Hoofdmenu

winterse ecto

Gestart door JohnvR, januari 16, 2010, 00:21:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vandaag (vrijdag) vond ik in het duin bij Castricum onder een verbrand/verkoold stuk hout deze spin met een ecto, leuk.

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

JohnvR

Dank je Marina. Het viel niet mee, want ondanks de kou (net boven nul) liep hij steeds weg. Ik twijfel of ik een poging moet doen er een naam/familienaam aan te geven. Zo op het eerste oog lijkt hij erg op een andere spin die ik laatst had, een dikkaak. Ik heb er echter twee problemen mee, de uitgesproken dikke kaken zijn niet zo goed te zien. Ze lijken wel enigszins van elkaar te wijken. Anderzijds is de spin onvolwassen, terwijl dikkaken nu volwassen horen te zijn geloof ik. Als het toch een Pachygnatha is, dan misschien Pachygnatha listeri vanwege de niet-donkere carapax. Hoe kun je overigens spinnen met een ecto determineren? Ze zijn neem ik aan per definitie onvolwassen? Hij zit nu met een mug in een potje, maar ze vallen elkaar niet lastig.

frits_b

Ik ben ook maar een amateur, maar (nou komt 't  ;) ), de tekening op het abdomen doet mij meer aan een Linyphiidae soort denken (bv een van de -phantes genera)...
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

JohnvR

Hallo Frits,

Hartelijk dank, lijkt goed inderdaad. Dat gaat niet eenvoudig worden qua determinatie lijkt me. Ik blijf al steken bij het aantal stekels op de metatars. Wat is nu een stekel en wat is een haar? Het aantal lijkt ook nog te varieren per metatars, lastig, lastig. Hopelijk blijft ie nog even in leven, maar de mug heeft ie nog niet te pakken.

Groeten,
John

Marina

Kun je m niet beter lekker de vrijheid teruggeven dan?
In dat potje worden jullie er geen van beiden wijzer van.
(Drie, als je de mug meetelt).
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

frits_b

Citaat van: JohnvR op januari 18, 2010, 19:38:09 PM
Hallo Frits,

Hartelijk dank, lijkt goed inderdaad. Dat gaat niet eenvoudig worden qua determinatie lijkt me. Ik blijf al steken bij het aantal stekels op de metatars. Wat is nu een stekel en wat is een haar? Het aantal lijkt ook nog te varieren per metatars, lastig, lastig. Hopelijk blijft ie nog even in leven, maar de mug heeft ie nog niet te pakken.

Groeten,
John
Ja, de determinatie van dergelijke soorten is inderdaad niet eenvoudig. Overigens zijn de zwarte uitsteeksels op de poten (die op deze foto te zien zijn) allen stekels. De haren zijn in dit geval denk ik te klein of dun om goed te zien. Een schatting of meting van de grootte van het spinnetje kan mogelijk ook soorten uitsluiten. Verder zou een bovenaanzicht - waarop de kleuring van het kopborststuk beter te zien is - nog kunnen helpen.
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

JohnvR

Als we willen weten door welk dier deze spin geparasiteerd wordt, dan is een goede mogelijkheid het proces te volgen. Als het niet nuttig is voor de kennisopbouw zou ik de spin niet meenemen of weer loslaten. Een van de dieren gaat het sowieso afleggen, de spin of de parasiet.

De spin is net even iets groter dan 3 mm, maar minder dan 3.5 schat ik in. Een betere meting volgt later, maar de spin is nog wel onvolwassen en wellicht in het volwassen stadium iets groter. Ik voeg nog een foto van de bovenkant toe, ter plekke gemaakt en nog twee andere foto's, waarbij de ecto ook iets beter te zien is en dat er op tenminste een metatars meerdere stekels staan. Volgens mij is er geen stemvork te zien, of een hele vage, dat sluit ook een aantal soorten uit wellicht.

jvogels

#8
In eerste instantie vond ik het niet echt op een dwergspin lijken, maar ik ben denk ik wel om:
een goede kandidaat lijkt mij Neriene; de beste kandidaat voor de soort lijkt mij N clathrata (w-vormige figuren binnen het brede folium en ongeringde poten (de donkere vlekken bij de gewrichten wil ik in ieder geval niet tot ringen bestempelen), maar de hierop lijkende N. furtiva is niet geheel uit te sluiten. Hou het voorlopig dus maar op Neriene sp.

