Buizerd, maar welke

Gestart door ToXiQ, januari 12, 2010, 00:06:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

ToXiQ

Afgelopen zondag waren we in Noord Holland en zagen we ineens een grote vogel met een grijs bovendek vliegen. Auto gedraaid en camera uit het raam en deze foto kunnen maken van de onderzijde. Hij heeft veel weg van de Arend buizerd  maar de vleugel pennen komen niet overeen?



alvast bedankt.

mvgr Walter

Vincent Hart

Mooie 'bonte' buizerd - en mooie foto  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

diertjesvriend

lijkt wel op een arendbuizerd kijk maar:

http://deceptiontours.nl/images/stories/Vogels/Rare/Arendbuizerd/arendbuizerd%2020070501.jpg

als dat er 1 is dan kan dit er ook best 1 zijn!

wat een onwijs gave foto heb je gemaakt!

Guus Peterse

Citaat van: diertjesvriend op januari 12, 2010, 00:15:37 AMals dat er 1 is dan kan dit er ook best 1 zijn!
Maar het is er geen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ToXiQ

bedankt voor de reacties, Heb al vele buizerden mogen bvastleggen waaronder vele (witte) blonde maatr nog nooit 1 in deze kleurslag. Niet helemaal scherp maar ben er wel blij mee.

mvgr Walter

frankneijts

We hebben op dit forum al vaker vragen gehad over dit soort Buizerden. In dit geval is de 'oranje' kleur niet reëel maar is 'ontstaan' door de fotobewerking (vermoedelijk teveel contrast en verscherping). In werkelijkheid is dit soort vogel meer gele roomkleurig, zeg maar zo'n beetje als de buik van een man Grote Zaagbek.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ToXiQ

#6
Je mag aannemen dat dit geen bewerkings kleur is! Er waren 2 andere mede foptografen die bevestigen dat dit is wat we gezien hebben. Mischien eerst mijn site eens bekijken om dan tot de conclusie te komen dat mijn bewerkings techniek wel in orde is ipv over verscherping en contrast te praten. Vraag me af of je wel weet waar jij het over hebt vwb kleurbewerking.

ook de groeten :-)

Walter

ducheineWim

Goeie dag, als dit de toonzetting wordt van deze discussie denk ik dat het beter is die hier te stoppen. Wellicht speelt het mee dat het toch die  Arendbuizerd niet is die nog ontbreekt op het lijstje, maar zo reageren leidt naar alle waarschijnlijkheid niet tot een zinvolle discussie. Ik zal in elk geval niet verder reageren! Ongelooflijk!

Wim
Wim Ducheine

Jos Welbedacht

Ik kan mij heel goed voorstellen dat de ietwat rossige kleur is ontstaan door weerkaatsing van het licht op de sneeuw. Ik zie dit vaak genoeg optreden bij bijvoorbeeld meeuwen.

Halve maantjes zijn niet echt overtuigend voor Arendbuizerd, die heeft echte polsvlekken nodig. Ook zie ik niet echt iets van een donker buikschild. Voor wat het waard is (m.i. veel), de vogel heeft ook een veel te lieve kop en is veel te compact voor een Arendbuizerd.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

BramtK

Ik geloof best dat de kleur op de foto de kleur in werkelijkheid benaderd. Zelf althans ook wel eens Buizerden met van die ietwat oranje onderdelen gezien. Inderdaad geen Arendbuizerd.
Groeten,

Bram ter Keurs

Marina

#10
Citaat van: jw90_online op januari 12, 2010, 13:50:48 PM

Voor wat het waard is (m.i. veel), de vogel heeft ook een veel te lieve kop en is veel te compact voor een Arendbuizerd.

