Grote Trappen in winter 2010/2011

Gestart door Cygnus, januari 09, 2010, 21:37:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

Het zou wellicht nog kunnen of de weinig echt wilde vogels uit Oost-Duitsland.
M.v.g., Justin Jansen


HJDT

Citaat van: Justin Jansen op december 23, 2010, 10:18:53 AM
Citaat van: henkjanvdkolk op december 23, 2010, 09:58:43 AM
Weer niewe kansen deze winter?

Er is er al 1 gemeld in Niedersachsen, die is al halverwege. Er wordt ook weer (veel) sneeuw voorspelt bij de broedgebieden komende dagen.
Je bedoelt de Oost-Duitse broedgebieden (met die vogels mag je lijsttechnisch niets)? In Hongarije ligt al enkele weken een meter sneeuw, maar er gebeurd volgens de Hongaren niet heel veel (Lees = niets).

De Hongaarse Grote Trappen (of in ieder geval die van de Hortobagy) hebben helemaal geen reden om weg te gaan in de winter, ook niet als er meters sneeuw ligt. De projectgroep aldaar koopt in de zomer namelijk enorme groenteoverschotten op die op de veiling niet werden verkocht. Dit storten ze in de winter (het gaat dan voornamelijk om kool) op de pusta waardoor die trappen hun tijd wel doorkomen. Zouden die kippen in de winter gaan zwerven dan schijnen er nogal wat afgeknald te worden over de grens en misschien ook wel in Hongarije zelf. Misschien moeten we die jongens eens proberen om te kopen zodat ze met die onzin stoppen, zo krijgen we natuurlijk nooit meer een echte Grote Trap in Nederland . . . .

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

BramtK

Het voortbestaan van deelpopulaties is natuurlijk belangrijker dan een waarneming van een Grote trap in Nederland. Vergeet het motto in je onderschrift niet Michel. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

HJDT

Haha, natuurlijk Bram. Het is ook absoluut niet serieus te nemen wat ik daarover schrijf. Wat meespeelt voor mij is dat ik in 1996 met gemak deze soort had kunnen zien in Nederland maar dat ik dat toen niet gedaan heb omdat ik dacht dat er nog wel 1 zou komen. De status van deze soort heb ik destijds helemaal verkeerd ingeschat, daarnaast vond ik naar Drenthe rijden nog wel wat veel van het goede. Overigens is er in 1997 en 1998 ook nog eentje geweest maar daar kon ik toen niet heen vanwege werkverplichtingen. Kon ik 1996 over doen dan zou de keuze niet meer moeilijk zijn maar ik baal er nog steeds heel stevig van dat ik destijds die beslissing heb genomen. Overigens geldt hetzelfde voor Stellers Eider en Struikrietzanger maar die komen gegarandeerd nog wel eens in Nederland en daar zal ik zeker bij zijn!!

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HansP

Ik heb nog wel een beetje contact met die oostduitsers, ivm dit gevalletje. http://waarneming.nl/waarneming/view/352948?_popup=1
Vanuit deze jongens heb ik begrepen dat ongeveer de helft van de nesten die in het wild gelegd worden, alsnog worden geraapt en in broedmachines opgroeien. Van die helft in het wild komt natuurlijk een boel niet uit, maar een ongeringde Grosstrappe kan dus echt wild zijn. Over zijn ouders/grootouders weet je dat natuurlijk niet....

Ik zal ze eens mailen over wat recente getallen.

Groet,
Hans Pohlmann

Timo Roeke

Citaat van: Thijs Fijen op januari 10, 2010, 14:33:54 PM
Die populatie is dan toch zo ongeveer het zelfde als de Korhoenpopulatie? (geloof persoonlijk namelijk niet dat er niet bijgezet wordt)
Dat zou betekenen dat er niet heel veel meer over is.


jaapbird


Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


ArjenDrost †

Gelukkig maar dat dit topic niet meer sticky is, dan was deze er nooit gekomen natuurlijk ;)

Jaap Denee

Citaat van: Justin Jansen op december 24, 2010, 12:05:58 PM
Citaat van: Herman Bouman op december 24, 2010, 11:51:26 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/51418490
rijden!!!!!!!!!
neem sneeuwkettingen mee, ik woon een half uurtje er vanaf en het is een zooitje hier!

