Vraag over knobbelzwanen

Gestart door Botervlieg, december 28, 2010, 10:28:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Een ruime week geleden maakte ik deze foto van knobbelzwanen.

Op de foto zie je vooraan een witte knobbelzwaan, met knobbel.
Links ervan zit een "bruine" knobbelzwaan.
En daar achter nog twee witte, zonder knobbel.

Waarom zijn deze verschillen? Geslacht? Leeftijd?

http://waarneming.nl/waarneming/view/51375991
Knobbelzwaan - Cygnus olor gezien op 2010-12-20 te Haarlem



Groetjes, Marleen

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Botervlieg

Citaat van: Justin Jansen op december 28, 2010, 10:29:37 AM
Leeftijd

Oke. Hoe zit dat dan? Wat zegt het dan precies over de leeftijd?

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Lastige vraag hoor Marleen. Ik neem aan dat je wel eens een gezin knobbelzwanen hebt zien opgroeien? De jongen beginnen in volledig dons en groeien uit tot zwanen zo groot als hun ouders, maar anders gekleurd. Ze zijn dan grauw bruingrijs zoals op jouw foto. Ze doen er wel een paar jaar over (ik weet niet precies hoeveel jaar) om het sneeuwwitte verenpak van een volwassen knobbelzwaan te krijgen. Dat gaat heel geleidelijk waarbij ze steeds meer grauwe veren door witte vervangen.

Hetzelfde geldt voor de knobbel. Die wordt met de jaren steeds groter en zwarter. Mannetjes zouden een grotere knobbel hebben dan vrouwtjes maar vanwege de variatie met de leeftijd is dat een onbetrouwbaar kenmerk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rikstar

en geslacht! vrouwen hebben over het algemeen een iets kleinere knobbel dan de man.
de vogels op de foto geeft inderdaad wel leeftijdsverschil aan. op voorgrond adult man en op achtergrond jonge vogels (2) van 2009 en 1 van 2010?

Citaat van: Justin Jansen op december 28, 2010, 10:29:37 AM
Leeftijd
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Botervlieg

Hallo Maarten en Rick,

Bedankt voor jullie uitleg.

Ik wist niet dat het ingewikkeld was.
Het had ook zo kunnen zijn dat bijv met knobbel man was, zonder knobbel vrouw en grijs een jong.
Maar ik begrijp nu dat dat dus niet zo "simpel" is.

Wel leuk om zo'n variatie op de foto te hebben.

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Weet je hoe onderzoekers die de vogels in handen krijgen het geslacht bepalen? Niet door naar de knobbel te kijken maar door onderzoek van de cloaca. Bij zwanenmannetjes zit daar namelijk, anders dan bij de meeste andere vogels, een echte penis in. Zo eenvoudig kan het dus zijn maar zoiets zie je niet in het veld.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Hallo Maarten,

Nee, dat wist ik eigenlijk niet.

Weer wat geleerd  :angel:

Groetjes, Marleen