Glanskop geluid

Gestart door Theovanv, januari 03, 2010, 16:49:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Vandaag op een wandeling door het park om de eerste jaarsoorten in te vullen kwam ik een Matkop/Glanskop tegen die het geluid maakte: Pietsjoe, met een hoog kort pie en de nadruk op tsjoe, en nog eh eh eh erachter aan, dat is toch een Glanskop?
Theo van Veenendaal

GertJ

Citaat van: Theovanv op januari 03, 2010, 16:49:02 PM
Vandaag op een wandeling door het park om de eerste jaarsoorten in te vullen kwam ik een Matkop/Glanskop tegen die het geluid maakte: Pietsjoe, met een hoog kort pie en de nadruk op tsjoe, en nog eh eh eh erachter aan, dat is toch een Glanskop?
Zou kunnen, maar met die eh eh eh uithalen er achter denk ik eerder aan matkop.
Ik blijf het zelf lastig vinden.
Groet Gert Jager

Theovanv

Citaat van: GertJ op januari 03, 2010, 16:50:47 PM
Citaat van: Theovanv op januari 03, 2010, 16:49:02 PM
Vandaag op een wandeling door het park om de eerste jaarsoorten in te vullen kwam ik een Matkop/Glanskop tegen die het geluid maakte: Pietsjoe, met een hoog kort pie en de nadruk op tsjoe, en nog eh eh eh erachter aan, dat is toch een Glanskop?
Zou kunnen, maar met die eh eh eh uithalen er achter denk ik eerder aan matkop.
Ik blijf het zelf lastig vinden.
neej, Matkop doet pietje, pep pep pep, dat geluid ken ik goed en dat was het niet, voor zover ik weet is dat pietsjoe of pichu echt Glanskop, maar ik kon het nergens in een geluidsbestand terugvinden.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Dat 'eh-eh-eh' o.i.d. achter het niezende "pietsjoe" is normaal voor Glanskop. Het maakt deel uit van het zogenaamde "chick-a-dee" roepsysteem waaraan de sterk aan Glanskop verwante N-Amerikaanse "zwartkopmezen" hun naam danken (bijv. Blackcapped Chickadee). Het "dee" staat dan voor het door Theo opgemerkte zangelement. Het overeenkomstige geluid van Matkop is langgerekter, zeurderiger en nasaler en wordt i.t.t. Glanskop wèl vaak apart gebruikt, dus niet altijd in combinatie met of voorafgaand door een andere roep ("tsi-tsi").
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

Glanskop heeft ook een deel waarbij ie nogal op Pimpelmees lijkt. Die gebruik ik ook vaak als ezelsbruggetje.
groet,
Redmar

HPM

Citaat van: frankneijts op januari 03, 2010, 18:15:04 PM
Dat 'eh-eh-eh' o.i.d. achter het niezende "pietsjoe" is normaal voor Glanskop. Het maakt deel uit van het zogenaamde "chick-a-dee" roepsysteem waaraan de sterk aan Glanskop verwante N-Amerikaanse "zwartkopmezen" hun naam danken (bijv. Blackcapped Chickadee). Het "dee" staat dan voor het door Theo opgemerkte zangelement. Het overeenkomstige geluid van Matkop is langgerekter, zeurderiger en nasaler en wordt i.t.t. Glanskop wèl vaak apart gebruikt, dus niet altijd in combinatie met of voorafgaand door een andere roep ("tsi-tsi").

Ik weet niet of als je het apart hoort het ook altijd apart is. Het geluid is karakteristiek,
maar draagt verder dan de eventueel voorafgaande hoge toontjes.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: frankneijts op januari 03, 2010, 18:15:04 PM
Dat 'eh-eh-eh' o.i.d. achter het niezende "pietsjoe" is normaal voor Glanskop. Het maakt deel uit van het zogenaamde "chick-a-dee" roepsysteem waaraan de sterk aan Glanskop verwante N-Amerikaanse "zwartkopmezen" hun naam danken (bijv. Blackcapped Chickadee). Het "dee" staat dan voor het door Theo opgemerkte zangelement. Het overeenkomstige geluid van Matkop is langgerekter, zeurderiger en nasaler en wordt i.t.t. Glanskop wèl vaak apart gebruikt, dus niet altijd in combinatie met of voorafgaand door een andere roep ("tsi-tsi").
Bedankt voor de uitleg, dat was de bevestiging die ik zocht, mn telefoon was leeg, dus ik kon tp het geluid niet vergelijken, maar ik heb het geluid meteen opgeschreven omdat geluid terug herinneren toch erg foutgevoelig is.
Theo van Veenendaal