Ik moet toch nog even langs huis...

(... maar ik zou eerst graag bevestiging zien voordat ik die kant op ga).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Justin Jansen

Citaat van: Jaap Denee op december 24, 2010, 12:09:54 PM
Citaat van: Justin Jansen op december 24, 2010, 12:05:58 PM
Citaat van: Herman Bouman op december 24, 2010, 11:51:26 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/51418490
rijden!!!!!!!!!
neem sneeuwkettingen mee, ik woon een half uurtje er vanaf en het is een zooitje hier!

Ik moet toch nog even langs huis...

(... maar ik zou eerst graag bevestiging zien voordat ik die kant op ga).
Bericht van de Maurik mailcircel:
Zojuist om 11.00 uur, ontdekte ik een ongeringde, zeer alerte Grote Trap langs
  de Lage Horst - Groesbeek. De vogel is opgevlogen door een passerende auto en
  weggevlogen richting ZW. Nog wel even gezocht maar zo snel niet terug gevonden.
  Wil iemand hem op onze Mourik SMS-cirkel zetten?
 
  Groeten, Jan.
M.v.g., Justin Jansen


frankw


Steven Wytema

Citaat van: Timo Roeke op december 24, 2010, 10:12:09 AM
Citaat van: Thijs Fijen op januari 10, 2010, 14:33:54 PM
Die populatie is dan toch zo ongeveer het zelfde als de Korhoenpopulatie? (geloof persoonlijk namelijk niet dat er niet bijgezet wordt)
Dat zou betekenen dat er niet heel veel meer over is.
http://waarneming.nl/waarneming/view/51418490
maar misschien toch nog ééntje die ongeringd en misschien ook ongezenderd is!
staat overigens ook al bij zeldzh in NL, maar vond het wel toepasselijk dat we het er juist nu over hebben!
Steven Wytema


Gert Veurink

Citaat van: Justin Jansen op december 24, 2010, 12:16:11 PM
Citaat van: frankw op december 24, 2010, 12:12:03 PM
Citaat van: Justin Jansen op december 24, 2010, 12:05:58 PM
Citaat van: Herman Bouman op december 24, 2010, 11:51:26 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/51418490
rijden!!!!!!!!!
neem sneeuwkettingen mee, ik woon een half uurtje er vanaf en het is een zooitje hier!
Ik zou het er op wagen als ik jouw was. 8)
heb er al 2 :-)

denk aan het standbeeld dat je krijgt als je m terugvindt en m aan ons allemaal kunt aanwijzen vanmiddag ;)
groet!
Gert Veurink



Jaap Denee

Citaat van: Gert Veurink op december 24, 2010, 12:19:05 PM
Citaat van: Justin Jansen op december 24, 2010, 12:16:11 PM
Citaat van: frankw op december 24, 2010, 12:12:03 PM
Citaat van: Justin Jansen op december 24, 2010, 12:05:58 PM
Citaat van: Herman Bouman op december 24, 2010, 11:51:26 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/51418490
rijden!!!!!!!!!
neem sneeuwkettingen mee, ik woon een half uurtje er vanaf en het is een zooitje hier!
Ik zou het er op wagen als ik jouw was. 8)
heb er al 2 :-)

denk aan het standbeeld dat je krijgt als je m terugvindt en m aan ons allemaal kunt aanwijzen vanmiddag ;)

"Ons allemaal"? Hebben jullie allemaal sneeuwkettingen dan?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gert Veurink

Citaat van: Jaap Denee op december 24, 2010, 12:20:31 PM
Citaat van: Gert Veurink op december 24, 2010, 12:19:05 PM
Citaat van: Justin Jansen op december 24, 2010, 12:16:11 PM
Citaat van: frankw op december 24, 2010, 12:12:03 PM
Citaat van: Justin Jansen op december 24, 2010, 12:05:58 PM
Citaat van: Herman Bouman op december 24, 2010, 11:51:26 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/51418490
rijden!!!!!!!!!
neem sneeuwkettingen mee, ik woon een half uurtje er vanaf en het is een zooitje hier!
Ik zou het er op wagen als ik jouw was. 8)
heb er al 2 :-)

denk aan het standbeeld dat je krijgt als je m terugvindt en m aan ons allemaal kunt aanwijzen vanmiddag ;)

"Ons allemaal"? Hebben jullie allemaal sneeuwkettingen dan?

ik niet, maar ga er later vanmiddag wel op winterbanden heenglibberen als er een bevestiging komt en ben dan vast niet de enige
groet!
Gert Veurink



falco

Weet iemand of er momenteel gezocht wordt?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)


Timo Roeke

De vogel is dus verder gevlogen. Dat wordt goed speuren. Helaas zullen er niet veel vogelaars buiten zijn met dit weer.

