Baltimoretroepiaal te Alkmaar

Gestart door jvdlaan, januari 04, 2010, 10:21:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Calidris Alba

Citaat van: vincenthart op januari 04, 2010, 19:35:22 PMZo te lezen komt ie hier wraak nemen voor 'Dutch Elm disease' ;)

't Is maar net wat je wraak wil noemen..  ;)
Daniël
Woonachtig in Colombia

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

Citaat van: vincenthart op januari 04, 2010, 18:51:21 PM
"Dat nog niemand het E-woord genoemd heeft" ... was ik net aan het typen ;)

Wel grappig dat eerdere gevallen in GB/Ierland ook winterbeesten bij voer/feeders betroffen en dat sommige wilde BO's 's winters in hun broedgebieden blijven en daar ook bij feeders komen. Algemene bewoner van o.a. parken en buitenwijken in de Oostelijke V.S., middellange afstandstrekker.
(bron: toevallig de door Jan v.H. hierboven genoemde links)
Hoewel het altijd een kwestie van 'geloof' blijft natuurlijk, heeft het beest van Alkmaar als ongeringde 1e winter daarmee toch best aardige papieren.


Over aantallen gehouden BO's in NL kan ik (helemaal) nix zinnigs zeggen - misschien Jan Harteman/Toine? Googlen op zowel NL als wetenschappelijke naam levert (mij) i.i.g. opvallend weinig hits op van kwekers/houders e.d.
Deze vogels zijn haast niet in gevangenschap te krijgen weet alleen van 1 kweker (uit Limburg) die 1 koppeltje (jaren 90) ooit had meegenomen naar een vogel tentoonstelling maar daar had hij niet mee kunnen kweken, hij had ze van een beurs uit Duitseland. Heb even wat mensen gebeld en gemaild die ik nog kan vanuit de voliere verleden van mij, maar die ween geen enkele bekende kweker die ze heeft (het wereldje is niet zo groot in Nederland). Dus de kans dat het een esc is vind ik kleiner dan een wilde (aangezien het ook een tweede kj is) maar de kans is natuurlijk wel aanwezig aangezien alle vogel wel worden (werden)gehouden
August van Rijn


HJDT

Hoe dan ook, ik ben morgenochtend zeker niet de enige die gaat zoeken!! Ik hoop van harte dat we hem terugvinden!!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

August

Citaat van: August op januari 04, 2010, 19:53:44 PM
Citaat van: vincenthart op januari 04, 2010, 18:51:21 PM
"Dat nog niemand het E-woord genoemd heeft" ... was ik net aan het typen ;)

Wel grappig dat eerdere gevallen in GB/Ierland ook winterbeesten bij voer/feeders betroffen en dat sommige wilde BO's 's winters in hun broedgebieden blijven en daar ook bij feeders komen. Algemene bewoner van o.a. parken en buitenwijken in de Oostelijke V.S., middellange afstandstrekker.
(bron: toevallig de door Jan v.H. hierboven genoemde links)
Hoewel het altijd een kwestie van 'geloof' blijft natuurlijk, heeft het beest van Alkmaar als ongeringde 1e winter daarmee toch best aardige papieren.


Over aantallen gehouden BO's in NL kan ik (helemaal) nix zinnigs zeggen - misschien Jan Harteman/Toine? Googlen op zowel NL als wetenschappelijke naam levert (mij) i.i.g. opvallend weinig hits op van kwekers/houders e.d.
Deze vogels zijn haast niet in gevangenschap te krijgen weet alleen van 1 kweker (uit Limburg) die 1 koppeltje (jaren 90) ooit had meegenomen naar een vogel tentoonstelling maar daar had hij niet mee kunnen kweken, hij had ze van een beurs uit Duitseland. Heb even wat mensen gebeld en gemaild die ik nog kan vanuit de voliere verleden van mij, maar die ween geen enkele bekende kweker die ze heeft (het wereldje is niet zo groot in Nederland). Dus de kans dat het een esc is vind ik kleiner dan een wilde (aangezien het ook een tweede kj is) maar de kans is natuurlijk wel aanwezig aangezien alle vogel wel worden (werden)gehouden
De kweker Limburg had blijkbaar een koppeltje geelkoptroepialen destijds en geen Baltimore kreeg ik net via mail
August van Rijn

Vincent Hart

Citaat van: vincenthart op januari 04, 2010, 19:49:53 PM
Thanks, klinkt goed!
Deze reactie sloeg op het (eerste) verhaal van August maar is daar vreemd genoeg boven terechtgekomen. August, bedankt  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Klinkt zo inderdaad beter, Alleen blijf ik het van de ene kant vreemd vinden dat zo'n beest zo laat in het najaar pas wordt gevonden. Zou verwachten dat ze eerder trekken in Amerika. Maar van de andere kan ook weer verklaarbaar omdat ze door voedselschaarste naar de bebouwing moeten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

Hmm... hoe vet, zo'n beestje! Ik moet ook maar eens kijken of ik die OV-chipkaart kan opladen, dan schiet ik door naar Alkmaar.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

Citaat van: jw90_online op januari 04, 2010, 22:44:28 PM
Hmm... hoe vet, zo'n beestje! Ik moet ook maar eens kijken of ik die OV-chipkaart kan opladen, dan schiet ik door naar Alkmaar.

