Hoofdmenu

winterse ecto

Gestart door JohnvR, januari 16, 2010, 00:21:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

spinnenvrouw

Doe niets totdat de wesp is uitgeslopen. Ook niet het potje onder de binoc houden of omkeren om te kijken of er ontwikkelingen zijn. Door dat draaien en schudden beschadigt de pop, die tijdens de ontwikkeling erg kwetsbaar is (ik ben door schade en schande zo wijs geworden ...).  Als de wesp is uitgeslopen kun je naar hartelust kijken. Pas als de wesp helemaal is uitgekleurd zou je hem kunnen doden, je kunt ook wachten tot hij vanzelf dood gaat. Tot zolang kan het spinnenlijkje rustig in de pot blijven liggen. Daarna kun je kijken of er nog kenmerken te zien zijn die we nog niet hebben opgemerkt, misschien een epigyne?
Als alles op de foto staat kunnen de wesp, de cocon en het spinnenlijkje naar Kees Zwakhals voor determinatie.
Is de cocon op doorsnede rond? Dat zou heel spannend zijn, want op Linyphiidae zit meestal Acrodactyla, met vierhoekige cocons.
Jacomijn Prinsen

JohnvR

Het zal een Acrodactyla zijn, aangezien de cocon vierhoekig is en erg lijkt op die in een aantal andere topics. De spin was een mannetje. Ik hoop dat tzt spin en wesp (als het goed gaat) gedetermineerd kunnen worden. Hoe lang duurt de ontwikkeling van zo'n wesp doorgaans? Ik ben bang voor kans op uitdroging. Ik gaf de spin meestal om de paar dagen een druppel water (nog geen gips helaas).

spinnenvrouw

Schimmel is gevaarlijker dan uitdroging. Onder welke omstandigheden staat hij?
Over een of twee weken is het tijd voor beschuit met muisjes (gelukkig een houdbaar product, voor het geval ik er en beetje naast zit  ;D ).
Jacomijn Prinsen