JohnvR

Ongeringde poten lijkt me ook inderdaad. Verder blijf ik het lastig vinden en ga ik mee met het advies deze voorlopig geen soortnaam te geven. De mug heeft het loodje gelegd, maar het is me niet duidelijk of de spin daar iets van doen mee heeft gehad. Ik zal proberen iets kleiners te bemachtigen. De mug is er wel in geslaagd eitjes te leggen in de druppel water die in het potje zit als drinken voor de spin  :o .

frits_b

Wat spinnenvoeding betreft: Ik las op een duits forum een heel verhaal over een spin die succesvol met banaan werd gevoerd (zie http://insektenfotos.de/forum/thread.php?threadid=30044&sid=2ced0271504674c8fedbe460c93db4a5).

De bazin van het beestje schrijft onder meer:

"Und noch vor wenigen Wochen hatte ich mit Martin Lembke gestritten, der nicht glaubte, dass Spinnen auf Banane heiß sind. Manchmal soll man einfach seine eigenen Erkenntnisse abrufen. Augenzwinkern"

Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar wie weet is 't een mogelijkheid. 't Zou wel een uitkomst zijn in deze fruitvliegvrije periode...
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

JohnvR

Ik had al wel een druppel stroop geprobeerd, maar geen idee of er van gegeten wordt. Ik zal eens een stukje banaan proberen. Bij hooiwagens lijkt het te werken, maar dat is toch een ander slag natuurlijk.

JohnvR

Beetje aan het experimenteren om filmpjes van microscoop foto's te maken (filmpjes direct zou ook moeten kunnen). De kwaliteit kan beter, maar gaat om het idee. De spin was aardig actief met bellen blazen. De ecto roerde zich ook. Ook nog een foto van inmiddels uitgekomen muggenlarfjes  8) . N.B. Toen ik gisteren een stukje peer bij de spin bracht begon deze dit meteen te betasten.

De bellenblazende spin
http://www.youtube.com/watch?v=DzeFY9LR4Cc

De bewegende ecto (slechts 3 frames, vaak reloaden)
http://www.youtube.com/watch?v=X0Ucl4TbF0A

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

jvogels

Dat bellenblazen doet de spin normaal op voedingstoffen op te zuigen. Door de slokdarm wijder en nauwer te maken, kan deze vloeistof opzuigen resp. uitbraken. Veel spinnen grijpen hun prooi met hun kaken, verpulveren haar al dan niet nog wat en zuigen door het maken van deze beweging hun lichaamssappen op.

spinnenvrouw

de spin lijkt me, zoals Joost al opperde, een Neriene clathrata. Op de eerste foto zie je op de rechterfemur twee dorsale stekels (en een prolaterale). N. furtiva heeft 1 dorsale stekel. Het kenmerk is helaas niet erg hard, er is variatie en dit beest heeft volgens een latere foto op de linkerfemur ... Grr!

Van de ecto's is nog niet zo gek veel bekend, kweken kan verrassingen opleveren zoals nieuwe soorten voor NL, of nog onbekende spin-parasiet combinaties. Als je behoefte hebt aan voer, stuur dan een PB-tje en je postadres, ik heb meer fruitvliegen dan mijn spinnen aankunnen.
Jacomijn Prinsen

JohnvR

Twee stemmen voor Neriene clathrate, maar nog geen zekerheid helaas. Bieden grootte, stadium, locatie (bos in het duin bij Castricum) e.d. nog uitsluitsel?

Gisteren heb ik onder de microscoop een stukje banaan aangeboden en daar werd meteen van gegeten, grappig om te zien. Ik stel het fruitvliegjes aanbod zeer op prijs, maar ik ben nog wat huiverig. Dat heeft vooral betrekking op huisgenoten. Wat voor omstandigheden hebben fruitvliegjes nodig, kan ik ze in de schuur houden of is binnenshuis nodig?

Hier nog twee foto's van de ecto vandaag, lijkt ergens richting het eind van het achterlijf vast te zitten.

spinnenvrouw

Het gaat goed met de ecto!

In de korte dooiperiode zag ik buiten alweer muggen rondvliegen, kun je die vangen?
Fruitvliegen ontsnappen wel eens, maar ze gaan naar het licht. Met de pooter (exhaustor, zuigbuis) haal je ze makkelijk van het raam. Als je daar een bierflesje neerzet waar nog een bodempje in zit, kruipen ze daar in. Als je er drup afwasmiddel aan toe voegt komen ze er niet meer uit. Is de familie dan tevreden?
Kijk nog even in het draadje kweken naar de pot en vooral het deksel waarmee je schoon kunt oogsten. Onder de tien graden groeien de larven niet meer.
Jacomijn Prinsen

JohnvR

Muggen en andere diertjes van in en om het huis gaat op zich prima. Het leek alleen of deze spin de mug die ik gaf niet hoefde / er niets mee kon, misschien een pietsie te groot. Bijkomend probleem momenteel is de kou, maar ik probeer toch het hiermee te redden.

spinnenvrouw

je hebt het beest toch hopelijk niet bij kamertemperatuur staan?
Een vorstvrije plek van 0-60 C  is nu mooi genoeg, en dan is de voerbehoefte ook niet groot. Drupje water, of een flinter doorweekt schoon papier, of een paar mm natte watten zijn goed tegen de dorst.
Jacomijn Prinsen

JohnvR

Ik weet naar aanleiding van het opkweektopic dat als ik spinnen wil opkweken, dat ik dan nog een slag moet maken. Ik was voornemens daar in de schuur wat ruimte voor te maken, maar dat heeft als nadeel dat ze dan niet in het zicht staan, bovendien is het nu wel erg koud. De enige plek van 0-6 °C is de koelkast, zal ik hem daar dan maar naar verhuizen tot het weer verbetert en ik de schuur kan gaan gebruiken of is dat te donker? Dan kan ik intussen proberen wat kooitjes in te richten. Ik neem aan dat een stukje gipsplaat ook geschikt kan zijn voor de vochtregulatie? Daar heb ik nog wat van liggen.

spinnenvrouw

De koelkast is niet goed, omdat daar geen daglicht is.
Seizoensgebonden activiteiten, zoals het uit winterrust gaan, worden gestuurd door daglengte en temperatuur. Een goede optie is een vensterbank in een niet-verwarmde kamer. Daar mag je dan geen licht meer aan doen! Een afscherming werkt misschien ook,  bijvoorbeeld een donker doosje wat je tegen het raam zet. De lichtsterkte van de volle maan heeft geen invloed op de daglichtwaarneming, maar je Neriene zat op een beschaduwde plek, je kunt daar dus beter onder blijven.
Als het beest al bij kamertemperatuur heeft gestaan lijkt het me riskant om hem terug in de vrieskou te brengen. Is de schuur vorstvrij?
Ik blijf benieuwd naar de sluipwesp.
Jacomijn Prinsen

JohnvR

Er is iets veranderd.

jvogels

Ik denk dat het moment van de "grote slurp" is aangebroken.

frits_b

Mooie foto's! Mag ik vragen wat voor apparatuur je hebt?
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

JohnvR

Dank je. Na jaren met een compactcamera te hebben 'gefotografeerd' had ik onlangs de mogelijkheid naar DSLR over te stappen. Het is een Canon EOS7D geworden met een Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro lens en een z.g.a.n. Twin light flitser. Voor deze foto's heb ik er een voorzetlens (+2) op gedraaid (die had ik al). Parels voor de zwijnen  8) . Ik ben er erg content mee, maar moet nu wel echt leren fotograferen.

jvogels

Overigens, wanneer de ecto op dit formaat is, het beestje zo min mogelijk verstoren verder (althans, dat is wat ik op de andere ecto-draadjes lees).

JohnvR

Het eerste deel van het wonder is geschied, nu hopelijk de tweede helft nog. Op de foto's is de larve nog actief bezig in/met de cocon.

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jvogels

leuk, gaat voorspoedig. Vergeet niet om de overleden spin in alcohol te conserveren (mocht je nog willen weten wat voor soort het is), Anders droogt ie uit, vervalt hij tot poeder en kun je een determinatie wel vergeten...