groetjes Ria Versteeg.
Ik heb er nog een foto bij gezet wat ik weet niet hoe deze plant (of stuik heet)

amvanerkelens

Het is mogelijk een Rhododendron en dan kom ik uit op de Oortjesziekte.
De gal wordt dan veroorzaakt door een schimmel.
Die van jouw foto is waarschijnlijk een beginnende gal, want ze kunnen erg groot worden.
In het Gallenboek staat:
Rhododendron sp. – Rododendron
1.      De aangetaste bladeren zijn opgezwollen tot grote, roze en witte, ronde gallen, door witte sporen bepoederd en wasachtig. Oortjesziekte.
Schimmels, Exobasidiales – Exobasidium rhododendri (FUCKEL) CRAMER
                                                                                      (Rododendronbladgast)
kijk ook hier

Groet Alie   :)



javanerkelens

En kan het zijn, dat door de schimmel het blad dan in de vorm van een oor gaat staan en misschien daarom de naam "Oortjesziekte"....??

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

amvanerkelens

En kan het zijn, dat door de schimmel het blad dan in de vorm van een oor gaat staan en misschien daarom de naam "Oortjesziekte"....??

Dat had ik ook gezien bij deze foto, maar ik heb er nergens iets over gelezen.

Groet Alie  :)

ria.versteeg

Bedankt Alie en Joke, Groet Ria.

Jojanneke Bijkerk

Hoi Ria, oortjesziekte slaat volgens mij op Exobasidium japonicum die het hele blad betrekt bij de galvorming, waardoor je een soort oorachtig blad krijgt (witroze). De vergroeiing op jouw blad is mij een raadsel. Het lijkt een beginnende gal van Exobasidium rhododendri, die vervolgens is gestopt en toen is er een beestje in gekropen en die heeft de ingang dichtgemaakt met spinsel. Misschien is dit een mooi vraagstuk voor de plantenziektekundige dienst?!
Groetje, Jojanneke

ria.versteeg