Caliaeschna microstigma?

Gestart door corzonneveld, januari 03, 2010, 21:28:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

ZW Turkije, Pinara, bij bergstroompje op ca 400 m. Wat me dwarszit is het lichtgekleurde pterostigma; volgens KB moet dit donker zijn. Jong exemplaar?

Overigens, is de naam echt met 'sch' ? Wat een drama, ik zou verwachten Aeshna met een voorvoegsel...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Weia

Het pterostigma is klein, dus die moet het wel zijn. Misschien een vrij jong dier? En de pterostigma's zijn sowieso aan de onderkant vaak heel anders gekleurd dan aan de bovenkant. Bij jou zie je alleen onderkanten.
Verder is 'Aeshna' de schrijffout, en als iemand bij de eerste beschrijving een fout maakt dan blijft die gehandhaafd... Het is dus Aeschnidae, Caliaeschna, Anaciaeschna enzovoort, zonde rschrijffout
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

Vleugeladering en aanhangsels zijn trouwens ook helemaal goed, en heel anders dan van de Aeshna's.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

corzonneveld

Bedankt Weia!

De toevoeging over de schrijffout is erg nuttig, heb ik tot nog toe systematisch over het hoofd gezien!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#4
Maar maakt KD hier dan een fout?? KD schrijft Aeshnidae! En Fauna Europaea ook; die geeft Aeschnidae als synoniem.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Weia

KD heeft altijd gelijk. Ook in de familie zit de schrijffout dus.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

corzonneveld

CiteerKD heeft altijd gelijk. Ook in de familie zit de schrijffout dus.

Pfff, gelukkig maar, scheelt een hoop correcties op mijn website :angel:
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Weia

#8
Hier vind je er veel zonder schrijffout: http://en.wikipedia.org/wiki/Aeshnidae
En je weet dat Aeshna isoceles in beide woorden een schrijffout bevat?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Nu ben ik wel benieuwd hoe het met de naam Aeshnidae staat. Die is van Rambur uit 1842, de naam Aeshna van Fabricius uit 1775, en door Linneaus zijn al een aantal soorten beschreven in de Systema Naturae druk 7 uit 1758 (onder Libellula, dus Libellula grandis, juncea, etc.).

Heeft Rambur nu Aeschnidae of Aeshnidae gebruikt?
Tillyard (1917) heeft het in ieder geval over Aeschnidae.

Lijkt me dat de familienaam met de geslachtsnaam is mee veranderd. Is dat de regel?
(Als een naamgevend geslacht van naam veranderd dat dan ook de familie die van dat geslacht zijn naam heeft gegeven kregen mee veranderd, dus?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Ingewikkeld altijd, die taxonomische regeltjes, waar ik het fijne niet van weet. Zo te zien heeft Fabricius de foute spelling Aeshna geïntroduceerd en heeft Rambur op grond daarvan de foute spelling Aeshnidae bedacht. Een aantal mensen heeft af en toe de correcte spellingen gebruikt (net als bij isosceles) maar de regels zijn strenger geworden.
O, Boudot zegt Aeshnidae Leach, 1815. Dus Leach heeft de fout Aeshnidae geïntroduceerd.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

#13
Volgens Sternberg & Buchwald (BW pt2) is het Aeshnidae, Rambur 1842 ...

En ik ben wel benieuwd waar die regels precies te vinden zijn (zo moeilijk kan dat nu ook weer niet zijn...)

Btw omdat niemand weet waar Fabricius de naam Aeshna op baseerde, is dus ook niet bekend of dat een typo was, of dat die zo bedoeld was.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Die Rambur kom ik nog nergens tegen, Leach 1815 wel op twee plaatsen. Opvallend trouwens hoe zelden bij hogere taxa auteursnamen vermeld worden.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

Google geeft ze allebei... Leach heeft in 1815 Anax benoemd, dus zal ie tegelijk de familie benoemd hebben, lijkt vrij logisch.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

Ik heb KD om uitsluitsel gevraagd. Verder lijkt http://www.iczn.org/iczn/index.jsp de regels te bevatten, het ziet er in elk geval ontmoedigend dor uit...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

corzonneveld

Ja, echt sappig zijn die regeltjes niet.

