Hoofdmenu

Ring Sijs

Gestart door Jeroen Nagtegaal, januari 01, 2010, 11:55:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Net een 8 sijzen in de tuin, in elk geval één man geringd. Echter zijnd e ringen zeer klein en vroeg me af hoe de opbouw is van de ring uit verschillende landen. Holmer Vonk heeft deze volgens mij namelijk niet op zijn site staan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Ringen van dezelfde maat uit verschillende landen kunnen licht verschillen van Nederlandse ringen. Ze hebben dezelfde interne diameter maar zijn soms iets dikker dan Nederlandse ringen. Of er een overzicht beschikbaar is betwijfel ik. Ringen zijn er nu eenmaal in de eerste plaats om het nummer af te lezen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

#2
Wellicht vraagt het meer uitleg. Ik doelde meer op een lijstje van:
Brussel 7 tekens waarbij het 2e teken een T is.
Arnhem 7 tekens beginend met een 3 en tussen het 1e en 2e & en het 4e en 5e cijfer een "."
(Voorbeeld bij Kokmeeuw)

Als je zo'n lijstje hebt leest het zich iets makkelijker af. Ook weet je dan of je een teken mist of dat er toevallig meerdere zessen achter elkaar kunnen staan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Dat ligt helaas niet vast. Nederlandse 2,3 ringen (de maat voor sijs) zijn jarenlang begonnen met een letter gevolgd door 6 cijfers. Tegenwoordig beginnen ze met twee letters gevolgd door 5 cijfers. Zo wisselt het naarmate de beschikbare combinaties opraken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Hoi Jeroen,

De Sijs moet in Nederland geringd worden met een ring van 2.3 mm. Op de website van het Vogeltrekstation staat een overzicht van gebruikte codes (zie: http://www.vogeltrekstation.nl/ringnummers_nl.htm
Daaruit blijkt dat een Nederlandse ring bestaat uit een code van het type AB 12345, dus 7 tekens. De eerste letter moet altijd een A zijn, de tweede letter kan bijna elke letter zijn en daarna dus 5 cijfers.
Het "nadeel"" van een Sijs is dat die uit heel veel verschillende landen kan komen.
Veel succes met je pogingen de ring af te lezen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Dank, Eerst maar hopen dat ze terugkomen. Wordt dus nog een hele klus...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com