Zwijnen op de Utrechtse Heuvelrug?

Gestart door thomas90, januari 07, 2010, 14:20:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

thomas90

Ik zat een beetje op waarneming.nl te kijken bij de wilde zwijnen en zag ineens deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/44623473 Ik dacht, he?
De waarneming was niet heel recent, wel goedgekeurd maar staat bij kaarten van waarneming van het wilde zwijn niet vermeld. Ik vraag me af: is dit fout en niet weggehaald? zijn dit misschien sporen van zwijnen in gevangenschap of ontsnapt of zijn dit sporen van 'wilden' wilde zwijnen? Ik kijk al jaren uit naar de dag dat ik in het bos bij mijn huis een wild zwijn tegen kom en dat ze gewoon van de Veluwe naar de Heuvelrug kunnen komen.

Alvast bedankt, Thomas Janssen   
Groeten,

wouterbosgra

Hoi Thomas,

De waarneming betreft een escape. Ik vermoed dat dat een aanname is die is gebaseerd op de locatie, aan sporen kun je meestal niet zien dat het een escape betreft lijkt me.

thomas90

Aah, jammer.  :'(
Maarja, ik blijf wachten. (Dat kan trouwens lang duren als zelfs de mp 'de economie' belangrijker vind dan de Natura 2000 gebieden >:( !!!)

Groeten,

mlahaye

Hmm, ik had het Escape-teken over het hoofd gezien, dus nu alsnog om meer info gevraagd. De sporen zijn duidelijk en zwijnen duiken tegenwoordig overal op....

Maurice
admin

mlahaye

Meer info is aan de waarneming toegevoegd. In de nabijheid was eerder een zeer tam wild zwijn waargenomen die in de berm stond te wroeten. Voldoende reden om aan een Escape te denken.

Vr. groet,
Maurice

BramtK

Citaat van: thomas90 op januari 09, 2010, 15:23:30 PM
(Dat kan trouwens lang duren als zelfs de mp 'de economie' belangrijker vind dan de Natura 2000 gebieden >:( !!!)

Een groot, groot schandaal inderdaad! Maar dit terzijde... 
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan vH

Het is al een wat ouder topic, maar nu zijn er ook aan de oostkant van de Utrechtse Heuvelrug gezien. Ook zijn er verschillende soorten sporen gevonden. Ook in de Gelderse Vallei, tussen de Utrechtse Heuvelrug is er een gezien. Bron is Natuurbericht. Ook op Waarneming.nl zijn de twee gemeld.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

En nu is er eentje geschoten bij de Oostvaardersplassen: Zie Staatsbosbeheer.nl.
Jan van Harten
Validator Plantengallen