Hoofdmenu

rietganzen

Gestart door dutchway, december 30, 2009, 15:14:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Hallo forumbezoekers
Kan iemand mij met zekerheid vertellen welke rietganzen dit zijn?
Taiga of toendra?
Ik denk zelf aan taiga omdat ik de snavels vrij lang vind lijken op de foto.
Dit groepje is gisteren gefotogafeerd bij de Wieden/overijssel.
In gezelschap van grauwe en kolganzen

Groeten van Lia

Vincent Hart

Hoi Lia,


Er is zoveel onduidelijkheid over taiga vs. toendra dat de admins voorlopig waarnemingen van beide soorten niet beoordelen. Dus is het antwoord op je vraag eigenlijk bot gezegd 'nee' ;) Jouw vogels springen er in elk geval (in mijn ongeoefende ogen) niet uit als 'overduidelijke taiga's'. Zie voor meer info ook het topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=15676.0.html.

Uit dat topic een door Lützen samengesteld lijstje van kenmerken uit de literatuur:
Citaat van: lupokatja op oktober 13, 2009, 22:54:59 PM


fabalisrossicus
LichaamsgrootteGroot,benadert Grauwe GansKlein, slechts ietsje groter danKolgans
LichaamsvormLangwerpigGedrongen, compact (rond)
HalsLang, slank (vooral Scandinavische vogels)Kort, vrij dik
Snavel-kopprofielKopenigzins afgeplat, doorlopend in snavel(Eider-profiel).Ronde kop, snavel lijkt vastgeplakt aankop
SnavelLang, relatief slank.Nagel vaak iets uitstekend en gebogen(haakje).Vrij kort,dik (hoge basis)
OndersnavelDun en recht, geen uitbuigingDik, uitgebogen
NagelRondOvaal, taps toelopend
SnavelkleurMerendeelsoranjegeel gekleurd, echter regelmatig ook merendeelsdonkerVoor meer dan de helft zwart
OverigRegelmatigmet witte veertjes rond snavelbasisGeen witte veertjes rondsnavelbasis
PootlengteRelatief langKort
LichaamskleurVrijlicht, nauwelijks contrast tussen kop en lichaamOpvallenddonkere kop
GroepsstructuurVrij losDicht
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maico Weites

lijken mij op het eerste gezicht taiga's.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: m.weites op december 30, 2009, 16:19:03 PM
lijken mij op het eerste gezicht taiga's.
Toendra's bedoel je toch?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Certhia

Lijken mij ook prima toendras.
Handig lijstje trouwens. :)


Marc

dutchway

poeh...dat word dan rietgans spec.
Allemaal bedankt voor jullie reacties. :duim:
Groeten van Lia

Vincent Hart

Citaat van: Certhia op december 30, 2009, 16:32:48 PM
Lijken mij ook prima toendras.
Handig lijstje trouwens. :)


Marc
Alleen de vraag dus wat je doet met vogels die een paar vinkjes in de rechter-, en een paar in de linkerkolom krijgen. En ik begrijp uit het gelinkte topic dat mensen die vaker rietganzen zien regelmatig vogels tegenkomen waarvoor dat geldt ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Voor mij is grofweg alles Toendra, Zijn er beesten die echt opvallen op basis van Formaat en Kopprofiel en waar dus ook Snavelkleur bij passen zijn het Taiga's. Overigens zijn de Taiga's van mij nooit in het midden van een grote groep Toendra's maar meestal aan de randen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

lupokatja

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 30, 2009, 22:46:09 PM
Voor mij is grofweg alles Toendra, Zijn er beesten die echt opvallen op basis van Formaat en Kopprofiel en waar dus ook Snavelkleur bij passen zijn het Taiga's. Overigens zijn de Taiga's van mij nooit in het midden van een grote groep Toendra's maar meestal aan de randen.

Denk dat de meeste vogelaars het zo doen en het kan ook best werken zolang je er vooral in bent geinteresseerd OF je een soort hebt gezien en niet hoeveel. Heb je bijv. een idee welk deel (%) van de Taigarietganzen je er op die manier uithaalt? En wat doe je met die onopvallende vrouw van die opvallende man? Ik zou overigens op basis van deze foto's niet durven stellen dat dit Toendra's zijn. Welke kenmerken geven daarbij voor jullie de doorslag (en welke negeren jullie)?

Lutzen