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Robert

Zou het te doen wezen om vanuit Groningen daar heen te rijden wanneer het beest terug gevonden word, met oog op sneeuw en gladheid?

Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Adri Clements

#112
Oeioeioei wat gaaf! Hoop dat ie wordt teruggevonden... sterkte alvast in de sneeuw.
@ Robert: da's een hele wilde gok, maar dan moet je gelijk gaan rijden anders niet doen. Zal normaal ruim 2u rijden zijn, kan je nu wel minimaal een uurtje aan vast plakken. Ben je halfuurtje voor de schemer daar. En dan weet je nog niet of ie teruggevonden is. erg tricky!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Robert

word denk ik dan niet eerder als morgen met eerste licht...
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Timo Roeke

Het is niet bijster ver rijden maar met dit weer heb ik helaas niet de meest ideale auto om een zoekactie op touw te zetten. Ik rijd weg wanneer de vogel weer gevonden wordt.

Gerard Troost

Citaat van: Rickschonewille op december 24, 2010, 12:38:21 PM
Nu foto's bij de waarneming!! http://waarneming.nl/waarneming/view/51418490

:rolleye: 

planning van dit beest is alleen wel erg ongelukkig :-X
(zit elke week 2 dgn in Nijmegen (do+vr), maar toevallig deze week niet en volgende week mag ik een weekje thuis blijven)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

RWester

#116
Net (13:15) iemand aan de telefoon die ter plaatse is aan de Lage Horst. Niets gevonden nog, dik pak sneeuw op de weg.

Aangezien de vogel zw is weggevlogen, zou ik inzetten op de weilanden langs Ashorst, of misschien nog beter, de uitgestrekte weilanden ten noorden van de Sint Jansberg. Dit is ten zuidwesten van Grafwegen en Breedeweg

(aanvulling: vogelaar tp is trouwens Paul Gnodde, hij had nog geen andere vogelaars gezien...)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


JohanvantBosch

#117
Citaat van: gtroost op december 24, 2010, 13:06:46 PM
Citaat van: Rickschonewille op december 24, 2010, 12:38:21 PM
Nu foto's bij de waarneming!! http://waarneming.nl/waarneming/view/51418490

:rolleye: 

planning van dit beest is alleen wel erg ongelukkig :-X
(zit elke week 2 dgn in Nijmegen (do+vr), maar toevallig deze week niet en volgende week mag ik een weekje thuis blijven)
Zolang je thuis MAG blijven en niet thuis MOET blijven, is er toch niks aan de hand...?  O0

Potjandrie, na de Rotskruiper is hier gewoon alweer een erg lastige inhaler aan het vallen. Zo hou ik niks over.  ;D Maar natuurlijk heel veel succes mannen!  :duim:

laatvlieger

Wat ontzettend geweldig!!!!!

Zeker ongeringd kun je overigens nog je vraagtekens bij zetten. Is in ieder geval op de foto's niet te zien. Al die dikke sneeuw... pfoeh. Maar hoe dan ook geringd of ongeringd wel een mega!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bas vd Burg

Citaat van: JohanvantBosch op december 24, 2010, 13:24:33 PM
Zolang je thuis MAG blijven en niet thuis MOET blijven, is er toch niks aan de hand...?  O0

Potjandrie, na de Rotskruiper gaat hier gewoon is hier gewoon alweer een erg lastige inhaler aan het vallen. Zo hou ik niks over.  ;D Maar natuurlijk heel veel succes mannen!  :duim:

De vogel moet eerst worden teruggevonden Johan  ;D  (ben ik blij dat ik er al 2 heb in NL pffff dus ik mag thuisblijven net als bij de Rotskruiper)

Het is wel een erg gave waarneming!!!! Eentje waar ik toch wel heen wil volgende week
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012