Citeerzo moeilijk kan dat nu ook weer niet zijn...

Er is een speciale commissie die taaie gevallen beoordeeld. Toch wel moeilijk genoeg dus.

CiteerO, Boudot zegt Aeshnidae Leach, 1815. Dus Leach heeft de fout Aeshnidae geïntroduceerd.

Maar als Leach uitging van de naam Aeshna, deed Leach het correct...

Wat merkwaardig is dat FE Aeshna Vander Linden 1820 geeft; dat wist Leach dan al 5 jaar eerder?? Slaat FE hier de plank mis?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Goyatlah

Familienaam wordt afgeleid van het genus van het naamgevende beest. Verandert dat dus van naam verandert de hele familie mee (is bv met Agrionidae gebeurt):

35.3. Application of family-group names. The application of each family-group name is determined by reference to the type genus of the nominal taxon [Arts. 61 to 65].Kan dat soort dingen nu dan gelukkig opzoeken.

Dus Aeshnidae is nooit fout geweest.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

corzonneveld

CiteerFamilienaam wordt afgeleid van het genus van het naamgevende beest. Verandert dat dus van naam verandert de hele familie mee

Dacht ik niet, maar moet ik thuis opzoeken.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#20
Binnen de Heteroptera heb je een familie die slechts een genus kent, Scotomedes. Je zou daarom verwachten dat de familienaam Scotomedidae luidt; maar dat is niet zo, de familienaam is Velocipedidae. De familienaam is gebasserd genusnaam Velocipedes, maar dat bleek een junior synoniem te zijn (het geslachts was al eerder beschreven, en wel onder de naam Scotomedes). De geslachtsnaam moest dus aangepast worden, maar de familienaam bleef gehandheeft.
Er zijn meer van dat soort voorbeelden. De familienaam verandert dus niet mee als de naam van het typegenus verandert. Gelukkig maar, anders zou de puinhoop helemaal niet te overzien zijn....

bron: Biological Systematics: Principles and Applications. Schuh, 2000; tweede ed. 2009, Schuh & Brower. Cornell Unive Press.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

nick w

Citaat van: corzonneveld op januari 04, 2010, 15:23:41 PM

Maar als Leach uitging van de naam Aeshna, deed Leach het correct...


Als Leach engelstalig was is Aeshna ook logisch; Aeschna lijkt dan een duitse verschrijving. Blijft de vraag waar Aeshna als naam in wortelt...

Groet,
Nick W

Weia

KD zegt: 'Voor de etymologie van Aeshna zie Fliedner.' Alleen heb ik dat niet :-(
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

FLIEDNER H. (1998) Die Namengeber der europäischen Libellen.SelbstdruckFliedner, Louis-Seegelken-Str. 106, D-28717 Bremen

en / of

FLIEDNER, H. 1997. Die Bedeutung der wissenschaftlichen Namen Europäischer Libellen. Libellula, supplement 1. Sonderband zur Zeitschrift der
Gesellschaft deutschsprachiger Odonatologen (GdO) e.V. Fliedner, Bremen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's


Weia

Ha, dat schiet op, dank je! Moeten we maar eens vertalen hier of daar.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

wie is 'we'? Ik wil best even m'n griekse woordenboek uit de kast halen, maar dubbel werk is zonde...  Ieder een stukje?

Groet,
Nick W

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Citaat van: nick w op januari 24, 2010, 21:17:07 PM
of hier

http://www.libelleninfo.de/072.html

Groet,
Nick W

Pas op, dit is een uittreksel van de Libellula uit 1997, die 111 pagina's dik is. Het verhaal over Aeshna is wel iets complexer dan hier lijkt. Die Libellula is vast nog wel te bestellen (kan ik evt wel bij helpen).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

Ik ga beginnen met even die ene pagina te vertalen. Dolf, als jij nog aan die Libellula kan komen is dat overigens wel leuk, is ie duur?

Groet,
Nick W