Tsjechische distel

Gestart door jack_windig, januari 09, 2010, 23:34:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Van de zomer in Tsjechië op een prachtig bloemenweitje met o.a. veel Grote Pimpernel, Betonie en Grootbloemcentaurie deze distel. Ik had hem als de Knoldistel Cirsium tuberosum gedetermineerd, maar ik twijfel omdat de bladeren (alleen op het onderste kwart van de stengel) niet erg geveerd zijn. De plant was tot zo'n anderhalve meter hoog.

Dana Lempersová

Beste Jack,

mischien Cirsium pannonicum (maar 80cm hoog)? Of Cirsium rivularis Beekdistel.
Met vriendelijke groeten Dana.

jack_windig

Hallo Dana,

Bedankt voor de suggesties. Ik denk toch eigenlijk geen C. rivulare want die heeft meer bloemhoofdjes per stengel, terwijl deze distel altijd maar eentje had. C. pannonicum is inderdaad kleiner, maar heeft ook bijna gaafrandige bladeren die meer wittig behaard zijn, dus die is het ook niet denk ik. Tja wat dan wel weet ik nog niet maar fijn dat je mee denkt.

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jack_windig

Citaat van: nielsyese op januari 22, 2010, 08:31:58 AM
Cirsium dissectum?
Hmm,,, ja Spaanse Ruiter was ook het eerste waar ik ter plekke aan dacht, maar deze waren zo groot, bovendien was het geen blauwgrasland. Kortom, ik weet het niet.

belle

#5
Lijkt mij (misschien) ook Spaanse ruiter. Zowel bloem als blad passen daar beter bij, hoewel bij spaanse ruiter de witte beharing nadrukkelijker aanwezig is? Hier groeit het volop in nat grasland, met ook betonie en echte koekoeksbloem en worden ze ook behoorlijk groot, hoewel geen 1,5 meter.

Zie blad van deze C. tuberosum, dat lijkt toch veel meer ingesneden?
http://www.waldwissen.net/themen/spezial/lwf/ostbayerische_pflanzengesellschaften/07-img0026-cirsium_tuberosum.jpg

Foto's hieronder Spaanse ruiter 'chez nous' tussen de boterbloemen (grasland is wel iets aan het verruigen).
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

rapunzel

Weet je wel zeker dat het om een Cirsium gaat ?
Koos
Koos Ballintijn

petraw

Koos,

Daar heb ik ook al aan gedacht. Maar ik heb in diverse buitenlandse flora's zitten kijken en ik zou niet weten welk geslacht het anders zou kunnen zijn.

Een goede mogelijkheid zou zijn Cirsium canum, in het Duits Graue Kratzdistel. Met de volgende kenmerken uit Rothmahler: Köpfe einzeln auf lange grau spinnwebigen Steilen. Stg oben fast blattlos, nur untere Blätter erablaufend. Blatt flach, gezähnt bis gelappt. 0,30 - 1,00 m. Juli - August. Feuchte bis nasse und moorige Wiesen. Deze soort komt voor in Tsjechië.

Groet,

Petra
Groet, Petra

jack_windig

Het alternatief voor Cirsium is natuurlijk Carduus en als je daar zoekt dan komt Carduus defloratus in aanmerking. De stengelbladeren lijken wel goed, maar de omwindselblaadjes moeten afstaan en dat lijkt er weer niet op. Cirsium canum heb ik ook naar gekeken, maar die heeft vertakte stengels met meer hoofdjes. Pfoe het is een stuk lastiger dan ik dacht.
Overigens een aardige Duitse site om distels te determineren is http://blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Korbbluetler/carduus_cirsium.htm

rapunzel

Citaat van: petraw op januari 22, 2010, 10:20:55 AM
Koos,

Daar heb ik ook al aan gedacht. Maar ik heb in diverse buitenlandse flora's zitten kijken en ik zou niet weten welk geslacht het anders zou kunnen zijn.

Een goede mogelijkheid zou zijn Cirsium canum, in het Duits Graue Kratzdistel. Met de volgende kenmerken uit Rothmahler: Köpfe einzeln auf lange grau spinnwebigen Steilen. Stg oben fast blattlos, nur untere Blätter erablaufend. Blatt flach, gezähnt bis gelappt. 0,30 - 1,00 m. Juli - August. Feuchte bis nasse und moorige Wiesen. Deze soort komt voor in Tsjechië.

Groet,

Petra


Hi Petra,

Qua bladvorm vind ik die er wel het meest op lijken. (Op basis van de Flora Helvetica dan)
Maar de bloemen lijken op de foto van Flora Helvetica minder verder uit te steken dan op de foto van Jack. Maar je kunt op de foto niet naar de pappus kijken. Dus je weet niet zeker of het om een Carduus of Cirsium gaat.Die pappusharen moeten dus eigenlijk ook op de foto !

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

jack_windig

Pappus, dat was er nog niet. Verder zou ik ook wel willen weten of de wortel knolvormig verdikt is, maar ook dat haal je niet van de foto. Het verschil tussen C. dissectem/tuberosum aan de ene kant en C. canum aan de andere kant is volgens mijn Duitse flora (Schmeil-Fitschen) dat bij de laatste de bladeren langs de stengel aflopen. Bij "mijn" distel denk ik dat ze niet aflopen, of misschien toch een beetje? Verder zegt de flora ook nog "die Gattung neigt stark zur Bastardbildung, bisher über 50 Bastarde beschrieben" dus dat kan ook nog.

nielsyese

Ik kreeg een mail vanuit Polen: Cirsium dissectum komt in geheel Polen niet voor. Wat zoekwerk op internet wekt de suggestie dat deze soort ook in Tsjechië niet voorkomt. Deze soort kun je dus zeer waarschijnlijk schrappen.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jack_windig

Ha Niels-Jan,

Ja je hebt helemaal gelijk, volgens mijn Duitse flora komt de Spaanse Ruiter alleen in het uiterste westen van Duitsland voor, en heet die Englische Kratzdistel. Volgens de oecologische flora heeft de Spaanse Ruiter een typisch Atlantische verspreiding(van de Pyreneeën tot NW Duitsland en in GB en Ierland).

rapunzel

Citaat van: jack_windig op januari 22, 2010, 20:54:42 PM
Pappus, dat was er nog niet.

Even de bloem doorsnijden, er zit altijd pappus aan het nog niet uitgerijpte vruchtje.
Koos
Koos Ballintijn