Is idd veel waard, Jos, de algehele indruk is vaak nog het belangrijkste waar je een vogel aan herkent.
Kwam er achter dat er zelfs een woord voor is: "jizz"  :)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bram Rijksen

Eén van de weinige referenties waaraan je je kan vasthouden als het gaat over de kleurechtheid bij dit beest: kijk even naar z'n poten.. die zijn in het echt dus geel. En op de foto..? Toch niet zo vreemd dat er een vermoeden bestaat van enige 'kleurvertekening', in dit geval iets teveel oranje.
Hoeft trouwens niet direkt iets met bewerking te maken te hebben, maar kan ook liggen aan de instellingen van je cameraatje, Walter.

Misschien dat Fred Visscher je nog wat kan bijpraten over belichtingstechnieken? Hij had misschien moeite met scherpstellen, maar heeft in ieder geval wel de juiste kleuren te pakken...

ToXiQ

#13
@Wim, een onterechte conclusie, snap ook niet waarop je die baseerd? Jouw reactie richting mij is niet anders dan mijn reactie richting de opmerking van Frank. Volgens mij noemen ze dat als "De pot verwijt de ketel dat ie ..." maw, je bent geen haar beter  :) . Ben geen soorten jager dus mis ik ook niks omdat ik niks anders had gehoopt.

@Marine, dank je  :)

@Bram, Het is een gewone buizerd, ben daar meer dan tevreden mee.  Kleur geel snavel is inderdaad anders op de grote foto dan de kleur poten.

vwb mijn cameraatje, die zal ik eens nakijken bedankt voor de tip

Als ik de door jou toegevoegde foto bekijk zit daar dezelfde kleurslag in net boven zijn poot .

case closed

mvgr Walter

BramtK

Citaat van: Bram Rijksen op januari 12, 2010, 15:45:55 PM
Misschien dat Fred Visscher je nog wat kan bijpraten over belichtingstechnieken? Hij had misschien moeite met scherpstellen, maar heeft in ieder geval wel de juiste kleuren te pakken...

Verwarring, is dat dezelfde vogel Frank? Die poten op foto 1 zijn inderdaad wat donker, wellicht ook te oranje.
Groeten,

Bram ter Keurs

Bram Rijksen

Zeker dezelfde vogel (of er moeten nog meer vogels zijn met toevallig zo'n linkervleugel met een hapje uit P6, twee smalle vlekjes binnen de polskomma, precies dezelfde geruide grote ondervleugeldekveren etc.)

Bram (en niet Frank..)

frankw


frankneijts

#17
Citaat van: ToXiQ op januari 12, 2010, 16:51:39 PM
@Wim, een onterechte conclusie, snap ook niet waarop je die baseerd? Jouw reactie richting mij is niet anders dan mijn reactie richting de opmerking van Frank. Volgens mij noemen ze dat als "De pot verwijt de ketel dat ie ..." maw, je bent geen haar beter  :) . Ben geen soorten jager dus mis ik ook niks omdat ik niks anders had gehoopt.

@Marine, dank je  :)

@Bram, Het is een gewone buizerd, ben daar meer dan tevreden mee.  Kleur geel snavel is inderdaad anders op de grote foto dan de kleur poten.

vwb mijn cameraatje, die zal ik eens nakijken bedankt voor de tip

Als ik de door jou toegevoegde foto bekijk zit daar dezelfde kleurslag in net boven zijn poot .

case closed

mvgr Walter

Case closed? Hier wordt aan de hand van een foto van DEZELFDE VOGEL beste Walter en wel van een gerenommeerd fotograaf, aangetoond dat er qua kleur op zijn minst iets geks aan de hand is met jouw foto. Of ik nou verstand heb van fotobewerking of niet (toevallig wel een beetje....): ik weet wel iets van vogels en deze "kleurslag" Buizerden ken ik goed en weet dat ze er nooit zó oranje uit zien. Ik zou het op prijs hebben gesteld als je toch op zijn minst enige nuance zou hebben geplaatst bij je vorige opmerkingen richting mijn adres.

Groet,

Frank (niet Bram)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Verwarring, zoals ik al zei. Bram, Frank! Maar dus toch een beetje te oranje, die eerste Buizerd.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs