online artikelen in vogeltijdschriften lezen via BioOne

Gestart door Klaas van Dijk, januari 07, 2010, 18:49:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Onlangs kwam ik er bij toeval achter dat een heel stel Engelstalige wetenschappelijke vogeltijdschriften gewoon gratis online zijn te lezen. En juist ook de meest recente nummers.

Het gaat om de tijdschriften die zijn 'aangesloten' bij http://www.bioone.org/ Via een banner van het Ministerie van OCW leek het erop dat je je alleen maar hoefde te registeren met een e-mail adres om alles gratis te kunnen lezen en (alleen voor privégebruik) de artikelen ook te mogen downloaden op je eigen PC.

Zie http://www.bioone.org/page/ke/netherlands/terms voor de nadere voorwaarden. Dit dus maar eens gedaan (ik was er eerst wat twijfelachtig over, want het leek bijna te mooi om waar te zijn), maar het werkt fantastisch. Ik kan dus nu bv alle recente artikelen lezen in tijdschriften als:

Acta Ornithologica
The Auk
The Condor
Journal of Field Ornithology
Journal of Raptor Research
Ornithological Monographs
Ornithological Science
Waterbirds
The Wilson Journal of Ornithology

En natuurlijk nog een enorme rij andere biologische tijdschriften. En alle oude afleveringen van bovenstaande tijdschriften zijn allemaal online te lezen / downloaden via http://elibrary.unm.edu/sora/ maar dat is al wat langer bekend.

Uiteindelijk zou het mooi zijn als er een website zou zijn met links naar alle gratis / gemakkelijk online te lezen tijdschriften. Voor zover mij bekend is zo'n overzicht er niet.

Ornis Fennica, Ringing & Migration and Marine Ornithology zijn enkele voorbeelden van dergelijke tijdschriften die gratis online zijn te lezen; maar dan moet je steeds naar een andere website toe (en dat moet je ook allemaal maar net weten).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

PS: excuses mocht ik oud nieuws verkondigen.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Goed, blijkt er dus toch weer een addertje (of een dikke adder?) onder het gras te zitten? Was het dus toch te mooi om waar te wezen? Want zonet probeerde ik (dus ingelogd en wel op mijn eigen account) een recent artikel uit 'Acta Ornithologica' te lezen / downloaden en dat gaat niet. Vaag geklets in het Engels dat deze publicatie (en andere artikelen in A.O.) niet vrij voor mij te lezen is. En meteen weer even de 'Auk' geprobeerd, maar daar gaat het gratis lezen / downloaden wel.

Tja,....
Is er opeens weer iets veranderd aan de voorwaarden?
Of dekt de titel de lading niet?
Of ik begrijp de voorwaarden niet?
Of ik ben teveel digibeet om het allemaal goed te doorgronden?

Dus dan toch misschien maar beter meteen ALLES downloaden wat je in de verste verte ooit denkt nodig te hebben?

Anyway, excuses als ik mensen op het verkeerde been heb gezet. E-mailtjes naar auteurs sturen met een verzoek om een pdf kan natuurlijk ook altijd nog. Maar dat werkt vaak na >5 jaar niet zo goed meer etc.

Iemand een idee waar dit nu aan ligt?

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

#3
Hoi Klaas,

Ik snap net als jij helemaal niets van het verhaal 'Deze pagina geeft gratis toegang tot de informatie die wordt uitgegeven door BioOne.' 'Deze pagina geeft' helemaal niks, want of ik (niet geregistreerd) nu artikelen zoek via de diverse menu's op http://www.bioone.org/page/ke/netherlands/terms, of zelf naar http://www.bioone.org ga, ik krijg gewoon toegang tot alle artikelen van bijv. The Auk, Journ. of Field Ornithology. Net als jij GEEN toegang tot Acta Ornithologica.

* "Door het accepteren van de voorwaarden krijgt u toegang tot de tijdschriften van BioOne." > Je kunt de voorwaarden alleen accepteren door je te registreren (of via een proeflidmaatschap of betaald).
* "Om BioOne te gebruiken klikt u op bijgaande link: BioOne Home." > Die link leidt naar de standaardpagina.

Misschien even per mail aankaarten bij susanATarl.org? ("AT" vervangen door "@" uiteraard).