Met een beetje mazzel doet die in de Qliner naar Alkmaar het niet eens :D Ik ben zo al gratis overgekomen.
groet,
Redmar

Christian

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 04, 2010, 22:43:38 PM
Klinkt zo inderdaad beter, Alleen blijf ik het van de ene kant vreemd vinden dat zo'n beest zo laat in het najaar pas wordt gevonden. Zou verwachten dat ze eerder trekken in Amerika. Maar van de andere kan ook weer verklaarbaar omdat ze door voedselschaarste naar de bebouwing moeten.

Niet iedere vogel wordt direct na aankomst gevonden natuurlijk, maar we doen ons best.

@ Jan:
Ik zie dat je dat boekje hard nodig begint te hebben, Zaterdag is hij weer de uwe  ;)
Christian Brinkman

JohnvR

Hé, daar kan ik op de fiets heen. Ik twitch alleen niet zo vaak, mag ik dan wel helpen zoeken  ;D ?

jessezwart

van mij mag je iedereen die je kent meenemen om te helpen met zoeken  :duim:

Folkert Jan

ik kom woensdag zoeken  :angel:
morgen andere belangrijke dingen!!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

redmar_woudstra

Is er een Baltimore-straat in Alkmaar?
CiteerPerhaps the most remarkable record was the incident occurring on 7th and 8th of October, 2001. On this date, in Baltimore, Co. Cork, Ireland, the first record of this species in Ireland was made.
groet,
Redmar


Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Toine

Citaat van: vincenthart op januari 04, 2010, 18:51:21 PM
"Dat nog niemand het E-woord genoemd heeft" ... was ik net aan het typen ;)

Wel grappig dat eerdere gevallen in GB/Ierland ook winterbeesten bij voer/feeders betroffen en dat sommige wilde BO's 's winters in hun broedgebieden blijven en daar ook bij feeders komen. Algemene bewoner van o.a. parken en buitenwijken in de Oostelijke V.S., middellange afstandstrekker.
(bron: toevallig de door Jan v.H. hierboven genoemde links)
Hoewel het altijd een kwestie van 'geloof' blijft natuurlijk, heeft het beest van Alkmaar als ongeringde 1e winter daarmee toch best aardige papieren.


Over aantallen gehouden BO's in NL kan ik (helemaal) nix zinnigs zeggen - misschien Jan Harteman/Toine? Googlen op zowel NL als wetenschappelijke naam levert (mij) i.i.g. opvallend weinig hits op van kwekers/houders e.d.

Zoals al genoemd zijn deze vogels extreem zeldzaam in gevangenschap. Ik denk niet dat deze (nog) worden gehouden. Misschien is er wel een enkeling maar veel zullen dit er niet zijn. Dit is met de meeste Amerikaanse zangvogels zo (met name sinds het importverbod). Nakweek van deze soorten is al helemaal uniek.


Jan Harteman

Hang ook een paar extra vetbollen op o.i.d., daar zijn ze gek op  ;D


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Beste allemaal,

Nog een plaatje van de vogel om warm van te worden: http://twitpic.com/woh3s   
Ik begreep dat er in december contact is geweest door een buurtbewoner met een ervaren vogelaar uit Alkmaar. Blijkbaar de verkeerde want die determineerde het verhaal als een kanarie. Lesje voor de toekomst.

Ik sta nu op de plek te wachten op het licht. Opmerkelijk is dat de ondekkingsplek (Jasmijnstraat) 2km weg is van de andere twee recentere plekken (die dicht bij elkaar liggen). Het is nog donker, er is veel begroeiing. Ook liet Jan mij gisteren zien via een luchtfoto dat de laatste plek een soort omhuist terrein is (wat je van de weg niet kan zien) van een aantal tuinen die met elkaar verbonden zijn.

Gaat moeilijk worden denk ik.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

JohnvR

Op Dutch birding Alerts staat dat er ook een melding is in Alkmaar, gisteren van 13:27 uur: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=18044&page=1

Het bericht van RTL Nieuws is gelijk aan dat in de krant vanochtend (Noord Hollands Dagblad / Alkmaarse Courant).

hiskodevries

Citaat van: JohnvR op januari 05, 2010, 08:34:25 AM
Op Dutch birding Alerts staat dat er ook een melding is in Alkmaar, gisteren van 13:27 uur: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=18044&page=1

Het bericht van RTL Nieuws is gelijk aan dat in de krant vanochtend (Noord Hollands Dagblad / Alkmaarse Courant).
John, dat wordt ook gebruikt om informatie door te geven, de vogels hoeft niet perse gezien te zijn.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0



Folkert Jan

Maakt zon beest ook nog geluid? en zoja kunnen we dat ergens beluisteren?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jvdlaan

Max belde me net: hij loopt er in z'n eentje rond!
In schril contrast met de 10-tallen meldingen de afgelopen tijd van de Ross' Gans, zijn mensen niet warm te krijgen als er echt een goede soort zit! :-[

Jaap Denee

Citaat van: jvdlaan op januari 05, 2010, 09:34:38 AM
Max belde me net: hij loopt er in z'n eentje rond!
In schril contrast met de 10-tallen meldingen de afgelopen tijd van de Ross' Gans, zijn mensen niet warm te krijgen als er echt een goede soort zit! :-[

Weet Max zeker dat hij niet in Ouddorp staat?  ;D  Ik moet hier nog een paar zaken regelen, maar ga straks die kant op.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee