Baltimoretroepiaal te Alkmaar

Gestart door jvdlaan, januari 04, 2010, 10:21:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

jvdlaan

baltimore oriool gisteren in alkmaar noord.

details volgen

Gerard Troost

Citaat van: jvdlaan op januari 04, 2010, 10:21:30 AM
baltimore oriool gisteren in alkmaar noord.

details volgen

:o 

de auto staat al warm te draaien!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jan vH

Citaat van: gtroost op januari 04, 2010, 10:46:17 AM
Citaat van: jvdlaan op januari 04, 2010, 10:21:30 AM
baltimore oriool gisteren in alkmaar noord.

details volgen

:o 

de auto staat al warm te draaien!
Ik ben benieuwd!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

jvdlaan

Ppff
Inmiddels het volgende bekend. De zender van de mail staat niet in het telefoonboek, maar via via heb ik hem gesproken en het blijkt niet in zijn tuin te zijn maar van een kennis.
Hij wil eerst met de kennis overleggen ivm toeloop e.d. en de tuin is niet zichtbaar vanaf de openbare weg.

Meer kon ik niet loskrijgen...

Foto's tonen de soort samen met een Roodborst en op de bekende AH-vetbollen en de sneeuw op de takken ziet eruit zoals het er gisteren uitzag (ik woon ook in die contreien).

Meer weet ik helaas niet,alleen dat Alkmaar-Noord groot is.

Jaap Denee

Citaat van: jvdlaan op januari 04, 2010, 11:04:39 AM
Ppff
Inmiddels het volgende bekend. De zender van de mail staat niet in het telefoonboek, maar via via heb ik hem gesproken en het blijkt niet in zijn tuin te zijn maar van een kennis.
Hij wil eerst met de kennis overleggen ivm toeloop e.d. en de tuin is niet zichtbaar vanaf de openbare weg.

Meer kon ik niet loskrijgen...

Foto's tonen de soort samen met een Roodborst en op de bekende AH-vetbollen en de sneeuw op de takken ziet eruit zoals het er gisteren uitzag (ik woon ook in die contreien).

Meer weet ik helaas niet,alleen dat Alkmaar-Noord groot is.

Begrijp ik hier nu goed uit dat je zelf ook de foto's gezien hebt, Jan? Er zit dus een Baltimore troepiaal in Alkmaar...  :o   Mij is het wel een entrance-fee waard (en ik ben vast niet de enige), dus als dat nodig is om de eigenaar van de tuin over de streep te trekken...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

steenl

Zou een leuk begin van 2010 zijn. Ik begreep dat het om een 1KJ vogel gaat. Dat klinkt dus goed.
Maar Baltimoor in de winter? Kan dat, of moeten we dan weer meer aan een escape gaan denken.

PS
Die fee wil ik ook wel betalen.

Jaap Denee

#6
Hoewel Alkmaar niet de highlands is en een voedersilo geen AH-vetbol (edit: en een 1e KJ geen adult).... maar je zal dit tafereeltje in je achtertuin hebben: http://www.birdguides.com/webzine/article.asp?a=1025

Citaat van: steenl op januari 04, 2010, 11:18:48 AM
Maar Baltimoor in de winter? Kan dat, of moeten we dan weer meer aan een escape gaan denken.
Geen idee, uiteraard kunnen we een betere periode bedenken, maar als het geen escape is, dan is hij net zo wild als die noorse Dark-eyed Junco... mogelijk komen ze zelfs van dezelfde boot. Komt dat even goed uit!  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Marnix

#7
Uit de link van Jaap:
CiteerA number have crossed the Atlantic before, including a well-watched individual in Oxfordshire in the winter of 2003/2004,

En voor de mensen die in het bezit zijn van de DVD serie "DVD Guide to The Birds Of Britain & Europe" van Paul Doherty, de Oxfordshire vogel staat op DVD 6. Dat betrof ook een 1e KJ vogel die is blijven overwinteren.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Klaas van Dijk

Vermoedelijk bedoelen jullie een 2KJ vogel? Een '1KJ' vogel is namelijk in hetzelfde kalenderjaar geboren als waarin hij/zij is gezien (= dus nu 2010).