Of wordt er bedoeld dat de artikelen die WEL gratis te raadplegen zijn, gratis te raadplegen zijn met dank aan subsidie van OCW c.s.? Hoe dan ook veel gratis content, dus ondanks de onduidelijkheid nog steeds met recht een aanrader :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Date Lutterop

En voor wie op de eerste link van Vincent klikt en dan ergens terecht komt waar hij/zij niet wil, gewoon even de komma verwijderen  ;) ...

Groet,

Date


Vincent Hart

Oops, dank voor de opmerkzaamheid. Komma doet niet meer mee ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

#6
Citaat van: vincenthart op januari 09, 2010, 23:02:18 PM
Oops, dank voor de opmerkzaamheid. Komma doet niet meer mee ;)

Toch wel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop

Tja, bij Jeroen eindigt een zin zelfs met een komma  ??? .

Groet,

Date


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop


Groet,

Date


perigrinus

Voor Klaas,

Als je één plek wilt om van daaruit van alles te kunnen vinden zonder steeds andere webadressen te hoeven intypen, kun je eenvoudig een spreadsheet of tekstdocument pakken en daarin hyperlinks verzamelen. Alle software kan dat hoewel je even moet uitzoeken of navragen hoe dat in jou betreffende applicatie moet.

Met een gewone tekstverwerker als notepad lukt het overigens niet tenzij je de adressen met knippen en plakken wilt overnemen. Ik zou dat niet doen, nergens voor nodig. Ook nog lastig als het lange URL's zijn.
Ik gebruik bij voorkeur mijn google account(s) waarin ik hyperlinks (spread)sheets bewaar. Ik hoef er maar op te klikken en de gewenste pagina klapt open. Grote voordeel is zo dat je ook als je op vakantie bent, nog steeds bij al je informatie kunt.

Heel verhaal, maar het is het echt doodsimpel. Ter verduidelijking: Het linkje hierboven waar per abuis een komma teveel in zit, is zo'n hyperlink die ik bedoel.
Vraag desnoods hulp en je bent er zo mee klaar.

André

paulhoekstra

groeten,
Paul

Klaas van Dijk

Beste André,

Veel dank voor je reactie op mijn posting (uit 2010).

Zelf verzamel ik vanaf het eind van de jaren zeventig artikelen over onderwerpen waar ik op dat moment mee bezig ben. Vroeger waren dat vooral kopieën (verreweg de meesten gemaakt op de RUG) en ik verzamelde ze in mappen / dozen. Die mappen / dozen heb ik nog steeds en de kopieën van artikelen uit het eind van de jaren zeventig (vooral over Knobbelzwanen) zien er anno 2016 nog prima uit.

Ondertussen is natuurlijk veel gedigitaliteerd (ook een heel stel van de artikelen die ik vroeger wel eens heb gekopieërd) en bijna dagelijks komt er nog wel wat bij. Veel van de zwanenartikelen staan bijvoorbeeld nu online.

Nu heb ik digitale mappen met PDF's over onderwerpen / projecten waar ik op dit moment mee bezig ben. Actief en passief en te hooi en te gras verzamel ik PDF's van artikelen die ik in deze mappen stop. Min of meer een beetje dezelfde werkwijze dus als vroeger. Maar wel met het voordeel dat ik één artikel nu in diverse mappen kan stoppen.

Aan overzichten met links ben ik nooit begonnen en ik ga er ook nooit mee beginnen. Ik heb al diverse malen meegemaakt dat een link na een tijd (enkele jaren ofzo) het niet meer deed. Mede daardoor vermijd ik ook zo veel mogelijk het gebruik van links in mijn eigen artikelen.

Bovendien verscheen in december 2014 http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0115253 (Scholarly Context Not Found: One in Five Articles Suffers from Reference Rot). Dit artikel was voor mij aanleiding om ook altijd PDF's te maken van webinformatie (bv blogposts die ook als bron kunnen dienen, etc.) die ik bovenstaande wijzen tegenkom en wil archiveren met als doel dat ik de informatie mogelijk in de toekomst nog eens voor één van deze projecten als bron moet gebruiken. Mijn PDF programma zet bij PDF's van webpagina's er ook altijd een datum bij en dan weet ik dus ook van welke datum deze bron stamt.

Groetjes, Klaas