De borden van natuurmonumenten

Gestart door markmeijrink, maart 06, 2009, 17:56:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

Bosboterbloem in de Biebosch?
Hondskruid in het Oombos?

wie zal het zeggen......

markmeijrink

nog een bord

Windekind

Begrijp het niet.
Waar staan die borden ? Kan ze nauwelijks lezen.
Staat dat eerste bord in de Biesbosch ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

markmeijrink

Elmar je gaat mij toch niet vertellen dat je de Biebosch niet kent ;)

NM denkt namelijk dat het Hondskruid uit de grond zal schieten bij het openkappen van het Oombos ;D Althans als ik de borden mag geloven....

Jeroen Nagtegaal

Mischien echt NM eigen, maar volgens hun komt Veenhooibeestje ook voor in het Meddose veen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Windekind

..is dat dan niet zo ? Tussen 1999 en 2001 i.i.g. nog wel.

http://www.naturalis.nl//sites/naturalis.nl/contents/i001214/jvslg2007-vlinderkaart.pdf
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Zo te zien dus ook daar uitgestorven...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Windekind

Jeroen, hoe wordt daar gemonitored ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Windekind

Dat niemand de soort heeft doorgegeven na 2001 wil niet zeggen dat de soort daar is uitgestorven.
Wanneer er een jaarlijkse monitoring van de soort plaatsvind die dan wordt doorgegeven aan vlinderstichting, dan wordt het al anders.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Het gebied wordt jaarlijks veel bezocht voor libellen, het is dus zeker geen stukje waar niemand komt. Lijkt me overigens ook een soort die van belang is voor het beheer en dat er vanuit NM zelf ook gemonitoord wordt, deze gegevens zullen dan toch wel bij VS komen lijkt me,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Windekind

However, niet echt een zware miskleun, of moeten ze dat bord elk jaar vervangen ?
Een beetje spijkers op laag water m.i.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Nee valt dan inderdaad mee, maar met meer zoeken lijtk het trouwens te gaan om één waarneming uit 2000. Bord is dus nog ouder mischien wel...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bernd-Jan

Zoals algemeen bekend is komt de vuursalamander voor in het Bundebos in Zuid-Limburg.
Wat ik niet snap is dat Staatsbosbeheer hier mee te koop loopt door dit in boeken en op infoborden te zetten, terwijl  hier op wrn.nl erg geheimzinnig over wordt gedaan, wat ik overigens erg goed vind.
Als je het beest zou willen beschermen zou je het toch niet openbaar maken zou ik zeggen, heeft iemand enig idee wat hier de reden van is? 

HPM

Citaat van: Bernd-Jan op december 04, 2009, 18:19:53 PM
Zoals algemeen bekend is komt de vuursalamander voor in het Bundebos in Zuid-Limburg.
Wat ik niet snap is dat Staatsbosbeheer hier mee te koop loopt door dit in boeken en op infoborden te zetten, terwijl  hier op wrn.nl erg geheimzinnig over wordt gedaan, wat ik overigens erg goed vind.
Als je het beest zou willen beschermen zou je het toch niet openbaar maken zou ik zeggen, heeft iemand enig idee wat hier de reden van is?

Je kan dat niet vergelijken. Via Waarneming kan de hele wereld zien waar ze zitten, terwijl je
voor die borden wel eerst naar dat bos moet gaan. Maar als het toch algemeen bekend is zoals
je zegt, lijkt het mij ook niet erg dat SBB het op haar informatieborden zet.
En die borden zijn natuurlijk bedoeld om aan de bezoekers duidelijk te maken wat de waarde van
het gebied is. Beter dan alleen maar een bordje met 'SBB'.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Bernd-Jan

Na mijn mening wel, ik denk dat staatsbos het eerder bekend heeft gemaakt dan wrn.nl,
mede daardoor is het bekend geworden.   

Ook al gaat het om een erg kwestbare soort, dan vraag ik me af wat er voor gaat, het informeren van bezoekers of de soort beschermen.

Ik ben erg voor het informeren van bezoekers maar in welke mate doe je dat?
Het is vast ook mogelijk om de waarde van het terrein uit te leggen aan de bezoeker zonder deze soort te noemen.

Jeroen Nagtegaal

Het lijkt mij dat je zo'n vraag het beste gewoon naar SBB kan sturen ipv hier in het onbekende te tasten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

En als je weet dat de vuursalamander in het Bunderbos zit, wat dan? Dan heb je hem nog lang niet gezien.
Bovendien komen kwaadwillenden er toch wel achter, met of zonder borden.

Enerzijds wordt er op waarneming.nl gesteld dat zeldzame soorten vervaagd moeten worden, anderzijds onstaan er halve rellen als een zeldzame soort niet tijdig gepiept is, of hoe noemen ze dat ook weer in vogelwereld.....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Bernd-Jan

#18
Oke, bedankt voor jullie info

Ik ga het voorleggen bij sbb