Belopen raadsels

Gestart door zuilim, december 29, 2009, 20:02:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Goedendag,
De stoeptegels trokken mijn aandacht.
1 en 2. Vage ronde vlekken verborgen zeer kleine apotheciën. Vergelijking met de Veldgids leverde Lecanora polytropa. Toch ondanks andere kleur L.dispersa? Misschien wel L.muralis. Die moet toch ook klein beginnen.

3 en 4. Weer in zo'n vage thallusvlek nu kleine zwarte apotheciën. Een Lecidella? Maar welke?

5 en 6. Klein maar goed te zien. Vond 'm als Physcia niet zo geschikt. De thallusvorm rommelig.
Lijkt zo op het oog het meest op de foto van Xanthoparmelia mougeotti in dce Veldgids. Die soort is zeldzaam. Dus die zal het echt niet zijn. Maar welke dan?

Dank voor verhelderende en/of leerzame reacties.

Groeten,

Karel Brussee.

waterland01

Beste Kees,

Je foto's zijn voor mij helaas te vaag om er een goede uitspraak over te doen. Ik adviseer je om korstmossen met een compactcamera te fotograferen, waarbij je een loepje (bijvoorbeeld zo'n postzegelloepje) direct op de lens houdt. Zo kun je behoorlijk goede foto's van heel dichtbij nemen. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat Zonnetjesschildmos uitgesloten is: die groeit vrijwel alleen op hunebedden en dijken en is een behoorlijk zeldzaam gevalletje. Op trottoirs e.d vind je vnl. Lecanora muralis, Physcia caesia, Caloplaca's en Candelariella's, op baksteen veel Lecidella stigmatea. Het substraat is zeker belangrijk voor de determinatie.

Henk Timmerman
Henk Timmerman

zuilim

Beste Henk,
Voor deze reactie was ik al bang. Ik gebruik een compactcamera en maak op de computer vervolgens een "opgeblazen" uitsnede. De truc met een loep voor de lens zal ik zeker gaan beproeven.
Zonnetjesschildmos achtte ik zelf al hoogstonwaarschijnlijk. Wel zag ik in de verspreidingsatlas BLWG een stip in de buurt van mijn woonplaats (Leiden) op de kaart.

Is mijn suggestie bij foto 1 en 2, dat het misschien wel een jonkie Lecanora muralis zou kunnen zijn, volstrekte onzin? De vage ronde thallusvlekken waarover ik spreek zijn meestal tenminste 5 cm in doorsnede. Hoe verloopt de ontwikkeling eigenlijk van zo'n korstmos, vraag ik mij af.

Bedankt voor je eerste reactie.

Met groeten,
Karel (niet Kees!) Brussee.


Rutger

Tis geen lecanora muralis, eerder lecanora dispersa of lecanora flotowiana. Dat is moeilijk te zien.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

zuilim

In de Veldgids staat van beide door jou, Rutger, gesuggereerde soorten de kleur van de apotheciën als bleekbruin omschreven. Op die grond lijken me het geen kanshebbers. Tenzij we de kenmerken zoals die in de veldgids worden omschreven niet altijd al te letterlijk moeten opvatten.

Met vriendelijke groet,

Karel Brussee.

waterland01

Bij foto 1 en 2 denk ik ook meer aan Lecanora dispersa. Als het nat is, en dat is het hier volgens mij, verandert de kleur van veel korstmossen. Daarom kun je korstmossen het beste droog fotograferen of identificeren. Overigens is die verkleuring in natte toestand bij sommige soorten weer een goed determinatie-kenmerk....
Ja, hoe begint een korstmos.... Heel klein, in ieder geval. Lecanora muralis begint met een heel miniem thallusblaadje, dat met de jaren dan uitgroeit tot wat wij als Muurschotelkorst herkennen. In dat heel jonge stadium is de soort vaak moeilijk te herkennen, dus daar begin je meestal maar niet aan. De volgroeide exemplaren zijn al moeilijk genoeg. Al zijn heel wat soorten met flink wat veldervaring best op het oog goed uit elkaar te halen. Het is een kwestie van doorbijten en vaak het veld in.

Groeten,

Henk Timmerman
Henk Timmerman

zuilim

Dag Henk,
Toen ik de foto nam was het droog weer maar dat zegt niet zoveel. De luchtvochtigheid kan best hoog zijn geweest. Ik ga wel eens terug in een ander jaargetijde. Het is toch om de hoek.
Dank voor de nadere uitleg. Je hebt gelijk, het is moeilijk, zeer moeilijk. Niet opgeven als het even kan.

Met dank en groeten,

Karel Brussee.

zuilim

De bovenste twee foto's legde ik aan Laurens Sparrius voor met de suggestie dat het wel Lecanora dispersa zou zijn maar de geelgroene kleur daar niet bij paste.
Hij antwoordde als volgt:
Lecanora polytropa is de geelgroene variant van Lecanora dispersa. Deze soort groeit op baksteen (en andere niet-kalkhoudende steen)

Ik ga er nu van uit dat het toch Lecanora polytropa moet zijn en zal 'm invoeren.

Vriendelijke groeten,
Karel Brussee.