vlieg van ver

Gestart door corzonneveld, januari 16, 2010, 12:40:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Het forum is niet druk, daarom maar eens een overblijfsel van vorig jaar. Iets voor Gerard wellicht...

Noord Australie, niet al te ver (naar locale begrippen) van Darwin. Muscidae misschien?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gerardpennards

Laten we er een kwisje van maken, de eerste met de goede familie krijgt 10 punten!  ;D ;D ;D ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

gerardpennards

De 10 punten zijn meteen al voor JOKE! Geloof het of niet, het is idd een zweefvliegje..... :rolleye: :rolleye:
Nu de subfamilie.... ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

nielsyese

#4
De kenmerken zijn idd aanwezig, maar zo op het eerste gezicht zou je toch heel iets anders denken ;D Ik ga trouwens voor Eristalinae :)
EDITĀ± Wel een leuk raadsel hoor! :D
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Nou....het enigste wat ik kan bedenken is misschien Toxomerus sp.
Maar dat is vast niet goed.....kijk nog effe verder..

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

gerardpennards

En de volgende 10 punten zijn voor Niels-Jan, Eristalinae it is....
En nu het genus..................... ;D ;D ;D ;D ;D

PS: 5 punten aftrek voor Joke, Toxomerus in Australie........... >:D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

corzonneveld

#7
Nou breekt m'n klomp! Dat had ik er dus NOOIT achter gezocht! Ja, nu je het zegt klopt de vleugeladering, en eigenlijk had die meteen tot de familie moeten leiden. Maar die kleur is zo Calliphoridae-achtig, dat ik er niets aan gedacht heb!

Ik wacht even verder tot jullie convergeren, gaat wel goed zo!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

javanerkelens

 
CiteerPS: 5 punten aftrek voor Joke, Toxomerus in Australie........... :D" src="http://forum.waarneming.nl/smf/Smileys/classic/evil.gif">
Ohhhhh, ben nu verdrietig hoor :'(
Groet,
Joke (van Erkelens)

nielsyese

Nog even aan het puzzelen wat betreft genusĀ±
Tribus is Eristalini
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jack_windig

#10
Ha, een kwisje! Genus gok ik plaatjeskijjkend op Austalis.

corzonneveld

Citeerplaatjeskijjkend

waar vind je die dan?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

javanerkelens

Of Volucellini Copestylum sp.....????? :rolleye:
Groet,
Joke (van Erkelens)


corzonneveld

Waar halen jullie het vandaan?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

corzonneveld

#17
CiteerTribus is Eristalini

Hoe zie je dat?

De aanduiding sp. n. doet overigens vermoeden dat ie nog niet/pas zeer recent is beschreven. Ik kan hem ook niet googlen, krijg niks zinnig terug.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

nielsyese

#18
Je hebt geen foto van de zijkant neem ik aan?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

corzonneveld

Valt mee, geen topfoto maar wel van de zijkant...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

nielsyese

Vrijwel zeker Austalis. Ik ben benieuwd wat Gerard zegt :)
Voor mij is A. pulchellus de beste kandidaat.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

gerardpennards

Jippieeeee, goed zo jongens en meisjes, waar we al niet op uit komen als iedereen even z'n grijze cellen laat werken na een klein openingszetje!
Inderdaad, Austalis it is, maar er moet worden bijgezegd dat de nomenclatuur nog niet helemaal duidelijk is.
Duidelijk is Syrphidae, Eristalinae, Eristalini, maar dan. De beesten zijn al genoemd Eristalis en ook Kertesziomyia!
Kijk maar eens hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Austalis
http://en.wikipedia.org/wiki/Kertesziomyia
Het zal jjullie opvallen dat het verschil met Eristalis qua genus voor zowel Austalis en Kertesziomyia hetzelfde is, dus vaak in hetzelfde genus geplaatst!
Austalis is relatief nieuw, pas opgericht in 2003!
De soort laat ik even in het midden, er zijn een aantal van deze metalig glimmende zoals je in de soortenlijst van Austalis op Wikipedia kunt zien... ;D ;D ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

corzonneveld

Veel dank voor alle input!!

Ik heb een Australisch contact gevraagd wat hij weet, kan even duren (reactietijd tussen 1 dag en 3 maanden...)

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gerardpennards

Kun je me geen contact regelen die me australische zweefjes kan sturen?  ;D ;D ;D ;D ;D
Zouk je eeuwig dankbaar zijn.... :duim: :duim:
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

corzonneveld

#25
Nou, dit keer kwam de reactie snel. Wel wat cryptisch. Ik citeer:

Citeer. I don't know the genus or its limits but have a key to species of Eristalis by Ferguson, 1927 which includes pulchellus. This species is a southern Australian one and is described as having a pair of prominent dark spots on the mesonotum (as opposed to stripes). The only species I have on my checklist is E. smaragdi Walker (which only means that no other species have been found here yet) which is described by Ferguson as widespread in northern Australia including Darwin and keys out near pulchellus in the key.

@Gerard: kijk even naar een pb'tje van mij!

Misschien moet ik hem wegzetten als Austalis cf. smaragdi?? Of toch maar gewoon spec....??
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gerardpennards

Yep, kun je doen, ik heb misschien wel literatuur dat de boel verduidelijkt qua soort, maar dat weet ik niet zeker en dan moet ik ook effe graven....
Kheb je PB gezien, bedankt Cor!
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

corzonneveld

Mijn Australische contact heeft de vlieg gecheckt in het locale Museum (Darwin). Het blijkt A. roederi (Bergroth) te zijn. Toch wel handig, die locale informaten  ::) !!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

Dat hij nu een naam heeft is wel heel leuk. Mooi beestje.