Een vogel die in het voorjaar / de zomer van 2009 is geboren is dus tot en met 31 december 2009 een '1KJ', en vanaf 1 januari 2010 een '2KJ'.

Maar het is natuurlijk wel een 'first-winter' / 'eerste-winter'.

Veel succes met het zoeken.

Groetjes, Klaas


Jaap Denee

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 04, 2010, 12:07:35 PM
Vermoedelijk bedoelen jullie een 2KJ vogel? Een '1KJ' vogel is namelijk in hetzelfde kalenderjaar geboren als waarin hij/zij is gezien (= dus nu 2010).

Een vogel die in het voorjaar / de zomer van 2009 is geboren is dus tot en met 31 december 2009 een '1KJ', en vanaf 1 januari 2010 een '2KJ'.

Maar het is natuurlijk wel een 'first-winter' / 'eerste-winter'.

Veel succes met het zoeken.

Groetjes, Klaas

Dank je, Klaas. We weten hoe het werkt en het is uiteraard zoals je schrijft. Ik moet alleen nog even aan het nieuwe jaar wennen...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gerard Troost

200 man een dagje laten zoeken in N-Alkmaar geeft vast ook het gewenste resultaat!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Alwin van Lubeck

Mvg,
Alwin van Lubeck

Jaap Denee

Citaat van: Edwin Russer op januari 04, 2010, 13:02:31 PM
Anders is dit nog wel een leuk alternatief >:D

http://waarneming.nl/waarneming/view/45896800

Inderdaad. Zie ook het ijzersterke argument (er is geen vinger tussen te krijgen):
Citeer... gedrag als van de grote zaagbekken.

Zodra ze aan een vetbolletje hangen, kom ik ook weer kijken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Breedbek

CiteerMij is het wel een entrance-fee waard (en ik ben vast niet de enige), dus als dat nodig is om de eigenaar van de tuin over de streep te trekken...

Een andere optie is om de gehele voorraad vetbollen e.d te verplaatsen vanuit de besloten tuin naar een openbaar gedeelte van de straat. Dit hebben ze in Engeland ook al eens gedaan (Witkruingors) en het werkte super goed.
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Jaap Denee

Citaat van: Breedbek op januari 04, 2010, 13:27:29 PM
CiteerMij is het wel een entrance-fee waard (en ik ben vast niet de enige), dus als dat nodig is om de eigenaar van de tuin over de streep te trekken...

Een andere optie is om de gehele voorraad vetbollen e.d te verplaatsen vanuit de besloten tuin naar een openbaar gedeelte van de straat. Dit hebben ze in Engeland ook al eens gedaan (Witkruingors) en het werkte super goed.

Ze doen het goed op fruit (m.n. opengesneden sinaasappelen) en daar wordt aan gewerkt als het goed is. Een groenstrookje in de buurt is snel gevonden...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jan vH

Citaat van: Jaap Denee op januari 04, 2010, 13:24:49 PM
Citaat van: Edwin Russer op januari 04, 2010, 13:02:31 PM
Anders is dit nog wel een leuk alternatief >:D

http://waarneming.nl/waarneming/view/45896800

Inderdaad. Zie ook het ijzersterke argument (er is geen vinger tussen te krijgen):
Citeer... gedrag als van de grote zaagbekken.

Zodra ze aan een vetbolletje hangen, kom ik ook weer kijken.
Maar hoe weet je dat die Grote Zaagbekken wild zijn?  :rolleye:
Jan van Harten
Validator Plantengallen


Henk de Waard

Citaat van: Maxberlijn op januari 02, 2010, 09:18:09 AM
Nog iemand wezen kijken bij de potentiele nieuwe Buffelkopeend van 31-12?

Groet Max

He Max,
Misschien een beetje laat, maar zie (onderaan): http://www.hwl.nl/index.php?option=com_simpleboard&Itemid=45&func=view&id=2963&catid=6

Jan vH

Citaat van: Henk de Waard op januari 04, 2010, 14:01:38 PM
Citaat van: Maxberlijn op januari 02, 2010, 09:18:09 AM
Nog iemand wezen kijken bij de potentiele nieuwe Buffelkopeend van 31-12?

Groet Max

He Max,
Misschien een beetje laat, maar zie (onderaan): http://www.hwl.nl/index.php?option=com_simpleboard&Itemid=45&func=view&id=2963&catid=6
Nu weten we in ieder geval dat we niets missen!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankw

Citaat van: Breedbek op januari 04, 2010, 13:27:29 PM
CiteerMij is het wel een entrance-fee waard (en ik ben vast niet de enige), dus als dat nodig is om de eigenaar van de tuin over de streep te trekken...

Een andere optie is om de gehele voorraad vetbollen e.d te verplaatsen vanuit de besloten tuin naar een openbaar gedeelte van de straat. Dit hebben ze in Engeland ook al eens gedaan (Witkruingors) en het werkte super goed.

Ik doe mee :angel: ik heb nog een mooi voorraadje thuis liggen. Zo zie je maar dat vogels voeren in de tuin geen kwaad kan ;)

Gert Veurink

van dutchbirdalerts:

De vogel is gezien in de tuin van Jupiterstraat 3 in Alkmaar Pijl staat in de straat. Helaas al op zaterdag 02-01. Daarna niet meer. Er zijn 11 foto's. Er hangt veel voer in de buurt. Het regent nu.

Ik ben overigens best benieuwd naar de 11 foto's...
groet!
Gert Veurink



Gerard Troost

Citaat van: Gert Veurink op januari 04, 2010, 14:19:19 PM

Ik ben overigens best benieuwd naar de 11 foto's...
Nou ik vind één van de elf al wel genoeg!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

frankw

Nou, wie vindt m terug en wordt de held van 2010? :duim:

Max Berlijn

Beste Allemaal,

Momenteel zijn er 8+ mensen aan het zoeken. Jan verteld dat het een wijk is uit de jaren 30 met redelijk wat groen, singeltjes etc. Ook vertelde hij dat er meer voer in tuinen hangt. deze tuinen zijn goed te zien (behalve de tuin waar hij in gezien is) vanaf de weg.

Ik heb de foto (gezien) maar durf die niet zo maar vrij te geven zonder overleg met de makers. Het gaat om een redelijk oranje vogel samen met een Roodborst op dezelfde vetbol.

In de UK zijn minimaal 3 gevallen van overwinterende vogels die tot April! bleven. Het kan dus nog....

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jaap Denee

#25
Citaat van: gtroost op januari 04, 2010, 14:29:43 PM
Citaat van: Gert Veurink op januari 04, 2010, 14:19:19 PM

Ik ben overigens best benieuwd naar de 11 foto's...
Nou ik vind één van de elf al wel genoeg!

Ene JvdL uit A. heeft de foto('s) gezien. Er staat een Baltimore troepiaal op samen met een Roodborst, een vetbol in een groen netje (zoals de AH dze verkoopt) en er ligt een mooi hoog randje sneeuw op de takjes. De situatie (met die sneeuw) was gisteren in Alkmaar precies zo. Als de foto's nu ineens van zaterdag blijken te zijn, dan hoop ik dat er toen ook al sneeuw in Alkmaar lag want anders moeten we ons achter de oren krabben.

EDIT: Max is me net voor, zie ik.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Thijs Fijen

Toen lag er ook al genoeg sneeuw..
Thijs Fijen

Gert Veurink

Citaat van: Maxberlijn op januari 04, 2010, 14:33:15 PM
Ik heb de foto (gezien)

geen ringetjes, leewiek- of kortwiekellende, snavelpiercings etc?
groet!
Gert Veurink



Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

ronald nuiver

In Amerika zie je ze vooral op halve sinaasappels.
Dus hang maar een lading op in Alkmaar.