mijn hoofd komt ongeveer met dezelfde tijdspanne als Weia, het kan als het erg fris is misschien nog wol ietsje langer duren. 20 minuten is wel het uiterste denk ik, maar het kan soms erg snel gaan hoor. qua tijd sta je versteld van die grotte lummels trouwens, als het warm is dan wipt zo'n keizer er ook zo uit hoor. ik denk dat een uur wel het gemiddelde zal zijn, maar dat is zeker geen gouden regel. dat is maar goed ook, want een paar keer is het me gebeurd dat ik bij het huidjeszoeken een levende larve pakte, die meteen begon uit te sluipen, en dat was steeds na een dik half uur/klein uurtje wel zover gevorderd dat ik hem eindelijk weg kon zetten
de beste kans om zoiets te treffen is in het voorjaar, mei is een heel goede maand. later wordt het iets moeilijker door de toenemende begroeiing, maar als je goed zoekt wil het dan ook nog zeker wel lukken.
ze kunnen in van alles uitsluipen, maar wat een erg goede uitsluipplant is, is pitrus. zeker als dat in flinke pollen groeit zit daar vaak veel viervlek en smaragd in als het bosvennen betreft.
en hoewel sommige soorten de hele dag door uitsluipen, heb je de meeste kans heb je natuurlijk in de ochtend.
er zijn idd meerdere exemplaren gefilmd, maar het net opengebroken beest is dezelfde als die waarvan de vleugels oppompen. ik zat met tape crisis, en probeerde het zo uit te mikken dat het hele proces er enigzins op stond.